Magnolia schreef:De vraag is of atheïsten instaat zijn om troost te bieden.
Het onderwerp wordt correct belicht en krijgt de nodige aandacht. Dat is net wat skeptici moeten doen.
De timing is van geen belang.
Ik vraag me af of het niet van intellectuele eerlijkheid zou getuigen als de militante atheïsten zouden toegeven dat hun "geloof" in dergelijke rampzalige omstandigheden letterlijk niets te bieden heeft aan de onbekende ander. Er ging/gaat van het "atheïsme" als gemeenschap (als die al bestaat) geen enkel initiatief uit, geen enkele poging tot gemeenschapsvorming, ondersteuning of wat dan ook.
Waar was het initiatief van de God-haters om hun lijdende medemens in gemeenschap steun te bieden ?
Niemand heeft iets van hen vernomen.

On track! schreef:Magnolia schreef:De vraag is of atheïsten instaat zijn om troost te bieden.
Het onderwerp wordt correct belicht en krijgt de nodige aandacht. Dat is net wat skeptici moeten doen.
De timing is van geen belang.
Ga vooral je gang. Persoonlijk voel ik mij niet geroepen om dit leed te gebruiken om die stelling te beargumenteren! Er zijn onderwerpen genoeg om die stelling aan te snijden. Het is juist dat skeptici op zoek naar waarheid soms best bepaalde emoties van zichzelf of anderen negeren. Wat ik in deze discussie mis is een correcte verhouding tussen het berokkenen van emotioneel leed en het nut/ de noodzakelijkheid ervan voor die stelling!![]()
mvg
theophrastus schreef:Ik weet dat het stellen van de vraag genoeg is om op dit forum overladen te worden met beledigingen en hoon, maar ik vraag me toch af of verstandige atheïsten niet bereid zijn dit te erkennen : dat zij soms met het kind ook het badwater weggooien, dat ze niet alleen God dood verklaren, maar tegelijk de mens achterlaten in een ondraaglijke kou.
Waar was het initiatief van de God-haters om hun lijdende medemens in gemeenschap steun te bieden ?
theophrastus schreef:Waarom het atheïsme in de eerste plaats een "leegte" is.
Naar aanleiding van het tragische busongeval hebben we allemaal kunnen zien hoe het de kerk was die kon optreden als verbindend element om rouwende en getraumatiseerde mensen samen te brengen. Ik was zelf aanwezig op de wake in Leuven, samen met duizend andere mensen, vergezeld van een niet-gelovig familielid. Niettegenstaande al deze mensen vreemden waren voor elkaar, bood deze wake de gelegenheid om contact te leggen, steun te zoeken, mekaar te helpen in een moment van groot verdriet. Na de wake hebben we nog met vele, onbekende, mensen gesproken, veel warmte en steun gevonden.
Na de wake hebben we nog met vele, onbekende, mensen gesproken, veel warmte en steun gevonden
Geen schreef:In zo'n situaties is het vooral van belang te luisteren (en te kunnen zwijgen). Wat voor ideologie (zoals godsdienst er een is) iemand met zijn of haar verdriet en woede (want die komt er ook) ook aanhangt doet niet ter zake. Binnenkort doen die kinderen die het overleefd hebben hun Plechtige Communie. Je hoeft geen gelovige, katholiek enz. te zijn om je daarbij het een en het ander te kunnen voorstellen. Je beste maatje dood en jij...
De vraag die zich hier nu opwerpt en die in alle commentaren waarin twijfel over de oorzaak van het ongeluk doorklinkt, is of dit mogelijk een riteel bloedoffer zou kunnen zijn voor de satanisten die het wereldtoneel aan het prepareren zijn voor het naar voren treden van de “Prins der Duisternis”.
theophrastus schreef:Waarom het atheïsme in de eerste plaats een "leegte" is.
Naar aanleiding van het tragische busongeval hebben we allemaal kunnen zien hoe het de kerk was die kon optreden als verbindend element om rouwende en getraumatiseerde mensen samen te brengen. Ik was zelf aanwezig op de wake in Leuven, samen met duizend andere mensen, vergezeld van een niet-gelovig familielid. Niettegenstaande al deze mensen vreemden waren voor elkaar, bood deze wake de gelegenheid om contact te leggen, steun te zoeken, mekaar te helpen in een moment van groot verdriet. Na de wake hebben we nog met vele, onbekende, mensen gesproken, veel warmte en steun gevonden.
Ik vraag me af of het niet van intellectuele eerlijkheid zou getuigen als de militante atheïsten zouden toegeven dat hun "geloof" in dergelijke rampzalige omstandigheden letterlijk niets te bieden heeft aan de onbekende ander.
theophrastus schreef:Er ging/gaat van het "atheïsme" als gemeenschap (als die al bestaat) geen enkel initiatief uit, geen enkele poging tot gemeenschapsvorming, ondersteuning of wat dan ook. Toch niet voor zover ik weet.
Is dat al bij al geen groot gemis ? Toont de kerk niet op dergelijke momenten dat zij een unieke rol vervult, kan vervullen, waar geen enkele andere instantie dat kan?
theophrastus schreef:Was deze wake, net zoals alle andere gebedsstondes, misvieringen en uitvaartplechtigheden, achterlijk, middeleeuws, getuigend van bekrompenheid ?
theophrastus schreef:Ik weet dat het stellen van de vraag genoeg is om op dit forum overladen te worden met beledigingen en hoon, maar ik vraag me toch af of verstandige atheïsten niet bereid zijn dit te erkennen : dat zij soms met het kind ook het badwater weggooien, dat ze niet alleen God dood verklaren, maar tegelijk de mens achterlaten in een ondraaglijke kou.
Theo-P schreef:Ik vraag me af of het niet van intellectuele eerlijkheid zou getuigen als de militante atheïsten zouden toegeven dat hun "geloof" in dergelijke rampzalige omstandigheden letterlijk niets te bieden heeft aan de onbekende ander. Er ging/gaat van het "atheïsme" als gemeenschap (als die al bestaat) geen enkel initiatief uit, geen enkele poging tot gemeenschapsvorming, ondersteuning of wat dan ook. Toch niet voor zover ik weet.
Is dat al bij al geen groot gemis ? Toont de kerk niet op dergelijke momenten dat zij een unieke rol vervult, kan vervullen, waar geen enkele andere instantie dat kan ? Was deze wake, net zoals alle andere gebedsstondes, misvieringen en uitvaartplechtigheden, achterlijk, middeleeuws, getuigend van bekrompenheid ?
Ik weet dat het stellen van de vraag genoeg is om op dit forum overladen te worden met beledigingen en hoon, maar ik vraag me toch af of verstandige atheïsten niet bereid zijn dit te erkennen : dat zij soms met het kind ook het badwater weggooien, dat ze niet alleen God dood verklaren, maar tegelijk de mens achterlaten in een ondraaglijke kou.
theophrastus schreef:Was deze wake, net zoals alle andere gebedsstondes, misvieringen en uitvaartplechtigheden, achterlijk, middeleeuws, getuigend van bekrompenheid ?
Wilmamazone schreef:Geen schreef:In zo'n situaties is het vooral van belang te luisteren (en te kunnen zwijgen). Wat voor ideologie (zoals godsdienst er een is) iemand met zijn of haar verdriet en woede (want die komt er ook) ook aanhangt doet niet ter zake. Binnenkort doen die kinderen die het overleefd hebben hun Plechtige Communie. Je hoeft geen gelovige, katholiek enz. te zijn om je daarbij het een en het ander te kunnen voorstellen. Je beste maatje dood en jij...
Er valt heel wat te zeggen over diverse rouwceremonies, rouwgevoelens en collectieve rouw bij rampen, maar waar het m.i. nu om en over gaat is dat Theophrastus er blijkbaar een wedstrijd van wil maken over wie dat het beste doet en daar een -persoonlijk goedgekeurde- meetlat langs wil leggen. Het stuit mij tegen de borst omdat het op deze manier zonder meer lijkenpikkerij is en inderdaad eerder een uiting van grootheidswaan dan van medemenselijkheid.
Maar het kan nog erger -mede door Peter Vereecke, een Belgische ex-burgemeester- die een vorm van geloof aanhangen waar ik nog meer van ondersteboven ben:
http://www.argusoog.org/ongeluk-of-ritueel-offer/
Ongeluk of ritueel offer?
Hat tragische busongeluk in een tunnel in Zwitserland waarbij onder andere 22 kinderen omkwamen, voornamelijk Belgische maar ook 7 Nederlandse roept bij verschillende mensen vragen op. Onder een artikel op Argusoog zag ik dat die vragen bij meerderen leven. Vanmiddag ontmoette ik bij de happening van Johan Oldenkamp Peter Vereecke. Hij begon ook met mij over dit onderwerp te spreken en verwoordde daarbij zijn twijfels. Zijn twijfel werd getriggerd door een mailtje dat hij had ontvangen waarin iemand een aantal opmerkelijke zaken op een rijtje had gezet. De inhoud van dit bericht geef ik hieronder weer.De vraag die zich hier nu opwerpt en die in alle commentaren waarin twijfel over de oorzaak van het ongeluk doorklinkt, is of dit mogelijk een riteel bloedoffer zou kunnen zijn voor de satanisten die het wereldtoneel aan het prepareren zijn voor het naar voren treden van de “Prins der Duisternis”.
Lees en huiver, en sla vooral de reacties niet over.
Ik kende het algemene gedachtengoed van deze groep mensen al zo'n beetje (understatement), maar dit artikel schokte me evengoed en ben ik de emoties daarover ook nog steeds niet kwijt.
De inhoud van de plechtigheid in de Lommelse Soeverein Arena is nog niet bekend. Er is plaats voor een kleine 6000 mensen. De dienst wordt vanaf 10.25 uur rechtstreeks uitgezonden door de NOS.
De Soeverein is een hypermoderne topevenementenhal met een uiterst functionele en flexibele infrastructuur. De centrale arena van De Soeverein biedt meer dan 5.000 m² bijzonder geschikte ruimte voor grootschalige evenementen. De aanwezigheid van vaste en telescopische tribunes, technische cabine, artiestenloges, VIP-accommodatie, uitstekende geluids- en lichtinstallatie, tele- en videodistributue, elektriciteit, water, telefoon,… maakt de meest diverse evenementen, massamanifestaties, rechtstreekse TV-opnamen enz. mogelijk. Afhankelijk van het soort evenement biedt de hal plaats aan 1.000 tot 8.000 personen.
willem_betz schreef:Toch mooi dat die dure en grote kerkgebouwen, opgericht met de centen van de gemeenschap, nog eens gebruikt worden en voor een keer vol lopen, zij het dan dat de leiding dan automatisch aan een man in zo'n rare jurk toekomt.
Zouden er echt geen kindjes van moslims of vrijzinnigen bij de slachtoffers geweest zijn, kregen die aandacht in het ceremonieel ?
Ik heb ook gehoord dat de kerkdiensten verstoord zijn door mensen die vonden dat het allemaal een straf van god was.
Wilmamazone schreef:Renate:Ik heb ook gehoord dat de kerkdiensten verstoord zijn door mensen die vonden dat het allemaal een straf van god was.
Daar heb ik inmiddels ook vanalles over gelezen. Naar verluidt is er bij de wake in Leuven door optreden van de politie verhinderd dat iemand midden op het gangpad het woord nam. Theophrastus heeft dit incident gemist?
Verder vind ik het opmerkelijk dat de basisschool 't Stekske in Lommel intussen een bedevaartsoord genoemd wordt en ook daar heb ik zo mijn bedenkingen bij: een overvloedige stroom aan medeleven of ramptoerisme of beide? En moeten we sowieso blij zijn met dit soort ontwikkelingen en die normaal (gaan)vinden of mag het ook (weer) een stuk minder? Dan denk ik ook aan b.v. de toename van stille tochten en de vele monumentjes langs de weg na een dodelijk verkeersongeval.
Dat alles kan niet verbloemen dat nabestaanden, maar ook ernstig zieken, maar al te vaak -en in schrikbarend korte tijd- oud nieuws zijn en daardoor op velerlei gebied in de kou komen te staan.
theophrastus schreef:Waar was het initiatief van de God-haters om hun lijdende medemens in gemeenschap steun te bieden ?
theophrastus schreef: Was deze wake, net zoals alle andere gebedsstondes, misvieringen en uitvaartplechtigheden, achterlijk, middeleeuws, getuigend van bekrompenheid ?
Je bent ietwat te voorbarig geweest Théo!
theophrastus schreef:Ik begrijp je bezwaar niet.
Net in deze dingen blijkt de relevantie van het geloof voor een lijdende gemeenschap meer dan ooit.
Net nu is het onderwerp van een mogelijke discussie concreet en niet abstract.
Wat zouden we vandaag aanmoeten met de aanbeveling dat het geloof "moet beperkt blijven tot de privé-sfeer" ? Die duizend mensen daar in Lommel op het kerkplein zouden daar dus niet mogen staan hebben (want openbare ruimte) ?
Waarom zouden we daar niet mogen over spreken ?
P. Strootman schreef:theophrastus schreef:Ik begrijp je bezwaar niet.
Net in deze dingen blijkt de relevantie van het geloof voor een lijdende gemeenschap meer dan ooit.
Wat zouden we vandaag aanmoeten met de aanbeveling dat het geloof "moet beperkt blijven tot de privé-sfeer" ? Die duizend mensen daar in Lommel op het kerkplein zouden daar dus niet mogen staan hebben (want openbare ruimte) ?
God heeft nooit een kerk op aarde gesticht!
Renate schreef:P. Strootman schreef:theophrastus schreef:Ik begrijp je bezwaar niet.
God heeft nooit een kerk op aarde gesticht!
Dat kan hij ook niet, want hij bestaat niet.
Keer terug naar Godsdienst/Religie
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast