ASP noemt Christendom minstens zo agressief dan Islam

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

Re: ASP noemt Christendom minstens zo agressief dan Islam

Berichtdoor Mopje » 04 aug 2011, 09:59

axxyanus schreef:Maar als moslims graag echt willen deel uitmaken van deze samenleving en als groep het zelfde nivo van vertrouwen willen genieten als andere groepen, dan raad ik hen aan om sneller en vaker publiekelijk afstand te nemen van dit soort daden.

In onze samenleving bestaan geen goden! En als je denkt van wel wat hebben die de afgelopen week dan gedaan?

Het publiekelijk afstand nemen hangt me ook een beetje de keel uit. Hoe moet dat eruit zien (gelooft een gelovige een andere gelovige dan)? Moet de pastoor op een zeepkist? De iman een slecht geluidssysteem gebruiken? De rabbi het op twee rolletjes papier schrijven? En 'geloof' jij het dan? Moeten mensen die alcohol drinken publiekelijk afstand nemen van de alcohol doden in het verkeer?

Het publiek moet afstand nemen van het geloof in goden. En voordat er dan wat geloofsartikelen uit de grondwet zijn, zijn we minimaal acht jaar verder, dat is de wet. (kost klauwen met geld)(...en die tijd geldt waarschijnlijk niet voor belgië)
"Wes pakt soms de stofzuiger. Ja echt. Dat doet hij gewoon." Yolanthe Cabau van Kasbergen
Mopje

Berichtdoor Ramses » 04 aug 2011, 10:14

axxyanus schreef:En hoe weet jij dat zo zeker?

Ik kijk hier naar de mensen zelf. Ik begeef mij vaak genoeg in moslim milieus om te weten dat deze mensen geen dreiging vormen. Nogmaals, de islam is hier wel een toevallige component. Deze religie wordt misbruikt om de zwakkeren van de maatschappij voor hun kar te spannen en ook hier in Europa zijn veel van die sociaal zwakkeren moslims.

axxyanus schreef:Daarmee vereng je de zaak tot het juridisch aspect. Wel dan hebben niet-moslims ook geen enkele verplichting om moslims te vertrouwen.

Dat klopt. Denk jij dat moslims zich daar een bal van aantrekken dat westerlingen hun niet vertrouwen?

axxyanus schreef:Maar als moslims graag echt willen deel uitmaken van deze samenleving en als groep het zelfde nivo van vertrouwen willen genieten als andere groepen, dan raad ik hen aan om sneller en vaker publiekelijk afstand te nemen van dit soort daden.

De moslims die ik ken willen een vruchtvol leven leiden en op een deftige manier hun kinderen kunnen opvoeden. Of ze dan evenveel vertrouwen genieten of deel uit maken van de maatschappij zal hun een (halal) worst wezen. Als jij 2 master diploma's hebt en een goede functie hebt binnen het bedrijfsleven maar je steekt per ongeluk iemand voor aan de tramhalte en je moet voor de zoveelste keer achter je rug "vuile makak" horen, hoe lang gaat het dan duren voordat jij denkt "de pot op"?

axxyanus schreef:Ik denk niet dat de islam een toevallige component is. De islam lijkt me eerder een zeer bruikbare component. Dat er veel hopeloze mensen in moslimgebieden wonen maakt inderdaad deel uit van het plaatje maar het negeert de terroristen die opstaan in de middenklasse van West-Europa.

Volgens mij zie je hier spoken. Dat moet je toch wat meer staven? Geef dat eens wat voorbeelden van die terroristen die opgestaan zijn uit de middenklasse? Denk jij nu echt dat moslim jongeren die hier rondrijden met hun bmw en luisteren naar hun ipod vroeg of laat aanslagen plegen in de naam van de islam? Dat probeert de media ons wijs te maken zodat ze de islam verder kunnen demoniseren. Dat betekent nog niet dat het klopt. Er zijn zeker en vast westerlingen die sympathiseren met terroristen maar zij komen eerder uit marginale milieus.

axxyanus schreef:Ik heb het niet over verontschuldigen. Ik heb het over afstand nemen. En als zij de moeite niet willen doen om duidelijk afstand te nemen, dan zullen anderen de moslims als groep met argwaan blijven behandelen. Mijn bezoek aan een moskee verandert daar niets aan, want daarmee ben ik de enige aan wie ze hun standpunt duidelijk maken. Ze moeten hun standpunt publiekelijk duidelijk maken.

Ik kan hier enkel herhalen wat ik hierboven heb gezegd. De kloof tussen beide gemeenschappen is zo groot dat de voeling hiermee aan het verdwijnen is. Dat is een zeer ernstig probleem.

axxyanus schreef:Maar dit illustreert juist dat de islam een probleem is. Als moslims die de aanslagen veroordelen, dat niet durven uitspreken uit angst voor stigmatisering door hun mede-moslims dan is dat IMO een serieuse aanwijzing dat de islam een probleem is.

Aanslagen worden gepleegd door mensen, niet door religie en niet door de islam. Als jij als moslim openlijk uitkomt voor je mening zullen terroristen dat ook horen. Het feit dat jij dan zelf moslim bent maakt je niet kogelvrij.

Als de leefomstandigheden en toekomstvooruitzichten voor deze mensen verbeteren zullen mensen met slechte bedoelingen niet zo makkelijk meer zieltjes kunnen winnen. Zo lang wij hiervoor blind blijven en liever miljarden uitgeven aan bommen ipv aan de heropbouw van die landen zal er niets veranderen.
Ramses

Berichtdoor Digit » 04 aug 2011, 10:24

Ramses schreef:Ik kijk hier naar de mensen zelf. Ik begeef mij vaak genoeg in moslim milieus om te weten dat deze mensen geen dreiging vormen. Nogmaals, de islam is hier wel een toevallige component. Deze religie wordt misbruikt om de zwakkeren van de maatschappij voor hun kar te spannen en ook hier in Europa zijn veel van die sociaal zwakkeren moslims.

Wat juist aantoont dat het een gevaarlijke godsdienst is. Zoals vele ideologieën overigens.

Ramses schreef:Ik kan hier enkel herhalen wat ik hierboven heb gezegd. De kloof tussen beide gemeenschappen is zo groot dat de voeling hiermee aan het verdwijnen is. Dat is een zeer ernstig probleem.

Inderdaad. en een godsdienst die allesbehalve integratiebevorderend werkt doet daar géén goed aan, wel integendeel ! En overigens is herhalen na weerlegging een zwaktebod.

Ramses schreef:
axxyanus schreef:Maar dit illustreert juist dat de islam een probleem is. Als moslims die de aanslagen veroordelen, dat niet durven uitspreken uit angst voor stigmatisering door hun mede-moslims dan is dat IMO een serieuse aanwijzing dat de islam een probleem is.

Aanslagen worden gepleegd door mensen, niet door religie en niet door de islam. Als jij als moslim openlijk uitkomt voor je mening zullen terroristen dat ook horen. Het feit dat jij dan zelf moslim bent maakt je niet kogelvrij.

Dat geldt dus niet voor de moslims hier !

Ramses schreef:Als de leefomstandigheden en toekomstvooruitzichten voor deze mensen verbeteren zullen mensen met slechte bedoelingen niet zo makkelijk meer zieltjes kunnen winnen. Zo lang wij hiervoor blind blijven en liever miljarden uitgeven aan bommen ipv aan de heropbouw van die landen zal er niets veranderen.

Dat zou kloppen als de Islamterroristen in die landen niet juist hun pijlen richten op organisaties die aan de heropbouw willen werken. Zie Irak, Aghanistan en de hoorn van Afrika.

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Ramses » 04 aug 2011, 10:30

Digit schreef:Inderdaad. en een godsdienst die allesbehalve integratiebevorderend werkt doet daar géén goed aan, wel integendeel ! En overigens is herhalen na weerlegging een zwaktebod.

Ik zie de post van axxyanus niet als een weerlegging. Ik ga akkoord met het eerste deel van je stelling.

Digit schreef:Dat geldt dus niet voor de moslims hier !

Kan je dit eens verduidelijken?

Digit schreef:Dat zou kloppen als de Islamterroristen in die landen niet juist hun pijlen richten op organisaties die aan de heropbouw willen werken. Zie Irak, Aghanistan en de hoorn van Afrika.

Ik heb niet gezegd dat het gemakkelijk zal worden...
Ramses

Berichtdoor Mopje » 04 aug 2011, 10:46

Digit schreef:Inderdaad. en een godsdienst die allesbehalve integratiebevorderend werkt doet daar géén goed aan, wel integendeel ! En overigens is herhalen na weerlegging een zwaktebod.

Oh hemel! :wink: Welke godsdienst (goden) werken het best voor de integratie dan? Godsdiensten willen helemaal geen integratie! Hooguit accepteren ze dat je bestaat....
"Wes pakt soms de stofzuiger. Ja echt. Dat doet hij gewoon." Yolanthe Cabau van Kasbergen
Mopje

Berichtdoor Lorre » 04 aug 2011, 10:52

Ramses schreef: Geef dat eens wat voorbeelden van die terroristen die opgestaan zijn uit de middenklasse?

De terroristen in London en Madrid kwamen uit de middenklasse en waren hoog opgeleid. Die van 9/11 ook . Blijkbaar vormt een universitaire opleiding voor sommige mensen geen belemmering om te geloven in 72 maagden in het paradijs
Lorre

Berichtdoor TheSurvivor » 04 aug 2011, 10:57

Lorre schreef:
Ramses schreef: Geef dat eens wat voorbeelden van die terroristen die opgestaan zijn uit de middenklasse?

De terroristen in London en Madrid kwamen uit de middenklasse en waren hoog opgeleid. Die van 9/11 ook . Blijkbaar vormt een universitaire opleiding voor sommige mensen geen belemmering om te geloven in 72 maagden in het paradijs

Net zomin als geloof in intelligent design theorie/creationisme ...
TheSurvivor

Berichtdoor axxyanus » 04 aug 2011, 11:26

Mopje schreef:

In onze samenleving bestaan geen goden! En als je denkt van wel wat hebben die de afgelopen week dan gedaan?

Ik heb geen idee waar die opmerking op slaat.

Mopje schreef:Het publiekelijk afstand nemen hangt me ook een beetje de keel uit. Hoe moet dat eruit zien (gelooft een gelovige een andere gelovige dan)? Moet de pastoor op een zeepkist? De iman een slecht geluidssysteem gebruiken? De rabbi het op twee rolletjes papier schrijven? En 'geloof' jij het dan? Moeten mensen die alcohol drinken publiekelijk afstand nemen van de alcohol doden in het verkeer?

Ik moet het niet geloven. Daar gaat het niet om. Ik vind het belangrijk dat extreem rechtste figuren afstand genomen hebben van Breivik, zelfs als ik niet geloof dat ze het menen. Het is ten minste het tonen van lippendienst aan bepaalde waarden. Als je dat niet eens kan moet je niet verwonderd zijn als je argwaan bij anderen opwekt.

Mopje schreef:Het publiek moet afstand nemen van het geloof in goden. En voordat er dan wat geloofsartikelen uit de grondwet zijn, zijn we minimaal acht jaar verder, dat is de wet. (kost klauwen met geld)(...en die tijd geldt waarschijnlijk niet voor belgië)

Opnieuw geen idee waar dit op slaat.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor TheSurvivor » 04 aug 2011, 11:35

Ik denk dat men nogal makkelijk naar de islam wijst omdat de islam op dit moment in de tijd het moord-excuus is.

Maar als er iets is dat we weten is dat mensen door de tijden altijd zeer bereid zijn geweest om te moorden voor één of ander groot verhaal. Er is zelfs echt niet veel nodig.

Of het nu Helena van Troje is (ik weet het, ik weet het, niet de meest realistische voorstelling)
De kruisvaarten
De wereldoorlogen
of moslimterrorisme

Er was maar weinig nodig om (vaak jonge mannen) op 1 lijn te krijgen en te moorden voor de "goede zaak"

Bovendien: wat wij Islamterrorisme noemen zou juister "islamistisch terrorisme" genoemd worden (groot verschil tussen islam en islamisme). Dit is "ontstaan" in Egypte (zoek Said Qutb op en vermijd dingen als wikipedia) en is een politieke interpretatie van de islam, die vermengd werdt met het wahhabisme (note - slechts 1 interpretatie/stroming binnen de interpretatie van de Koran/de islam) door de Saud familie. Waardoor Saudi-Arabië en Egypte eigenlijk de geboorteplaatsen van het moderne islamistisch terrorisme kunnen gezien worden. Saudi-Arabië is trouwens ideologisch nog altijd de grootste verspreider van het gedachtengoed van Qutb en het Wahhabisme. Nota Bene de grote bondgenoot, en een land dat naar 1 familie genoemd is! (wat nogal slecht overeenkomt met hun interpretaties van de Koran)

Dit maar om even duidelijk te maken dat moslimterrorisme, net als de kruistochten, het platbranden van troje en de wereldoorlogen eigenlijk maar 1 ideologie is die misbruikt wordt voor politieke doeleinden. En bovendien inderdaad maar samenhangt met slechts 1 van vele interpretaties van de ge(mis-)bruikte religie.

Wat letterlijk in de Koran staat heeft evenveel waarde voor de meeste moslims als wat letterlijk in de bijbel staat voor de meeste christenen.
Laatst bijgewerkt door TheSurvivor op 04 aug 2011, 11:39, in totaal 1 keer bewerkt.
TheSurvivor

Berichtdoor Lorre » 04 aug 2011, 11:38

TheSurvivor schreef:
Lorre schreef:

Nee, maar er zijn geen creationistische zelfmoordterroristen
Lorre

Berichtdoor Ramses » 04 aug 2011, 11:43

Lorre schreef:

Die aanslagen zijn gepleegd in naam van de islam maar dat is niet de werkelijke motivatie. Die aanslagen zijn gepleegd om de machtsverhoudingen wereldwijd te verschuiven en de islam wordt hier misbruikt om soldaten te rekruteren. Het brein achter zulke aanslagen zijn enkel geïnteresseerd in hun machtspositie te versterken en gaan hiervoor over lijken. De 72 maagden zijn hier een heel karikaturale voorstelling. Die mensen zijn daar volgens mij helemaal niet mee bezig. Zij zijn bereid om te sterven om wraak te nemen voor de generatie lange onderdrukking door westerse landen.
Ramses

Berichtdoor Ramses » 04 aug 2011, 11:46

Ik poste ongeveer gelijktijdig met The Survivor maar het gaat hier inderdaad om politiek geïnspireerde aanslagen en religie is enkel een middel. Ik had gehoopt dat al de verlichte geesten hier meer zouden voor kunnen openstaan.
Ramses

Berichtdoor TheSurvivor » 04 aug 2011, 11:47

Lorre schreef:
TheSurvivor schreef:
Lorre schreef:

Nee, maar er zijn geen creationistische zelfmoordterroristen

Het scheelt anders niet veel. De aanslag op Gabrielle Giffords kwam door oproepen van de tea party... die creationisme op haar politieke agenda heeft staan. (hier was de (poging tot) moord nog zichtbaar politiek, maar er moet maar iemand een oproep doen om in naam van de creatie "darwinisten" op te blazen en ik twijfel er geen moment aan dat er minstens in de bible belt genoeg mensen zullen opstaan)

*edit* En dan zwijg ik nog over de aanslagen op abortusklinieken in de VS ...
TheSurvivor

Berichtdoor Lorre » 04 aug 2011, 12:01

Ramses schreef:
Lorre schreef:

Die aanslagen zijn gepleegd in naam van de islam maar dat is niet de werkelijke motivatie. Die aanslagen zijn gepleegd om de machtsverhoudingen wereldwijd te verschuiven en de islam wordt hier misbruikt om soldaten te rekruteren. Het brein achter zulke aanslagen zijn enkel geïnteresseerd in hun machtspositie te versterken en gaan hiervoor over lijken. De 72 maagden zijn hier een heel karikaturale voorstelling. Die mensen zijn daar volgens mij helemaal niet mee bezig. Zij zijn bereid om te sterven om wraak te nemen voor de generatie lange onderdrukking door westerse landen.

Blijkbaar beschermen ze hun geslachtsdelen voor ze de aanslag plegen, zodat die vaak intact blijven - in tegenstelling tot de rest van hun lichaam. Ik neem aan dat ze dit doen omdat ze denken dat ze die in het paradijs gaan nodig hebben
Lorre

Berichtdoor Mopje » 04 aug 2011, 12:32

axxyanus schreef: Mopje schreef:

Ik heb geen idee waar die opmerking op slaat.

Als je echt deel uitmaakt met je religie en vertrouwen hebt van de 'samenleving' dan bestaan er meer goden (meer dan één) in de samenleving. Het 'gekke' is dat zij onderling natuurlijk het bestaan daarvan hopeloos wantrouwen/verafschuwen. Ik zie niet, hoe je dit aan vertrouwen wil knopen. Je kan ook voortdurend publiekelijk afstand nemen van de zondagsrust net zo goed als de samenleving vooralsnog afstand neemt van de vrijdagsrust (let op: de spellingscontrole discrimineert!!). Dat geëmmer over afstand nemen schiet niet op, ik ga er maar vanuit dat een mens zulke daden niet doet. Dat hangt voor mij niet af van zijn geloof en/of opleiding. En al helemaal niet of er een groepje mensen is dat er afstand van neemt.

Moet je als professor wiskunde afstand nemen van T. Kaczynski voordat er weer vertrouwen is?

Voorbeeldje:

Lorre schreef:De terroristen in London en Madrid kwamen uit de middenklasse en waren hoog opgeleid. Die van 9/11 ook . Blijkbaar vormt een universitaire opleiding voor sommige mensen geen belemmering om te geloven in 72 maagden in het paradijs

Mensen die geloven in 72 maagden (hoe hopeloos is dat?) moeten afstand nemen! Blijkbaar neemt men ook al afstand dat theologie een universitaire studie is.

Dat schiet niet op....

Oja, de ASP wil afstand nemen van alle religie in de openbare ruimte! Daar ging het topic over. Hoe?
Laatst bijgewerkt door Mopje op 04 aug 2011, 12:35, in totaal 1 keer bewerkt.
Mopje

Berichtdoor TheSurvivor » 04 aug 2011, 12:34

Lorre schreef:Blijkbaar beschermen ze hun geslachtsdelen voor ze de aanslag plegen, zodat die vaak intact blijven - in tegenstelling tot de rest van hun lichaam. Ik neem aan dat ze dit doen omdat ze denken dat ze die in het paradijs gaan nodig hebben

Nu focus je teveel op de zelfmoordenaar. Als ik iemand brainwash dat hij als hij dood gaat hij constant de lekkerste ijsjes in het paradijs van het (cliché cliché) vliegend spaghettimonster krijgt; op voorwaarde dat hij zichzelf opblaast in de buurt van skepp-leden, dan gaat die op dat moment ook zorgen dat z'n lippen en tong intact blijven.
Al zal het iets makkelijker zijn om iemand wijs te maken dat hij in een constante orgie terecht gaat komen ;) dat zegt nog altijd niets over de islam (of het vliegend spaghettimonster) ;)
TheSurvivor

Berichtdoor axxyanus » 04 aug 2011, 14:50

Ramses schreef:
axxyanus schreef:En hoe weet jij dat zo zeker?

Ik kijk hier naar de mensen zelf. Ik begeef mij vaak genoeg in moslim milieus om te weten dat deze mensen geen dreiging vormen. Nogmaals, de islam is hier wel een toevallige component. Deze religie wordt misbruikt om de zwakkeren van de maatschappij voor hun kar te spannen en ook hier in Europa zijn veel van die sociaal zwakkeren moslims.

Sorry maar zo werkt dat niet. Als twee mensen verschillende soort gedrag motiveren door het zelfde schrift, dan kan jij er niet een uitpikken en die als juist bestempelen en op basis daarvan beweren dat de ander fout is.

En ik zou de islam geen toevallige component noemen. De islam lijkt een heel bruikbare component te zijn.

Ramses schreef:
axxyanus schreef:Daarmee vereng je de zaak tot het juridisch aspect. Wel dan hebben niet-moslims ook geen enkele verplichting om moslims te vertrouwen.

Dat klopt. Denk jij dat moslims zich daar een bal van aantrekken dat westerlingen hun niet vertrouwen?

Wel indien niet, waarom probeer jij de moslims te verdedigen? Als de moslims zelf er zich geen barst van aantrekken waarom zou jij het dan doen?

Ramses schreef:

De moslims die ik ken willen een vruchtvol leven leiden en op een deftige manier hun kinderen kunnen opvoeden. Of ze dan evenveel vertrouwen genieten of deel uit maken van de maatschappij zal hun een (halal) worst wezen. Als jij 2 master diploma's hebt en een goede functie hebt binnen het bedrijfsleven maar je steekt per ongeluk iemand voor aan de tramhalte en je moet voor de zoveelste keer achter je rug "vuile makak" horen, hoe lang gaat het dan duren voordat jij denkt "de pot op"?

En welk punt denk je nu te maken? Ik zal niet ontkennen dat er een hoop vooroordelen zijn t.o.v. moslims in onze maatschappij. Dat sommige mensen op bepaalde momenten er het bijltje willen bijgooien is begrijpelijk. Maar het helpt hun situatie niet vooruit. Als de reactie van de moslims is, foert en ze weigeren om zich naar bepaalde verwachtingen te conformeren, verwachtingen die voor elke groep vergelijkbaar zijn, dan helpen ze hun zaak daar niet mee vooruit.

Ramses schreef:
axxyanus schreef:Ik heb het niet over verontschuldigen. Ik heb het over afstand nemen. En als zij de moeite niet willen doen om duidelijk afstand te nemen, dan zullen anderen de moslims als groep met argwaan blijven behandelen. Mijn bezoek aan een moskee verandert daar niets aan, want daarmee ben ik de enige aan wie ze hun standpunt duidelijk maken. Ze moeten hun standpunt publiekelijk duidelijk maken.

Ik kan hier enkel herhalen wat ik hierboven heb gezegd. De kloof tussen beide gemeenschappen is zo groot dat de voeling hiermee aan het verdwijnen is. Dat is een zeer ernstig probleem.

Een dat zeker niet zal verdwijnen als moslims weigeren zich naar bepaalde normen te conformeren, zoals duidelijk afstand nemen van bepaalde daden als die gepleegd worden door iemand waarmee je geassocieerd kan worden. Dat is niet iets dat we alleen van moslims verwachten, dat verwachten we van iedereen.
axxyanus

Berichtdoor axxyanus » 04 aug 2011, 15:11

Mopje schreef:Als je echt deel uitmaakt met je religie en vertrouwen hebt van de 'samenleving' dan bestaan er meer goden (meer dan één) in de samenleving. Het 'gekke' is dat zij onderling natuurlijk het bestaan daarvan hopeloos wantrouwen/verafschuwen.

Dat schijnt in de praktijk best mee te vallen. Ik ken iemand die als vetregenwoordiger van de humanistisch vrijzinnige vereniging heeft meegedaan aan de interreligieuze dialogen en die gelovigen schijnen heel wat beter met elkaar te kunnen opschieten dan met de goddelozen.

Mopje schreef:Ik zie niet, hoe je dit aan vertrouwen wil knopen. Je kan ook voortdurend publiekelijk afstand nemen van de zondagsrust net zo goed als de samenleving vooralsnog afstand neemt van de vrijdagsrust (let op: de spellingscontrole discrimineert!!).

Waarom zou ik afstand moeten nemen van de zondags- of vrijdagsrust? Is er iets verkeerd aan mensen die de zondag of vrijdag als rustdag gebruiken?

Mopje schreef:Dat geëmmer over afstand nemen schiet niet op, ik ga er maar vanuit dat een mens zulke daden niet doet. Dat hangt voor mij niet af van zijn geloof en/of opleiding. En al helemaal niet of er een groepje mensen is dat er afstand van neemt.

Moet je als professor wiskunde afstand nemen van T. Kaczynski voordat er weer vertrouwen is?

Het gaat er niet om wat het geloof, ideologie, beroep of hobby is van iemand die terreurdaden begaat, het gaat hem om wat hij als motivatie gebruikt. Als Kaczynski geprobeerd had om zijn daden via wiskunde te motiveren, dan zou het inderdaad niet misstaan hebben als een vereniging die de wiskundigen vertegenwoordigde, daar duidelijk afstand van zou nemen.

Mopje schreef:Oja, de ASP wil afstand nemen van alle religie in de openbare ruimte! Daar ging het topic over. Hoe?

Nee de ASP wil religie in openbare ruimten weren. Dat is iets helemaal anders.
axxyanus

Berichtdoor Mopje » 04 aug 2011, 15:40

Ja Axxy,

Het is allemaal anders, misschien omdat er zoveel mensen anders over denken is dat het probleem wel.

axxyanus schreef:Dat schijnt in de praktijk best mee te vallen. Ik ken iemand die als vetregenwoordiger van de humanistisch vrijzinnige vereniging heeft meegedaan aan de interreligieuze dialogen en die gelovigen schijnen heel wat beter met elkaar te kunnen opschieten dan met de goddelozen.

Misschien hebben zij hetzelfde probleem? Maar je gaat mij niet vertellen dat een christen kan opschieten met Allah als God. Net zo goed als moslims Jezus niet zien als de zoon van God.

axxyanus schreef:Waarom zou ik afstand moeten nemen van de zondags- of vrijdagsrust? Is er iets verkeerd aan mensen die de zondag of vrijdag als rustdag gebruiken?

Dat hoef je niet, dat is reeds voor je gedaan. Er is echter geen dag met een bijzondere voorkeur aangewezen door goden.

axxyanus schreef:Het gaat er niet om wat het geloof, ideologie, beroep of hobby is van iemand die terreurdaden begaat, het gaat hem om wat hij als motivatie gebruikt.

Sure..., het gaat ineens niet meer over wat iemand aanhangt maar zijn motivatie. En andere mensen moeten afstand nemen als zij per ongeluk hetzelfde geloof aanhangen?

axxyanus schreef:Nee de ASP wil religie in openbare ruimten weren. Dat is iets helemaal anders.

Sorry dat bedacht ik mij ook ineens, maar zag geen nut het te verbeteren. Vraag blijft, hoe?

axxyanus schreef:Een dat zeker niet zal verdwijnen als moslims weigeren zich naar bepaalde normen te conformeren, zoals duidelijk afstand nemen van bepaalde daden als die gepleegd worden door iemand waarmee je geassocieerd kan worden. Dat is niet iets dat we alleen van moslims verwachten, dat verwachten we van iedereen.

Er zijn bepaalde normen in westerse landen die betrekking hebben op een democratisch gekozen regering die de wet uitvoert. Moeten nu de Belgen krachtig afstand nemen of andere landen/regeringen? Moet je nu Frans of Nederlands spreken? Kan je nog afstand nemen van één van de twee? (ik geef toe een taal is wat anders dan een sprookje...) :wink:
Mopje

Berichtdoor Mopje » 04 aug 2011, 15:45

Ja Axxy,

Het is allemaal anders, misschien omdat er zoveel mensen anders over denken is dat het probleem wel.

axxyanus schreef:Dat schijnt in de praktijk best mee te vallen. Ik ken iemand die als vetregenwoordiger van de humanistisch vrijzinnige vereniging heeft meegedaan aan de interreligieuze dialogen en die gelovigen schijnen heel wat beter met elkaar te kunnen opschieten dan met de goddelozen.

Misschien hebben zij hetzelfde probleem? Maar je gaat mij niet vertellen dat een christen kan opschieten met Allah als God. Net zo goed als moslims Jezus niet zien als de zoon van God.

axxyanus schreef:Waarom zou ik afstand moeten nemen van de zondags- of vrijdagsrust? Is er iets verkeerd aan mensen die de zondag of vrijdag als rustdag gebruiken?

Dat hoef je niet, dat is reeds voor je gedaan. Er is echter geen dag met een bijzondere voorkeur aangewezen door goden.

axxyanus schreef:Het gaat er niet om wat het geloof, ideologie, beroep of hobby is van iemand die terreurdaden begaat, het gaat hem om wat hij als motivatie gebruikt.

Sure..., het gaat ineens niet meer over wat iemand aanhangt maar zijn motivatie. En andere mensen moeten afstand nemen als zij per ongeluk hetzelfde geloof aanhangen?

axxyanus schreef:Nee de ASP wil religie in openbare ruimten weren. Dat is iets helemaal anders.

Sorry dat bedacht ik mij ook ineens, maar zag geen nut het te verbeteren. Vraag blijft, hoe?

(Quote uit een eerdere post, voor de duidelijkheid, omdat het goed lijkt uit te komen. Hihi, dat was niet mijn insteek, ik wilde er gewoon nog even op reageren)
axxyanus schreef:Een dat zeker niet zal verdwijnen als moslims weigeren zich naar bepaalde normen te conformeren, zoals duidelijk afstand nemen van bepaalde daden als die gepleegd worden door iemand waarmee je geassocieerd kan worden. Dat is niet iets dat we alleen van moslims verwachten, dat verwachten we van iedereen.

Er zijn bepaalde normen in westerse landen die betrekking hebben op een democratisch gekozen regering die de wet uitvoert. Moeten nu de Belgen krachtig afstand nemen of andere landen/regeringen? Moet je nu Frans of Nederlands spreken? Kan je nog afstand nemen van één van de twee? (ik geef toe een taal is wat anders dan een sprookje...) :wink:

ps kennelijk dubbelpost wegens gepruts van mij, sorry.
Mopje

Berichtdoor Mopje » 04 aug 2011, 16:05

Grappig, net in de Trouw, we hebben een lab of labo, zoals je wil. :wink:

http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... eugd.dhtml
Mopje

Berichtdoor Fishstick » 04 aug 2011, 16:14

Mopje schreef:Grappig, net in de Trouw, we hebben een lab of labo, zoals je wil. :wink:

Ik ben totaal voor dat voorstel.
Fishstick

Berichtdoor axxyanus » 04 aug 2011, 16:17

Mopje schreef:

Over welke iemand heb je het juist?

Stel je voor dat iemand een terreurdaad begaat. Nu blijkt dat die persoon moslim en communist is. Ook blijkt hij zijn communisme als motivatie voor zijn terreurdaad te gebruiken. Bij deze persoon gaat het om zijn motivatie.

In deze omstandigheden verwacht ik dat communisten afstand nemen van deze terreurdaad en deze persoon. In dit geval gaat het om wat zij aanhangen dat door de motivatie van de terrorist geassocieerd wordt met een terreurdaad.
axxyanus

Berichtdoor Digit » 04 aug 2011, 16:29

Het debiet hier is mij voor het ogenblik een beetje te groot. En omdat Axxyanus zowat alles zegt wat ik ook zou willen zeggen kan ik me die moeite besparen. Quasi volledig akkoord met Axxy dus, hoogstens hier en daar een kleine nuance !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Mopje » 04 aug 2011, 16:51

Hoi Axxy,

axxyanus schreef:Over welke iemand heb je het juist?

Ja, ik wil eigenlijk juist niemand in het bijzonder aanwijzen. Ik begrijp dat iemand gemotiveerd kan zijn door het communisme of zijn geloof of what the heck zijn hobby. (...) Maar dan heeft het al helemaal weinig zin als andere mensen afstand nemen omdat zij ook zo'n hobby of een geloof hebben.

Het zou misschien wel zin hebben als mensen die een vergelijkbare motivatie voelen opkomen daar afstand van nemen of hulp inroepen.

Maar misschien ben ik een beetje te skeptisch over goden, religies en de tijd en geld die politieke partijen daar aan besteden en dus de maatschappij en wij. Dadelijk een groene partij erbij om te zeggen dat we deze CO2 footprint kunnen missen als een tsunami in 2113.
Mopje

Berichtdoor axxyanus » 04 aug 2011, 17:14

Mopje schreef:Hoi Axxy,

axxyanus schreef:Over welke iemand heb je het juist?

Ja, ik wil eigenlijk juist niemand in het bijzonder aanwijzen. Ik begrijp dat iemand gemotiveerd kan zijn door het communisme of zijn geloof of what the heck zijn hobby. (...) Maar dan heeft het al helemaal weinig zin als andere mensen afstand nemen omdat zij ook zo'n hobby of een geloof hebben.

Ik heb het ook niet over iemand in het bijzonder maar over over iemand in het abstracte. De terrorist vs een aanhanger van wat als motivatie gebruikt wordt.

En waaron zou het weinig zin hebben als andere aanhangers afstand nemen? Mensen zijn nu eenmaal wezens die associeren. Als iemand zijn terrorisme daden op een bepaalde manier motiveert dan zullen mensen geneigd zijn om wat als motivatie gebruikt werd te associëren met terrorisme. Het lijkt me dan juist heel nuttig dat andere aanhangers die associatie proberen te temperen door publiekelijk en duidelijk afstand te nemen.
axxyanus

Berichtdoor Ramses » 04 aug 2011, 17:15

@axxyanus; blijkbaar vind je het enorm belangrijk dat de moslims zich distantiëren van terroristen.
Ik heb eerder al gezegd dat ze dit ook in grote getalen doen. Niet alleen hier maar ook zo goed als dagelijks in Arabische praatprogramma's. Schaf je een sateliet aan of koop een paar Arabische kranten en je kan het zelf vaststellen.

De vraag is wanneer zal het voldoende zijn voor jou? Wanneer alle moslims persoonlijk een brief schrijven aan elke Europese staatsburger? Wees hier aub een beetje realistisch.

Hier heb je een paar links die ik gevonden heb na een minuutje te googlen. Al zal dat voor jou natuurlijk niet voldoende zijn...

Deze moet je zeker eens bekijken. Als je na deze site nog altijd denkt dat moslims de aanslagen niet in grote getalen veroordelen dan loop je met oogkleppen op... http://www.flw.ugent.be/cie/bogaert/bogaert37.htm

En nog een paar willekeurige:

http://salmiali.wordpress.com/2011/02/09/mechelse-moslims-distantieren-zich-van-de-uitspraken-van-sharia4belgium/

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20100406_137

http://www.internationaalcomite.be/icjo/index.php/nl/opinie/238-limburgse-integratieraad-en-limburgse-moskeeen-distantieren-zich-van-shariah-4-belgium.html

http://www.islamispeace.org.uk/

Ik zou je willen vragen, heb jij ooit al een inhoudsvolle discussie of laat staan een simpel gesprek gevoerd met moslims?
Ik ben er zeker van dat de meeste Belgen hun islamitische landgenoten enkel kennen van in de krantenartikels. Op die manier kan je volgens mij nooit een onbevooroordeelde mening vormen.
Ramses

Berichtdoor Renate » 04 aug 2011, 17:22

Fishstick schreef:
Mopje schreef:Grappig, net in de Trouw, we hebben een lab of labo, zoals je wil. :wink:

Ik ben totaal voor dat voorstel.

Een beetje bezopen idee. Ik vermoed dat het ook weinig verandering zal brengen. Net zo min als het sexe-neutraal opvoeden de sexe-verschillen zal verminderen.
Renate

Berichtdoor Mopje » 04 aug 2011, 19:33

Oke Axxy,

Ik vraag me dan af hoeveel nut? En als het gaat om een geloof dan vind ik het helemaal een beetje onzin. De ene gelovige neemt afstand van het geloof van een ander, volgens mij doen ze al niet anders.

axxyanus schreef:Het lijkt me dan juist heel nuttig dat andere aanhangers die associatie proberen te temperen door publiekelijk en duidelijk afstand te nemen.

Ik weet het niet, hoor. Misschien kan je het percentage terreur flink naar beneden halen en dat is natuurlijk nuttig. Maar aan het einde van de dag heb je nog steeds aanhangers en motivaties.
Mopje

Berichtdoor axxyanus » 04 aug 2011, 19:59

TheSurvivor schreef:
Lorre schreef:Blijkbaar beschermen ze hun geslachtsdelen voor ze de aanslag plegen, zodat die vaak intact blijven - in tegenstelling tot de rest van hun lichaam. Ik neem aan dat ze dit doen omdat ze denken dat ze die in het paradijs gaan nodig hebben

Nu focus je teveel op de zelfmoordenaar. Als ik iemand brainwash dat hij als hij dood gaat hij constant de lekkerste ijsjes in het paradijs van het (cliché cliché) vliegend spaghettimonster krijgt; op voorwaarde dat hij zichzelf opblaast in de buurt van skepp-leden, dan gaat die op dat moment ook zorgen dat z'n lippen en tong intact blijven.
Al zal het iets makkelijker zijn om iemand wijs te maken dat hij in een constante orgie terecht gaat komen ;) dat zegt nog altijd niets over de islam (of het vliegend spaghettimonster) ;)

Dat hangt er natuurlijk vanaf. Als nu zou blijken dat lekkerste ijsjes krijgen in het paradijs een specifieke pastafariaanse mythe is en het er ook nog eens op lijkt dat enkel pastafarianen op deze specifieke manier te brainwashen zijn om tot terrorristische daden over te gaan, dan denk ik dat dat wel degelijk iets over het pastfarianisme zegt.
axxyanus

Berichtdoor axxyanus » 04 aug 2011, 20:36

Ramses schreef:@axxyanus; blijkbaar vind je het enorm belangrijk dat de moslims zich distantiëren van terroristen.

Nee dat is waar de gedachtenwisseling naar is afgegleden. Waar ik op wees is dat je niet zomaar kan zeggen dat terreur niets met de islam te maken heeft omdat er ook moslims zijn die niets met terreur te maken hebben. En dat als gematigde moslims niet willen dat de islam inherent met extremisme en/of terreur gelinkt wordt in de hoofden van de mensen dan zullen zij de moeite moeten doen om steeds opnieuw hun standpunt duidelijk te maken als vanuit een islamhoek extremisme en/of terreur verdedigd of begaan wordt.

Ramses schreef:De vraag is wanneer zal het voldoende zijn voor jou? Wanneer alle moslims persoonlijk een brief schrijven aan elke Europese staatsburger? Wees hier aub een beetje realistisch.

Ik ben realistisch, jij blijkbaar niet. De vraag wanneer het genoeg zal zijn, is totaal onrealistisch. De wereld is geen statisch geheel waarin een bepaalde minderheid, vereniging of wat dan ook zijn standpunt voldoende duidelijk heeft gemaakt zodat het van dan af zich in stilte kan hullen. Zolang er terreurdaden gebeuren in de naam van de islam, zullen de moslims daar ieder keer opnieuw afstand van moeten nemen.

Verwachten dat als bepaalde terroristen ieder keer opnieuw de islam als motivatie opvoeren dat niet-moslims niet zullen beginnen met islam aan terrorisme te linken zonder dat de gematigde moslims regelmatig duidelijk maken dat zij terrorisme veroordelen is een totaal onrealistische verwachting. Je kan dat oneerlijk vinden en ergens is het dat ook maar zo werkt het nu eenmaal.
axxyanus

Berichtdoor Ramses » 04 aug 2011, 20:51

Ik vraag me af of je mijn links zelfs nog maar bekeken hebt, en je hebt mijn vraag niet beantwoord:
Heb jij ooit al een inhoudsvolle discussie of laat staan een simpel gesprek gevoerd met moslims?
Ik bedoel dan ook echt face to face en niet op het internet?

Mijn andere vraag, "wanneer zal het voldoende zijn voor jou" was overduidelijk een retorische vraag...
Het feit dat jij hier dan zelfs nog serieus op in gaat spreekt boekdelen.
Ramses

Berichtdoor Lorre » 04 aug 2011, 20:54

TheSurvivor schreef:

Dat zegt veel over islam want wat die brainwashers vertellen komt uit de koran en hadith. En ze hoeven daar niet selectief voor te lezen. Mocht de religie van het FSM bovenstaande doctrine zou verkondigen dan zou het een gevaarlijke religie zijn.

Als wraak voor onderdrukking de zelfmoordterroristen drijft,waarom zie je het fenoneem dan niet elders? Er worden wel meer volkeren onderdrukt in de wereld, maar behalve bij de tamil tijgers komt het haast niet voor.
Lorre

Berichtdoor axxyanus » 04 aug 2011, 21:16

Ramses schreef:Ik vraag me af of je mijn links zelfs nog maar bekeken hebt, en je hebt mijn vraag niet beantwoord:
Heb jij ooit al een inhoudsvolle discussie of laat staan een simpel gesprek gevoerd met moslims?
Ik bedoel dan ook echt face to face en niet op het internet?

Dat is naast de kwestie. Het belangrijke punt is niet om mij te overtuigen. Het belangrijke punt is hoe dat moslims het vertrouwen van de rest van de bevolking kunnen verkrijgen. En verwachten dat gematigde moslims dat zouden kunnen bereiken zonder steeds opnieuw afstand te nemen van hun meer extreme geloofsgenoten is onrealistisch.

Zeker als blijkt dat moslims ook nog tal van andere probleempunten hebben zoals hun probleem met de evolutietheorie, hun probleem met de gelijke behandeling van vrouwen, hun onverdraagzame houding tegenover afvalligen en homoseksualiteit.

En of ik met moslims een gesprek gevoerd heb, is daarbij van geen enkel belang want hoeveel gesprekken ik ook gehad zou hebben, dat zijn maar anecdoten en die geven alleen aan hoe bepaalde moslims ergens over denken. Ze zeggen niets over hoe algemeen verspreid onder de moslims die ideeën zijn.

Ramses schreef:Mijn andere vraag, "wanneer zal het voldoende zijn voor jou" was overduidelijk een retorische vraag...
Het feit dat jij hier dan zelfs nog serieus op in gaat spreekt boekdelen.

Rethorisch op niet, er ging een heel onrealistische houding vanuit. Aan sommige problemen moet je nu eenmaal hard blijven werken om het niet erger te laten worden. Denk je nu echt dat als ik morgen zou zeggen, inderdaad de moslims hebben voldoende malen afstand genomen, dat daarmee de problemen van de baan zijn?
axxyanus

Berichtdoor Ramses » 04 aug 2011, 23:34

Als je die links zou bekijken zou je zien dat er zelfs wetenschappelijk onderzoek is gedaan waaruit blijkt dat moslims al jaren afstand nemen van terrorisme. Jij denkt blijkbaar dat ze daar niet telkens opnieuw afstand van nemen. Het feit dat jij er voor kiest om daar blind voor te blijven is jouw zaak.

"De moslims" bestaan niet. Dat is hokjes-denken en zelfs racistisch.

Het is juist enorm belangrijk of jij ooit al met een moslim gesproken hebt. Hoe kan jij hier nu geloofwaardig deelnemen aan de discussie als je niet eens met moslims gaat praten. Het gaat zelfs verder dan dat, wanneer ik jou bewijzen aanreik ben je niet eens bereid om ze te bekijken! Dat betekent dat jij nu gewoon uit je nek kletst en je baseert op vooroordelen die je uit de media haalt.

Ik ga je verder laten dwalen, blijkbaar strooi ik hier parels voor de zwijnen.
Ramses

Berichtdoor Dwarsdenker » 05 aug 2011, 01:09

Ramses schreef:Als je die links zou bekijken zou je zien dat er zelfs wetenschappelijk onderzoek is gedaan waaruit blijkt dat moslims al jaren afstand nemen van terrorisme. Jij denkt blijkbaar dat ze daar niet telkens opnieuw afstand van nemen. Het feit dat jij er voor kiest om daar blind voor te blijven is jouw zaak.

"De moslims" bestaan niet. Dat is hokjes-denken en zelfs racistisch.

Het is juist enorm belangrijk of jij ooit al met een moslim gesproken hebt. Hoe kan jij hier nu geloofwaardig deelnemen aan de discussie als je niet eens met moslims gaat praten. Het gaat zelfs verder dan dat, wanneer ik jou bewijzen aanreik ben je niet eens bereid om ze te bekijken! Dat betekent dat jij nu gewoon uit je nek kletst en je baseert op vooroordelen die je uit de media haalt.

Ik ga je verder laten dwalen, blijkbaar strooi ik hier parels voor de zwijnen.

Schelden is blijkbaar gemakkelijker dan inhoudelijk antwoorden
Wetenschap is gericht op het zoeken naar de best mogelijke verklaring.
Dwarsdenker

Berichtdoor willem_betz » 05 aug 2011, 02:07

Ramses schreef:Ik ga je verder laten dwalen, blijkbaar strooi ik hier parels voor de zwijnen.

GELE KAART !
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor axxyanus » 05 aug 2011, 09:06

Ramses schreef:Als je die links zou bekijken zou je zien dat er zelfs wetenschappelijk onderzoek is gedaan waaruit blijkt dat moslims al jaren afstand nemen van terrorisme. Jij denkt blijkbaar dat ze daar niet telkens opnieuw afstand van nemen. Het feit dat jij er voor kiest om daar blind voor te blijven is jouw zaak.

Of ik daar blind voor ben of niet is naast de kwestie. Het gaat niet om mij. Jij komt hier de zaak van de moslim verdedigen op een manier die er op neerkomt dat de islam per definitie niets met terreur te maken heeft en met de verwachting dat de niet-moslim dat zo maar overneemt zodat de gematigde moslim geen last meer heeft door de daden van zijn extremistische geloofsgenoten. Zo werkt de wereld niet en of ik nu blind ben voor dat wetenschappelijk onderzoek of niet verandert daar niets aan.

Ramses schreef:"De moslims" bestaan niet. Dat is hokjes-denken en zelfs racistisch.

Misschien dat je eens de moeite moet gaan doen om te lezen wat de anderen schrijven en daarop te reageren i.p.v. steeds opnieuw te negeren wat ik geschreven heb. Dan zou je gemerkt hebben dat ik niet alle moslims over de zelfde kam scheer en een onderscheid maak tussen gematigden en extremisten en dus helemaal niet zo in hokjes denk als jij probeert te suggereren.

Ramses schreef:Het is juist enorm belangrijk of jij ooit al met een moslim gesproken hebt. Hoe kan jij hier nu geloofwaardig deelnemen aan de discussie als je niet eens met moslims gaat praten. Het gaat zelfs verder dan dat, wanneer ik jou bewijzen aanreik ben je niet eens bereid om ze te bekijken! Dat betekent dat jij nu gewoon uit je nek kletst en je baseert op vooroordelen die je uit de media haalt.

Of ik met een moslim gesproken heb of niet, is wat deze gedachtenwisseling betreft naast de kwestie. Dat om twee redenen. Aangezien "de moslim" niet bestaat, betekent dat dat ik uit gesprekken met individuele moslims geen besluiten kan trekken over moslims in het algemeen, Iets wat jij wel doet want jij denkt dat je uit de gesprekken die jij hebt met moslims wel algemene besluiten kan trekken. Ten tweede lijkt het er hard op dat jij je hebt ingegraven in een onweerlegbare stelling en heeft het er alle schijn van dat als ik met een voorbeeld zou komen van een gesprek met extremistische moslim dat jij dat gewoon naast je zou neerleggen met een uitspraak die er zou op neerkomen dat dat extremisme niets met zijn moslim zijn te maken heeft maar het gevolg is van andere factoren. Dat is uiteindelijk ook de manier waarop je islam hier van alle schuld vrijpleit.

Ramses schreef:Ik ga je verder laten dwalen, blijkbaar strooi ik hier parels voor de zwijnen.

Sorry maar veel parels heb ik niet van je gemerkt. Je gedraagt je als iemand die zich ingegraven heeft en die de werkelijkheid steeds zo uitlegt dat ze overeenkomt met je vooringenomen idee. Je gaat meestal niet in op wat anderen juist geschreven hebben maar herhaalt gewoon je standpunt nog eens. Je hart zit misschien wel op de goede plaats maar veel zin voor kritisch denken is er niet.
axxyanus

Berichtdoor Digit » 05 aug 2011, 09:20

Vooreerst wil ik mij, wat de houding van Ramses betreft, aansluiten bij Axxyanus.

Daarnaast heb ik ook eens naar diens links gekeken die hij opgesomd heeft op do aug 04, 2011 5:15 pm. Wat hier staat is zeker een stap in de goede richting. Ik vraag me af waarom Ramses deze argumenten niet eerder heeft ingeroepen.

En wat betreft het terrorisme : als de ene parij (de vredelievende moslims) de stem eens wat vaker en luider zou verheffen, en de andere partij (de autochtonen) wat beter zou luisteren, dan kwamen we in veel opzichten al dichter bij elkaar. Wat niet belet dat de islam in vele opzichten zoals vrouwenrechten en wetenschapsonderwijs nog een hele weg heeft af te leggen. De integratie staat of valt met de bereidheid om ook op deze vlakken stappen te zetten !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor TheSurvivor » 05 aug 2011, 09:48

Lorre schreef:Dat zegt veel over islam want wat die brainwashers vertellen komt uit de koran en hadith. En ze hoeven daar niet selectief voor te lezen. Mocht de religie van het FSM bovenstaande doctrine zou verkondigen dan zou het een gevaarlijke religie zijn.

Mijn punt is anders (al heel de tijd) net dat je de islam helemaal niet nodig hebt om (meestal jonge mannen - nogmaals - misschien zit hier een belangrijker sociaal gegeven dan de islam) zover te krijgen dat ze zichzelf en anderen de dood injagen. Al wat je nodig hebt is een motivatie, en door de tijd heen hebben we gezien dat dit vaak religies zijn (niet enkel de islam) of andere ideologieën (communisme, fascisme, ...). Religies en ideologieën zijn gevaarlijk.
Het lijkt mij dan ook veel te simpel van dit inherent aan de islam vast te maken, zeker omdat (zie nogmaals bv Said Qutb, het Wahhabisme, en de familie Saud) de politieke islam of islamisme die aanleiding geeft tot zelfmoordterrorisme ed een uitvinding uit de 20ste eeuw is.
Een interessante indicatie van de politieke verhoudingen is bijvoorbeeld de krampachtige pogingen van de Amerikaanse diplomatie om Osama Bin Laden te associëren met Said Qutb, maar hem ver te houden van de (tegenwoordig) grootste bron van moslimterrorisme: het Wahhabisme, omdat dit openlijk (door de bouw van - oa internationale - scholen) sterk verspreid wordt door de "bevriende" Saud familie (/Saudi-Arabië)
Tegelijkertijd met het ontstaan van wat wij nu de Jihad zouden noemen (niet wat in de moslimwereld jihad genoemd wordt) - nogmaals Said Qutb - was er een stroming binnen de islam die het religieuze en het wetenschappelijke van elkaar wou loskoppelen, en in weze ook vroeg om een herinterpretatie van de Koran, aangepast aan de veranderende wereld van de 20ste eeuw. (Ik kom spijtig genoeg niet op de naam van de bezieler, maar kan zoeken of ik de betreffende cursus en literatuurlijst nog vind)
Wie zegt dat de islam homofoob of vrouwonvriendelijk is omdat dit in de Koran staat moet hetzelfde zeggen over het christendom. De opheffing hiervan komt van binnenuit, door vernieuwde interpretaties van "heilige" teksten.

Het eigenlijke probleem is dat van de moslimwereld. Inherent erkent de Islam geen natiestaten, enkel de volledige moslimwereld, en om die te bereiken is de Jihad (heilige oorlog) gerechtvaardigt. De realiteit toont dat dit concept rekbaar is binnen de islam (getuige de vele islamitische natiestaten). De realiteit loopt ook verdacht gelijk met het communisme (vervang het communisme door de islamwereld en de dictatuur van het proletariaat door moslimnaties als tussenstap) en we weten hoe dat is afgelopen. Tweede concept hierin is dus de Jihad - vertaald als heilige oorlog, maar kan evengoed vertaald (en geïnterpreteerd worden als missiewerk - wat niets bijzonders meer is). De islam vraagt gewoon aan moslims om anderen te bekeren, de heilige oorlog letterlijk nemen kan *altijd* gelinkt worden aan politieke en/of expansionistische situaties.
En in alle eerlijkheid denk ik soms dat de ontkenning van de natiestaat "ons" zo hard tegen de borst stuit dat dit meer dan wat anders de anti-islam reflex veroorzaakt.

voor wie het simpel wil houden en een idee wil van de diversiteit binnen de islam:
http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_schools_and_branches

En om een idee te geven van de manier waarop de islamwereld niet per sé als expansionistisch en oorlogszuchtig moet gezien worden moet maar eens één van mijn all-time favoriete filosofen erop naslagen: Ibn-Khaldoon (Khaldun, Khaldoen hoe je'm ook wil schrijven). Khaldoon zag de islamwereld als een sociale verbondenheid tussen mensen. Een sociaal netwerk zo je wil. Hij wordt dan ook vaak de vader/voorloper van de sociologie genoemd, maar was eigenlijk een aristoteliaans islamfilosoof (vaak voorkomend in de 14e E) en zijn protosociologie (om het beestje een naam te geven) kwam er omdat hij uit aristoteliaanse vormen achterliggende sociale concepten maakte ipv materiële zaken. Hij had het oa als eerste over sociale cohesie.
TheSurvivor

VorigeVolgende

Keer terug naar Godsdienst/Religie