Berre schreef:
Het stemt tot vreugde te vernemen dat de kerk jaarlijks verder achteruit boert. De toenemende "ontwijding" van kerkgebouwen geeft hoop. Misschien verdwijnt religie ooit helemaal. Al moeten we dat van de islam voorlopig niet verwachten. Daar is de tijd helemaal stil blijven staan. Het stemt tot droefheid dat zoveel mensen in die onnozelheid blijven steken. Voor zover er tenminste geen geweld uit volgt. Dat maakt het pas helemaal onverdraaglijk.
Ik vraag me af of de kerk nu werkelijk wel zo sterk achteruit gaat. Sommige stromingen misschien wel, maar andere stromingen, zoals de evangelischen, lijkt het aardig voor de wind te gaan. Kijk maar naar de megakerken die ontstaan. En of we daar nu zo blij mee moeten zijn? Dan toch liever een katholiek die het allemaal niet zo serieus neemt en zaken als homoseksualiteit en de evolutietheorie accepteert, dan de leden van evangelische stromingen, die vaak niets van homoseksualiteit moeten hebben en de bijbel letterlijk nemen.
Voor intolerantie heb je overigens geen kerk nodig. Vaak zijn het ook kerkelijke genootschappen die zich over de mensen met een vlekje ontfermen. In de tijd dat transgenders met de nek werden aangekeken en door sommigen zelfs als een complot van de mannenwereld werden gezien, om de vrouwen terug te krijgen in het patriarchaat (een vroegere vriendin van mij heeft daar mee te maken gehad), was er in Rotterdam dominee Visser, die z'n kerk openstelde voor deze mensen en die ook drugsverslaafden hielp.
Atheïsme weerhoudt mensen er ook niet van om andere onzin te geloven.