Niet zichtbaar = niet bestaand?

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

Niet zichtbaar = niet bestaand?

Berichtdoor Oogje » 10 mei 2017, 20:09

Besten,

Socrates keek naar de horizon vanuit de bergen en zag dat die een boog maakte.

Maar hij kon met zijn waarnemen niet uitmaken wie rond wie draaide (zon versus aarde).
Maar hij wist wel dat de aarde rond is!

Wie rond wie draaide? Dat kwam van een wiskundige (ongeveer een tijdgenoot, in de schaduw van 'de grote meester'.. Wiens naam ik even vergeten ben, maar ook hij staat geheel los van de vraag gelovig te zijn of niet!): hij was een toegepaste wiskundige, zonder pretentie. Maar het heeft eeuwen geduurd eer zijn denken pas echt ontdekt werd. En men ging inzien dat de aarde rond de zon draait en niet andersom.

Het heeft eeuwen geduurd eer deze mens ernstig werd genomen!!``

En dan nog te zwijgen over het tijdperk van de Middeleeuwen!
Oogje

Re: Niet zichtbaar = niet bestaand?

Berichtdoor Renate » 10 mei 2017, 20:40

Wat wilt u hiermee zeggen?

Zo lang niet bewezen is dat god bestaat, bestaat hij niet. Er is ook geen enkele reden om aan te nemen dat hij bestaat, nog maar afgezien van de vraag welke god dan eigenlijk zou bestaan. Een van de hindoes, Allah, de wrekende god van de calvinisten, of de vergevingsgezinde god van de katholieken?
God, nee dank u.
Renate

Berichtdoor Oogje » 10 mei 2017, 20:53

Schatteke..

Sommige vraagstukken zijn niet aan jou gericht.

Veel liefs verder,

O.
Oogje

Berichtdoor Renate » 11 mei 2017, 09:46

Ik ben uw schatteke niet.
Renate

Berichtdoor willem_betz » 11 mei 2017, 12:57

Mijn welgemeende goede raad aan alle schattekes en lieverdjes die ooit het plan opvatten om een "heilig boek" te schrijven (geldt ook voor zij die niet schattig of lief zijn):
1. Vermijd elke uitspraak die kan gecontroleerd worden, dus in dit geval over de beweging van hemellichamen. Dat kan later problemen geven, cfr. de bijbel en de koran hierover.
Hou het liever bij niet verifieerbare uitspraken als "de grote baas is boos, verdrietig, houdt van, houdt niet van, zag dat het goed was, ..."
2. vermijd het gebruik van verkleinwoorden als je een onbekende aanspreekt. Dat kan lief bedoeld zijn, maar kan kleinerend overkomen. :wink:
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Mees » 11 mei 2017, 14:03

willem_betz schreef:Mijn welgemeende goede raad aan alle schattekes en lieverdjes die ooit het plan opvatten om een "heilig boek" te schrijven (geldt ook voor zij die niet schattig of lief zijn):
1. Vermijd elke uitspraak die kan gecontroleerd worden, dus in dit geval over de beweging van hemellichamen. Dat kan later problemen geven, cfr. de bijbel en de koran hierover.
Hou het liever bij niet verifieerbare uitspraken als "de grote baas is boos, verdrietig, houdt van, houdt niet van, zag dat het goed was, ..."
2. vermijd het gebruik van verkleinwoorden als je een onbekende aanspreekt. Dat kan lief bedoeld zijn, maar kan kleinerend overkomen. :wink:

En... doe er direct een boekje "God for dummies" bij. De gelovige zal er wat aan hebben en ik heb plezier aan de dubbele betekenis :wink: :wink: :wink:
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

Berichtdoor Oogje » 12 mei 2017, 17:41

Dank voor je grappige reactie.

Er volgt nog iets, maar ik heb er wat tijd voor nodig.
Oogje

Keer terug naar Godsdienst/Religie