waarom we geloven en ik niet meer

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

waarom we geloven en ik niet meer

Berichtdoor wilvrede degens » 15 feb 2015, 16:41

Geen volk ter wereld zonder een soort geloof in een oppermacht.
Dat bewijst dat dit geloven slechts een natuurlijke geaardheid van de onzekere homo sapiens is.
Opvallend is dat, naarmate mijn IQ, gedreven door mijn voortschrijdende inzicht, iets verder boven de 80 gegroeid is, mijn van kinds af aan met de paplepel ingegoten geloof in een almachtige, barmhartige en genadige God van liefde steeds moeilijker voor mij geworden is. Ik zie steeds meer argumenten waarom er geen goede God kan bestaan, die volgens de christelijke leer alles geschapen heeft met daarin de veredelde rol voor de mens, geschapen naar Zijn beeld en gelijkenis.
Wat betekent de vrije wil van misdadigers wanneer hun misdaden het gevolg zijn van wie zij op dat moment zijn in hun beperkte sociale besef en inzicht en in relatie tot hun hele verleden vanaf hun onschuldige geboorte? De totale vrije wil bestaat ook gewoonweg niet !
Wat moeten we dan vinden van een God, die niet ieder mens gelijke kansen geeft?
Wat moeten we dan nog vinden van een God die naar zijn schepsels, naar zijn beeld en gelijkenis, machteloos of sadistisch toekijkt bij wat de mens elkaar in de geschiedenis - en heden ten dagen - aandoen?
Ons geloven in een onaantastbare oppermacht komt instinctief voort uit onze angst voor ons absolute - en zonder onze fantasiehoop op een goede God - zinloos einde.
Om te beseffen een nutteloos bestaan geleid te hebben! Om ieders eigen fantasie afgod als een troost "persoonlijk" aan te kunnen 'spreken' op zijn denkbeeldige grootsheid en macht om ons genadig te zijn in onze strijd tijdens onze doodsnood. De oerpsyche van de mens is de oorzaak van zijn geloven in een afgod.
Helaas niets anders meer dan dat, in mijn beleving! Pijnlijk besef! Dat gaat ook tegen mijn oerdrift/instinct. Echter mijn ratio die sterker geworden is dan mijn door drijfveren gedreven gevoel heeft mijn hoop doen verdampen.
Ik lees graag hoe fout ik het volgens u zie. Maar dan liefst niet in een voor mij niets zeggende zweverige taal van een bijbel o.i.d..
wilvrede degens

Re: waarom we geloven en ik niet meer

Berichtdoor De Bruyne Stefan » 15 feb 2015, 22:07

Ooit heb ik een programma gezien met steph Goosens de cois uit "thuis" Steph legde uit dat de rosse den dikke en de scheele het laaste gekozen werden bij een wedstrijdje in de turnles.Ik weet echt wel waarover ik spreek op mijn 2jaar heeft God mij persoonlijk op zending gestuurt bij de mensen,blijkt nu dat ik dik ros en erg bijzind ben (ogen -8.25) tog voel ik mij gewoon diep gelukkig dat God voor de zwakkere in de samenleving kiest.Ik heb een heel groot empatisch gevoel gekregen ook door de mistoestanden in een maatschappij voor de zwakkere.Ik vind het gewoon niet correct om te gaan vertellen dat er zoveel zwakkere gewoon in een samenleving zijn,om te besluiten dat God het niet aan kan.God roeit met de riemen die hij heeft.
Gisteren was de match voetbal Bayer Leverkusen tegen Wolfsburg het werd 4-5 een echt spectaculaire match het stond 0-3 bij de rust het werd in de tweede helft nog 4-4 maar in de allerlaaste min in blessure scoorde Bas Dost nog de 4-5 voor Wolfsburg.Bij Wolfsburg speelt Kevin De Bruyne dat is heel ver famillie,maar Kevins enige zus noemt Stefanie;Wat weer speciaal voor mij is.Mijn vriendin is Turkse en komt uit Deventer.Bij Wolfsburg speelt één Nederlander die geboren is in Deventer Bas Dost.Bij een tekstje in het Turks zag ik Dost staan wat ik dan opgezocht heb wat dit woord in het Turks betekent. "Dost" betekent in het Turks vriend.Gisteren scoorde Bas Dost 4 goals waaronder de winning goal.Sinds mijn 32jaar word ik al uitgerangeert uit het economische arbeidscircuit.Ik leef van een minimumuitkering (febr:37.05euro maal 24dagen) tog was ik gisteren weer super gelukkig en na het bekijken van een voetbal wedstrijd weet ik alleen niet dat God bestaat dat hij ook nadenkt over heel de wereld.God verdient gewoon een kans om serieus genomen te worden.Ook al zijn de vertegenwoordigers van God in de maatschappij schelmen en mensen die niet deugen.God houd van zelfbewuste mensen met levenservaring maar hij is er voor iedereen.
De Bruyne Stefan

Berichtdoor wilvrede degens » 15 feb 2015, 23:49

Jezus Christus zie ik als een belangrijk filosoof die pas na Zijn 30ste levensjaar Zijn filosofische inzichten compleet verzameld had.
Hij hield de mensheid de enige 'sleutel' voor om zonder uitzondering met ieder mens door de poort der liefde, gebaseerd op wederzijds respect en volledige acceptatie, te gaan.
Die sleutel noemde hij "onbaatzuchtige of onvoorwaardelijke naastenliefde".
Ons leven volgens Zijn 'goddelijke' boodschap was de hemel op aarde, wanneer we Zijn voorbeeld van onvoorwaardelijke liefde naar iedereen :!: zouden toepassen.
Liefde geven kost geen geld en is oneindig veel meer waard geweest voor een hoog bejaarde op zijn leven terugkijkende, stervende miljardair, dan al zijn moeizaam verworven geld en ingebeelde, denkbeeldige macht bij elkaar. De ware liefde ervaringen in ons leven hebben we vaak veel te weinig naar waarde geschat. Dat was ook de miljardair zijn spijtvolle overweging in zijn leven. Ik heb hem en zijn familie heel goed gekend!
Waar die ware liefde zelf iedere dag in praktijk brengen te moeilijk blijkt, door onze blokkerende frustraties en daardoor onoverwonnen karakterhiaten, neigt de onvolmaakte en in liefdesverkeer tekort komende mens te snel naar de materiële troost welke ze denken te vinden in hun vergankelijke voldoening van geld, aanzien en macht. Tot ze eenmaal aan de top zich koud en leeg van binnen wanhopig afvragen; "Was dit nu alles?" Nee, hij heeft het voornaamste gemist. niet herkend, onbewust te moeilijk gevonden. Hij als mens zal dan ook in ieders herinnering als warm water in de zon van ware liefde verdampen tot slechts de duurzaamheid afhankelijkheid van zijn grafsteen, terwijl de liefde van Jezus alle tijden zal blijven voortbestaan. De sleutel die wel indruk maakte maar niet door de mega mega egoïstische mens wordt opgepakt en gebruikt wordt waar die gratis sleutel voor bedoeld is. We willen wel anderen overwinnen zonder eerst onszelf overwonnen te hebben.
Wanneer we op zoek zijn naar de God van goedheid en liefde, dan moeten we die zoeken en stimuleren in onszelf en zeker niet minder in ieder ander mens.
Dat is n.m.m. waarom Jezus ons voorhield dat de goddelijke drie-eenheid in ieder mens te vinden is. Geschapen naar Zijn God en Diens gelijkenis.
Ikzelf zit vol onoverwonnen blokkades om iedereen mijn liefde te geven of in hun zelfs maar iets van liefde te (willen) zien!
Om de mensheid Zijn Gods onvoorwaardelijke liefde te tonen tot het maximum wat een mens aan liefde zou kunnen geven was Zijn kruisiging, tot Zijn dood erop volgde.
De zelfmoord moslims komen ook tot hun leven opofferen voor hun god en hun veronderstelde hogere einddoel. Hoe christelijk en menselijk verachtelijk wij hun uit ieders verband gerukte theologische invalshoek ook mogen vinden.
God is het symbool voor en van onze liefde die we moeten leren te geven aan iedereen en moeten leren ontvangen van iedereen.
Laatst bijgewerkt door wilvrede degens op 16 feb 2015, 11:14, in totaal 1 keer bewerkt.
wilvrede degens

Berichtdoor De Bruyne Stefan » 16 feb 2015, 09:49

met mijn verhaal wil ik alleen maar duidelijk maken dat de schepper van deze wereld een goede God is.Mijn verhaal is om de mensen hiervan te overtuigen en hun een beter zelf bewust zijn te geven.Ik denk dus wel dat mijn verhaal een verhaal is dat antwoord op uw vraag bied.Anders kan je eens het meest bekeken item op deze site bekijken misschien dat je daar een antwoord vind.Verder heb ik gezongen bij de simpel minds maar is mijn iq ongeveer rond de 100 wat gemiddeld is.Als je na mijn raad het nog niet begrijpt zeg dan ook wat je specifiek niet begrijpt aan mijn antwoord.Verder heb ik belooft niet te dikwijls buiten mijn topic te komen en ga me daar ook zo goed als mogelijk aan houden.
De Bruyne Stefan

Berichtdoor De Bruyne Stefan » 16 feb 2015, 09:58

waarom wij geloven en jij niet meer= omdat de medische wereld zegt dat de bewijzen van mijn overtuiging erzijn bewijzen tussen aanhalingstekens.Omdat het vlaams-brabants overlegplatform van de geestelijke gezondheid zegt dat mijn verhaal teveel is om toeval te zijn en dat hun ombudsman mij daarin wil verdedigen en waarom jij niet meer gelooft= omdat je mijn verhaal niet kent of niet begrijpt (niet wil begrijpen) omdat de medische wereld deze discussie niet in de media wil.Maar belooft ik blijf nu weg want ik herhaal steeds maar hetzelfde wat op mijn topic staat.
De Bruyne Stefan

Berichtdoor wilvrede degens » 16 feb 2015, 12:16

De Bruyne Stefan schreef:Maar belooft ik blijf nu weg want ik herhaal steeds maar hetzelfde wat op mijn topic staat.

Laat ons nu dan zien wat jouw belofte waard is!
wilvrede degens

Berichtdoor Renaat » 16 feb 2015, 19:56

wilvrede degens schreef:
De Bruyne Stefan schreef:Maar belooft ik blijf nu weg want ik herhaal steeds maar hetzelfde wat op mijn topic staat.

Laat ons nu dan zien wat jouw belofte waard is!

Het vergroten van lettertypes en in het vet zetten stemt naar mijn gevoel overeen met het gebruik hoofdletters (voor woorden of zinnen) en is dus hetzelfde als roepen. Het is nergens voor nodig en levert niets op.

Renaat
Renaat

Berichtdoor wilvrede degens » 16 feb 2015, 21:41

Waarde Renaat,

........en ik vond het wel nodig! :lol: Niettemin, heeft u er echt grote problemen mee?
Mijn vergrote lettertypen waren (toch) niet voor u bedoeld(?) !

Dank voor uw inhoudelijke reactie op een reactie van mij! :roll:

wilvrede
wilvrede degens

Berichtdoor wilvrede degens » 17 feb 2015, 17:58

Ik mis minstens één inhoudelijke reacties op mijn eerste topic waarin naar het schijnt ik in de ruimte heb zitten lullen i.p.v. conform mijn verwachtingen een behoorlijke discussie over mijn topic, waar overal een vraagteken achter bedoeld is. Maar geen enkele reactie is wel erg ontmoedigend.

Deze "nieuwkomer" heeft het hier verder wel gezien.
Ik groet u verder allen!

wilvrede
wilvrede degens

Keer terug naar Godsdienst/Religie