Nederlandstalige creationistische moslimwebsite

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

Nederlandstalige creationistische moslimwebsite

Berichtdoor Renaat » 03 feb 2014, 16:34

www.kortetoelichtingen.com

Ik weet niet of ik er met moet lachen, me er aan moet ergeren of bang moet zijn van zoveel domheid ... In ieder geval blijft zoiets me verbazen en wijst het er ook wel op dat onderwijs soms blijkt te falen.

Renaat
Renaat

Re: Nederlandstalige creationistische moslimwebsite

Berichtdoor Renate » 03 feb 2014, 20:27

Ik vermoed dat dit niet alleen met falend onderwijs te maken heeft, maar ook met het feit dat men bepaalde informatie gewoon niet wenst te accepteren. Als sommige mensen moeten kiezen tussen wetenschap en hun geloof, dan prevaleert wat hun geloof zegt.

Kijk ook naar de protesten tegen lessen over gendertheorie en dergelijke in Frankrijk en Polen. Voor mijn gevoel zijn deze lessen gewoon bedoeld om kinderen te leren dat mensen niet allemaal aan stereotypen voldoen, dat homoseksualiteit bestaat, dat er mensen zijn die voor hun gevoel een andere sexe hebben, dan hun lichaam aangeeft en dat meisjes ook een beroep kunnen kiezen dat men eerder met mannen associeert, of omgekeerd, kortom het zijn lessen om kinderen meer tolerantie bij te brengen en dat kan ik alleen maar toejuichen, hoewel ik me afvraag of dit werkelijk zal helpen, als de kinderen thuis, of van hun vrienden, een heel andere boodschap krijgen.
Renate

Berichtdoor Tom M » 03 feb 2014, 22:06

Die website doet me zeker niet lachen. Ik erger me er aan, maar ik ben vooral bang en geschokt.
Geschokt om zoveel desinformatie. Bang dat dit vele mensen gaat verwarren en weg houden van het kritisch leren denken. Ver weg.
Bang dat dit laatste misschien de bedoeling is van deze filmpjes.

Naar de filmpjes kijkend was ik verbaasd om zoveel onzin. ps: na drie filmpjes was het genoeg hoor.
Voor diegenen die niet willen kijken. Dit is het genre : Ik sta in de midden van de wereld, die is rond en niet plat, en ik zie dat de zon rond mij draait. De zon draait dus rond mij en dus ook rond de wereld waar ik middenin sta, zelfs al is de wereld niet plat. En daarom danken we dan ook nog eens iemand die daar allemaal voor gezorgd heeft. :mrgreen:
"Moraal is het juiste doen, ongeacht wat je gezegd wordt. Religie is doen wat je gezegd wordt, ongeacht wat juist is." H.L. Mencken
Tom M

Berichtdoor Renaat » 04 feb 2014, 00:44

Renate schreef:Ik vermoed dat dit niet alleen met falend onderwijs te maken heeft, maar ook met het feit dat men bepaalde informatie gewoon niet wenst te accepteren.

Het denken van (die) mensen heeft zeker niet enkel met (falend) onderwijs te maken. Maar ik ben wel van mening dat er in het onderwijs te weinig aandacht wordt besteed aan juist redeneren. Deze mensen hebben in hun scholing misschien wel netjes de evolutietheorie aangeleerd gekregen, het onderwijs is er niet in geslaagd ze 'weldenkend' te maken. Hoe weinig belang wordt er niet gehecht aan het aanleren van correct redeneren en het leren herkennen (en erkennen) van drogredeneringen? (Zelf veel leerkrachten beheersen deze fundamentele competentie niet.)

Ik ben er van overtuigd dat er meer aandacht zou moeten gaan naar het aanleren van deze vaardigheden. (En als dat ten koste zou gaan van het bijbrengen van bepaalde eenvoudig op te zoeken feitenkennis lijkt me dat helemaal niet zo erg.) Ik blijf het verontrustend vinden dat het correct redeneren geen onderdeel uitmaakt van elke wetenschappelijk studie en van elke universitaire studie.
Op dit ogenblik ben ik - niettegenstaande ik de jeugdjaren al achter me heb gelaten - terug een universitair student. En met alle respect voor de vele intelligente (en aangename) jeugdige medestudenten (die wel correct kunnen redeneren) vind ik het verbluffend om vast te stellen dat men perfect een universitair diploma kan behalen zonder drogredeneringen (in redeneringen van anderen of zichzelf) te herkennen en zelf als men zich veelvuldig aan denkfouten bezondigd.

Niet dat ik mij de illusie maak dat het voor idioten zoals de mensen achter die website verschil zou hebben gemaakt moesten zij wel in dat onderwerp onderricht hebben gekregen. Maar mijn opmerking over falend onderwijs verwijst dus niet naar een gebrekkig onderrichting van de evolutietheorie maar wel het gebrekkige onderricht in redeneren.
Renaat

Berichtdoor Renaat » 04 feb 2014, 00:52

Tom M schreef:Die website doet me zeker niet lachen. Ik erger me er aan, maar ik ben vooral bang en geschokt.

Enerzijds verontrust het me ook omdat het zogezegd goed in onze maatschappij geïntegreerde, moderne intelligente moslims betreft (al staat hun Nederlands ook niet bepaald op punt). Maar aan de andere kant zijn er altijd idioten geweest, 50 jaar geleden waren dat katholieke godsdienstidioten, nu zijn het hier vooral godsdienstidioten van andere godsdiensten.

(En voor het geval dat mensen mijn schrijven te snel willen beoordelen. Mijn opmerking is slechts een vaststelling van een feit en heeft niet met vooroordelen of veralgemening te maken. Elders zijn er nog genoeg katholieke godsdienstidioten te vinden (zij zouden o.a. een belangrijke verantwoordelijkheid dragen voor de slechte behandeling van homo's in bepaalde Afrikaanse landen en het Oostblok) en er zijn ook heel wat weldenkende progressieve moslims te vinden.

Renaat
Renaat

Berichtdoor bloeiendgewas » 04 feb 2014, 11:29

Uhm, ik weet niet hoor, maar deze website is pure propaganda voor Moslims. Het beantwoord vragen van Moslims door Moslims. Het geeft een goede kijk in de wereld van Moslims. Betekend dit dat deze website angstzaaierij is? Nee absoluut niet. Het is gewoon een website waar er al duizenden van zijn over het Christendom. Zij verafschuwen het geloof van de Moslims immers ook. Beide beweren de waarheid te verkondigen, beide verwerpen alle andere theorieën. Zonder te kijken naar bewijs. OVerigens ben ik het ook niet eens met de evolutie theorie, en heb ik daar nog vele vraagtekens bij. Zelfs Darwin zelf zij dat het niet klopt, dus waar maken jullie je druk om.

Een website als deze aandacht geven is een sein van angstmakerij en als we iets niet nodig hebben dan is het dat wel.
bloeiendgewas

Berichtdoor Renate » 04 feb 2014, 12:50

Renaat schreef:
Renate schreef:Ik vermoed dat dit niet alleen met falend onderwijs te maken heeft, maar ook met het feit dat men bepaalde informatie gewoon niet wenst te accepteren.

Het denken van (die) mensen heeft zeker niet enkel met (falend) onderwijs te maken. Maar ik ben wel van mening dat er in het onderwijs te weinig aandacht wordt besteed aan juist redeneren. Deze mensen hebben in hun scholing misschien wel netjes de evolutietheorie aangeleerd gekregen, het onderwijs is er niet in geslaagd ze 'weldenkend' te maken. Hoe weinig belang wordt er niet gehecht aan het aanleren van correct redeneren en het leren herkennen (en erkennen) van drogredeneringen? (Zelf veel leerkrachten beheersen deze fundamentele competentie niet.)

Ik ben er van overtuigd dat er meer aandacht zou moeten gaan naar het aanleren van deze vaardigheden. (En als dat ten koste zou gaan van het bijbrengen van bepaalde eenvoudig op te zoeken feitenkennis lijkt me dat helemaal niet zo erg.) Ik blijf het verontrustend vinden dat het correct redeneren geen onderdeel uitmaakt van elke wetenschappelijk studie en van elke universitaire studie.
Op dit ogenblik ben ik - niettegenstaande ik de jeugdjaren al achter me heb gelaten - terug een universitair student. En met alle respect voor de vele intelligente (en aangename) jeugdige medestudenten (die wel correct kunnen redeneren) vind ik het verbluffend om vast te stellen dat men perfect een universitair diploma kan behalen zonder drogredeneringen (in redeneringen van anderen of zichzelf) te herkennen en zelf als men zich veelvuldig aan denkfouten bezondigd.

Niet dat ik mij de illusie maak dat het voor idioten zoals de mensen achter die website verschil zou hebben gemaakt moesten zij wel in dat onderwerp onderricht hebben gekregen. Maar mijn opmerking over falend onderwijs verwijst dus niet naar een gebrekkig onderrichting van de evolutietheorie maar wel het gebrekkige onderricht in redeneren.

Of het een en ander te verhelpen is met beter onderwijs in redeneren, weet ik eigenlijk ook niet. Eerlijk gezegd ben ik bang dat het een en ander niet veel zal helpen. Men zal hooguit de redenatie aanpassen.
Renate

Berichtdoor Blueflame » 04 feb 2014, 20:31

bloeiendgewas schreef:Uhm, ik weet niet hoor, maar deze website is pure propaganda voor Moslims. Het beantwoord vragen van Moslims door Moslims. Het geeft een goede kijk in de wereld van Moslims. Betekend dit dat deze website angstzaaierij is? Nee absoluut niet.

Wel ..... niet in de betekenis die jij bedoelt, nee.
Het beangstigende zit hem in het feit dat wetenschappelijke feiten genegeerd worden door zogenaamd geïntegreerde, moderne mensen. Maar wetenschap negeren is voor jou precies geen probleem. Je schreef immers:

OVerigens ben ik het ook niet eens met de evolutie theorie, en heb ik daar nog vele vraagtekens bij. Zelfs Darwin zelf zij dat het niet klopt, dus waar maken jullie je druk om.

Dus als ik je goed begrijp zij - dat zal dan wel "zei" zijn - Darwin zelf dat zijn theorie niet klopte.
Waar heb je dat gelezen, want zo'n uitspraak kan ik op een sceptisch forum, in een topic over creationisme, natuurlijk niet zomaar laten voorbijgaan.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Keer terug naar Godsdienst/Religie