De mooiste boodschappen....

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

De mooiste boodschappen....

Berichtdoor Igor » 28 dec 2018, 14:37

Eindelijk heb ik ze gevonden.... de mooiste en meest hoopgevende boodschappen komen uit de bijbel.... Voor mij zijn ze een enorme steun bij mijn problemen van het voorbije jaar :!: :!:
Igor

Re: De mooiste boodschappen....

Berichtdoor Digit » 28 dec 2018, 15:59

Ongetwijfeld lang moeten zoeken om die daar tussen al de nonsens en de smeerlapperij te vinden!
Mais enfin, een kinderhand is gauw gevuld. Toch ne gelukkigen gewenst!

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Renate » 28 dec 2018, 20:38

Voor boodschappen ga ik naar een winkel.
Renate

Berichtdoor Digit » 28 dec 2018, 21:11

Religie is óók een winkel. Ze verkopen nonsens, en dan nog vrij duur!

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor FransP » 29 dec 2018, 08:32

Igor schreef:Eindelijk heb ik ze gevonden.... de mooiste en meest hoopgevende boodschappen komen uit de bijbel.... Voor mij zijn ze een enorme steun bij mijn problemen van het voorbije jaar :!: :!:

Wat vond je de mooiste ?
De aanzet tot genocide of de aanzet tot kindermoord ?

" (Genesis 7:23) Toen deed de HEERE zwavel en vuur over Sodom en Gomorra regenen, van den HEERE uit den hemel. En Hij keerde deze steden om, en die ganse vlakte, en alle inwoners dezer steden, ook het gewas des lands."

" (Jesaja 13:16) Ook zullen hun kinderkens voor hun ogen verpletterd worden; hun huizen zullen geplunderd, en hun vrouwen geschonden worden."
FransP

Berichtdoor Igor » 29 dec 2018, 15:10

Atheïsme is gekenmerkt door negativisme, zo lijkt mij uit meerdere reacties.

Jullie halen citaten uit hun context.... er is ook héél veel liefde in verschillende Bijbelteksten. Velen zijn mogelijks afgestompt door enkele levensfeiten,.... dat ze alles "nonsens en smeerlapperij vinden". Dat kan je dan van gans je leven zeggen: je kunt kanker gehad hebben, je kan vrienden verloren hebben, je kan veroordeeld zijn, je kan gescheiden zijn,... ook dat is smeerlapperij en het komt veel meer voor dan in de bijbel.

Kijk ook naar het blijde .... ook in de bijbel kan je het vinden.

mvg,
JLD
Igor

Berichtdoor Digit » 29 dec 2018, 15:56

Igor,

Wat de context betreft: vrijwel alle boeken van de pentateuch zijn geschreven in tijden van conflct. Dat ze oproepen tot genadeloosheid tegenover de vijand is dus juist de context. Als iemand dat negeert ben jij dat!

Verder heb ik kanker gehad (3 x zelfs), vrienden verloren en ben ik gescheiden (en gelukkig hertrouwd). Ik zie dat niet als 'smeerlapperij', want er zat geen kwade intentie achter, gewoon de gang van het leven. Ik heb van mezelf geleerd ermee om te gaan.

Dat je 'het blijde' in de bijbel kan vinden (als je het zoekt) zal wel kloppen, maar niet méér dan bv. in de Koran of in het boek van Mormon. Zelf kan ik het blijde ook wel zien zonder maffe oude legendes te raadplegen die vrijwel allemaal in alle mogelijke richtingen te interpreteren zijn. Als je het niet zonder die kan, dan is dat gewoon een vorm van geestelijke armoede. Jammer dan!

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Renate » 29 dec 2018, 15:57

Het mooie kan ik ook in andere boeken vinden en dan hoef ik minder onzin, flauwekul en geweld te accepteren.

Laten we uw zaken eens omkeren en kijken naar de onaangenaamheden, waarmee die zogenaamde blije boodschap mee gepaard gaat.
Kijk bijvoorbeeld maar eens naar uitspraken van de huidige paus, waar sommigen nogal mee weglopen, omdat hij het opneemt voor de zwakken en de onderdrukten.
Maar als het bijvoorbeeld gaat om homoseksualiteit, dan is er van die menselijkheid nog maar weinig over. En de rol van vrouwen blijft ook in de ogen van deze 'progressieve' paus zeer beperkt. De kerk heeft vooral een blijde boodschap voor heteroseksuele mannen.
Renate

Berichtdoor Digit » 29 dec 2018, 16:03

Renate schreef:Het mooie kan ik ook in andere boeken vinden en dan hoef ik minder onzin, flauwekul en geweld te accepteren.

Inderdaad!

Renate schreef:De kerk heeft vooral een blijde boodschap voor heteroseksuele mannen.

Hoe kan je nu in godsnaam blijheid vinden in de boodschap van een instituut dat in de 21° eeuw nog twee mensen heeft heilig verklaard omdat ze in de 20° juist die heteroseksuele mannen hebben aangespoord vooral flink bij te dragen aan het grootste probleem van de mensheid: de overbevolking! En dat met complete minachting voor het zelfbeschikkingsrecht van vrouwen! Criminelen zijn het! Ze moesten ze ..... !!!

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Renate » 29 dec 2018, 16:29

Digit schreef:
Renate schreef:Het mooie kan ik ook in andere boeken vinden en dan hoef ik minder onzin, flauwekul en geweld te accepteren.

Inderdaad!

Renate schreef:De kerk heeft vooral een blijde boodschap voor heteroseksuele mannen.

Hoe kan je nu in godsnaam blijheid vinden in de boodschap van een instituut dat in de 21° eeuw nog twee mensen heeft heilig verklaard omdat ze in de 20° juist die heteroseksuele mannen hebben aangespoord vooral flink bij te dragen aan het grootste probleem van de mensheid: de overbevolking! En dat met complete minachting voor het zelfbeschikkingsrecht van vrouwen! Criminelen zijn het! Ze moesten ze ..... !!!

Groetjes,

Digit

Daar vind ik ook weinig blijdschap in, maar misschien vinden heteroseksuele mannen het wel een blijde boodschap dat ze geen voorbehoedsmiddelen mogen gebruiken en natuurlijk veel mogen kezen.
Hoe zong Robert Long het ook alweer? "Hij die door zijn orgaan slechts pist, heeft steeds voor duizenden beslist"?
Renate

Berichtdoor Mees » 29 dec 2018, 16:34

Digit schreef:

Inderdaad!

Hoe kan je nu in godsnaam blijheid vinden in de boodschap van een instituut dat in de 21° eeuw nog twee mensen heeft heilig verklaard omdat ze in de 20° juist die heteroseksuele mannen hebben aangespoord vooral flink bij te dragen aan het grootste probleem van de mensheid: de overbevolking! En dat met complete minachting voor het zelfbeschikkingsrecht van vrouwen! Criminelen zijn het! Ze moesten ze ..... !!! Groetjes,
Digit

Hear, hear.
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

Berichtdoor Renate » 29 dec 2018, 17:00

Wat ook altijd zo maf is, is dat gelovigen het onderdrukken van vrouwen zo vaak weten te verkopen als een daad van respect jegens vrouwen.
U kent dat wel: "politiek is een te vuil gedoe en daar moeten vrouwen zich dus niet mee bezig houden".
Om de vrouw te beschermen tegen gevaarlijke mannen, moeten we haar thuis houden, of zo onzichtbaar mogelijk maken.
Renate

Berichtdoor Igor » 29 dec 2018, 21:11

Blijkbaar speuren velen onder u naar het negatieve...negativisme, in de ergste zin van het woord.

Volgens vele atheïsten is er geen enkele passage in de bijbel te vinden die tot "vreugde" leidt. Persoonlijk vind ik er evenveel als jullie er "smeerlapperij" in vinden. Het verloochenen van deze waarheid toont alleen dat deze mensen te beperkt zijn in hun denken.
Van de vele atheïsten die ik ken zijn er slechts een tweetal die ik respecteer door het feit dat ze argumenteren: het zijn mijn schoonzoon, een geëerd filosoof, en Prof. E. Vermeersch.
Velen op dit forum hier sommen gewoon maar iets op, zonder ook maar één waardig argument te geven. Arme geesten!
Igor

Berichtdoor Digit » 29 dec 2018, 21:16

Hier zijn al genoeg 'waardige argumenten' ter grootte van een schuurdeur gepasseerd, maar jij (h)erkent ze niet. Over een arme geest gesproken!

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Renate » 29 dec 2018, 21:30

Igor schreef:Blijkbaar speuren velen onder u naar het negatieve...negativisme, in de ergste zin van het woord.

Volgens vele atheïsten is er geen enkele passage in de bijbel te vinden die tot "vreugde" leidt. Persoonlijk vind ik er evenveel als jullie er "smeerlapperij" in vinden. Het verloochenen van deze waarheid toont alleen dat deze mensen te beperkt zijn in hun denken.
Van de vele atheïsten die ik ken zijn er slechts een tweetal die ik respecteer door het feit dat ze argumenteren: het zijn mijn schoonzoon, een geëerd filosoof, en Prof. E. Vermeersch.
Velen op dit forum hier sommen gewoon maar iets op, zonder ook maar één waardig argument te geven. Arme geesten!

Er zal misschien best iets in de bijbel staan waar een mens misschien blij van kan worden, maar dat wordt dan omringd door zoveel gevaarlijk onzin, dat ik blijf zeggen geef mijn portie maar aan Fikkie. Dan vind ik die blij stemmende passages wel in andere boeken waar minder gevaarlijke onzin in staat.
Als er iets lekkers in een grote hoop uitwerpselen zit, ga ik dat ook niet opeten.
Diverse dictators hebben misschien ook wel eens iets nuttigs gedaan, maar dat vind ik nog geen reden om deze mensen ineens te gaan aanbidden.

Net hoorde ik in het journaal nog zo'n fraai staaltje christelijke onzin. De een of andere Surinaamse bisschop betoogde dat Bouterse na het proces rond de decembermoorden, gratie moest krijgen, om de vrede in het land te bewaren. Dat de familie van de slachtoffers daarmee geen recht wordt gedaan, lijkt voor dit warhoofd dus niet te tellen.
Renate

Berichtdoor Igor » 30 dec 2018, 10:07

Leest gerust nog een beetje verder in de boeken van onze eerbare schrijver H. Brusselmans. Daar vinden jullie de echte blijde boodschappen....

Nu start ik mijn winterslaap... aan jullie om het vuur verder te onderhouden.

Groetjes,
Igor
Igor

Berichtdoor Digit » 30 dec 2018, 10:22

Ik heb een hekel aan Brusselmans. Ik lees Braeckman, Boudry, Nelissen, Reza Aslan, Dick Swaab, ...... .

En wat winterslaap betreft: jij leeft permanent in een intellectuele levensslaap, waarin verouderde sprookjesboeken je tutter vervangen.

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor FransP » 30 dec 2018, 11:10

Igor schreef:Atheïsme is gekenmerkt door negativisme, zo lijkt mij uit meerdere reacties.

Jullie halen citaten uit hun context.... er is ook héél veel liefde in verschillende Bijbelteksten. Velen zijn mogelijks afgestompt door enkele levensfeiten,.... dat ze alles "nonsens en smeerlapperij vinden". Dat kan je dan van gans je leven zeggen: je kunt kanker gehad hebben, je kan vrienden verloren hebben, je kan veroordeeld zijn, je kan gescheiden zijn,... ook dat is smeerlapperij en het komt veel meer voor dan in de bijbel.

Kijk ook naar het blijde .... ook in de bijbel kan je het vinden.

mvg,
JLD

Dus eigenlijk geef je toe dat je de bijbel selectief leest en alleen de mooie dingen eruit pikt en slechte dingen verwaarloosd.
FransP

Berichtdoor Igor » 30 dec 2018, 16:49

Frans, ik lees alles....maar ik beoordeel de context waarin het geschreven is.
Igor

Berichtdoor Digit » 30 dec 2018, 17:04

Igor schreef:Frans, ik lees alles....maar ik beoordeel de context waarin het geschreven is.

Geef daar dan maar eens een woordje onderbouwde uitleg over, bv. over de context waarin we Jesaja 13:16 moeten lezen!

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Igor » 30 dec 2018, 22:57

Igor,

Deze passage heb ik ook niet begrepen, maar wanneer ik tijd heb herlees ik die wel nog even om er daarna over na te denken...

Inmiddels wens ik u en al uw dierbaren alvast een Gelukkig en vooral Gezond Nieuwjaar !
Igor
Igor

Berichtdoor Digit » 31 dec 2018, 11:42

Igor schreef:Deze passage heb ik ook niet begrepen, .....

Natuurlijk niet, en dat is niet de enige! Want jij 'begrijpt' selectief!

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor FransP » 31 dec 2018, 13:20

Igor schreef:Igor,

Deze passage heb ik ook niet begrepen, maar wanneer ik tijd heb herlees ik die wel nog even om er daarna over na te denken...

Inmiddels wens ik u en al uw dierbaren alvast een Gelukkig en vooral Gezond Nieuwjaar !
Igor

Dat klopt dus niet wat je eerder zei. "Ik lees alles !"
Of het stond je niet zo aan, dat je er snel voorbij bent gegaan.
FransP

Berichtdoor Igor » 31 dec 2018, 20:51

Frans, klopt wel....maar tijd nodig om alles te lezen.
Igor

Berichtdoor Tom M » 04 jan 2019, 01:15

Igor schreef:Frans, klopt wel....maar tijd nodig om alles te lezen.

Als je weinig tijd hebt om te lezen dan raad ik je een mooi boekje aan. Er zijn maar 95 pagina's, dat vraagt niet veel moeite.
Alle wonderen der wereld staan er beknopt in, alsook de relaties tussen mensen groot en klein, rijk en arm, oud en jong enz...
Alhoewel het een echt sprookje is, is het allemaal echt waar.
Er gaat bvb. een stukje over een schaap, het mooiste en liefste schaap van heel de wereld. Echt waar.
Ik vind het ook het mooiste boek van de wereld. Want het is met liefde geschreven.
De titel is "De Kleine Prins" van Antoine de Saint-Exupéry.
Dit kleine boekje barst van positieve wetenswaardigheden.
Als je dat boekje snapt heb je nooit geen bijbel meer nodig.
"Moraal is het juiste doen, ongeacht wat je gezegd wordt. Religie is doen wat je gezegd wordt, ongeacht wat juist is." H.L. Mencken
Tom M

Berichtdoor Renate » 06 jan 2019, 21:10

Die prachtige boodschappen uit de bijbel, leiden ook tot dit soort verklaringen:
https://nos.nl/artikel/2266358-honderde ... mflet.html
Hoeveel volgelingen hebben deze predikanten en politici?

Geef mij dan maar de boodschap uit De Kleine Prins. Die leidt in ieder geval niet tot dit soort waanideeën.
Renate

Berichtdoor Blueflame » 07 jan 2019, 21:02

Renate schreef:Die prachtige boodschappen uit de bijbel, leiden ook tot dit soort verklaringen:

Ik denk ca. 2.550.000 mensen.

Dat zie ik zo:
17 miljoen inwoners in Nederland (in 2017) => 17.000.000
Via https://nl.wikipedia.org/wiki/Religie_i ... an_het_CBS zie ik dat er ongeveer 15% van deze gading is.
(17.000.000/100)*15 = 2.550.000

Die zijn wel niet allemaal akkoord met dit pamflet.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Renate » 07 jan 2019, 21:13

Blueflame schreef:
Renate schreef:Die prachtige boodschappen uit de bijbel, leiden ook tot dit soort verklaringen:

Ik denk ca. 2.550.000 mensen.

Dat zie ik zo:
17 miljoen inwoners in Nederland (in 2017) => 17.000.000
Via https://nl.wikipedia.org/wiki/Religie_i ... an_het_CBS zie ik dat er ongeveer 15% van deze gading is.
(17.000.000/100)*15 = 2.550.000

Die zijn wel niet allemaal akkoord met dit pamflet.

Mvg.

Het zullen er wel minder zijn dan 2,5 miljoen, maar wat mij betreft toch nog wel te veel. De Pinkstergemeenten staan ook niet echt tolerant tegenover homoseksualiteit en deze zijn toch nogal populair onder jongeren.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b6031f14/
Niet alleen de vorm van het pinkstergeloof maakt het een aantrekkelijke optie voor jongeren, aldus hoogleraar Van der Laan. ‘Het geloof zelf is conservatief. In een tijd waarin de samenleving steeds vrijer is geworden, zoekt een deel juist naar zekerheid en duidelijkheid, ook jongeren. Binnen de pinksterkerken vindt men dat in het strikt naleven van de Bijbel. Bijvoorbeeld dat het gezin wordt gezien als hoeksteen van de samenleving, en dat iemand die homo is, zich moet onthouden.’
Renate

Berichtdoor Renate » 07 jan 2019, 21:20

En De Volkskrant heeft het even op een rijtje gezet in deze video.
https://www.volkskrant.nl/video/kanalen ... ims~p35870

Dan komen we dus op een half miljoen uit.
Renate

Berichtdoor Trololo » 02 apr 2019, 14:23

Als iemand levensvreugde weet te halen uit het geloof, wat is daar op tegen? Voor die mens is dit een psychische realiteit en geeft inhoud aan zijn/haar leven. Wat u daarvan vindt heeft totaal geen belang. U bent gewoon jaloers omdat de nieuwe religie, wetenschap en techniek, alleen afstompend werkt, totaal geen vreugde biedt en onze planeet om zeep heeft geholpen. Je moet ze zien lopen over straat met hun kop in hun smartphone, totaal afgesneden van hun omgeving. Dat vind ik pas inhoudsloos en zielig. Trouwens ik ben er van overtuigd dat indien deze discussie over de Islam zou gaan, u niet zo hoog van de toren zou blazen. Bang voor lijf en leden om levenslang te moeten onderduiken zoals Salman Rushdie, die nog steeds onder constante politiebescherming staat na een mislukte bomaanslag op zijn leven. Fulmineer ook eens tegen wat er allemaal in de Koran staat, want dat is ook niet allemaal rozengeur en maneschijn. Ik daag u uit om dit eens te doen, compleet met quotes zoals u ze ook uit de de Bijbel haalt. Maar dat is wat gevaarlijk, niet? Laffe honden.
Trololo

Berichtdoor Renate » 03 apr 2019, 11:21

Het probleem is niet dat mensen levensvreugde uit hun geloof halen, het probleem is dat ze hun geloof op allerlei manieren aan anderen proberen op te dringen. Onder andere door bekeringsijver, maar ook door de wens om hun gedragsregels aan anderen op te willen dringen, zonder dat daar een rationele reden voor bestaat. Zie bijvoorbeeld anti-abortusactivisten die bezoekers van abortusklinieken lastig vallen en zelfs omkoping daarbij niet schuwen. Zie bijvoorbeeld dit artikel:
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bf8edb09/
Renate

Berichtdoor Renate » 03 apr 2019, 11:53

En nog zo'n 'vreugdevol' berichtje over het geloof, waar mensen dan zoveel levensvreugde uit menen te halen:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b9922ef4/
Als je dus pleit voor gelijke rechten voor anderen, als je pleit voor meer tolerantie, niet eens voor een voorkeursbehandeling, maar gewoon acceptatie van wat anders is, dan ben je ineens een bedreiging voor de levensvreugde die mensen uit hun achterlijke geloofje halen.
Renate

Berichtdoor pitman » 03 apr 2019, 13:47

pitman

Berichtdoor Blueflame » 03 apr 2019, 18:58

Hier nog wat goed nieuws van de religie van de vrede:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/04/03 ... an-kracht/
¢ VRTNWS, 03/03/2019, http://www.vrt.be/vrtnws/nl/

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Renate » 03 apr 2019, 19:26

Dat had ik elders ook al gelezen. Die sultan van Brunei schijnt het zelf ook niet altijd zo nauw genomen te hebben genomen met de regels van z'n zingevende geloof. Maar ja, nu hij ouder wordt en hij toch bang wordt voor z'n aanstaande ontmoeting van die fictieve figuur in de niet-bestaande hemel, wil hij nog even snel wat bonuspunten verdienen.
Renate

Berichtdoor ludoke » 04 apr 2019, 13:14

De mooiste volgt hier :
Tijdens het Laatste Oordeel midden orkanen, aardbevingen, onweders, bliksem enz....

Hopelijk maakt Hij het dus binnenkort af....
ludoke

Berichtdoor ludoke » 04 apr 2019, 17:40

Renate schreef:Voor boodschappen ga ik naar een winkel.

Ooit deed de boodschapper iets anders dan naar de winkel gaan. Hij bracht zijn boodschap ergens naartoe. Nu haalt de bootschapper zijn boodschap naar huis.
Toch moest de boodschapper er vroeger ook iets aan gehad hebben : schaapachtige volgelingen.
.... en die zijn er nu meer dan ooit....
DUS :
ludoke

Berichtdoor Blueflame » 04 apr 2019, 18:58

Trololo schreef:Als iemand levensvreugde weet te halen uit het geloof, wat is daar op tegen? <knip> Trouwens ik ben er van overtuigd dat indien deze discussie over de Islam zou gaan, u niet zo hoog van de toren zou blazen. Bang voor lijf en leden om levenslang te moeten onderduiken zoals Salman Rushdie, die nog steeds onder constante politiebescherming staat na een mislukte bomaanslag op zijn leven. Fulmineer ook eens tegen wat er allemaal in de Koran staat, want dat is ook niet allemaal rozengeur en maneschijn.

Mooi stukje trollenwerk.
Wat wordt er nu uit geloof gehaald? Levensvreugde of haat naar niet- of anders-gelovigen?

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Renate » 05 apr 2019, 09:05

Ik fulmineer tegen alle vormen van geloof. Zeker in de orthodoxe versies is genoeg te vinden, dat weinig vreugde brengt, niet alleen voor de gelovigen zelf, die het in zekere zin aan zichzelf te wijten hebben dat ze zich aan hun eigen belachelijke regeltjes willen houden, maar ook voor de niet-gelovigen, die men de eigen opvattingen op wil dringen. En uiteindelijk zijn de vrouwen altijd het haasje en dan wil ik het nog maar niet hebben over seksuele minderheden.
In het volgende artikel komen deze mensen niet aan bod, maar het laat wel zien hoe een groep orthodoxe gelovigen de hele maatschappij wil beïnvloeden.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... b33d80ab5/
Renate

Berichtdoor Renate » 08 apr 2019, 10:39

En nog iets om over na te denken voor de aanhangers van de vreugde van religie:
https://www.forschung-und-wissen.de/nac ... t-13372250
Renate

Volgende

Keer terug naar Godsdienst/Religie