De Kerk van het Vliegende Spaghettimonster mag huwelijken af

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

De Kerk van het Vliegende Spaghettimonster mag huwelijken af

Berichtdoor Renaat » 20 dec 2015, 22:59

http://www.standaard.be/cnt/dmf20151220_02030326

Heeft er in België eigenlijk ooit iemand de poging ondernomen om een foto met een vergiet op zijn hoofd te laten gebruiken voor de identiteitskaart of rijbewijs?

Renaat
Renaat

Re: De Kerk van het Vliegende Spaghettimonster mag huwelijke

Berichtdoor Astrosmurf » 21 dec 2015, 16:43

Astrosmurf

Berichtdoor Igor » 22 dec 2015, 19:39

Idiotie ten top. Gelukkig bestaat échte religie....
Igor

Berichtdoor willem_betz » 23 dec 2015, 00:02

Igor schreef:Idiotie ten top. Gelukkig bestaat échte religie....

Welke bedoel je ? Wil je zeggen dat het FSM niet echt is ? Zal ik tegen jou een fatwa, pardon een pastfwa, uitspreken ?
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Renaat » 23 dec 2015, 00:25

Wat is daar meer idioot aan dan allerlei bizarre regels van de duizenden andere godsdiensten waar tevens goden in worden aanbeden waarvan het niet-bestaan niet bewezen kan worden (maar het bestaan natuurlijk ook niet bewezen is).

Renaat
Renaat

Berichtdoor Wet Willie » 23 dec 2015, 01:51

.... om maar te zwijgen van de gekke hoofdeksels! :D
Niets is te wonderbaarlijk om waar te zijn als het met de natuurwetten strookt. (M. Faraday)
Wet Willie

Berichtdoor Digit » 23 dec 2015, 10:25

Welke is de "échte religie"?

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Renate » 23 dec 2015, 12:28

Digit schreef:

Welke is de "échte religie"?

Groetjes,

Digit

Elke religie met een bepaalde traditie, die mensen troost biedt en die niet alleen bedoeld is om aan te tonen dat religie onzin is.
Renate

Berichtdoor Igor » 23 dec 2015, 13:12

Je bent hier wel op het "sceptisch" forum.
Er wordt dus verondersteld dat je je kinderjaren en kinderverstand ontgroeid bent en weet waarover je spreekt: het vliegende spaghettimonster bestaat gewoon niet.
Igor

Berichtdoor willem_betz » 23 dec 2015, 14:45

Igor schreef: het vliegende spaghettimonster bestaat gewoon niet.

Hoe durf je, jij apastafarist ! Bewijs het maar eens.
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Renaat » 23 dec 2015, 16:11

Igor schreef:Er wordt dus verondersteld dat je je kinderjaren en kinderverstand ontgroeid bent en weet waarover je spreekt: het vliegende spaghettimonster bestaat gewoon niet.

Gelukkig bestaan die duizenden andere goden wel. Of behoor je tot de groep van 'alle goden - 1 god-atheïsten'?

Natuurlijk is de enige echte god Tloque Nahuaque. Spijtig genoeg zijn de meeste mensen hun kinderjaren of kinderverstand niet ontgroeid waardoor ze blijven geloven in allerlei onbestaande nepgoden.

Overigens wijst je reactie er op dat je totaal niets begrijpt van wat er achter De Kerk van het Vliegende Spaghettimonster zit. Probeer dat misschien eerst te begrijpen voor je het als idioot wegzet.

Renaat
Renaat

Berichtdoor Renaat » 23 dec 2015, 16:20

Wet Willie schreef:.... om maar te zwijgen van de gekke hoofdeksels! :D

Inderdaad, gelukkig komt dat verschijnsel niet voor in andere godsdiensten :wink:

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/ ... rlog.dhtml
https://nl.wikipedia.org/wiki/Boerka_%28islam%29

Renaat
Renaat

Berichtdoor willem_betz » 23 dec 2015, 16:31

willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Digit » 23 dec 2015, 17:27

Renate schreef:
Digit schreef:Welke is de "échte religie"?

Elke religie met een bepaalde traditie, die mensen troost biedt en die niet alleen bedoeld is om aan te tonen dat religie onzin is.

Helaas moet ik je criterium verwerpen. Er is nl. geen enkele religie die dat criterium als maatstaf voor zichzelf weerhoudt, en nog véél minder voor de "concurrentie". Relevantie = null dus!
Overigens, troost op grond van een illusie, is dat wel troost?

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Digit » 23 dec 2015, 17:49

Igor schreef:Je bent hier wel op het "sceptisch" forum.
Er wordt dus verondersteld dat je je kinderjaren en kinderverstand ontgroeid bent en weet waarover je spreekt: het vliegende spaghettimonster bestaat gewoon niet.

1) Als zijne heiligheid het Vliegens Spaghettimonster niet bestaat, hoe verklaar je dan het feit dat alle hemellichamen de vorm van gehaktballen hebben?
2) Welke is dan de "échte religie" die zich baseert op een aantoonbaar bestaande entiteit?

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Igor » 23 dec 2015, 18:02

De enige échte religie in onze wereld, die alle waarheid omvat = "Religion of the Money".

Je weet ongetwijfeld dat deze religie niet monotheïstisch is .....
Igor

Berichtdoor Digit » 24 dec 2015, 10:10

Igor,

Je ontwijkt mijn vragen.
Het is wel duidelijk dat jouw bijgeloof geen antwoord biedt op de vraag naar de vorm van de hemellichamen. Wij, Pastafarianen, zijn trots om in deze drager te zijn van de juiste inzichten!
Daarnaast, wat het geld betreft kan ik je niet volledig ongelijk geven. Maar al vind ik het een nuttig gereedschap (indien goed gebruikt), ik ga het zeker niet aanbidden.

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Heeck » 24 dec 2015, 11:17

Digit,

Is aanbidwaardigheid een kenmerk van religie?

Dan zie ik toch meer in Renate's troostgehalte.
De relevantie daarvan zie je ook terug in de kinderbiecht waarmee de jonge ziel
wordt gekneed in het besef van de eindeloze troost van alomvergeving en barmhartigheid.

Niet voor niets wordt deze weer benadrukt:
http://www.volkskrant.nl/binnenland/aar ... ~a4213554/

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Igor » 24 dec 2015, 13:45

Dag Digit,

Ik ben blij voor u dat u, als Pastafariaan, trots bent om drager te zijn van de juiste inzichten.

Ik "geloof" ook dat ik hier en daar drager ben van de juiste inzichten. Als ik iets "geloof", heb ik dat ook "bewijzen" nodig? Ik denk dat u mij dit kan zeggen, want ik zie u op het volledige Skepp-forum als een zeer wijs man.

Inmiddels tracht ik nog een beetje uw vragen te ontwijken, want ik kan u antwoord geven.

Groetjes,
Igor
Igor

Berichtdoor Digit » 24 dec 2015, 14:36

Heeck schreef:Is aanbidwaardigheid een kenmerk van religie?

Dan zie ik toch meer in Renate's troostgehalte.

Roeland,

Wat zegt het eerste gebod? Dat wat begint met "Bovenal ......"!

En over "troost": de RKK gaat binnenkort iemand heilig verklaren die honderden miljoenen steun heeft ontvangen, óók van criminelen en dictators, die zichzelf liet verzorgen in de duurste Califinische privé-klinieken maar nooit één pijnstiller of steriele naald heeft laten verstrekken aan de stervenden in haar "hospitalen". Troost en religie? Mijn ....... !

Groetjes,

Digit
Laatst bijgewerkt door Digit op 24 dec 2015, 17:55, in totaal 1 keer bewerkt.
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Digit » 24 dec 2015, 14:40

Igor schreef:Als ik iets "geloof", heb ik dat ook "bewijzen" nodig?

Voor geloof als dusdanig uiteraard niet, voor beweringen die als een waarheidsclaim kunnen opgevat worden wél. En vermits dit geen blog is maar een discussieforum zie ik hier weinig ruimte voor aktes van geloof.

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Vegamobiel » 24 dec 2015, 17:49

Ik blijf toch een Atheïstische Anti Theist.
Dus voor mij geen pasta.

Jb
Spelfouten worden niet gemaakt, maar door mensen uitgevonden!
Vegamobiel

Berichtdoor Digit » 24 dec 2015, 17:58

Ieder zijn meug! Al mag het voor mij ook polenta of quinoa zijn! :wink:

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Heeck » 24 dec 2015, 23:58

Digit,

Je brengt het eerste gebod in als fundament voor de aanbiddelijkheid, maar dat riekt naar bidplicht.
Daartoe is het opnieuw benadrukken van de kinderbiecht niet bedoeld.
Aanbiddelijkheid hoort bij geliefden.

En dat de heilige in wording allang is vergeven dat ze pijn best nut vond hebben omdat je je dan beter in Jezus' positie kon verplaatsen, dat
is de logica vcan de RKK-reli.

Tja

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Digit » 25 dec 2015, 14:46

Roeland,

Ik zie niet waar je met je bemerkingen naar toe wil, noch waarom je er de kinderbiecht bijsleurt. Het zal wel aan mij liggen! :wink:

Groetjes,

Digit

P. S. Nog een fijne winterzonnewende, in welke gedaante dan ook!
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor stefaandepraetere » 25 dec 2015, 15:13

Van mijnen twege ook... moge jullie van west naar oost geroerde pasta heerlijk al dente zijn in 2016
stefaandepraetere

Berichtdoor Digit » 25 dec 2015, 15:18

Al dente! Uiteraard, geen klef en slap gedoe! En graag met een pittig sausje. :wink:

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor stefaandepraetere » 25 dec 2015, 15:32

Uiteraard met meatballs Digit...
stefaandepraetere

Berichtdoor Renate » 25 dec 2015, 15:41

Garnalen of rivierkreeftjes in roomsaus mogen wat mij betreft ook in de pasta en laat de kaas maar weg.
Renate

Berichtdoor Saar » 25 dec 2015, 17:41

Digit schreef:
En over "troost": de RKK gaat binnenkort iemand heilig verklaren die honderden miljoenen steun heeft ontvangen, óók van criminelen en dictators, die zichzelf liet verzorgen in de duurste Califinische privé-klinieken maar nooit één pijnstiller of steriele naald heeft laten verstrekken aan de stervenden in haar "hospitalen". Troost en religie? Mijn ....... !

Groetjes,

Digit

Ach, dat zegt veel over het instituut maar niets over de gelovigen.
Ik denk dat velen onder hen ook niet zo tuk zijn op het instituut.
"Every word or concept, clear as it may seem to be, has only a limited range of applicability."
(Werner Heisenberg)
Saar

Berichtdoor Renaat » 25 dec 2015, 22:32

Saar schreef:Ach, dat zegt veel over het instituut maar niets over de gelovigen.
Ik denk dat velen onder hen ook niet zo tuk zijn op het instituut.

Maar het is wel de keuze van die gelovigen om zich aan te sluiten bij dat instituut of aangesloten te blijven bij dat instituut. Naar de RKK-kerk zijn er honderden andere kerken (waarvan enkele redelijk grote) die beweren hun visie te baseren op de bijbel. Het is dan ook iets te eenvoudig voor een gelovige om zich Katholiek te noemen of om zich om één of andere manier te vereenzelvigen met de RKK of er zelf actief in te zijn en aan de andere kant te zeggen niet tuk te zijn op dat instituut.

De RKK is nog steeds een van de grootste (of zelf de grootste) kerkgenootschap en zou de laatste jaren zelf gegroeid zijn.

Renaat
Renaat

Berichtdoor Renate » 26 dec 2015, 08:49

Ik denk dat veel katholieken de kerk niet verlaten, omdat ze het vertoon wel mooi vinden en dan nemen ze de uitspraken van de leiding maar met een korreltje zout.

Kijk maar naar homoseksuele katholieken.
Renate

Berichtdoor Renaat » 26 dec 2015, 12:18

Renate schreef:Ik denk dat veel katholieken de kerk niet verlaten, omdat ze het vertoon wel mooi vinden en dan nemen ze de uitspraken van de leiding maar met een korreltje zout.

Zonder twijfel. En er zijn nog diverse andere redenen te bedenken waarom mensen bij zo'n instituut blijven zelf al zijn ze het er inhoudelijk vaak niet met eens.

Ik kan dus allerlei redenen bedenken waarom mensen bij het instituut blijven zonder er achter te staan, maar de mentale split die mensen daarbij maken blijf ik vreemd en zelf 'gevaarlijk' vinden.

Renaat
Renaat

Berichtdoor Saar » 26 dec 2015, 13:03

Renaat schreef:
Ik kan dus allerlei redenen bedenken waarom mensen bij het instituut blijven zonder er achter te staan, maar de mentale split die mensen daarbij maken blijf ik vreemd en zelf 'gevaarlijk' vinden.

Renaat

Wordt dat ook tegenwoordig allemaal niet nogal opgeklopt? De gelovige "katholieken" (wat dat dan ook moge betekenen voor hen) in mijn familie en tussen mijn vrienden, kan ik moeilijk "gevaarlijk" noemen, zo'n terminologie vind ik vaak meer stemmingmakerij dan wat anders, een beetje typisch voor deze tijd. En ik weet ook al niet waarom je dat een mentale split zou moeten noemen, want "de" katholieke kerk heeft immers een tweeledige invulling: het is tegelijk een spiritueel gegeven en een wereldlijke instelling. Ik denk dat katholieken vandaag zich comfortabel voelen in de spiritualiteit en tegelijk grote problemen hebben met de wereldlijke vormgeving. Zoiets. Ik weet niet wat daar gevaarlijk aan is, maar dat ligt misschien gewoon aan mijn naïviteit; ik heb er alleszins geen problemen mee dat mensen gelovig zijn. En dat sociale groepen (zoals gelovigen) zich organiseren, is gewoon evident.
"Every word or concept, clear as it may seem to be, has only a limited range of applicability."
(Werner Heisenberg)
Saar

Berichtdoor Mees » 26 dec 2015, 13:55

Saar schreef:Wordt dat ook tegenwoordig allemaal niet nogal opgeklopt? De gelovige "katholieken" (wat dat dan ook moge betekenen voor hen) in mijn familie en tussen mijn vrienden, kan ik moeilijk "gevaarlijk" noemen, zo'n terminologie vind ik vaak meer stemmingmakerij dan wat anders, een beetje typisch voor deze tijd. En ik weet ook al niet waarom je dat een mentale split zou moeten noemen, want "de" katholieke kerk heeft immers een tweeledige invulling: het is tegelijk een spiritueel gegeven en een wereldlijke instelling. Ik denk dat katholieken vandaag zich comfortabel voelen in de spiritualiteit en tegelijk grote problemen hebben met de wereldlijke vormgeving. Zoiets. Ik weet niet wat daar gevaarlijk aan is, maar dat ligt misschien gewoon aan mijn naïviteit; ik heb er alleszins geen problemen mee dat mensen gelovig zijn. En dat sociale groepen (zoals gelovigen) zich organiseren, is gewoon evident.

Iedereen kent wel van die ingoede of van die gezellige of van die niets dan spiritueel ingestelde gelovigen (eender hun waan). So what? Het gaat hem nooit om die massa snullen die te braaf, te goed of te dom zijn om te helpen donderen maar wel om de uitwassen in elk geloof. Uitwassen die hoewel steeds in de minderheid uiteindelijk bepalender zijn voor het resultaat dan al die snullen.
Het wordt ondertussen een dooddoener maar hoewel 90% (vrij gekozen) van de Duitsers tegen uitroeingskampen was (en waarschijnlijk tegen heel wat meer dan dat) heeft de 10% uitwassen toch een zeer efficiënt werk gedaan. En Duitsers mag je probleemloos vervangen door de meeste geloven.

Wat wel belangrijk is om te beseffen dat de massa snullen die inderdaad niets te verwijten valt, wel heel vaak die 10% ontwikkelen die wel problematisch is. Daarom zijn die 90% gevaarlijk. Niet op zich maar voor wat er zeer vaak uit voortvloeit.

Voor de rest vind ik het sowieso verwerpelijk dat iemand (laat het dan zo'n goede snul zijn) zijn idiote waan overzet op zijn jonge kinderen. Kinderen verdienen beter.
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

Berichtdoor Renate » 26 dec 2015, 15:32

Ach arme Mees. Kennelijk heeft u erg geleden onder religie.
Renate

Berichtdoor Renaat » 26 dec 2015, 15:54

Saar schreef:En ik weet ook al niet waarom je dat een mentale split zou moeten noemen, want "de" katholieke kerk heeft immers een tweeledige invulling: het is tegelijk een spiritueel gegeven en een wereldlijke instelling.

Die mentale split is wat mij betreft het tegelijkertijd erg kritisch zijn t.o.v. het instituut en tegelijkertijd dat instituut in stand houden en ondersteunen door er bewust deel van te blijven uitmaken en het instituut zelf te steunen.

Het is niet nodig om zich aan te sluiten (of aangesloten te blijven) bij de katholieke kerk om iets spirituele betekenis in het leven te vinden of zelf om als christen door het leven te gaan.
Hoe kan je tegelijkertijd kritisch zijn t.o.v. de RKK en toch je kinderen laten dopen, trouwen voor die kerk, ...

Saar schreef:En dat sociale groepen (zoals gelovigen) zich organiseren, is gewoon evident.

Dat is 'normaal', maar als je het niet eens bent met het denken van de RKK, waarom dan niet kiezen voor een andere sociale groep? Die zijn er genoeg, ook als je iets zoekt met spiritualiteit, christendom, ...
En natuurlijk hoeft niet elk meningsverschilletje tot een breuk te leiden. Ik ben het ook niet met alles eens van de visies of handelingen van verenigingen waar ik lid van ben. Maar als er te veel immoreel gebeurt dan mag gewoonte, zich thuis voelen, ... geen reden zijn om bij die sociale groep te blijven. Bedenk maar eens wat het effect zou zijn als alle vrouwen de katholieke kerk de rug zouden toekeren en zouden kiezen voor een instituut dat hen wel als volwaardig zou behandelen?

Saar schreef:Wordt dat ook tegenwoordig allemaal niet nogal opgeklopt? De gelovige "katholieken" (wat dat dan ook moge betekenen voor hen) in mijn familie en tussen mijn vrienden, kan ik moeilijk "gevaarlijk" noemen, zo'n terminologie vind ik vaak meer stemmingmakerij dan wat anders, een beetje typisch voor deze tijd.
...
Ik weet niet wat daar gevaarlijk aan is, maar dat ligt misschien gewoon aan mijn naïviteit; ik heb er alleszins geen problemen mee dat mensen gelovig zijn.

Ik doe niet mee aan stemmingmakerij en heb er zelf een hekel aan. Dat ik iets als gevaarlijk bestempel doe ik dus met goede redenen.

Natuurlijk zijn de meerderheid van die katholieke gelovigen (net zoals de meerderheid van de moslims, joden, protestanten, ...) niet rechtstreeks gevaarlijk. Vaak zijn het zelf 'doodbrave volgzame mensen'. En daar zit hem net het gevaar in.

Het volgen en ondersteunen van instituten, organisaties, individuen, ... is op zich prima. Maar het (vaak behoorlijk kritiekloos) volgen en ondersteunen in die situaties dat er duidelijk sprake is van wangedrag, immoraliteit, ... houdt dat negatief gedrag in stand. Ik ben er van overtuigd dat het die brave volgzame mensen zijn die voeding geven aan veel negatieve handelingen.

Dus hoewel veel mensen op zich zijn niet rechtstreeks gevaarlijk zijn is elke vorm van verafgoding, vergaande volgzaamheid, mensen als idool behandelen, ... volgens mij potentieel erg gevaarlijk.

Renaat
Renaat

Berichtdoor Mees » 26 dec 2015, 17:33

Renate schreef:Ach arme Mees. Kennelijk heeft u erg geleden onder religie.

Sommigen vinden altijd dat ze dat moeten verdedigen (zelfs met nobele redenen), anderen niet. Ik behoor tot die anderen.
Maar ik ben wel zo verstandig om een gevaar te onderkennen voor het me treft.
Bovendien zijn diegenen die erg geleden hebben onder religie vaak dood, of zo geindoctrineerd tot ze eender wat voor idiotie geloven. Er zijn er zelfs veel die niet beseffen dat ze onder religie lijden oa. diegenen die zo slaafs gemaakt zijn dat ze discriminatie gewoon zijn gaan vinden en knielen voor een vent in kleren die hen knecht.
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

Berichtdoor Saar » 26 dec 2015, 22:32

Mees schreef:
Iedereen kent wel van die ingoede of van die gezellige of van die niets dan spiritueel ingestelde gelovigen (eender hun waan). So what? Het gaat hem nooit om die massa snullen die te braaf, te goed of te dom zijn om te helpen donderen maar wel om de uitwassen in elk geloof. Uitwassen die hoewel steeds in de minderheid uiteindelijk bepalender zijn voor het resultaat dan al die snullen.

Mees, je zal wel je redenen hebben voor je ongewone heftigheid.
Ik kom zelf uit een warm gezin en mijn ouders zijn verstandige mensen met veel sociale verantwoordelijkheidszin en inzet voor anderen, niet in het minst hun kinderen en kleinkinderen. Dat jij hen omwille van hun (overigens in mijn ogen genuanceerd en in elk geval geëngageerd) geloof wil betitelen als "snullen" (met een waan) is uiteraard jouw zaak maar dan zal je menselijkerwijs ook wel begrijpen dat daarmee voor mij een lijn overschreden is en dat het voor mij daar stopt. Ik ben niet bereid tot gesprek met iemand die het nodig vindt de mensen die mij het dierbaarst zijn zo te beledigen (zonder ze te kennen dan nog).
(Werner Heisenberg)
Saar

Berichtdoor Hammer of doom » 26 dec 2015, 23:38

Saar schreef:
Mees, je zal wel je redenen hebben voor je ongewone heftigheid.
Ik kom zelf uit een warm gezin en mijn ouders zijn verstandige mensen met veel sociale verantwoordelijkheidszin en inzet voor anderen, niet in het minst hun kinderen en kleinkinderen. Dat jij hen omwille van hun (overigens in mijn ogen genuanceerd en in elk geval geëngageerd) geloof wil betitelen als "snullen" (met een waan) is uiteraard jouw zaak maar dan zal je menselijkerwijs ook wel begrijpen dat daarmee voor mij een lijn overschreden is en dat het voor mij daar stopt. Ik ben niet bereid tot gesprek met iemand die het nodig vindt de mensen die mij het dierbaarst zijn zo te beledigen (zonder ze te kennen dan nog).

Stel nu Saar, dat de mensen die zich inzetten voor anderen en geëngageerd zijn in hun geloof, niet je ouders zijn. Ben je dan bereid het gesprek verder te zetten.
Anders gezegd, kun je een gesprek over geloof aangaan zonder je ouders erbij te betrekken, of als referentie-kader te nemen.
Hammer of doom

Volgende

Keer terug naar Godsdienst/Religie