Hoe begon je te twijfelen.

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

Hoe begon je te twijfelen.

Berichtdoor Jefke » 15 sep 2011, 19:44

Op Bunkmail schreef Stijn:
stijn schreef:ik ben neu bij SKEPP.
Mede door de podcast van Jozef van Giel's : kritisch denken.(waarvoor dank natuurlijk)
Maar wat ik eigenlijk kwijt wou over logische misvattingen:

Persoonlijk ben ik bezig met een (bijna autobiografische) grafische roman.
Een in grove lijn, gelijkaardige vergelijking met het Mozes verhaal.
Nu, zijn er niet gelovigen onder jullie die me kunnen helpen, met hoe je begon te twijfelen, met wat en ong. wanneer?

Ik zoek namelijk momenten die je deed twijfelen, waarvan je dacht "hey ho iere! wat? da kan toch nie!
En de besten komen in mn boek. (meer het gemiddelde eigenlijk, wat de meesten van ons meemaken)

dus ja, de meest voorkomende misvattingen zou ik graag van jullie horen, uit eigen,-al dan niet eigen ervaringen. Dus anekdotes van jullie, of ze nu echt zijn of niet, zolang ze maar door te geven zijn naar anderen toe. (pfff)

m a w Een logische misvatting waarvan jullie zeggen die moet iedereen kennen.

Mijn verhaal heb je op mijn podcast waarschijnlijk gevonden.
Hier: http://kritischdenkenpodcast.blogspot.com/2010/05/god-bestaat.html
"That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence." (Christopher Hitchens)
Jefke

Re: Hoe begon je te twijfelen.

Berichtdoor Heeck » 16 sep 2011, 12:17

Stijn,
Ik ben geloofloos ter wereld gekomen en dat is zo gebleven.
Dat het kennelijk moeite kost er af te komen, of het van je af te krijgen, verbaast me daarom steeds opnieuw.
Maar die info zoek je niet.

Op http://www.freethinker.nl/forum/ vind je zeker een handvol mededeelzame ex-gelovigen in wisselende staten van onthechting. De nick Rereformed moet je daar eens opzoeken bijvoorbeeld.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Timmber » 16 sep 2011, 21:01

Voor mezelf sprekend:

Toen ik als 6-jarige doorkreeg dat die goede Sint niet bestond zijn waarschijnlijk de eerste kiemen gezaaid. Ik heb altijd katholiek onderwijs gevolgd maar zo tegen mijn elfde/twaalfde was ik er uit: als god zo almachtig en algoed was waarom al die ellende in de wereld? Dat ik persoonlijk zelf rond die tijd door de hel ging (bankroet van ons gezin met alle gevolgen van dien) terwijl ik nergens schuldig aan was deed me nadenken over die 2 met de werkelijkheid niet overeenkomstige begrippen. Verder had ik het moeilijk met het instituut 'Kerk' dat wel veel geboden oplegde maar er zichzelf niet aan scheen te moeten houden. Dat ik gediscrimineerd werd (Tim, als we in de kerk zitten... zing dan maar niet mee t' is toch veel te vals etc...) door een pater die later nog in de problemen is gekomen door te losse handjes omdat ik beslist had om mijn 'Plechtige Communie' niet te 'doen' (Mijn ouders lieten me op dat vlak mij de vrije keus) omdat ik niet overtuigd was en het eerst nog even wou aanzien hielp ook al niet echt. Aangenaam was wel toen mijn klasgenoten naar de paus moesten gaan kijken ik drie dagen vrij had, minder aangenaam was dat ik blijkbaar een boel cadeaus en geld mistte waardoor ik er nog meer ging over nadenken. Geen van mijn vrienden had het over zijn geloof maar allen hadden het over hun nieuwe fiets etc... Ik heb me daar toen serieuze vragen bij gesteld. Overigens ben ik daarom tegen het vieren van het Lentefeest bij de vrijzinnigen. Beslissingen moet je rationeel proberen nemen, omkoperij hoort daar niet bij.
Timmber

Berichtdoor Jefke » 16 sep 2011, 21:07

Heeck schreef:Ik ben geloofloos ter wereld gekomen en dat is zo gebleven.

Oei geloofsloos geboren? Jij bent dus zelfs niet gedoopt? Dan weet ik niet of ik nog met jouw mag communiceren. Atheïstisch tot daar aan toe, maar zelfs niet gedoopt... :evil:
Ken jij dan nog wel liefde? :x

Een belangrijk stuk van mijn twijfel is me bijgebracht door priesters die mijn godsdienstleraren waren in de katholieke scholen.
Hoe eigenaardig het ook mag klinken, maar onlangs beluisterde ik een YouTube film (ik download ze en zet ze om in mp3 en beluister ze dan in de wagen of bij het lopen) van Daniel Dennett die een groot onderzoek deed naar het geloof van priesters.
En tot zijn verrassing kwam hij tot de conclusie dat een heel grote groep van priesters gewoon niet gelooft. Maar ze geloven in "Geloven". M.a.w. ze zijn van oordeel "geloven" noodzakelijk is om de wereld te regelen.
Er zou zelfs een grap in de seminaries de ronde doen dat als je geen atheïst geworden bent tegen dat je het seminarie verlaat, je er helemaal niets van begrepen hebt.
http://www.youtube.com/watch?v=BvJZQwy9dvE

En, Google is toch een ongelofelijke tovenaar! Misschien is hij wel de alwetende God?
Want Google toverde zopas voor mij de originele studie van Daniel Dennett en Linda LaScola tevoorschijn waarin ze tot die conclusie kwamen:
http://newsweek.washingtonpost.com/onfaith/Non-Believing-Clergy.pdf
"That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence." (Christopher Hitchens)
Jefke

Berichtdoor Stantoony » 16 sep 2011, 22:47

avond,

ik ben eigenlijk "het geloof" in twijfel beginnen trekken door het gedrag van onze parochie priester.
zoals velen(denk ik toch)moest ik elke zondag met mn grootmoeder mee naar de mis.
tijdens een zang(sessie) waar ik "bij god" niet wist hoe het lied moest gezongen worden en waar bijna iedereen recht op stond te wiebelen, bleek de priester(die voorheen uit volle overtuiging vals aan het meezingen was met de ogen dicht)zijn "volk"te gaan bespieden.
Bij mij kwam dat over als een show die hij blijkbaar opvoerde, iets waar hijzelf niet achterstond, maar anderen toch blijkbaar als het ware oplegde.
Het was me altijd een pretje wanneer er mis en 2 jaarlijkse kermis was in ons dorp. Het kerkgezang en geblaas in contrast met het fonetische"oelalaaaa" van de botsautootjes, deed me grinniken.maar ook twijfelen:
Als er kermis was, was er geen school. waarom kon de kerk niet dicht dan?
Waarom stonden er geen noten in de zangboekjes?
Waarom moest ik stoelgeld bij de inkom deponeren(die ik wel es durfde te vergeten!)dat hielp me toch niet?
zoveel vragen, waar ik bij niemand terecht kon.
want met het geloof mocht je niet spotten, het was gewoon zo!
en van teen kwam tander.
De sint zat er ook wel voor een stukje tussen.

en wat mijn roman betreft, de reacties zijn zeker bruikbaar.
maar daar hoor je wel nog van, het kost nu eenmaal wat tijd om het uit te werken.
waarvoor dank aan iedereen :)
I choose what I like
Stantoony

Berichtdoor Heeck » 16 sep 2011, 22:54

Jefke schreef:Dan weet ik niet of ik nog met jouw mag communiceren.

Nooit geweten dat zelfs bestorven geloof zo horizonvernauwend kan blijven doorsakkeren.
Kennelijk ben je alle afvalstoffen nog niet kwijt. :)
Doel van het besterven
- Het vlees sappiger maken.
- Geven van meer aroma.
Hoelang besterven ?
Hoe groter het dier, hoe langer het moet besterven.
- Voor grote stukken : 10 à 12 dagen tot zelfs 3 weken
- Voor kleine stukken: 2 dagen

Waar moet men besterven?
- Op een koele plaats en liefst opgehangen.
- Op een warme plaats zal het vlugger besterven.
Op welke temperatuur?
- 10 à 12E C
Waarom ophangen?
Het vlees werkt nog steeds, de afvalstoffen die tijdens het besterven vrijkomen moeten weg kunnen.
Wanneer is het vlees voldoende bestorven?
- Men duwt er de vinger in

R.
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Keer terug naar Godsdienst/Religie