Er is geen god.

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

Er is geen god.

Berichtdoor verandering » 22 jun 2017, 21:37

Er is geen God. Er bestaat niet iets als een verdorven geest. We zijn allemaal even radicaal in ons ongeloof. Laster de gelovige, dat bevestigd ons ongeloof, laten we loeren op zijn bloed. Ons verkeerd denken over de gelovigen rechtvaardigt onszelf. Wat zijn wij goed. Waar is je god? :twisted:
verandering

Re: Er is geen god.

Berichtdoor amateur » 22 jun 2017, 22:51

Geen serieuze aanzet tot discussie. Lijkt mij een trol.

Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Trol_(internet)
amateur

Berichtdoor verandering » 22 jun 2017, 22:58

amateur schreef:Geen serieuze aanzet tot discussie. Lijkt mij een trol.

Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Trol_(internet)

Ja, het lijkt eerder een veroordeling van de onrechtvaardigen. :arrow:
verandering

Berichtdoor pitman » 23 jun 2017, 01:32

Verdorven geest?

Kijk in de spiegel!
pitman

Berichtdoor Igor » 19 jul 2017, 10:54

@Verandering,

Alleen atheïsten denken dat er geen "god" is.
Ze hebben gelijk, er is geen "god", alleen een "God".

Groetjes,
de alles wetende Igor.
Igor

Berichtdoor Renate » 19 jul 2017, 12:03

Igor schreef:@Verandering,

Alleen atheïsten denken dat er geen "god" is.
Ze hebben gelijk, er is geen "god", alleen een "God".

Groetjes,
de alles wetende Igor.

En welke God is dat dan? Jehovah, Allah, of een van de vele hindoegoden, of misschien Wodan?

En als u op die vraag een antwoord hebt gegeven, kom dan ook maar eens met uw bewijs van z'n bestaan. U weet alles, dus u kunt vast ook wel met bewijs komen.
Renate

Berichtdoor Igor » 19 jul 2017, 16:28

Renate,

God is "God". Het staat er toch!
Als alleswetende hoef ik niets te bewijzen.
Tracht ook alles te weten en je bent er.

mvg,
De alles wetende Igor.
Igor

Berichtdoor Renate » 19 jul 2017, 17:15

Igor schreef:Renate,

mvg,
De alles wetende Igor.

U beweert iets, dus u moet bewijs leveren. Zonder bewijs kan ik uw god, welke dat dan ook moge zijn en welke eigenschappen hij ook moge hebben, gewoon afwijzen.
Renate

Berichtdoor Digit » 19 jul 2017, 18:28

mvg,
De alles wetende Igor.

Kiedewiet!
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor willem_betz » 21 jul 2017, 19:02

Er zijn veel goden, ze hebben het me zelf gezegd. Zij die er maar één horen zijn gehandicapt.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Renate » 21 jul 2017, 19:10

Misschien denkt Igor dat hij zelf god is?

Indachtig Willem Kloos:
"Ik ben een God in het diepst van mijn gedachten"

http://cf.hum.uva.nl/dsp/ljc/kloos/god.html
Renate

Berichtdoor Oude Belg » 22 jul 2017, 17:17

Zwemmen helpt ook :

Ik moet bekennen dat ik gek ben van het water.
Want in het water adem ik water, in het water
word ik een schepper die zijn schepping omhelst,
en in het water kan men nooit geheel alleen zijn
en toch nog eenzaam blijven.

Zwemmen is een beetje bijna heilig zijn.

Uit : een zwemmer is een ruiter, Paul Snoek.
Oude Belg

Berichtdoor Kristof » 24 jul 2017, 19:55

Ik heb net een boek gelezen van Richard Dawkins "God als misvatting" (eng: The God Delusion).
Een echte aanrader zowel voor atheïsten als gelovigen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/God_als_misvatting

https://en.wikipedia.org/wiki/The_God_Delusion

:!: :!: :!: :!: :!:
For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring.
Carl Sagan - RIP
http://www.carlsagan.com/
Kristof

Berichtdoor Igor » 06 aug 2017, 18:48

Spijtig dat Dawkins niet bewijst dat God niet bestaat.
Igor

Berichtdoor Kristof » 06 aug 2017, 19:26

Lees het boek dan heb je meer dan bewijs genoeg!
For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring.
Carl Sagan - RIP
Kristof

Berichtdoor Igor » 07 aug 2017, 19:18

@Kristof,

Het boek "God als misvatting" van R. Dawkins heb ik gelezen, maar ik vind toch geen "wiskundig" bewijs.
Er is ook een repliek verschenen op het boek van Dawkins: "Darwins Engel" van J.Cornwell.
Ook Alister McGrath's boek "Dawkins als Misvatting" heeft op vele punten een andere visie dan Dawkins.

Heeft u één van deze werken gelezen?
Igor

Berichtdoor amateur » 07 aug 2017, 19:36

mvg,
De alles wetende Igor.

Igor schreef:@Kristof,

Het boek "God als misvatting" van R. Dawkins heb ik gelezen, maar ik vind toch geen "wiskundig" bewijs.
Er is ook een repliek verschenen op het boek van Dawkins: "Darwins Engel" van J.Cornwell.
Ook Alister McGrath's boek "Dawkins als Misvatting" heeft op vele punten een andere visie dan Dawkins.

En ik maar denken dat een alleswetende geen boeken meer hoeft te lezen om te weten wat erin staat....
amateur

Berichtdoor willem_betz » 07 aug 2017, 20:59

Juist! het is niet zo wiskundig als de bewijzen dat hij/zij/het wel bestaat. :lol:
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Heeck » 08 aug 2017, 12:15

willem_betz schreef:

Juist! het is niet zo wiskundig als de bewijzen dat hij/zij/het wel bestaat. :lol:

De contrafactische wereld is te groot voor bewijzen.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Kristof » 08 aug 2017, 14:20

Neen, ik heb die werken niet gelezen maar hun argumenten zullen van het "Boeing 747 en de stormwind door de schroothoop" gehalte zijn. :roll:
Je mag trouwens zelf een paar van die argumenten hier aanhalen. Kan nog leuk worden.
Carl Sagan - RIP
Kristof

Berichtdoor Igor » 09 aug 2017, 15:16

Dag Kristof,

De argumentatie die in deze geschriften aangehaald wordt, is van een veel beter en meer diepgaand niveau dan "de Boeing 747 en de stormwind door de schroothoop".

Er worden telkens antwoorden gegeven op de stellingen van R. Dawkins. Vele stellingen van R. Dawkins worden zelfs weerlegd, zodat men tot de logische conclusie kan komen dat de heer R. Dawkins, etholoog en evolutiebioloog, het ook niet altijd bij het rechte eind lijkt te hebben. Deze schrijver Dawkins toont zelfs in een aantal gevallen dat hij niet sceptisch genoeg oordeelt. Wellicht doet hij hier en daar een poging om zijn gelijk te halen bij het ontkennen van een "God".

Het aanhalen van argumenten uit deze boeken wil ik niet doen. Wanneer men dergelijke kritieken uit zijn context haalt, verliest men heel gemakkelijk de waarde ervan.

mvg,
Igor
Igor

Berichtdoor willem_betz » 09 aug 2017, 16:21

Igor schreef:De argumentatie die in deze geschriften aangehaald wordt, is van een veel beter en meer diepgaand niveau

Ze willen of kunnen het niet aanvaarden, die gelovigen. Of ze nu geloven in goden, vliegende schotels of kabouters tot de meest absurde fantasien, ze menen steeds dat zij die niet geloven maar moeten bewijzen dat het NIET bestaat. Hopeloos!
Ter info: het boek van Dawkins bespreekt de meest aangehaalde bewijzen voor het bestaan van een godheid, hij weerlegt ze of toont aan waarom ze niet deugen.
Ter zake, geen verstandig en practisch mens verdoet nog veel tijd over het discuteren over het al dan niet bestaan van die onzichtbare en onvatbare supertovenaars. Wie ligt daar nog wakker van, tenzij de gelovigen ?
Wat wel maatschappelijk belangrijk is en waar we moeten voor opletten zijn de mensen die menen dat ze instructies of verboden, die van die superwezens zouden afkomstig zijn, hier op deze wereld moeten handhaven of opdringen.
Als die goden toch zo machtig zijn, laat ze het toch zelf doen, dat handhaven.
Nu moet ik dringend weg, want moet nog een homo van het dak gooien, een abortusdokter doodschieten, een cartoonist vermoorden, een man die een heilige koe beledigde.....druk! druk!
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Blueflame » 09 aug 2017, 19:01

Bovenstaande onderteken ik ook.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Igor » 10 aug 2017, 17:31

@Willem,

Ze willen of kunnen het niet aanvaarden, die ongelovigen.
Wanneer iemand tegenargumenten inbrengt tegen "bewijzen" van een wetenschapper zoals Dawkins, doen ze de moeite niet om die te lezen. Ze oordelen alleen maar op basis van wat zij denken dat "waarheid " is.
In de 2 geciteerde boekjes, worden de argumenten van Dawkins ook weerlegd en wordt aangetoond dat hij evenveel of nog meer fantasie heeft dan sommige gelovigen.
In veel gevallen staat hij kansloos ten opzichte van de aangevoerde tegenargumenten.
Igor

Berichtdoor amateur » 10 aug 2017, 17:56

Waar heeft Igor het over? Omdat hij het zelf vertikt hier maar eens een linkje:

https://www.theguardian.com/world/2007/ ... eligion.uk
amateur

Berichtdoor Lili » 21 aug 2017, 22:33

Ik heb niets gelezen wat hier van god geplaatst is.
Innerlijk heb ik het gevoel dat ik een contact heb met dat wat is en ik noem dat god.
Ik heb kanker en een paar maanden voor ik dat verdict kreeg van de dokter, sorry had ik een droom ja het klinkt maar weer stom en belachelijk, maar het maakt toch niet uit, zolang het maar de waarheid is. Misschien mag ik dat geen droom noemen en eerder een visioen en dat zou het meer waarde geven. In dat visioen zei HIJ, dat was een man in de 30 hoor, zwart haar en dus nog jong van uiterlijk, niet een oude grijsaard zoals god voorgesteld wordt. Hij zei me dat hij me zo niet gemaakt had en dat er iets verwijderd zou moeten worden. Er was dus een conversatie mogelijk tussen mezelf en iets wat ik zie als niet zijnde als mezelf. Ik was absoluut geen godgelovige en dat moment heeft alles veranderd. We kunnen dat niet meteen vatten maar we blijven steeds in een zeer intense relatie met alles. Nu zeg ik tegen iedereen: vergis je niet, ook al lijkt het onmogelijk: we zijn gecreeerd, het is ongelofelijk. Dat wat is, dat heeft ons gevormd en daardoor zijn we zoals we zijn.
Lili

Berichtdoor Mees » 22 aug 2017, 13:42

Lili schreef:Ik heb niets gelezen wat hier van god geplaatst is.
Innerlijk heb ik het gevoel dat ik een contact heb met dat wat is en ik noem dat god.
Ik heb kanker en een paar maanden voor ik dat verdict kreeg van de dokter, sorry had ik een droom ja het klinkt maar weer stom en belachelijk, maar het maakt toch niet uit, zolang het maar de waarheid is. Misschien mag ik dat geen droom noemen en eerder een visioen en dat zou het meer waarde geven. In dat visioen zei HIJ, dat was een man in de 30 hoor, zwart haar en dus nog jong van uiterlijk, niet een oude grijsaard zoals god voorgesteld wordt. Hij zei me dat hij me zo niet gemaakt had en dat er iets verwijderd zou moeten worden. Er was dus een conversatie mogelijk tussen mezelf en iets wat ik zie als niet zijnde als mezelf. Ik was absoluut geen godgelovige en dat moment heeft alles veranderd. We kunnen dat niet meteen vatten maar we blijven steeds in een zeer intense relatie met alles. Nu zeg ik tegen iedereen: vergis je niet, ook al lijkt het onmogelijk: we zijn gecreeerd, het is ongelofelijk. Dat wat is, dat heeft ons gevormd en daardoor zijn we zoals we zijn.

Ik kan me best voorstellen dat je gelet je gezondheid zeer gevoelig bent en je best wel troost vindt in zo'n stroohalm.
Maar er zijn heel wat hiaten, en eigenlijk enkel maar hiaten, in al je verhalen. En dan heb ik het nog niet eens over dromen die je liever visioenen noemt omdat je denkt dat ze zo meer waarde krijgen.
Als "dat" wat is, ons heeft gevormd waardoor we zijn zoals we zijn... dan is dat "dat" verantwoordelijk voor alle moorden en voor alle menselijke vuiligheid die er dagelijks gebeuren... want wij zijn zoals dat "dat" ons gevormd heeft.
Waarom is dat "dat", dat god is voor jou, niet in staat zich op een fatsoenlijke manier uit te drukken? Een kikker is een kat en kanker is "iets". Beetje kleuterachtig, niet? Toch voor een "dat" dat alles geschapen heeft. Ik zou denken dat hij er dan toch minstens de naam of het beeld van kent, niet?
Ik ben het er wel mee eens dat dat "dat" werkt op een zeer mysterieuze manier. Zo lees ik vandaag online in de roddels dat moeder en dochter door dat "dat" gebruikt worden om erotische massages geven. De slogan "Ik ben een knappe, talentvolle, erkende masseuse die door God gebruikt wordt om u zijn helende energie te bezorgen en u naar een hoger niveau van extase te brengen". (zie http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/article/detail/3238730/2017/08/22/Moeder-en-dochter-boden-massages-en-seks-aan-in-hun-garage.dhtml).
Bij deze kennen we dan ook de prijs van dat "dat", nl. afgetopt op een extra €170.
Maar waarschijnlijk is dat "dat" een andere "dat" dan jouw "dat"... en zijn er veel "datten"?
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

Re: Er is geen god

Berichtdoor Lili » 31 aug 2017, 15:43

Dat er veel datten zijn is zeker zo. Dat dat omnipotent zou zijn is ook nog een vraag.
Ik ben niet zoals ik zou zijn gemaakt door god. Zo heb ik het begrepen, Dus dat er veel dingen gebeuren in de wereld is niet omdat god het zo wil maar omdat wij die dingen doen.
Die vrouw met haar massages kan wel inderdaad in opdracht van god werken, ik weet dat niet, ik kan daar niet over oordelen.
Lili

Re: Er is geen god

Berichtdoor Mees » 31 aug 2017, 17:05

Lili schreef:Dat er veel datten zijn is zeker zo. Dat dat omnipotent zou zijn is ook nog een vraag.

Wel voortgaand op de reclame van de masseuse mag je er van uitgaan dat hij op zijn minst potent is. :wink:

Lili schreef:Ik ben niet zoals ik zou zijn gemaakt door god. Zo heb ik het begrepen, Dus dat er veel dingen gebeuren in de wereld is niet omdat god het zo wil maar omdat wij die dingen doen. Die vrouw met haar massages kan wel inderdaad in opdracht van god werken, ik weet dat niet, ik kan daar niet over oordelen.

Dus als ik je goed begrijp: Ja "dat" heeft ons geschapen en gevormd zoals we zijn... tenzij we iets doen, dan heeft "dat" ons niet "zo" gevormd.
Het is niet voor het een of ander, maar als ik al die vele miljoenen mensen tel die door de datgelovigen vermoord werden omwille van hun "dat", dan mag een redelijk mens wel veronderstellen dat er iets grondig mis is met de vorming door "dat".

... is ook nog een vraag...
... ik weet dat niet...

Feit is dat je eigenlijk niets weet over "dat" maar dat dat je niet belet om daar een zeer extreme conclusie uit te trekken, nl. dat er een "dat" is die ons geschapen heeft.
Heb je enig bewijs? Neen (ik antwoord gemakshalve even voor jou omdat als er daadwerkelijk enig bewijs was dan hadden miljarden datgelovigen voor jou dat al op tafel gelegd. Maar mocht jij toch enig bewijs hebben, aarzel dan zeker niet het voor te leggen. Niet alleen heb je me dan direct overtuigd maar het zou van jou de beroemdste mens ooit maken).

Goed, je mag natuurlijk best geloven wat je wilt en dat mag zelfs waardevol zijn voor jou, maar je mag niet verwachten dat een redelijk mens daar meer waarde aan hecht dan aan de bewering van de eerste de beste kwiet die beweert dat hij Napoleon is. Want meer inhoud heeft "dat" - vooralsnog - niet. En de kwiet heeft het tenminste toch nog over iemand die aantoonbaar echt bestaan heeft.
Mees

Berichtdoor Lili » 31 aug 2017, 22:53

Mees,
Bij je opmerking over kleutergedrag vermoedde ik iemand te zien die neerbuigend zou kunnen zijn tegenover een andere persoon en ik ben daar niet op in gegaan. Maar nu ik dit lees weet ik het zeker en heb je mijn vermoeden niet anders dan bevestigd. Bedankt.
Lili

Berichtdoor Mees » 01 sep 2017, 07:56

Lili schreef:Mees,
Bij je opmerking over kleutergedrag vermoedde ik iemand te zien die neerbuigend zou kunnen zijn tegenover een andere persoon en ik ben daar niet op in gegaan. Maar nu ik dit lees weet ik het zeker en heb je mijn vermoeden niet anders dan bevestigd. Bedankt.

Vooreerst zou ik, rekening houdend met het feit dat jouw vermoedens zoals aangetoond al heel snel tot extreme en foute conclusies leiden, toch ietwat voorzichtig zijn met de interpretatie van vermoedens.
Maar in deze volg ik je zeker grotendeels. Ik doe inderdaad neerbuigend tegenover kwak (eender het soort kwak) en als jij die kwak wilt vereenzelvigen met een persoon of met jezelf dan zal dat inderdaad wel aanvoelen alsof ik neerbuigend doe tegenover die persoon of tegen jou. Ik zie daar ook niet direct een oplossing voor want kwak is nu eenmaal kwak (ik kan en wil het niet anders noemen omdat het zo nu eenmaal heet) en enkel door het kwak te noemen zal jij, die je vereenzelvigt met die kwak, dit als neerbuigend tegenover jou aanvoelen.

Het kleuteraspect sloeg op je datgod. Je had het immers over een "dat" dat alles geschapen heeft (het hele universum, inclusief de kikkers, de katten en kanker) terwijl je aangaf dat als die "dat" wil communiceren dat die dat blijkbaar enkel kan op een manier zoals een kleuter zou doen (kikkers met tanden staan voor katten en kanker staat voor iets) die ook "tata" zegt voor zowat eender wat.

En evenmin is je manier van redeneren samenhangend. Zo stel je formeel en hard dat "dat" ons geschapen heeft en dat we zijn zoals dat "dat" ons gevormd heeft. Tot je gewezen wordt op het grote gat in jouw redenering, nl. dat als dat ons gevormd heeft zoals we zijn dat "dat" verantwoordelijk is voor alle menselijke vuiligheid zoals oa. moorden, want moord is nu eenmaal eigen aan de mens. Er zijn weinig sporten die zo intensief beoefend worden en dan vooral als "dat" tegen een andere "dat" speelt. Als ik de boekskes mag geloven dan hebben de eerste 4 mensen de toon al gezet door 25% van de mensheid uit te moorden. En dat was dan nog maar de start. "Dat" mag fier zijn, voorwaar een fijne schepping.

Maar als je daarop gewezen wordt dan gaat het weer naar: "de mens doet wat hij wilt". Wel neen, ofwel doen we wat we willen, ofwel doen we zoals we gevormd zijn. Het kan niet beiden tegelijkertijd. En als we doen wat we doen omdat we zo gevormd zijn, dan is de vormer verantwoordelijk voor wat we doen. En zo niet, dan zijn we niet zoals we gevormd zouden zijn en is je stelling "dat heeft ons geschapen en ons gevormd zoals we zijn" fout.
Mees

Berichtdoor Lili » 02 sep 2017, 20:55

Euhm
Eerst en vooral
Er is niks aan getoond dat mijn vermoedens tot foute conclusies leiden.
Dus zal al plaatsen dat meeske foute conclusies maakt.
Lili

Berichtdoor Lili » 02 sep 2017, 20:59

Ik weet niet of het zinvol is te discussiëren met een kleuter.
Lili

Berichtdoor Lili » 02 sep 2017, 21:54

Irreverence is the champion of liberty and its only true defence.
Lili

Berichtdoor Lili » 02 sep 2017, 22:47

Voor betz ook hier komt met dreigingen.
Verstandige mensen zullen zien dat dit eigenlijk geen aanval is maar een verdediging. Mees is geen kleuter maar een foetus in een nog niet geboren toestand. Grrrr.
Lili

Berichtdoor Mees » 03 sep 2017, 09:29

Lili schreef:Euhm
Eerst en vooral
Er is niks aan getoond dat mijn vermoedens tot foute conclusies leiden.
Dus zal al plaatsen dat meeske foute conclusies maakt.

Lili schreef:Irreverence is the champion of liberty and its only true defence.

Lili schreef:Ik weet niet of het zinvol is te discussiëren met een kleuter.
Lili schreef:Voor betz ook hier komt met dreigingen.
Verstandige mensen zullen zien dat dit eigenlijk geen aanval is maar een verdediging. Mees is geen kleuter maar een foetus in een nog niet geboren toestand. Grrrr.

:) :) :)
Laat ons samen eens proberen het anders te doen.

Jij beweert dat je voorspellende dromen hebt, je beweert zelfs god gezien te hebben in zo'n droom en jij gelooft dat er een schepper is die alles gemaakt heeft en ons gevormd heeft. Goed, ik zal daar niet neerbuigend op reageren en vraag je gewoon of je dit (mag zelfs deels zijn) op een redelijke manier kan staven?

Zo neen, waarom dan discussiëren? Als jij je goed voelt bij een onredelijk geloof dan mag dat best, toch zolang je er niemand anders mee lastig valt. Dus geniet dan van je geloof en laat het je sterkte geven. Waarom zou je het jezelf dan moeilijk maken want de enige manier waarop je op dit forum gelijk zal krijgen is als je redelijkerwijze aantoont dat je god bestaat.

Zo ja, waarom doe je dat dan niet? In meerdere topics claim je fantastische zaken maar nergens maak je die hard. Daarom dient dit forum en "geloof" me als ik zeg dat nagenoeg iedereen hier je god als god zal aanvaarden (ik alvast zeker) zodra je zijn bestaan en zijn kunnen op een redelijke manier aantoont. Ik ben helemaal niet tegen een godconcept, ik ben wel tegen mensen die beweren dat er een god is (momenteel gaat het over jouw god en dat is dan god nr 2.731 want er zijn over de eeuwen heen al een massa "datten, ietsen, bomen, dieren, planeten, manen, ... als god verkocht door mensen die er "echt" in geloven - blijkbaar waren ze allemaal nep want er is steeds nood aan een volgende god) naar wiens regeltjes ik zou moeten leven.

En ik laat je zelfs een derde mogelijkheid; nl. god bestaat echt en god geeft je voorspellende dromen en god heeft alles geschapen en jou en mij gevormd... maar die wil dit enkel maar duidelijk maken aan enkele uitverkorenen, waaronder jij. Ik hoor daar niet bij want ik krijg geen voorspellende dromen en ik zie geen god, nergens. Dus zal het wel de bedoeling van god zijn dat ik niet geloof in zijn bestaan want anders kan hij me dat toch direct gemakkelijk duidelijk maken.
En dus volg ik, een goddeloze, even goed als jij de wil van god en is iedereen tevreden. Niet ?
Mees

Berichtdoor Trololo » 16 dec 2017, 14:35

Uit niets kan niet iets ontstaan. Als er niets is, leg me dan eens uit waar die onmetelijke massa materie vandaan kwam bij de big bang? Van de kaboutertjes zeker? Energie=materie en omgekeerd, zeggen dat die energie of materie uit het niets ontstaan is, is onzin. Dat gaat in tegen alle logica. Noem het God of voor mijn part pierlewiet, maar er was iets.
Trololo

Berichtdoor Renaat » 16 dec 2017, 18:41

Trololo schreef:Dat gaat in tegen alle logica.

Kwantummechanica gaat in tegen de menselijke logica. Maar er zijn geen redenen om kwantummechanica af te doen als onzin.

Trololo schreef:Uit niets kan niet iets ontstaan. Als er niets is, leg me dan eens uit waar die onmetelijke massa materie vandaan kwam bij de big bang? Van de kaboutertjes zeker? Energie=materie en omgekeerd, zeggen dat die energie of materie uit het niets ontstaan is, is onzin. Dat gaat in tegen alle logica.

Het 'Ietsisme' is eigenlijk zo vaag dat het nauwelijks relevant is. Een god die geen concrete bewijsbare invloed heeft op het dagelijkse leven is filosofisch misschien interessant maar staat mijlenver van de god van zo goed als alle huidige godsdiensten.

Trololo schreef:Uit niets kan niet iets ontstaan. Als er niets is, leg me dan eens uit waar die onmetelijke massa materie vandaan kwam bij de big bang?

Ik kan dat niet uitleggen. Daarvoor ben ik net als jouw onvoldoende onderlegd. Maar het is niet omdat ik 'iets uit niets' niet kan vatten dat het onzin is. Ik luister dan ook (met mijn beperkte achtergrondkennis) naar wat de topwetenschappers die bezig zijn met die materie daar over te zeggen hebben.

Ik raad je dan ook aan wat boeken van gerenommeerde wetenschappers die met de big bang, de aard van tijd en ruimte, het ontstaan van materie, ... bezig zijn te lezen en dan concretere vragen te stellen voordat je een oordeel velt dat eigenlijk geen basis heeft buiten je beperkte menselijke logica.

Renaat
Renaat

Berichtdoor Renate » 16 dec 2017, 20:27

Trololo schreef:Uit niets kan niet iets ontstaan. Als er niets is, leg me dan eens uit waar die onmetelijke massa materie vandaan kwam bij de big bang? Van de kaboutertjes zeker? Energie=materie en omgekeerd, zeggen dat die energie of materie uit het niets ontstaan is, is onzin. Dat gaat in tegen alle logica. Noem het God of voor mijn part pierlewiet, maar er was iets.

En waar komt die god dan eigenlijk vandaan?
Renate

Berichtdoor Tom M » 16 dec 2017, 22:37

Beste Trololo,

Enkele nuttige boeken om je in deze wondere wereld van het "niets"in te leiden:
"Zwaartekracht bestaat niet" van Vincent Icke.
"Universum uit het niets, waarom er iets is in plaats van niets" van Lawrence Krauss.
En als toemaatje :"De deeltjes dierentuin" van Jean-Paul Keulen.
Je zal nooit spijt hebben van de tijd die je aan die boeken besteedt.

Dan ga je hopelijk begrijpen, simplistisch gezegd, dat als je materie en antimaterie samen voegt dat er niets overblijft.
Omgekeerd: dat als er niets is, helemaal niets, dat er dan iets kan (eigenlijk zal) ontstaan. Materie en antimaterie.

Dan ga je ook weten dat er meer is dat we niet weten dan dat we wel weten.

Dan ga je hopelijk beseffen dat deze wereld een wondere wereld is die we met onze menselijk hersenen maar moeilijk bevatten.
Misschien ook omdat onze leefwereld een 3D wereld is en dat we een wereld in 4 of meerdere dimensies niet spontaan kunnen bevatten.
"Moraal is het juiste doen, ongeacht wat je gezegd wordt. Religie is doen wat je gezegd wordt, ongeacht wat juist is." H.L. Mencken
Tom M

Keer terug naar Godsdienst/Religie