Jezus Christus en dien gekruisigd

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

Jezus Christus en dien gekruisigd

Berichtdoor P. Strootman » 08 jun 2011, 19:26

Wat zegt de Bijbel eigenlijk over onze vleselijke bestaanswijze? Dat is teveel om op te noemen, maar ik denk voorlopig aan Romeinen 8.5- 9, waar staat:’ Want zij, die in het vlees zijn, hebben de gezindheid van het vlees, en zij die naar de Geest zijn, hebben de gezindheid van de Geest. Want de gezindheid van het vlees is de dood, maar de gezindheid van de Geest is leven en vrede. Daarom, dat de gezindheid van het vlees vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich niet aan de Wet Gods; trouwens het kan dat ook niet, want zij die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen’ En wat betekent nu het verhaal van Jezus Christus en dien gekruisigd? Dat we het zinnebeeldig moeten verstaan, want Jezus heeft als mens zijn vlees der zonde gekruisigd. Het verhaal van Golgotha is dan ook een allegorie en dus nooit echt gebeurd. Paulus, die veel heeft gezegd over de zinnebeeldige betekenis van het kruis, heeft Golgotha dan ook nooit aangehaald. Geruime tijd geleden nam een bekende Nederlandse theoloog afscheid van de christelijke uitleg, door te stellen, dat hij zich verzette tegen een Godsvoorstelling van hemelse curator, die het gruwelijk lijden van zijn Zoon aan het kruis gewild zou hebben en dan ook nog de beschikkers zou zijn van al het veelsoortige en onvoorstelbare lijden van mensen de eeuwen door.
P. Strootman

Re: Jezus Christus en dien gekruisigd

Berichtdoor Timmber » 08 jun 2011, 21:50

Zeg, zijn er geen andere fora die je kan gaan lastig vallen?
Timmber

Berichtdoor P. Strootman » 09 jun 2011, 17:06

door Timmber » wo jun 08, 2011 20:50

Timmber

U bent toch niets verplicht!
P. Strootman

Berichtdoor Timmber » 09 jun 2011, 17:42

P. Strootman schreef:door Timmber » wo jun 08, 2011 20:50

Timmber

Dit is een discussieforum. Open een blog of zo als je perse van je zendingsdrift af wilt.
Timmber

Berichtdoor P. Strootman » 09 jun 2011, 20:16

Timmber schreef:
P. Strootman schreef:door Timmber » wo jun 08, 2011 20:50

Timmber

Dit is een discussieforum. Open een blog of zo als je perse van je zendingsdrift af wilt.

DISCUSSIEER IK DAN NIET? Mens, erger u niet!
P. Strootman

Berichtdoor Digit » 10 jun 2011, 09:55

P. Strootman schreef:DISCUSSIEER IK DAN NIET?

Neen. Om beleefd te blijven, je predikt. En niet op de meest bevatteljke wijze. Een discussie bevat argumenten. Sprookjes, zoals die van Grimm en dat van Johannes bevatten die niet !

P. Strootman schreef:Mens, erger u niet!

Hij ergert zich niet. Jij ergert hier zowat iedereen !

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor P. Strootman » 10 jun 2011, 10:13

Digit schreef:
P. Strootman schreef:DISCUSSIEER IK DAN NIET?

Neen. Om beleefd te blijven, je predikt. En niet op de meest bevatteljke wijze. Een discussie bevat argumenten. Sprookjes, zoals die van Grimm en dat van Johannes bevatten die niet !

Digit

Hoezo?
P. Strootman

Berichtdoor Digit » 10 jun 2011, 10:17

P. Strootman schreef:
Digit schreef:

Digit

Hoezo?

Herlees de commentaren op je posting en herlees dit :
Ik schreef:Om beleefd te blijven, je predikt. En niet op de meest bevatteljke wijze. Een discussie bevat argumenten. Sprookjes, zoals die van Grimm en dat van Johannes bevatten die niet !

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor P. Strootman » 10 jun 2011, 12:25

Digit schreef:
P. Strootman schreef:
Digit schreef:

Digit

Hoezo?

Herlees de commentaren op je posting en herlees dit :
Ik schreef:Om beleefd te blijven, je predikt. En niet op de meest bevatteljke wijze. Een discussie bevat argumenten. Sprookjes, zoals die van Grimm en dat van Johannes bevatten die niet !

Digit

Ik preek helemaal niet, maar ik leg de nadruk op het evangelie van Paulus en dat irriteert de zogenaamde christenen, een naam die zij nooit hadden mogen gebruiken. Paulus moest van zijn eigen evangelie aan Timotheus schrijven:
'Dit weet gij, dat allen zich van mij afgekeerd hebben'
En ik voeg daar aan toe: Tot op de huidige dag. De christelijke godsdienst is immers een godsdienst van de letter!
P. Strootman

Berichtdoor stefaandepraetere » 10 jun 2011, 12:46

Ik preek helemaal niet, maar ik leg de nadruk op het evangelie van Paulus en dat irriteert de zogenaamde christenen, een naam die zij nooit hadden mogen gebruiken.

Misschien moet u op het forum van kerk en leven gaan preken, excuseer, disussieren (de concentratie aan zogenaamde christenen zal hier ook eerder beperkt zijn in dit duivels atheïstisch gezelschap).
stefaandepraetere

Berichtdoor P. Strootman » 13 jun 2011, 13:15

Ik denk, dat ik van dit forum afscheid neem!
P. Strootman

Berichtdoor barbiebarb » 05 jul 2011, 18:43

P. Strootman.

Mag ik u vragen hoe u de (al)verzoening dan ziet?
Ik bedoel als het fictief gezien moet worden, hoe kan Christus dan alles onderworpen worden?

Ik zie dat u mischien niet meer reageert, maar mocht u toch nog af en toe online komen, ben ik benieuwd naar uw antwoord..

Alvast bedankt.
barbiebarb

Berichtdoor P. Strootman » 05 jul 2011, 21:22

barbiebarb schreef:P. Strootman.

Mag ik u vragen hoe u de (al)verzoening dan ziet?
Ik bedoel als het fictief gezien moet worden, hoe kan Christus dan alles onderworpen worden?

Ik zie dat u mischien niet meer reageert, maar mocht u toch nog af en toe online komen, ben ik benieuwd naar uw antwoord..

Alvast bedankt.

barbiebarb:De Schrift leert, dat uiteindelijk alle mensen behouden zullen worden. Paulus schreef:
'Gelijk God alle mensen tot zondaren gesteld(werkwoord)heeft, zo zal ook eens alle mensen tot rechtvaardigen stellen'
Ook een werkwoord.
P. Strootman

Berichtdoor Blueflame » 05 jul 2011, 23:14

Heren, dit is er een beetje over voor dit forum.
Het andere topic snap ik nog wel, want dat gaat over inconsistentie in de samenstelling van de canon in feite.
Maar dit mag wel direct stoppen.
Waarvoor dank.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor barbiebarb » 06 jul 2011, 00:08

Thnx voor uw reactie.

Maar als Christus niet gestorven was en opgestaan, dan had er toch geen (al)verzoening geweest, en uiteindelijk niemand/iedereen eeuwig leven gehad?
barbiebarb

Berichtdoor Blueflame » 06 jul 2011, 00:36

barbiebarb schreef:Thnx voor uw reactie.

Maar als Christus niet gestorven was en opgestaan, dan had er toch geen (al)verzoening geweest, en uiteindelijk niemand/iedereen eeuwig leven gehad?

Ga maar lullen op een ander. Hier maakt dit soort gelul absoluut geen indruk.
En het blijft ook meestal niet lang duren, omdat ik hier God ben.
Snappie?
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor barbiebarb » 06 jul 2011, 01:05

Grappig dat je me Heer, noemt, terwijl ik toch een meisje bent..

En dit is toch een topic over Godsdienst?
barbiebarb

Berichtdoor P. Strootman » 10 jul 2011, 12:49

barbiebarb schreef:Grappig dat je me Heer, noemt, terwijl ik toch een meisje bent..

Men doet hier niet bepaald aan Bijbelstudie, barbiebarb! Toch bestaat er een forum over godsdienst. Ra ra, hoe kan dat?
P. Strootman

Berichtdoor Dwarsdenker » 10 jul 2011, 13:08

P. Strootman schreef:Men doet hier niet bepaald aan Bijbelstudie, barbiebarb! Toch bestaat er een forum over godsdienst. Ra ra, hoe kan dat?

Wel een erg enge definitie van godsdienst. Kunnen hindoeisten, aanhangers van inheemse Afrikaanse godsdiensten, en vele, vele anderen dan niet godsdienstig zijn?
Wetenschap is gericht op het zoeken naar de best mogelijke verklaring.
Dwarsdenker

Berichtdoor Digit » 10 jul 2011, 13:09

P. Strootman schreef:
barbiebarb schreef:Grappig dat je me Heer, noemt, terwijl ik toch een meisje bent..

Men doet hier niet bepaald aan Bijbelstudie, barbiebarb! Toch bestaat er een forum over godsdienst. Ra ra, hoe kan dat?

Omdat hier op objectieve basis over de bijbel kan gedebatteerd worden, en niet vanuit de bijbel gepredikt !

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor P. Strootman » 10 jul 2011, 13:16

Digit schreef:
P. Strootman schreef:

Omdat hier op objectieve basis over de bijbel kan gedebatteerd worden, en niet vanuit de bijbel gepredikt !

Digit

Als er 1 groep is die subjectief is, dan is het wel het kerkelijk christendom, want die baseren zich op eeen evangelie, dat volstrekt niet voor hun bestemd is! Namelijk op het evangelie der Besnijdenis, dat uitsluitend voor besnedenen bestemd is.
P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 10 jul 2011, 17:47

Dwarsdenker schreef:
P. Strootman schreef:Men doet hier niet bepaald aan Bijbelstudie, barbiebarb! Toch bestaat er een forum over godsdienst. Ra ra, hoe kan dat?

Wel een erg enge definitie van godsdienst. Kunnen hindoeisten, aanhangers van inheemse Afrikaanse godsdiensten, en vele, vele anderen dan niet godsdienstig zijn?

Jazeker! Maar ik noem absoluut geen christen.Tot geloof gekomen niet/joden, worden in de Bijbel nooit christenen genoemd. Juist niet! Ook ben ik geen lid van welke kerk dan ook, dus zo vrij als het maar wezen kan!
P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 10 jul 2011, 18:28

Digit schreef:
P. Strootman schreef:

Digit

Dat doe ik dan ook, want ik ben nergens bij aangesloten, dus een vrije vogel. Wel wil ik die kunst leren van u om, terwijl u juist steeds met bezwaren komt en dus toch niet objectief bent. Meer nog, het is alsof u in een soort verdedigingsfort zit en alles al bij voorbaat afwijst, wat er ook over de Bijbel gezegd wordt.
Maar ik vind het wel goed hoor: Graag of in het geheel niet! Ik kan er niet mee zitten.
P. Strootman

Berichtdoor Digit » 11 jul 2011, 10:36

P. Strootman schreef:
Digit schreef:
P. Strootman schreef:

Digit

Dat doe ik dan ook, want ik ben nergens bij aangesloten, dus een vrije vogel.

Dat heeft er niets mee te maken. Het gaat hem er om dat men er niet mag van uitgaan dat de bijbel inhoudelijk a priori een andere waarde heeft dan om het even welk ander boek !

P. Strootman schreef:Wel wil ik die kunst leren van u om, terwijl u juist steeds met bezwaren komt en dus toch niet objectief bent. Meer nog, het is alsof u in een soort verdedigingsfort zit en alles al bij voorbaat afwijst, wat er ook over de Bijbel gezegd wordt.

Het gaat hem er om dat je uit bijbelteksten niet zomaar argumenten kunt halen omdat het nu eenmaal bijbelteksten zijn. Een niet-onderbouwd argument is waardeloos, of dat het nu uit de bijbel komt of niet !

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor P. Strootman » 11 jul 2011, 11:07

Digit schreef:
P. Strootman schreef:
Digit schreef:
P. Strootman schreef:

Digit

Dat doe ik dan ook, want ik ben nergens bij aangesloten, dus een vrije vogel.

Dat heeft er niets mee te maken. Het gaat hem er om dat men er niet mag van uitgaan dat de bijbel inhoudelijk a priori een andere waarde heeft dan om het even welk ander boek !

P. Strootman schreef:Wel wil ik die kunst leren van u om, terwijl u juist steeds met bezwaren komt en dus toch niet objectief bent. Meer nog, het is alsof u in een soort verdedigingsfort zit en alles al bij voorbaat afwijst, wat er ook over de Bijbel gezegd wordt.

Het gaat hem er om dat je uit bijbelteksten niet zomaar argumenten kunt halen omdat het nu eenmaal bijbelteksten zijn. Een niet-onderbouwd argument is waardeloos, of dat het nu uit de bijbel komt of niet !

Digit

Wat bedoelt u nu eigenlijk met ´zomaar argumenten halen´ uit een Bijbeltekst. Noem slechts 1 voorbeeld, waaruit ik zomaar een argument haalde om de beterfeende tekst te onderbouwen?
P. Strootman

Berichtdoor Digit » 11 jul 2011, 11:45

P. Strootman schreef:
Digit schreef:

Digit

Wat bedoelt u nu eigenlijk met ´zomaar argumenten halen´ uit een Bijbeltekst. Noem slechts 1 voorbeeld, waaruit ik zomaar een argument haalde om de beterfeende tekst te onderbouwen?

di jul 05, 2011 9:22 pm :

P. Strootman schreef:De Schrift leert, dat uiteindelijk alle mensen behouden zullen worden. Paulus schreef:
'Gelijk God alle mensen tot zondaren gesteld(werkwoord)heeft, zo zal ook eens alle mensen tot rechtvaardigen stellen'.

En vooral :

zo jul 03, 2011 2:49 pm :

P. Strootman schreef:U had nog een antwoord van mij tegoed! Dat wil ik nog wel even bewijzen met de Bijbel zelf!
In Mattheus 22 vroeg Jezus aan zijn discipelen:
' Wat dunkt u van de Christus? Wiens Zoon is Hij? Zij antwoorddden Hem: Davids Zoon. Jezus zei:Hoe kan David Hem dan door de Geest zijn Here noemen, als hij zegt: De Here heeft gezged tot mijn Here....'
En in 2 Korinte 3.17 staat:
De Here nu is de Geest!'
Is de Christus de Geest, of niet? Nota bene, Jezus verklaarde zelf dat de Christus de Geest is en de zogenaamde christenen houden star vol, dat met de Christus altijd de mens Jezus bedoeld wordt. Zijn de ' christenen' dan niet juist
de antichristussen?

Er staat wel degelijk : "Dat wil ik nog wel even bewijzen met de bijbel zelf !" : je kent aan de bijbel bewijskracht toe !

En als dat niet volstaat, nog dit :

wo jun 15, 2011 11:05 am :

P. Strootman schreef:Paulus schreef:
' Wat de mens zaait, zal hij ook oogsten'
Is dit geen karma? Karma betekent: Handeling. Alle handelingen die wij doen, hebben ten alle tijde gevolgen! Ook in de volgende levens.

Hier gebruik je een uitspraak van Paulus ter onderbouwing van het bestaan van leven na de dood en van “karma”.

Laat ons zeggen dat ruim 50 % van je tussenkomsten uit dergelijke onzin bestaat !

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor P. Strootman » 11 jul 2011, 12:12

Digit schreef:
Hier gebruik je een uitspraak van Paulus ter onderbouwing van het bestaan van leven na de dood en van “karma”.

Laat ons zeggen dat ruim 50 % van je tussenkomsten uit dergelijke onzin bestaat !

Digit

Waarom noemt u dit onzin? Omdat u het er niet mee eens bent! Prima, maar onderbouw het dan zelf eens? En was die verklaring van Paulus' uitspraak dan onzin? Prima, dat u dit zegt, want u heeft het recht, om dat zelf te beoordelen. Maar het zou wel correct zijn, als u zelf een argument gaf voor deze 'verklaring' Ik weet nu wie u bent. Als u het met een bepaalde uitspraak cq verklaring niet eens bent, grijpt u naar uw 'wapens' Zelfs al, als u vermoed, dat er,biivoorbeeld, aan die uitspraak van Paulus een consequentie verbonden is.En dat voelt u haarfijn aan, maar gooit dan uw wapens in de strijd, want u wilt die onvermijdelijke consequenties (waarheid) niet!
P. Strootman

Berichtdoor Digit » 11 jul 2011, 12:32

P. Strootman schreef:Digit schreef:

Digit

Waarom noemt u dit onzin? Omdat u het er niet mee eens bent! Prima, maar onderbouw het dan zelf eens? En was die verklaring van Paulus' uitspraak dan onzin? Prima, dat u dit zegt, want u heeft het recht, om dat zelf te beoordelen. Maar het zou wel correct zijn, als u zelf een argument gaf voor deze 'verklaring' Ik weet nu wie u bent. Als u het met een bepaalde uitspraak cq verklaring niet eens bent, grijpt u naar uw 'wapens' Zelfs al, als u vermoed, dat er,biivoorbeeld, aan die uitspraak van Paulus een consequentie verbonden is.En dat voelt u haarfijn aan, maar gooit dan uw wapens in de strijd, want u wilt die onvermijdelijke consequenties (waarheid) niet!

Toon maar eens aan wat die "consequenties" zijn, en toon maar aan dat ze "onvermijdelijk" zijn. En, voor de duidelijkheid, ik heb het wel over de "karma-interpretatie", en niet over de uitspraak van Paulus zélf, die niet veel meer is dan een dooddoener !

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor P. Strootman » 11 jul 2011, 16:55

Digit schreef:
P. Strootman schreef:Digit schreef:

Digit

Toon maar eens aan wat die "consequenties" zijn, en toon maar aan dat ze "onvermijdelijk" zijn. En, voor de duidelijkheid, ik heb het wel over de "karma-interpretatie", en niet over de uitspraak van Paulus zélf, die niet veel meer is dan een dooddoener !

Digit

Nee, die uitspraak van Paulus is geen dooddoener, want de wet van Karma (handeling) is een eeuwige Wet. Voor het normale bewustzijn schijnen de grenzen van geboorte en dood onoverbrugbaar en toch roept elke biografie om overschrijding! Dat we telkens weer terugkeren in dit leven (uiteraard niet met dezelfde persoonlijkheid), blijkt o.a. uit de vraag van de discipelen aan Jezus, of Johannes de Doper Elia was, wat Jezus bevestigend beantwoordde met: 'Indien gij het aanvaarden wilt, hij is Elia' En in Hebr.11.39 en 40 staat van de Oud Testamentische gestorvenen geschreven:'Ook deze allen,hoewel door het geloof een getuigenis aan hen gegeven is, hebben de vervulling der belofte(de hemel)niet verkregen, daar God iets beters met hen voor had, zodat zij niet zonder ons tot de volmaaktheid konden komen'
We zien heir, dat de lezers dezelfden waren als de gestorvenen uit het O.T. Wel dezelfden en toch niet dezelfden! Nog een veelkomende misvatting is, dat de karmagedachte een geloof zou zijn, maar dat is onzin. Zo wordt in de Oosterse godsdiensten gezegd, dat een geesteswetenschappelijke reincarnatie- en karma - leer de logische voortzetting vormt van de natuurwetenschappelijke evolutieleer! Dus niet het geloof van die 'gelovige vrouw, die tegen haar predikant zei': Ik geloof vast dat Jona door de grote vis werd ingeslikt. En zou het er andersom staan, dan zou ik het ook nog geloven! De uitspraak van Paulus was dus volstrekt geen dooddoener!
P. Strootman

Berichtdoor Digit » 11 jul 2011, 17:52

Stroot,

Je onnozel gezever komt mij de strot uit !

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor willem_betz » 11 jul 2011, 18:17

Misschien kunnen we toch nog iets leren van S.
Beste Strootmans,
Ik denk dat je een grote bewonderaar van Paulus bent, juist ? Hoe praat je dan zijn duidelijk vrouwonvriendelijke instructies goed, want daarmee zegt hij toch heel andere dingen dan zijn Jezus ?
Paulus schreef aan de christelijke gemeenschap in Korinte
1 Korintiërs 11, 2-16
"Ik verzoek u wel te bedenken dat Christus het hoofd is van iedere man , maar de man het hoofd van de vrouw , en God het hoofd van Christus . Een man die onder het bidden of profeteren het hoofd bedekt houdt, doet zijn hoofd schande aan. Een vrouw daarentegen brengt schande over haar hoofd wanneer zij blootshoofds bidt of profeteert; ik vind dat even erg als wanneer haar hoofd kaalgeschoren was. Als een vrouw geen sluier hoeft te dragen, kan ze net zo goed haar haar laten afknippen. Maar als het voor haar een schande is om kortgeknipt of kaalgeschoren te zijn, laat haar dan wel een sluier dragen". (verzen 3-6)
.../...
"Een man hoeft zijn hoofd niet te bedekken, want hij is het beeld van Gods glorie, maar de vrouw is de glorie van haar man. (vers 7)
De man komt niet voort uit de vrouw, maar de vrouw uit de man;ook is de man niet geschapen omwille van de vrouw maar de vrouw omwille van de man." (verzen 8-9)
Hij schreef aan zijn leerling T instructies over het organiseren van de gelovige gemeenschap:
uit 1 Timoteüs 2:
11 Een vrouw dient zich gehoorzaam en bescheiden te laten onderwijzen; 12 ik sta haar dus niet toe dat ze zelf onderwijst of gezag over mannen heeft; ze moet bescheiden zijn. 13 Want Adam werd als eerste geschapen, pas daarna Eva. 14 En niet Adam werd misleid, maar de vrouw; zij overtrad Gods gebod. 15 Ze zal worden gered doordat ze kinderen baart, als ze tenminste volhardt in het geloof, de liefde en een heilige, ingetogen levenswijze.

Toch wel een flinke macho, die Paulus :shock:
zou hij die brieven echt geschreven hebben ?
zouden er misschien later vervalste stukken tussen zitten ?
Wat aanvaard je zelf van deze uitspraken ?
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor P. Strootman » 11 jul 2011, 20:13

willem_betz schreef:Misschien kunnen we toch nog iets leren van S.
Beste Strootmans,
Ik denk dat je een grote bewonderaar van Paulus bent, juist ? Hoe praat je dan zijn duidelijk vrouwonvriendelijke instructies goed, want daarmee zegt hij toch heel andere dingen dan zijn Jezus ?
Paulus schreef aan de christelijke gemeenschap in Korinte
1 Korintiërs 11, 2-16
"Ik verzoek u wel te bedenken dat Christus het hoofd is van iedere man , maar de man het hoofd van de vrouw , en God het hoofd van Christus . Een man die onder het bidden of profeteren het hoofd bedekt houdt, doet zijn hoofd schande aan. Een vrouw daarentegen brengt schande over haar hoofd wanneer zij blootshoofds bidt of profeteert; ik vind dat even erg als wanneer haar hoofd kaalgeschoren was. Als een vrouw geen sluier hoeft te dragen, kan ze net zo goed haar haar laten afknippen. Maar als het voor haar een schande is om kortgeknipt of kaalgeschoren te zijn, laat haar dan wel een sluier dragen". (verzen 3-6)
.../...
"Een man hoeft zijn hoofd niet te bedekken, want hij is het beeld van Gods glorie, maar de vrouw is de glorie van haar man. (vers 7)
De man komt niet voort uit de vrouw, maar de vrouw uit de man;ook is de man niet geschapen omwille van de vrouw maar de vrouw omwille van de man." (verzen 8-9)
Hij schreef aan zijn leerling T instructies over het organiseren van de gelovige gemeenschap:
uit 1 Timoteüs 2:
11 Een vrouw dient zich gehoorzaam en bescheiden te laten onderwijzen; 12 ik sta haar dus niet toe dat ze zelf onderwijst of gezag over mannen heeft; ze moet bescheiden zijn. 13 Want Adam werd als eerste geschapen, pas daarna Eva. 14 En niet Adam werd misleid, maar de vrouw; zij overtrad Gods gebod. 15 Ze zal worden gered doordat ze kinderen baart, als ze tenminste volhardt in het geloof, de liefde en een heilige, ingetogen levenswijze.
Toch wel een flinke macho, die Paulus :shock:
zou hij die brieven echt geschreven hebben ?
zouden er misschien later vervalste stukken tussen zitten ?
Wat aanvaard je zelf van deze uitspraken ?

Ja, maar nu citeert u uit een evangelie, dat nog steeds gericht is aan een joodse gemeente, waarin de vrouw een andere plaats innam, die ook nog vaak ondergeschikt was aan de man. Later schreef in Galaten 3.27 en 28 echter:
'Want jullie zijn allen zonen van God door het geloof in Christus Jezus. Want jullie allen, die in Christus, hebt u met Christus bekleed. Hierbij is geen sprake van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk; gij alle zijt immers een (1) in Christus Jezus'
De Geest neem alle verschillen weg! Ook de geslachtelijke verschillen! En ik vraag mij niet af, of het werkelijk Paulus is geweest, die die brieven schreef, want dit is ook een gefingeerde naam. Ik zoek alleen naar de leerstellige betekenis van de allegorieen! En de Bijbel moet veelmeer met onderscheid gelezen worden. Let wel, Paulus bedoelde met de Christus altijd Gods Geest, die in Jezus was en in ieder mens!
P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 11 jul 2011, 20:16

Digit schreef:Stroot,

Je onnozel gezever komt mij de strot uit !

Digit

Digit: Ik stop met de discussie met u, want ik vind u een bitter mens. Ik voel a.h.w. het negativisme van u. Spijtig,
maar ik reageer niet meer.
P. Strootman

Berichtdoor willem_betz » 12 jul 2011, 00:52

Strootmans:
Ja, maar nu citeert u uit een evangelie, dat nog steeds gericht is aan een joodse gemeente,...

Mag ik bemerken dat jouw antwoord nogal ontwijkend is.
Bedoel je dat we die uitspraken van Paulus dus moeten verwerpen omdat hij in latere brieven iets vertelt dat toch wel een tegenspraak lijkt ? Graag een duidelijk antwoord: moeten we die verwerpen ja of neen ?
Daaruit volgen natuurlijk weer andere vragen: welke geschriften van Paulus we mogen aanvaarden en welke niet. Wanneer werden sommige gemeenschappen van Joods naar Christelijk, welke ? Dat is nogal moeilijk om te achterhalen misschien.
Maak jij een onderscheid tussen zijn bekeringsbrieven (voor de joden) en "instructie en verfijning" voor de reeds bekeerden ?
Maar als dat zo zou zijn, dan heeft P toch wel een flinke ommezwaai gemaakt tijdens zijn carrière, maar ik lees nergens dat hij zijn vorige uitspraken terugtrekt.
Een alternatieve uitleg voor deze contradictie zou kunnen zijn : dat P toch die erg vrouwonvriendelijke man is en dat zijn woorden in Galaten 3.27 en 28 niet meer betekenen dan "voor god, of in de hemel zijn jullie gelijkwaardig, maar niet hier op aarde ?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor P. Strootman » 12 jul 2011, 11:19

willem_betz schreef:Strootmans:
Ja, maar nu citeert u uit een evangelie, dat nog steeds gericht is aan een joodse gemeente,...

Mag ik bemerken dat jouw antwoord nogal ontwijkend is.
Bedoel je dat we die uitspraken van Paulus dus moeten verwerpen omdat hij in latere brieven iets vertelt dat toch wel een tegenspraak lijkt ? Graag een duidelijk antwoord: moeten we die verwerpen ja of neen ?
Daaruit volgen natuurlijk weer andere vragen: welke geschriften van Paulus we mogen aanvaarden en welke niet. Wanneer werden sommige gemeenschappen van Joods naar Christelijk, welke ? Dat is nogal moeilijk om te achterhalen misschien.
Maak jij een onderscheid tussen zijn bekeringsbrieven (voor de joden) en "instructie en verfijning" voor de reeds bekeerden ?
Maar als dat zo zou zijn, dan heeft P toch wel een flinke ommezwaai gemaakt tijdens zijn carrière, maar ik lees nergens dat hij zijn vorige uitspraken terugtrekt.
Een alternatieve uitleg voor deze contradictie zou kunnen zijn : dat P toch die erg vrouwonvriendelijke man is en dat zijn woorden in Galaten 3.27 en 28 niet meer betekenen dan "voor god, of in de hemel zijn jullie gelijkwaardig, maar niet hier op aarde ?

Ja, wij zullen toch moeten onderscheiden aan wie en tot wie Paulus zich richtte! Dat is toch niet abnormaal? Dat iets in zijn latere brieven in tegenspraak schint te zijn met vroegere uitlatingen, heeft nergens andere mee te maken, dan met het evangelie, dat Paulus onder de heidenen moest gaan verkondigen. Dit is tenslotte een ander evangelie, dan het evangelie der Besnijdenis! En de term 'christen' en 'çhristelijk' kunnen we beter niet gebruiken, want het woord 'christen' komt slechts 3 keer in de Bijbel voor, maar heeft nooit betrekking op tot geloof gekomen heidenen, ofwel niet-joden. En het woord 'christelijk'komt helemaal niet voor in de Bijbel. De fabel, dat de Bijbel zich zou richten tot drie wel te onderscheiden groepen mensen, namelijk tot joden, christenen en heidenen, moet eigenlijk de wereld uit! De Bijbel richtte zich slechts tot twee wel te onderscheiden groepen, namelijk tot joden en tot heidenen. Alleen de apostel Paulus, is de apostel der heidenen! En wat de exegese van Galaten 3.27 en 28 betreft, Paulus bedoelde hiermee, dat wie gelooft, dat de Christus als Gods Geest in hem of haar woont, is, hier op aarde als, een geestelijk mens geworden. Dat is dus noch mannelijk, noch vrouwelijk, noch jood, noch griek!
P. Strootman

Berichtdoor willem_betz » 12 jul 2011, 13:03

Dit is tenslotte een ander evangelie, dan het evangelie der Besnijdenis!

Dank voor jouw antwoord, het is zo helder als erwtensoep.
De vrouw-onvriendelijke citaten die ik bracht gaan toch wel duidelijk over hoe de gelovigen zich moeten gedragen, over rechten en plichten van de vrouw ?
Aan wie hij dat vertelde maakt toch niets uit ?
Interpretatie 1: Dus Paulus spreekt met twee tongen ? Hij legt aan de heidenen andere gedragsregels op dan aan de joden ?
Interpretatie 2: Paulus meent het en de vrouwen zijn echt ondergeschikt en moeten zich koest houden.
Voor hen die de uitleg van Strootman onvolledig, onjuist of onbegrijpelijk vinden:
er zijn heel wat websites van christen vrouwen die zich in alle kronkels draaien en teksten krampachtig anders uitleggen om te ontkennen hoe vrouwonvriendelijk Paulus en het christendom wel zijn, bijv. :
http://www.womenpriests.org/nl/scriptur/1cor11.asp
Strootman, de bijbel bevat een boel uitspraken die zo sterk in tegenspraak zijn met de nu aanvaarde rechten van de mens, om die reden is dat boek vandaag te verwerpen als zedenwet, gedragscode of morele richtlijn. Tracht ons te overtuigen van het tegendeel.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor P. Strootman » 12 jul 2011, 15:23

willem betz:
Ik denk, dat u zich toch vergist, beste schrijver! En als u gelooft, dat de bijbel een boel uitspraken bevat, die sterk in tegenspraak zijn met de nu aanvaarde rechten van de mens, zodat de bijbel verwerpelijk is geworden, dan is er absoluut geen basis meer voor een redelijke discussie. Even goede vrinden, maar daar heb ik echt geen zin in.In het jodendom nam de vrouw nu eenmaal een andere plaats in, dan in de volkerenwereld. Voor Paulus was er echter uiteindelijk helemaal geen verschil meer tussen mannelijk en vrouwelijk, want beiden zijn, volgens hem, een (1)in Christus Jezus, dat is in de Geest, die in Jezus was en nu in ieder mens is!
P. Strootman

Berichtdoor Geen » 12 jul 2011, 17:05

En mijn Geest beveelt mijn hand die mijn muis bevelen geeft die mijn computer bevelen geeft. Het heet dat Haendel voor het laatste deel van een van zijn klaviersuites een thema gebruikte dat hem gegeven was door een kat die over zijn toetsenbord liep. De Geest zat in de kat.
Geen

Berichtdoor P. Strootman » 12 jul 2011, 17:27

Geen schreef:En mijn Geest beveelt mijn hand die mijn muis bevelen geeft die mijn computer bevelen geeft. Het heet dat Haendel voor het laatste deel van een van zijn klaviersuites een thema gebruikte dat hem gegeven was door een kat die over zijn toetsenbord liep. De Geest zat in de kat.

Gefelicieerd! Maar het gaat in het evangelie van Paulus, vervat in zijn 4 gevangenisbrieven, volstrekt niet over mannen en vrouwen, Joden en Grieken, maar over geestelijke mensen!
P. Strootman

Berichtdoor Renate » 12 jul 2011, 19:07

P. Strootman schreef:willem betz:
Ik denk, dat u zich toch vergist, beste schrijver! En als u gelooft, dat de bijbel een boel uitspraken bevat, die sterk in tegenspraak zijn met de nu aanvaarde rechten van de mens, zodat de bijbel verwerpelijk is geworden, dan is er absoluut geen basis meer voor een redelijke discussie. Even goede vrinden, maar daar heb ik echt geen zin in.In het jodendom nam de vrouw nu eenmaal een andere plaats in, dan in de volkerenwereld. Voor Paulus was er echter uiteindelijk helemaal geen verschil meer tussen mannelijk en vrouwelijk, want beiden zijn, volgens hem, een (1)in Christus Jezus, dat is in de Geest, die in Jezus was en nu in ieder mens is!

En zo kunnen we alle onaangename uitspraken van Paulus gemakkelijk onder het tapijt vegen.
Renate

Volgende

Keer terug naar Godsdienst/Religie