Heeft het leven zin voor een atheïst ?

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

Heeft het leven zin voor een atheïst ?

Berichtdoor theophrastus » 10 mei 2014, 14:07

Pardonnez moi de provocerende vraagstelling, maar ik weet dat er op dit forum heel verstandige en belezen skepptici zijn die op dergelijke vraag wel iets ad rem weten te antwoorden.
Mijn zoon moet een paper schrijven (univ, toegepaste wetenschappen, voor het vak religie) over een onderwerp naar keuze en hij stelt de vraag naar zingeving van het bestaan door het atheïsme. We hebben daar al boeiende discussies over gehad, zijn voornaamste bron is Dawkins, maar we sukkelen een beetje met de terminologie.
Is het logischerwijze zo dat het leven voor een atheïst geen zin kan hebben of, if not, hoe je het verschil in zingeving tussen een atheïst en een gelovige kan beschouwen en formuleren.
We zijn er ook niet uit of atheïsme mag beschouwd worden als een vorm van religie (niét "godsdienst" uiteraard) en of religie en levensbeschouwing 2 totaal verschillende zaken zijn?
De terminologie vertroebelt soms de discussie want als atheïsme wel een levensbeschouwing is en geen religie, mag je dan zeggen dat levenbeschouwing per definitie zingeving aan het bestaan impliceert? We gaan ervan uit dat voor atheïsme het leven uiteraard wel zinvol is.
Wat denken jullie en kunnen jullie verduidelijkingen geven die de discussie vooruit helpen?
Alvast mijn dank bij voorbaat. Ik kijk met veel belangstelling uit naar jullie helpende hand.
theophrastus

Re: Heeft het leven zin voor een atheïst ?

Berichtdoor Renate » 10 mei 2014, 15:21

Ik zie atheïsme niet als een religie, maar als het ontbreken van een religieuze overtuiging. Niet-vissen is ook geen hobby, dus waarom zou atheïsme dan een religie zijn?
De zin van het leven maak je zelf, ik zie niet in waarom daar een religie voor nodig is. Zo lang ik leef en het leven in zekere zin de moeite waard is, heeft het leven zin.
Renate

Berichtdoor Heeck » 10 mei 2014, 16:56

Theophrastus,

Als geloofloze heb ik grote bewondering voor hen die hun goede humeur afleiden uit een bedachte zingever.
Een dergelijke kracht is mij niet gegeven en als iemand naar mijn welzijn informeert zoals jij nu doet, is mijn vaste antwoord:
(Zeer) opgewekt bergafwaarts, dank je,

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Jinny » 10 mei 2014, 17:29

(Zeer) opgewekt bergafwaarts

Hihi, die heb ik vanmorgen nog life gehoord.....

Maar desalniettemin, geen van ons heeft ooit gevraagd om het leven, en dus maken we er maar het beste van.....
Daar we een sociale diersoort zijn zal het overlevingsinstinct zich richten op het sociale aspect, en viola, daar heb je je zin van het leven.
Ingebakken in onze genen.
Glaube heißt nicht wissen wollen, was wahr ist.

Future World

73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put amsat dot org behind the call
Jinny

Berichtdoor Heeck » 10 mei 2014, 19:13

Theophrastus,

Vergeet het volgende essay niet aan je zoon voor te lezen:Wees blij dat het leven geen zin heeft.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor JanC » 11 mei 2014, 11:52

Het atheïsme is een (bonte) verzameling van uiteenlopende levensbeschouwingen die een enkel ding gemeen hebben: zij gaan niet uit van het bestaan van (een) god(en). Sommige atheïsten die eenzelfde levensbeschouwing aanhangen hebben zich georganiseerd in verenigingen, hebben regelmatig bijeenkomsten, hebben soms zelfs rituelen (feesten van de jeugd bv.) en zou je dus religieuze kenmerken kunnen toedichten.
Maar over hét Atheïsme praten is redelijk onzinnig. Wil je het over de zin van het leven praten moet je eerder met die verschillende levensbeschouwingen praten. De antwoorden kunnen nogal ver uit elkaar liggen.
JanC

Berichtdoor Renaat » 11 mei 2014, 20:22

theophrastus schreef: want als atheïsme wel een levensbeschouwing is en geen religie, mag je dan zeggen dat levenbeschouwing per definitie zingeving aan het bestaan impliceert?

Het is volgens mij geen religie, maar evenmin een levensbeschouwing. Het is alleen een onderbouwde visie op het bestaan van een god / goden. En zoals JanC terecht aangeeft is er dan ook niet één levensbeschouwing aan te koppelen.

En of het leven voor een atheïst volgens mij zin heeft? In werkelijkheid niet meer of minder dan de zin voor gelovigen, want tenslotte is het geloof maar een illusie en heeft het geen echte invloed op de zin van het leven. En in zekere zin is het leven totaal zinloos, toch bekeken in het 'grotere geheel'. Het enige dat een mens dus kan doen is er het beste van te maken. Waar de zin dan wel vandaan komt, die komt uit mijn voelen en denken.

Renaat
Renaat

Berichtdoor willem_betz » 12 mei 2014, 21:02

Waar halen die gelovigen toch dat geloof vandaan dat zin geven aan het leven een geloof nodig heeft ?
Ook het verzamelen van sigarenbandjes kan zin geven, en je houdt er nog iets tastbaars aan over :wink:
later aangevuld:
die eerste zin was iets te vaag, ik bedoel een geloof in een imaginair wezen in wiens gunst je moet trachten te komen en wiens afkeuring je moet vermijden.
Om dat goed te doen moet je aan niet-imaginaire regeltjes gehoorzamen, die eigenlijk nogal verwarrend en in tegenspraak met elkaar kunnen zijn.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Renaat » 12 mei 2014, 23:29

"Heeft het leven zin voor een atheïst ?"

Neen

En als je mij niet gelooft (vanaf 2:38): http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/video ... 2_maria_IB
Renaat

Berichtdoor Oude Belg » 17 mei 2014, 09:54

Heeft het leven zin voor een gelovige?

Voor vele gelovigen is de zin van het leven het bekomen van een ingangskaartje voorTomorrowland de hemel, het nirwana, het paradijs, het land van melk en honing (lust ik niet), .... Het leven is voor hen slechts een middel om dat te bereiken, zodat je je de vraag kan stellen of voor hen het leven op zich wel zin heeft.
Oude Belg

Berichtdoor Berre » 18 mei 2014, 18:39

Als atheïst kan ik alleen voor mezelf spreken: de zin van het leven zit in het leven zelf en in niets daarbuiten. Houdt het leven op dan is het "game over" en je krijgt je geen herkansing. Dat is vaak een beangstigende gedachte, maar het is zinloos (sic) om zich daartegen te verzetten. Al had ik het ook graag anders gezien.

Vandaar dat ik elke dag als een geschenk beschouw; het leven is het hoogste goed en niets is waard om voor te sterven. Ik vind het bijzonder spijtig dat veel gelovigen zich daarvan niet bewust zijn en op een hiernamaals rekenen zoals een kind rekent op sinterklaas. Religie is een grove leugen en een schandelijke belediging van de menselijke waardigheid. Je bent geen "goed" mens door wat je gelooft, maar door de manier waarop je leeft en je gedraagt. En dat is perfect mogelijk zonder religie, misschien is het zelfs makkelijker.
Je gaat het pas zien als je het doorhebt. Johan Cruyff
Berre

Berichtdoor willem_betz » 18 mei 2014, 21:04

Religie is toch mooi, gewoon al het idee dat je daarboven een bank vooruit krijgt als je hier beneden bijv. een homo tot pulp geschopt hebt, volgens de voorschriften van de heilige boeken, dat geeft toch een zin aan het leven, en voldoening ....
Geloof is liefde 8)
Gelukkig staan er in de heilige boeken zoveel voorschriften dat je zowel altijd goed als altijd verkeerd zit, amen !
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Kris Hauchecorne » 17 feb 2015, 22:01

Religie bestaat, god niet. Ik begrijp niet zo goed wat dat met zingeving te maken heeft, het is alleen maar de vaststelling van een feit. Ik begrijp de vraag bijgevolg niet. Dat zegt niet zoveel: ik begrijp ook al niet dat er zoiets als toegepaste wetenschappen bestaat. De invalshoek is verschillend: als je geinteresseerd bent in de vraag op zich (en die zinvol vindt) bedrijf je wetenschap, als je niet geinteresseerd bent in de vraag op zich maar wel in mogelijke toepassingen (en die zinvol vindt) dan heet dat technologie.
Zingeving gaat alleen maar over wat je zinvol vindt. En dat kunnen bij sommigen sigarenbandjes zijn.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.
Kris Hauchecorne

Berichtdoor Homer Simpson » 09 jun 2015, 11:34

Mijn levensmotto: de zin van het leven is diegene die de mens er zelf aan geeft.
Homer Simpson

Berichtdoor Renaat » 09 jun 2015, 21:25

Homer Simpson schreef:Mijn levensmotto: de zin van het leven is diegene die de mens er zelf aan geeft.

Ik dacht dat de zin van het leven gewoon donuts waren?
Renaat

Berichtdoor Eliyahu » 03 dec 2016, 20:43

Bs"d

De levensfilosofie van een atheïst:

Afbeelding
Eliyahu

Berichtdoor willem_betz » 03 dec 2016, 22:37

ik dacht dat het de religies zijn die zowat alles wat leuk en lekker is willen regelen of verbieden :roll:
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Digit » 03 dec 2016, 23:42

Goede reden om van die 90 jaar het beste te maken i. p. v. vergeefse illusies na te jagen!

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor FransP » 04 dec 2016, 11:41

Je zou de vraag ook anders kunnen stellen.
Waarom denken religieuzen dat atheïsten geen zinvol bestaan bestaan hebben ?
FransP

Berichtdoor Renate » 04 dec 2016, 13:30

En waarom zou de gelovige niet lijden?
Kijk vooral naar orthodoxe gelovigen, wier leven vooral op een lijst van geboden en verboden lijkt te zijn. Genieten mag niet en als je dan uiteindelijk dood gaat, moet je ook maar afwachten of je naar de niet bestaande hemel gaat, want velen zijn geroepen en weinigen zijn uitverkoren, dus altijd maar de twijfel of je uiteindelijk wel echt daar uit komt, waar je je tijdens je leven misschien op zou kunnen verheugen.

Voor de atheïst is de zekerheid dat alles na de dood afgelopen is en dat we er voor die tijd dus het beste van moeten maken en misschien moeten proberen onze eigen wereld en die van de mensen om ons heen zo aangenaam mogelijk moeten maken. Geen gezwam van: "na onze dood wordt alles mooi en goed", maar nu maken we er het beste van en proberen we te genieten van het leven.
Renate

Keer terug naar Godsdienst/Religie