De Kerk van het Vliegende Spaghettimonster mag huwelijken af

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

Re: De Kerk van het Vliegende Spaghettimonster mag huwelijke

Berichtdoor Oude Belg » 29 dec 2015, 13:31

Maar toch.... Laten we de vijfde Lieverniet die deze godheid op een berg gaf aan Mosey, de eerste piraat, niet vergeten :
Ik heb echt liever niet dat je… discussieert met gehersenspoelde, vooringenomen, akelige mensen op een lege maag. Eet eerst en maak dan gehakt van ze.

Niet echt lief.
Oude Belg

Berichtdoor Digit » 29 dec 2015, 13:51

Saar schreef:Digit, dat doe ik overal.

Saar, voor mij had dit kunnen volstaan, want hierover zijn we het eens:

Saar schreef:Ik denk dat de goeden en de idioten verhoudingsgewijs gelijk verdeeld zijn over de partijen.

Alhoewel ik negatief blijf staan tegenover sommige handvatten die religie (als systeem) biedt voor laakbare opinies, o. a. homohaat en vrouwendiscriminatie. En de wat dubbelzinnige houding van de lauwen in dit verband.

Saar schreef:Mocht de verlichte, atheïstische schelder geboren zijn in het oerwoud van Peru, was hij net zo min atheïst als zijn animistische buurman.

Wellicht, maar dat neemt niet weg dat hij hier nog altijd cognitief sterker staat dan de meer fundamentalistische gelovigen en zich dus zeker niet moet laten discrimineren. Zonder zich daarom superieur te voelen.

Saar schreef:Benito Mussolini was een notoire atheïst, verdedigde zijn atheïsme en deed er zo nog wat ongezellige dingen mee. Moet dat dat aantonen dat atheïsme het slechtste in de mens naar boven haalt?

Inderdaad, goed voorbeeld van het tweede citaat. BM was vooral machtsgeil, en hij gebruikte wat hij kon om daarin te slagen.

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Mees » 29 dec 2015, 13:55

Saar schreef:
Digit schreef: Misschien kan je helpen door je pleidooi voor hoffelijkheid en tolerantie ook elders te houden.
Digit, dat doe ik overal.

Voor goedgelovigen moet je elders zijn.

Saar schreef:[Dit onderwerp diende zich aan naar aanleiding van het feit dat iemand een scheldwoord gebruikte dat in zijn ogen (ook) op mijn ouders van toepassing was.

Dat terechte woord (het is absoluut geen scheldwoord want het omschrijft de lading) was in mijn ogen niet van toepassing op jouw ouders (wat zou ik aan jouw ouders denken of waarom zou ik ook maar denken dat jouw ouders gelovig zijn, net zo min als ik aan Digit's ouders dacht) maar je reactie liet direct duidelijk blijken dat het in elk geval in jouw ogen wel van toepassing was. En jij hebt hen het glazen muiltje aangemeten. Dat het pijnlijk past, hoef je mij niet aan te wrijven.

Maar goed, om niet rond de pot te draaien. je hebt hier ondertussen al genoeg uitgelegd (ze zijn gelovig, ze timmeren vergeefs aan de weg, lang in het parochieteam en we weten dat ze door hun lidmaatschap discriminatie en intolerantie ondersteunen, ...) om aan te tonen dat ik dus wel degelijk gelijk had.

Saar schreef:[Zoals gezegd eindigt het daar voor mij, maakt niet uit wie het uitspreekt of in welke context. Ik heb een viscerale afkeer tegen verbaal geweld.

Ga dan naar een mis daar is geen tegenspraak... enkel amen.
Hier zit je op een forum en is verbaal geweld (djees ik ga het dan nog niet eens hebben over hoe inhoudelijk fout dat dat is) normaal, eender wat jij daar van denkt.
Als op een skeptisch forum een katholieke snul snul noemen al verbaal geweld is dan mag het hier direct stoppen.
Het is hier een forum, geen heilige mis en ook geen chiro-onderonsje.

Saar schreef: En ik denk niet dat ik wie dan ook in bescherming neem, tenzij dan mijn ouders, en niet omdat ze gelovig zijn, maar omdat het mijn ouders zijn en ik beter dan wie ook weet dat ze zoiets niet verdienen.

Jij neemt je ouders helemaal niet in bescherming want er was hier niemand die het over jouw ouders had... tot jij ze naar voor schoof en daarmee tegelijkertijd ook hun weging mogelijk maakte.

Saar schreef: Mijn mama zou waarschijnlijk de eerste zijn om de schelder in kwestie te gaan bezoeken of te verzorgen mocht hij ziek en alleen zijn.

Allemaal best mogelijk maar het doet er niet toe. En waarom ga je er van uit dat ik dan jouw moeder niet als eerste zou gaan bezoeken of verzorgen?

Saar schreef: En als uitsmijtertje om het onnut van veralgemeningen en aparte voorbeelden te illustreren: Benito Mussolini was een notoire atheïst, verdedigde zijn atheïsme en deed er zo nog wat ongezellige dingen mee. Moet dat dat aantonen dat atheïsme het slechtste in de mens naar boven haalt?

Je uitsmijtertje doet er niet toe omdat je uitsmijtertje dood is en geen kwaad meer doet vandaag. Jouw gelovige ouders ondersteunen discriminatie vandaag. Dus 'vandaag' zijn ze een groter probleem dan Mussolini. Dat moet toch zelfs voor een gelovige duidelijk zijn, of niet?

En djees, hoe oud ben je eigenlijk om in een discussie je mama en je papa te betrekken??????
Ik zie het hier al gebeuren: mijn mama zegt dit, mijn mama zegt dat, mijn mama doet het anders, ... Laat je ouders thuis.
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

Berichtdoor Hammer of doom » 29 dec 2015, 17:08

Saar schreef:Hammer of Doom,
Het t-shirt zou ik zeker nooit willen dragen, noch zoek ik mensen te overtuigen, noch mijn mening te geven als er niet om gevraagd wordt. Niemand moet mij ongevraagd komen lastigvallen met zijn wereldbeeld en ik heb bepaald een afkeer van gewelddadigheid in het maatschappelijk debat, verbaal geweld valt daar voor mij onder.

Voor mij is er geen verschil tussen de t-shirt dragen en een religieus symbool dragen ? Het gaat telkens om een levensovertuiging.
Als het t-shirt je (ongevraagd) lastigvalt met een wereldbeeld, zie ik veel wereldbeelden die je lastigvallen.
Saar schreef:Iemand die zich geroepen voelt om de ander agressief tegemoet te treden, moet niet verbaasd staan dat de ander denkt aan vluchten of vechten en niet aan nadenken.

Het t-shirt is op generlei wijze agressief, het is de ander die het t-shirt als agressief kan beschouwen.
Als het woord 'army' je stoort, niet vergeten dat er ook een leger des heils is.
Saar schreef:Dergelijk opschrift is voor mij géén teken van beschaving, maar een verlies van beschaving. Wat is het in het straatbeeld trouwens méér dan een (zielige) smeekbede om een beetje aandacht? Voor mij heeft dat ook te maken met volwassenheid, eer en zelfrespect. Van een puber vind ik dat nog aannemelijk, maar een volwassen mens? Eerlijk, als ik zo iemand zie, kan ik alleen maar denken: get a life. (trouwens in hetzelfde assortiment zit een t-shirt ter promotie van duivelaanbidding, dus de ene "god" gewoon vervangen door een andere, not my cup of tea).

Je zou hier de dragers van het t-shirt kunnen beledigen. Maar de dragers van zulk t-shirt zijn niet zo bekrompen om vlug beledigd te zijn, noch voor zichzelf noch voor anderen.
Het is een compliment om het rebelse van een puber nog te bezitten.
Ik draag het t-shirt regelmatig, en krijg meer positieve reacties dan negatieve. Niet dat er veel reacties zijn, maar toch.
Ik vind dat je nogal vlug een oordeel klaar hebt over mensen die je nauwelijks kent, enkel gebaseerd op het opschrift op een t-shirt, een uiterlijk kenmerk.
Heb je eenzelfde oordeel over mensen, die religieuze symbolen dragen.
Hammer of doom

Berichtdoor Hammer of doom » 29 dec 2015, 17:16

Hammer of doom schreef:
Saar schreef:Maar maak het eens concreet: wat zou jij als wetgevend voorstel hebben op dit moment in België als het erom gaat de seculiere invloed van godsdienst in te perken? Het is toch opvallend dat geen enkele politieke partij ook maar 1 enkel voorstel heeft in die richting.

Het afschaffen van overheidsfinanciering voor religies lijkt me een goed begin.
Aanpassen of verwijderen van art 19 en 21 van de grondwet, door elke verwijzing naar religie te verwijderen.
Enkel nog openbare scholen - onderwijs vrij van religie.

Kijk ook eens op http://www.atheistischseculierepartij.nl/
en op http://partijvanderede.nl/

Hun voorstellen zijn over te dragen naar onze samenleving.
Of het politiek haalbaar is, is een andere discussie.

En op deze had ik wel een reactie verwacht, van niet gelijkgestemden.
Maar die zitten waarschijnlijk op een ander forum
Hammer of doom

Berichtdoor Saar » 29 dec 2015, 22:16

Hammer of doom schreef:
Hammer of doom schreef:
Saar schreef:Maar maak het eens concreet: wat zou jij als wetgevend voorstel hebben op dit moment in België als het erom gaat de seculiere invloed van godsdienst in te perken? Het is toch opvallend dat geen enkele politieke partij ook maar 1 enkel voorstel heeft in die richting.

Het afschaffen van overheidsfinanciering voor religies lijkt me een goed begin.
Aanpassen of verwijderen van art 19 en 21 van de grondwet, door elke verwijzing naar religie te verwijderen.
Enkel nog openbare scholen - onderwijs vrij van religie.

Kijk ook eens op http://www.atheistischseculierepartij.nl/
en op http://partijvanderede.nl/

Hun voorstellen zijn over te dragen naar onze samenleving.
Of het politiek haalbaar is, is een andere discussie.

En op deze had ik wel een reactie verwacht, van niet gelijkgestemden.
Maar die zitten waarschijnlijk op een ander forum

Ik heb de links bekeken en ik vind ze heel interessant. Kende ze nog niet.
"Every word or concept, clear as it may seem to be, has only a limited range of applicability."
(Werner Heisenberg)
Saar

Berichtdoor Saar » 30 dec 2015, 10:55

Hammer of doom schreef:Je zou hier de dragers van het t-shirt kunnen beledigen. Maar de dragers van zulk t-shirt zijn niet zo bekrompen om vlug beledigd te zijn, noch voor zichzelf noch voor anderen.
Het is een compliment om het rebelse van een puber nog te bezitten.
Ik draag het t-shirt regelmatig, en krijg meer positieve reacties dan negatieve. Niet dat er veel reacties zijn, maar toch.
Ik vind dat je nogal vlug een oordeel klaar hebt over mensen die je nauwelijks kent, enkel gebaseerd op het opschrift op een t-shirt, een uiterlijk kenmerk.
Heb je eenzelfde oordeel over mensen, die religieuze symbolen dragen.

Hey Hammer, geen probleem.
Ik heb je eerlijk geantwoord omdat je er expliciet naar vroeg, maar ik zou dat uit mezelf nooit doen. Ik ben één van die mensen die je gewoon voorbijwandelen zonder opmerking te geven en je vergalt er mijn dag niet mee, met zo'n shirt. Het zou inderdaad wat zijn anders.
Jij vindt rebels pubergedrag een compliment, ik niet, daarvoor heb ik dan weer teveel "puber" in huis.
Maar is dat een probleem? Iedereen is verschillend, meer hoef je daar echt niet uit te maken.
"Every word or concept, clear as it may seem to be, has only a limited range of applicability."
(Werner Heisenberg)
Saar

Vorige

Keer terug naar Godsdienst/Religie