Is er plaats voor religie als men het eeuwige leven heeft?

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

Re: Is er plaats voor religie als men het eeuwige leven heef

Berichtdoor Digit » 31 jul 2012, 15:00

Ad,

Ik weet zéér goed dat de mensheid niet het eeuwige leven beschoren is, en ik heb het daar niet moeilijk mee. Ik voel alleen niet de behoefte om dat proces te versnellen door het bouwen van machines die ons wel eens zouden kunnen degraderen tot "untercyborg", en daar op een consequente manier naar handelen. Misschien is dat volgens jou een conservatieve en humanocentrische visie, maar dat weze dan maar zo. Het is nu eenmaal hoe ik er over denk !

ad randum schreef:... een logische niet geforceerde graduele overgang van mens naar machine ... zou dat niet mogen kunnen?

Als het inderdaad logisch en niet geforceerd gebeurt lijkt mij dat niet per sé onaanvaardbaar. Het gebruik van cybernetica in prothesen lijkt mij een bijzonder gunstige ontwikkeling als uitgangspunt. Ik ben alleen niet overtuigd dat de snelheid van het verdere proces onder controle kan gehouden worden zodat ik niet uitsluit dat we dan binnen enkele generaties als "vadsige koningen" door onze cyberhofmeiers aan de kant worden geschoven."Rassenconflicten" eindigen nu eenmaal nogal vaak in een vorm van holocaust. En dát is inderdaad een ontwikkeling die ik niét als gunstig zou beschouwen !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Blueflame » 31 jul 2012, 19:36

Digit schreef:
Blueflame schreef:Laat ons het laatste bekijken. Je schrijft:
"Niet dat ik per sé onheilsprofeet wil spelen, maar ik wil wél waarschuwen tegen overmatig optimisme ! "
Laat ons zeggen dat ik je bij deze toch wel een beetje een onheilsprofeet vind. Maar het is evengoed mogelijk dat ik (nog steeds) vreselijk naïef ben (overmatig optimist).

Blauwtje,

Laat me stellen dat ik niet direct een onheilsprofetie heb willen neerzetten, maar eerder een risico-analyse. En die moet nu eenmaal volledig zijn. We krijgen stilaan de mogelijkheid om een "nieuwe soort" (robots) te "creëren" die in een aantal opzichten superieur zal zijn aan ons, en dat is niet zonder risico.

Oké, akkoord.

Ik deel wel tot op zekere hoogte jouw optimisme : het schept ongekende mogelijkheden.

Wel ja, het is dat. Proberen om het kind niet met het badwater weg te gooien.
Goede en strenge controle zal inderdaad noodzakelijk zijn en blijven.

Maar juist daarom mogen we de veiligheidsdrempel niet laten zakken !

Neen oké, daar kan ik inkomen.

Groeten.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor ad randum » 31 jul 2012, 20:27

Digit schreef:Ad,

Ik weet zéér goed dat de mensheid niet het eeuwige leven beschoren is, en ik heb het daar niet moeilijk mee. Ik voel alleen niet de behoefte om dat proces te versnellen door het bouwen van machines die ons wel eens zouden kunnen degraderen tot "untercyborg", en daar op een consequente manier naar handelen. Misschien is dat volgens jou een conservatieve en humanocentrische visie, maar dat weze dan maar zo. Het is nu eenmaal hoe ik er over denk !

ad randum schreef:... een logische niet geforceerde graduele overgang van mens naar machine ... zou dat niet mogen kunnen?

Als het inderdaad logisch en niet geforceerd gebeurt lijkt mij dat niet per sé onaanvaardbaar. Het gebruik van cybernetica in prothesen lijkt mij een bijzonder gunstige ontwikkeling als uitgangspunt. Ik ben alleen niet overtuigd dat de snelheid van het verdere proces onder controle kan gehouden worden zodat ik niet uitsluit dat we dan binnen enkele generaties als "vadsige koningen" door onze cyberhofmeiers aan de kant worden geschoven."Rassenconflicten" eindigen nu eenmaal nogal vaak in een vorm van holocaust. En dát is inderdaad een ontwikkeling die ik niét als gunstig zou beschouwen !

Groetjes,

Digit

Akkoord, voorzichtigheid is en blijft geboden. Maar we mogen in geen geval de Amish houding aannemen. En het invoeren van machines heeft vorige eeuw ook voor de nodige beroeringen gezorgd. En dan nog niet te spreken van de computer. Mijn moeder had er echt schrik van.

Ad
“Ad Randum” is “at random” “ad absurdum”. “Ad deliberandum”? Neen, “ad fundum”.
ad randum

Vorige

Keer terug naar Godsdienst/Religie