Jan Willem,
Hier ga je volgens mijn bescheiden mening wel héél kort door enkele bochten :
Jan Willem Nienhuys schreef:Dus, zo gaat de logica, wie begint te schieten op vreedzame Amerikanen, is een atheïst.
Ik zou hier “een niet-rechtgelovige” zeggen. De Amerikanen weten écht wel dat de meerderheid van diegenen die op Amerikanen schieten, voor zover zelf geen Amerikaan, géén atheïsten zijn, maar “een ander soort ketters”, nl. moslims. En sommige weten ook wel dat de meeste landen waar het atheïsme bloeit (West-Europa) juist lid zijn van de NAVO. En daarnaast zijn veruit de meeste Amerikanen ook niet dol op katholieken, tenzij ze Pools spreken en de Russen als aartsvijand hebben. Óf in het geval ze macht hebben en een (on)behoorlijke slagzij naar stuurboord (rechts) maken, zoals ons aller Benedictus !
Jan Willem Nienhuys schreef:Juist rond deze tijd wordt een bekende gebeurtenis herdacht die een interessante uitwerking is van dit idee, nl. de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki.
Ik twijfel serieus aan het verband tussen die twee zaken. Immers :
Jan Willem Nienhuys schreef:Die steden waren vol met burgers die het voor het grootste deel ook niet konden helpen dat hun regering enkele decennia eerder was gekaapt door oorlogszuchtige militaristen,…. .
Dit wordt tegengesproken door hun collectieve trouw aan de keizer (tot op de dag van vandaag) en door de afwezigheid van Japanse spijtbetuigingen over de begane oorlogsmisdaden (die allesbehalve banaal waren) !
Jan Willem Nienhuys schreef:…. ter dood werden gebracht door, jawel, een zich christelijk noemende regering die dat waarschijnlijk deed om de Russen te snel af te zijn.
Volgens biografieën van Truman zou deze behoorlijk geaarzeld hebben om de bommen te gebruiken en zou hij de beslissing pas genomen hebben nadat hem de verwachte kostprijs (in mensenlevens) van het alternatief (een landing) zou zijn voorgelegd. Uit extrapolaties van de gebeurtenissen op Okinawa en Iwo Jima (massale zelfmoorden en “euthanasie” door eigen troepen) kon worden vermoed dat de tol aan Japanse burgers in dat geval kon oplopen tot 1.000.000 doden of méér ! Zonder te spreken van de burgers in de bezette gebieden, de Japanse militairen (die zich vermoedelijk collectief zouden doodvechten) en (natuurlijk vooral) de jeugd van de Amerikaanse natie die al een zware tol betaald had. Ik praat het gooien met nucleaire wapens niet bepaald goed, maar elke beslissing moet beoordeeld worden vanuit de context waarin ze genomen werd, meer bepaald de mogelijke alternatieven.
Jan Willem Nienhuys schreef:…. om de Russen te snel af te zijn.
Uit de volgorde van de feiten blijkt niet dat dit een rol zou gespeeld hebben. Immers, de Russen hebben zich nooit bepaald vijandig tegenover Japan opgesteld :
Wikipedia schreef:Na de Japanse aanval op het Amerikaanse Pearl Harbor op 7 december 1941 kon China rekenen op Amerikaanse steun en stond het er niet meer alleen voor in de strijd tegen Japan. Het leeuwendeel van het Japanse landleger was en bleef immers in China. De USSR weigerde transport van oorlogsmateriaal over zijn gebied, zodat de enige bevoorradingsroutes naar China over de ijzige en moeilijk begaanbare passen van de Himalaya liepen.
Wikipedia schreef:Truman, who had not known of it beforehand, …. learned the news that the Trinity test of the first atomic bomb on July 16 had been successful. He hinted to Joseph Stalin that the U.S. was about to use a new kind of weapon against the Japanese. Though this was the first time the Soviets had been officially given information about the atomic bomb, Stalin was already aware of the bomb project, having learned about it (through espionage) long before Truman himself did.
Wikipedia schreef:In 1944 waren drie B-29's genoodzaakt op Sovjet-grondgebied te landen na bombardementen op Japan. De Sovjets confisqueerden de bommenwerpers en Tupolev OKB ontmantelde en bestudeerde ze ....
De toestellen werden “gekloond” tot de Tupolev TU-4 “Bull”. Over het lot van de bemanning wordt hier niet gesproken, maar dat is niet bepaald prettig geweest. Het incident geeft in elk geval aan dat de Sovjetunie tot het einde toe trouw is gebleven aan het niet-aanvalspakt met Japan.
Wikipedia schreef:Vervolgens werd er op 6 augustus 1945 een atoombom op Hiroshima geworpen, …. .
Op 8 augustus 1945 verklaarde de Sovjet-Unie Japan de oorlog. …. . Tot in de jaren '50 zou Mantsjoerije door Russische troepen bezet blijven.
Op 9 augustus 1945 viel de tweede atoombom, maar nu op Nagasaki, …. .
Het ziet er dus eerder naar uit dat de Russen probeerden de Amerikanen op snelheid te pakken !
Jan Willem Nienhuys schreef:Uiteraard is dat met honderdduizenden tegelijk uitroeien van 'vijanden' zeer christelijk want in de Bijbel wordt dat regelmatig gedaan. En niet alleen in het 'Oude Testament', ook in het 'Nieuwe Testament' wordt zonder blikken of blozen het massaal en langdurig martelen van 'wie niet met Mij is' afgeschilderd als een daad van grote rechtvaardigheid, om maar te zwijgen van de psychopathische fantasieën van Openbaring. Het is geen overdrijving om de Bijbel te bestempelen tot handboek voor massamoord.
Volledig akkoord zoals ik trouwens eerder al herhaaldelijk schreef, maar dat lijkt mij geen reden om élke Amerikaanse actie exclusief aan hun bijbelvastheid toe te schrijven.
Groetjes,
Digit