Het beeld van God

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

Het beeld van God

Berichtdoor Ricklucas » 12 mei 2014, 13:02

Beste leden van het SkeppForum,

Mijn naam is Rick Lucas, ik ben masterstudent psychologie op de Universiteit van Amsterdam. Voor mijn scriptie doe ik onderzoek naar welk beeld men van God heeft. Verschillende mensen blijken er namelijk verschillende ideeën op na te houden over wie God is en wat hij doet. Ik ben heel hard op zoek naar religieuze mensen die mee willen werken aan mijn onderzoek en daarom wil ik u vragen om deze korte online vragenlijst in te vullen. De vragenlijst zal rond de 10 minuten in beslag nemen en wordt geheel anoniem verwerkt. Het zou echt fantastisch zijn als u mij uit de brand kan helpen. Onder de deelnemers wordt een waardebon van bol.com ter waarde van 50€ verloot! Hier vindt u de vragenlijst :

https://nlpsych.qualtrics.com/SE/?SID=S ... VYUgXBNQEZ

Alvast hartelijk dank voor uw deelname!

Rick Lucas
Student sociale psychologie Universiteit van Amsterdam
Ricklucas

Re: Het beeld van God

Berichtdoor Blueflame » 12 mei 2014, 19:02

Ricklucas schreef:De vragenlijst zal rond de 10 minuten in beslag nemen en wordt geheel anoniem verwerkt. Het zou echt fantastisch zijn als u mij uit de brand kan helpen. Onder de deelnemers wordt een waardebon van bol.com ter waarde van 50€ verloot!

En die komt dan op miraculeuze wijze bij de juiste persoon terecht?

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Renaat » 12 mei 2014, 19:49

Een heel normale methode van werken bij zulke bevragingen. De mate van anonimiteit is dan natuurlijk afhankelijk van de mate waarin dat adres en de antwoorden op de vragen gescheiden wordt gehouden. Maar als dat correct gebeurt is daar niets mis mee. Of het correct gebeurt is natuurlijk een kwestie van vertrouwen, maar zie jij een andere/betere methode. (Uiteindelijk gebeurt hetzelfde bij b.v. het geven van bloed. Het is 'volkomen anoniem' maar zo nodig kan men het bloed wel terug naar de donor traceren.)

Renaat
Renaat

Berichtdoor willem_betz » 12 mei 2014, 20:57

een boel dubbele vragen en flutvragen, dus waardeloos
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Renaat » 12 mei 2014, 21:04

willem_betz schreef:een boel dubbele vragen en flutvragen, dus waardeloos

Soms worden er bewust dubbele vragen in een vragenlijst gestoken omdat ook dat interessante informatie kan opleveren.

Renaat
Renaat

Berichtdoor Blueflame » 12 mei 2014, 23:10

Renaat schreef:Een heel normale methode van werken bij zulke bevragingen. De mate van anonimiteit is dan natuurlijk afhankelijk van de mate waarin dat adres en de antwoorden op de vragen gescheiden wordt gehouden. Maar als dat correct gebeurt is daar niets mis mee. Of het correct gebeurt is natuurlijk een kwestie van vertrouwen, maar zie jij een andere/betere methode. (Uiteindelijk gebeurt hetzelfde bij b.v. het geven van bloed. Het is 'volkomen anoniem' maar zo nodig kan men het bloed wel terug naar de donor traceren.)

Renaat

Je hebt gelijk Renaat. Dat het technisch gezien kan, dat weet ik. Dus inderdaad: dat is een kwestie van vertrouwen.

Ik vertrouw geen enkele online bevraging overigens, al heb ik het dan wel over de resultaten.
Zie het liedje Mia van Gorky in de Tijdloze van StuBru. Enkele trukken en de hele bevraging gaat een bepaalde kant op.
Dus ja: met online bevragingen drijf ik al wel eens de spot. Misschien was dat hier niet nodig.

Bij bloedgave weet je dat je gegevens genoteerd worden en gekoppeld worden aan de donatie. De anonimiteit zit erin dat de ontvanger niet weet wie de gever is. Hierin heb ik wel vertrouwen.

Je vroeg om een betere methode?
Eentje zonder bon voor Bol. De kans is dan ook groter dat de bevraging degelijk wordt ingevuld en dat het de invuller niet enkel om de bon is te doen.
Een master-student zou dat toch moeten weten.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor willem_betz » 14 mei 2014, 01:36

Renaat schreef:

Soms worden er bewust dubbele vragen in een vragenlijst gestoken omdat ook dat interessante informatie kan opleveren.

Renaat

ik bedoel twee vragen in één vraag:
zo zijn er vragen bij die al veronderstellen dat je al in een god gelooft en dat je zijn eigenschap of zijn wil moet beoordelen. Als je als ongelovige daarop antwoordt wordt het dubbelzinnig of zinloos.
Als ik zou vragen "ben je opgehouden met je kind te mishandelen ?" Wat antwoord je ja, neen, of een beetje ? 8)
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Renate » 14 mei 2014, 07:17

willem_betz schreef:
Renaat schreef:

Renaat

ik bedoel twee vragen in één vraag:
zo zijn er vragen bij die al veronderstellen dat je al in een god gelooft en dat je zijn eigenschap of zijn wil moet beoordelen. Als je als ongelovige daarop antwoordt wordt het dubbelzinnig of zinloos.
Als ik zou vragen "ben je opgehouden met je kind te mishandelen ?" Wat antwoord je ja, neen, of een beetje ? 8)

Dat soort vragen kom je bij vragenlijsten wel vaker tegen. Ik kom het ook wel tegen dat er eerst gevraagd wordt of ik een bepaald product gebruik en dat ik, ondankt het feit dat ik negatief antwoord op deze vraag, toch vragen over het product krijg.
Renate

Berichtdoor Renaat » 14 mei 2014, 10:20

willem_betz schreef:ik bedoel twee vragen in één vraag:

Op die manier. Dan is de kritiek inderdaad terecht en dat komt men inderdaad veel te vaak tegen in bevragingen.

Renaat
Renaat

Berichtdoor bramati » 14 mei 2014, 10:41

Blueflame schreef:Je vroeg om een betere methode?
Eentje zonder bon voor Bol. De kans is dan ook groter dat de bevraging degelijk wordt ingevuld en dat het de invuller niet enkel om de bon is te doen.
Een master-student zou dat toch moeten weten.
Mvg.

Het grote probleem is dat je als bevrager een zo juist mogelijke benadering van de maatschappij (of de populatie die je onderzoekt) wil hebben.

Het geven van incentives om een vragenlijst in te vullen kan er voor zorgen dat ook mensen die minder in het onderwerp geïnteresseerd zijn (en bijgevolg minder uitgesproken of radicale standpunten hebben) ook in het onderzoek gerepresenteerd worden.
Wie gaat deze vragenlijst anders invullen? Zeer religieuze mensen en hardline atheisten zijn immers niet representatief voor de maatschappij.

Ook de plaatsen waar je mensen voor je vragenlijst zoekt kan een invloed hebben. Op SKEPP zullen er meer atheisten zijn dan religieuzen vermoed ik (toch zeker in vergelijking met de rest van de maatschappij), en atheisten zullen waarschijnlijk, om niet te zeggen uiteraard, een ander idee over god hebben dan religieuzen.

Zal het verloten van een bon onder deelnemers dat allemaal wegvlakken? Neen, natuurlijk niet, maar het kan een beetje helpen.
Vergeet ook niet dat niet iedereen zomaar 10 minuten van hun tijd wil opofferen aan iets waar ze zelf geen baat bij hebben.
Een vragenlijst van een masterstudent is trouwens normaal gezien zo opgebouwd dat wanneer ze halfslachtig ingevuld is, ze uit de resultaten geweerd kan worden.
bramati

Berichtdoor Blueflame » 15 mei 2014, 19:08

Ik kan je grotendeels volgens, bramati. Op zich heb je gelijk en ik kan daar niet direct iets tegen inbrengen.
Waarschijnlijk ben ik gewoon wat koppig in deze: ik betrouw de resultaten van een online-bevraging niet.

Zo heb ik even getest - zo ben ik dan wel - en ik kan de bevraging desgewenst meer dan één keer invullen.

Ik zou meer kunnen vertellen, bijvoorbeeld over mijn ervaringen met dit forum en de accounts en de pogingen tot bedrog en de moeilijkheid soms om bedriegers er uit te halen en te houden.
Hier, op dit forum, waar niets te verdienen valt is, het al vechten tegen bedrog .... .

Van mij mag de digi-pass met token of card-reader direct ingevoerd worden. Bij de registratie bijvoorbeeld.
Ik zou er veel minder werk door hebben .... .

Maar zoals gezegd kan ik je wel volgen. De plaats waar je je bevraagt (het type forum bv.), heeft invloed op de resultaten en het al dan niet beloven van een eventuele aankoopbon ook. Dan rest mij de vraag: wat meet je dan eigenlijk? En wordt dat ingecalculeerd? Hoe doe je dat?

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Renaat » 15 mei 2014, 19:35

Het is bijzonder moeilijk om - zonder een groot budget - onderzoek te doen waarbij men echt een doorsnede van de maatschappij bereikt. Er zijn manieren om hier op te corrigeren, maar het blijft in zekere mate natte-vinger-werk.

Dit is bij bijna alle onderzoeken het geval, maar daarbij komt dan nog de realiteit dat masterstudenten helemaal slechts over beperkte tijd en middelen beschikken en dat het doel van hun onderzoek vooral is om te bewijzen dat ze onderzoek kunnen doen (dus zich ook bewust zijn van de beperkingen van hun onderzoek) en vaak slechts in de tweede plaats om echt tot wetenschappelijke inzichten te komen. Dat maakt ook dat de meeste onderzoeken in het kader van het behalen van een master vanuit wetenschappelijk oogpunt vaak niet erg waardevol zijn.

Ook andere methodes om een brede doelgroep (zoals een voor de huidige maatschappij representatieve steekproef) te bereiken heeft beperkingen (telefonische bevragingen, niet-online enquêtes, eigen waarnemingen, ...) zijn beperkt in hun mogelijkheid om een representatief staal op te leveren. Enkel met een behoorlijk budget (in tijd of geld) valt dat op te vangen. (Dan denk ik b.v. aan het onderzoek verplaatsingsgedrag Vlaanderen waar men veel tijd en geld investeert in het nastreven van representativiteit.)

Ook ik kan dus best begrijpen dat men via een kleine financiële stimulering meer mensen probeert te begrijpen en stel vast dat dat in ieder geval een heel gewone werkwijze is. (Wat niet bewijst dat de werkwijze correct is.) Zoals Bramati aangeeft denk ik zelf dat de kans op een relatief goede representativiteit groter is door het aanbieden van een kleine beloning dan door de deelname enkel te laten afhangen van de zin van de deelnemer. (Zeker bij lange vragenlijsten waar de kans dat mensen er in de helft met ophouden wel erg groot is.)
En vanuit het oogpunt van de student die een minimum aantal deelnemers dient te bereiken, maar daar beperkte tijd en middelen voor heeft is de werkwijze ook best te begrijpen.

Renaat
Renaat

Berichtdoor Renaat » 15 mei 2014, 19:41

Blueflame schreef:Waarschijnlijk ben ik gewoon wat koppig in deze: ik betrouw de resultaten van een online-bevraging niet.

En welke werkwijze zou je meer betrouwen?

Blueflame schreef:Zo heb ik even getest - zo ben ik dan wel - en ik kan de bevraging desgewenst meer dan één keer invullen.

Dat kan meestal. Maar ik betwijfel dat er veel mensen zijn die zich daar met bezig houden en dus is de kans dat die mogelijkheid de resultaten zwaar beïnvloeden erg klein.
Een andere zaak is het als men met één muisklik ergens voor of tegen kan stemmen. Dan ligt de drempel voor bedrog wel erg laag en is het voor sommige mensen zelf een makkie om een programmaatje stemmen te laten genereren.

Blueflame schreef:Dan rest mij de vraag: wat meet je dan eigenlijk? En wordt dat ingecalculeerd? Hoe doe je dat?

Bij al die onderzoeken is er maar één absolute zekerheid, namelijk dat je meet wat je respondenten antwoorden. Verdere conclusies dienen met een grote voorzichtigheid genomen te worden en dus met correcties voor doelgroepen en het bewustzijn van de beperkingen van zo'n onderzoek. Als een masterstudent zijn/haar werk goed doet, maakt ook dat deel uit van de conclusie.

Renaat
Renaat

Berichtdoor Blueflame » 28 mei 2014, 16:56

Renaat, excuses voor het late antwoord. Dat komt deels door tijdgebrek en ten dele omdat ik uw repliek zeer redelijk vind.
Dat wil daarom niet zeggen dat ik er geen bedenkingen bij heb.
Bij deze dan.

Renaat schreef:
Blueflame schreef:Waarschijnlijk ben ik gewoon wat koppig in deze: ik betrouw de resultaten van een online-bevraging niet.
En welke werkwijze zou je meer betrouwen?

Wel dat is heel simpel: die waarbij je contact hebt, werkelijk fysiek contact, met de ondervraagde. De kans op liegen en bedriegen zowel als het probleem van onwetend te zijn wie op je bevraging antwoordt, is een stuk lager tot onbestaande.

Renaat schreef:Dit is bij bijna alle onderzoeken het geval, maar daarbij komt dan nog de realiteit dat masterstudenten helemaal slechts over beperkte tijd en middelen beschikken en dat het doel van hun onderzoek vooral is om te bewijzen dat ze onderzoek kunnen doen (dus zich ook bewust zijn van de beperkingen van hun onderzoek) en vaak slechts in de tweede plaats om echt tot wetenschappelijke inzichten te komen. Dat maakt ook dat de meeste onderzoeken in het kader van het behalen van een master vanuit wetenschappelijk oogpunt vaak niet erg waardevol zijn.

Dat laatste is dan wel bijzonder spijtig. Een eindwerk of (afstudeer)project waarvan de eindresultaten of de besluiten onbruikbaar zijn, dat is tijdverspilling.

Kijk, als de 'zachte' wetenschappen het predicaat wetenschap willen blijven behouden, moeten ze inspanningen doe om zo exact mogelijk te werken. In de sociologie (bijvoorbeeld) is exact werken inderdaad niet altijd mogelijk. Maar weten welke groep je bevraagt is nu eens iets dat wel kan geweten worden, mits de nodige inspanning daartoe gedaan wordt.

En desnoods moet een afstudeerproject dus afgeblazen of veranderd worden. Ik heb het zelf ook voorgehad, als student, met een project voor sociologie. In dat project zat een bevraging. Die bevraging was niet goed genoeg naar mijn goesting. Resultaat: project omgevormd, veranderd, daardoor uiteraard onder grote tijdsdruk komen te staan en véél te veel koffie gedronken dan goed is voor een mens. Maar wat er uiteindelijk in dat project staat, is wel juist.

Dit zijn gewoon enkele bedenkingen.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Renaat » 28 mei 2014, 21:26

Blueflame schreef:
Renaat schreef:En welke werkwijze zou je meer betrouwen?

Wel dat is heel simpel: die waarbij je contact hebt, werkelijk fysiek contact, met de ondervraagde. De kans op liegen en bedriegen zowel als het probleem van onwetend te zijn wie op je bevraging antwoordt, is een stuk lager tot onbestaande.

Natuurlijk is dat de beste methode, al bereikt men ook daar maar een bepaalde groep mee. Maar het grootste nadeel is dat het bijzonder veel tijd en middelen vraagt en het dus (zonder groot budget) onmogelijk is om op die manier grote groepen te bereiken.
Ik begrijp de bezorgdheid over de nadelen van andere bevragingsmethodes, maar ik vraag me af of die nadelen altijd problematisch zijn indien men zich er bewust van is.

Blueflame schreef:En desnoods moet een afstudeerproject dus afgeblazen of veranderd worden. Ik heb het zelf ook voorgehad, als student, met een project voor sociologie. In dat project zat een bevraging. Die bevraging was niet goed genoeg naar mijn goesting. Resultaat: project omgevormd, veranderd, daardoor uiteraard onder grote tijdsdruk komen te staan en véél te veel koffie gedronken dan goed is voor een mens. Maar wat er uiteindelijk in dat project staat, is wel juist.

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, het zou mooi zijn als alle studenten zich zo zouden gedragen. Maar ik zie gewoon dat dat vaak niet de realiteit is en vanuit het oogpunt van de student kan ik daar ook wel enig begrip voor hebben. Dat een student in het kader van studie geen 'perfect' onderzoek doet betekent niet dat die student niet weet hoe het wel goed kan.

Renaat
Renaat

Berichtdoor Blueflame » 01 jun 2014, 19:37

Tja, Renaat, waarschijnlijk ben ik gewoon veel strenger in die zaken.
Maar voor alle duidelijkheid: ik heb ook wel begrip voor de situatie van studenten!

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Keer terug naar Godsdienst/Religie