Thomas schreef:Akkoord, ik ben het er volledig mee eens, Axxyanus.
Toch nog het volgende:
Edit : Blueflame.
De rest van de tekst werd verwijderd.
Thomas plaatste dezelfde tekst in een nieuw topic. Dat was op zich een goed idee, maar we zien liever geen dubbele posts. Daar heeft niemand wat aan en leidt enkel tot verwarring.
Zie ook: Filosofie & Ethiek : viewtopic.php?t=666 .
Mvg.
Oei, een hele poos geleden dat hier nog iets gezegd werd. Nu dat Thomas voor een behoorlijke tijd naar de eeuwige jachtvelden diende te verhuizen wil ik dit topic toch nieuw leven inblazen.
Hoe ziet mijn buikgevoel het (spottende verwijzing naar een ander topic).
Geen poeha, geen geleerde woorden, geen onverstaanbare dialoog. Simpele, voor iedereen (behalve voor anderstaligen) begrijpbare woorden.
Wat is god ?
Je leest goed, ik zeg heel precies niet “wie” is god, maar “wat” is god?
Even terug naar de big bang.
Ja, er was een ons volkomen onbekende kracht die ruimte en tijd “in ons heelal” deed ontstaan. Voorheen was er niets “in ons heelal” want er was geen tijd en ook geen ruimte. Er was dus inderdaad niets “in ons heelal” voor de big bang. En ja, niemand weet over welke kracht we spreken en nog veel minder waar ze vandaan kwam. Laat ons het hier niet direct hebben over het begrip “in ons heelal”. Dat kan later nog.
Gelovige mensen zeggen dat die kracht, dat “zijn”, dat “esse”, god is. Wetenschappers spreken over een onbekende “oer”kracht. Wil dat dan niet zeggen dat ook de wetenschappers in een god geloven? Wanneer jij dat zo wil heb ik daar geen probleem mee. Het kind moet immers een naam krijgen.
Er is echter een heel wezenlijk verschil tussen de god van de gelovige en de god van de wetenschapper.
De gelovige kent aan zijn god een “soort” ik zeg wel een soort menselijke maar tegelijk almachtige eigenschappen toe. Eén iemand/iets die/dat om de mensen geeft, die belangstelling heeft voor goed en kwaad, die de mensen op het rechte pad probeert te houden, die een wereld heeft gecreëerd waarin we kunnen leven, kortom een vaderfiguur. Hij wordt ook god de vader genoemd, helemaal niet toevallig.
De wetenschapper weet dat zijn “oer”kracht, zijn god, geen barst geeft om wat er allemaal gebeurt en helemaal geen “wil” heeft zoals wij die kennen en interpreteren. Hij ontkent niet dat er een kracht is maar weet zeer goed dat dit een onpersoonlijke kracht is.
Er zijn gelovigen die zich de terechte vraag stellen : waar komt mijn god vandaan? Wel, van dezelfde “oer”kracht. Aan die gelovigen die een greintje wetenschap in zich dragen kan ik stellen dat ze deze tussenpersoon, deze “lesser” god, de creatieve god en de kijvende god kunnen en mogen uitschakelen. Een wetenschapper heeft immers dat tussenbegrip niet nodig. God de vader is niet almachtig want de wetenschappelijke "oer"kracht staat boven hem.
Vele gelovigen hebben juist hun geloof nodig om te kunnen functioneren. Ook daar zou ik geen probleem mee hebben, was het niet dat geloof op grote schaal enkel miserie en oorlogen teweegbrengt. Geloof functioneert alleen op kleine schaal, binnen “een” (huis)kring, wanneer het daar niet met de vuist ingehamerd werd, want dan loopt het ook daar fout.
Ik kan leven zonder god en toch humaan zijn, misschien meer dan menig gelovigen die elkaar de duvel aandoen en zelfs de schedel inslaan omdat ze niet “hetzelfde” geloven. Hun god is immers beter dan de jouwe en de mijne.
Ad