JEZUS OF CHRISTUS?

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

JEZUS OF CHRISTUS?

Berichtdoor P. Strootman » 02 jun 2011, 13:47

Her christendom heeft een enorme vergissing begaan, door zich de mens Jezus als Zaligmaker toe te eigenen! Het is een en al Jezus-geloof. De oorzaak is, dat men zich ook het evangelie der Besnijdenis toeeigende. Paulus, de apostel der heidenen, laat er echter geen twijfel over bestaan, dat hij niet Jezus verkondigt onder ons, heidenen, maar de Geest, die in Jezus was en die God ook heeft uitgezonden in ons harten. Hij vatte zijn opdracht heel kort samen in Galaten 1.15-21, waar hij schreef:
' Maar toen het Hem, die mij van de schoot mijner moeder aan afgezonderd en door zijn genade geroepen heeft, behaagd had zijn Zoon in mij te openbaren, opdat ik Hem onder de heidenen verkondigen zou, ben ik geen ogenblijk te rade gegaan met vlees en bloed(dus het was niet Jezus),ook ben ik niet naar Jeruzalem gereisd tot hen die reeds voor mij apostelen waren, maar ik ben naar Arabie vertrokken en vandaar naar Damascus teruggekeerd. Daarop ging ik (pas) drie jaar laten naar Jeruzalem, om Cephas te bezoeken en ik bleef vijftien dagen bij hem en ik zag geen ander van de apostelen dan Jacobus de broeder des Heren' En dan roept hij zelfs God aan als getuige:
' Wat ik u schrijf, zie, voor het aangezicht van God: Ik lieg niet'
Dat is een zeer dringend betoog van Paulus! Hij scheen er grote waarde aan te hechten, dat zijn lezers (wij dus) er van doordrongen zouden zijn, dat de Zoon, die hij onder ons, heidenen, moest gaan verkondigen, niets te maken had met het evangelie van Jezus Christus, dat de twaalf verkondigden. Prof. den Heyer vroeg zich, bijvoorbeeld, in een van zijn boeken over Paulus af, waarom Paulus zo'n sterke nadruk lag op op de in zijn ogen summiere mededelingen en ze zelfs vergezeld liet gaan van een soort eed te zweren. Hoe het ook zij, Paulus wilde aangeven, dat zijn evangelie niets te maken had met wat de twaalf verkondigden en waarop de christelijke Heilsleer gebaseerde is. Dus geheel ten onrechte! Paulus verkondigt in zijn evangelie niet Jezus, maar de Geest, die in Jezus was en die God ook uitzond in ieder mens!
P. Strootman

Re: JEZUS OF CHRISTUS?

Berichtdoor Digit » 02 jun 2011, 19:43

Het christendom heeft méér dan één enorme vergissing begaan ! Véél méér !

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Mees » 02 jun 2011, 19:59

Raar, in mijn bijbel was het nooit "Jezus of Christus" maar wel "Christus of Barabas" en het staat me voor dat de gelovigen voor de moordenaar kozen.
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

Berichtdoor P. Strootman » 03 jun 2011, 11:03

Mees schreef:
Raar, in mijn bijbel was het nooit "Jezus of Christus" maar wel "Christus of Barabas" en het staat me voor dat de gelovigen voor de moordenaar kozen.

Het punt is, dat christenen onder de Christus altijd de mens Jezus verstaan! Hierdoor mist men ten ene male de ware betekenis van het evangelie van Paulus, die niet de mens Jezus verkondigt, maar de Geest die in de mens Jezus was en dus ook in alle mensen. Kortom; Voor Paulus is de Christus altijd Gods Geest. Wel noemde hij Jezus de Christus wat het vlees betreft, want de mens, waarin de Christus als Gods Geest gestalte aanneemt, is een Christus!
P. Strootman

Berichtdoor Mees » 03 jun 2011, 11:10

Dat mag best jouw punt zijn Stroot.
Als je het nu ook nog kon bewijzen dan zou een redelijk mens het ook nog geloven. Tot dan moet je het doen met de rest.
Succes gewenst!
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

Berichtdoor willem_betz » 04 jun 2011, 23:42

P. Strootman schreef:Kortom; Voor Paulus is de Christus altijd Gods Geest. Wel noemde hij Jezus de Christus wat het vlees betreft, want de mens, waarin de Christus als Gods Geest gestalte aanneemt, is een Christus!

en mij hebben ze steeds wijs gemaakt dat Jezus een zeer banale voornaam was, zoiets als Jefke vandaag, maar Christos (Grieks !) , dat betekende "de gezalfde", dat was andere koek, dat was geen gewoon Jefke ! Dus ik dacht dat het niet zozeer een vleeskwestie maar wel een zalf-kwestie was. Verlicht ons aub
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Geen » 05 jun 2011, 07:23

Maar neen! iedereen dwaalt hier. Dat komt omdat men Christos en Christus verwart. Christus was een Romeinse officier (gerecruteerd in Germanië/Gallië, dus van Vlaamse afkomst) met wie de maagd Maria (ze was nog maagd omdat Jozef homo was) overspel heeft gepleegd. Vandaar dat verhaal over de 'onbevlekte' ontvangenis (om niet gestenigd te worden). Jezus was dus, net als Beethoven en Onckelinx, langs vaders kant van Vlaamse afkomst. En of dat nu waar is heeft geen belang. Ik vertel het toch aan iedereen.
Geen

Berichtdoor P. Strootman » 06 jun 2011, 13:26

Mees schreef:
]Dat mag best jouw punt zijn Stroot.
Als je het nu ook nog kon bewijzen dan zou een redelijk mens het ook nog geloven. Tot dan moet je het doen met de rest.
Succes gewenst!

Ik heb er geen behoefte aan, een poging te doen, om iets te bewijzen! In de Bijbel is mens Jezus Christus het bewijs! Voor mij geen historisch persoon, maar de prefiguratie van de ware Zoon van God. Woonde de Christus immers in de mens Jezus, dan woont Hij in ieder mens! Wie dus zegt, dat de Christus niet in ieder mens woont, ontkent tegelijkertijd, dat de Christus in Jezus woonde, want Hij was waarlijk een mens! En Johannes schreef, dat hij, die dat doet, de antichrist is!
P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 06 jun 2011, 13:32

willem_betz" schreef:
en mij hebben ze steeds wijs gemaakt dat Jezus een zeer banale voornaam was, zoiets als Jefke vandaag, maar Christos (Grieks !) , dat betekende "de gezalfde", dat was andere koek, dat was geen gewoon Jefke ! Dus ik dacht dat het niet zozeer een vleeskwestie maar wel een zalf-kwestie was. Verlicht ons aub

Nee, Christus is sinds Johannes 1. 42 en 43 geen vertaling meer van het woord messias. Lees en bestudeer deze 2 verzen, waarin dit op esoterische wijze omschreven wordt.
P. Strootman

Berichtdoor Digit » 06 jun 2011, 13:51

P. Strootman schreef:willem_betz" schreef:

Nee, Christus is sinds Johannes 1. 42 en 43 geen vertaling meer van het woord messias. Lees en bestudeer deze 2 verzen, waarin dit op esoterische wijze omschreven wordt.

Tiens, ik wist niet dat Johannes een nieuw woordenboek had ingevoerd !

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor P. Strootman » 07 jun 2011, 19:45

Digit schreef:
P. Strootman schreef:willem_betz" schreef:

Tiens, ik wist niet dat Johannes een nieuw woordenboek had ingevoerd !

Digit

Een beetje flauwe reactie.Het Johannesevangelie is echt geen woordenboek, maar heeft een gnostische karakter!
P. Strootman

Berichtdoor Renate » 07 jun 2011, 20:13

Gaat dit weer lijken op speciale, niet in het woordenboek te vinden, omschrijving van bepaalde woorden in een religieus licht?
Renate

Berichtdoor P. Strootman » 07 jun 2011, 21:06

Renate schreef:Gaat dit weer lijken op speciale, niet in het woordenboek te vinden, omschrijving van bepaalde woorden in een religieus licht?

De Bijbel is een esoterisch Geschrift! Laat ik nog eens een voorbeeld laten zien. Zoals u wellich weet, was Jezus volgens het verhaal ongeveer 33 jaar op aarde. Zijn publieke optreden kan misschien enkele maanden in beslag genomen hebben. Nu schreef Johannes in het allerlaatse vers van zijn evangelie:
' Er zijn echter nog vele andere dingen, die Jezus gedaan heeft; indien deze een voor een beschreven werden, dan zou, naar ik meen, de wereld de boeken niet kunnen bevatten'
Kunnen we dit begrijpen? Ben benieuwd!
P. Strootman

Berichtdoor Lorre » 07 jun 2011, 21:17

De bijbel is geschreven door mensen. Mensen kunnen zich vergissen
Lorre

Berichtdoor Renate » 07 jun 2011, 23:17

P. Strootman schreef:
Renate schreef:Gaat dit weer lijken op speciale, niet in het woordenboek te vinden, omschrijving van bepaalde woorden in een religieus licht?

De Bijbel is een esoterisch Geschrift! Laat ik nog eens een voorbeeld laten zien. Zoals u wellich weet, was Jezus volgens het verhaal ongeveer 33 jaar op aarde. Zijn publieke optreden kan misschien enkele maanden in beslag genomen hebben. Nu schreef Johannes in het allerlaatse vers van zijn evangelie:
' Er zijn echter nog vele andere dingen, die Jezus gedaan heeft; indien deze een voor een beschreven werden, dan zou, naar ik meen, de wereld de boeken niet kunnen bevatten'

De bijbel is een sprookjesboek, dat door mensen geschreven is om bepaalde boodschappen over te brengen, niets meer en niets minder.
Renate

Berichtdoor P. Strootman » 08 jun 2011, 10:53

Renate schreef:
P. Strootman schreef:

De bijbel is een sprookjesboek, dat door mensen geschreven is om bepaalde boodschappen over te brengen, niets meer en niets minder.

Dat is een mening, die nergens op slaat! Waarom? Om dat u een oordeel uitspreekt, dat kennelijk niet gebaseerd is op grond van grondige kennis van de Bijbel. De Bijbel is immers volstrekt geen historisch boek, maar een boek met Allegorieen. Dus absoluut geen historsische of wetenschappelijke verhalen!
P. Strootman

Berichtdoor Digit » 08 jun 2011, 11:10

Stroot,

Als de bijbel (NT) een esoterisch geschrift is, welke reden hebben niet-esoterici dan om hem te lezen ?

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor P. Strootman » 08 jun 2011, 11:24

Digit schreef:Stroot,

Als de bijbel (NT) een esoterisch geschrift is, welke reden hebben niet-esoterici dan om hem te lezen ?

Groetjes,

Digit

Dat moet u dan vragen aan mensen, die volgens u niet-esoterici zijn! U gaat er van uit, dat dit mensen zijn, die
geestelijk kunnen denken? En wat denkt u zelf van, bijvoorbeeld, Johannes 21.25?
P. Strootman

Berichtdoor Renate » 08 jun 2011, 13:30

Waarom zou iemand die niet esoterisch is, niet kunnen denken?
Renate

Berichtdoor kil » 08 jun 2011, 13:34

P. Strootman schreef:

Groetjes,

Digit

Dat moet u dan vragen aan mensen, die volgens u niet-esoterici zijn! U gaat er van uit, dat dit mensen zijn, die
geestelijk kunnen denken? En wat denkt u zelf van, bijvoorbeeld, Johannes 21.25?
Dat hij stapelverliefd was op Jezus :wink: Het gaat toch over de hoeveelheid van boeken die geschreven hadden kunnen worden vermoed ik?
kil

Berichtdoor stefaandepraetere » 08 jun 2011, 13:45

Stroot,

Groetjes,

Digit

Als ik iedere week van mijn leven één boek kan uitlezen en ik hou dat 60 jaar vol geraak ik nog maar aan 3000 boeken ongeveer. De bijbel hebben ze der in mijn kindertijd ingeramd, esoterisch of niet, denkt u echt dat ik die nog eens ga herlezen (en dus 1/3000 te lezen boeken verkwist)?
stefaandepraetere

Berichtdoor Digit » 08 jun 2011, 14:23

Renate schreef:Waarom zou iemand die niet esoterisch is, niet kunnen denken?

Omdat iemand die denkt niet esoterisch kan zijn ! :wink:

Groetjes,

Digit 8)
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor P. Strootman » 08 jun 2011, 16:38

stefaandepraetere schreef:
Stroot,

Groetjes,
Digit

Als ik iedere week van mijn leven één boek kan uitlezen en ik hou dat 60 jaar vol geraak ik nog maar aan 3000 boeken ongeveer. De bijbel hebben ze der in mijn kindertijd ingeramd, esoterisch of niet, denkt u echt dat ik die nog eens ga herlezen (en dus 1/3000 te lezen boeken verkwist)?

Inderdaad, dat is voor zeer veel mensen rampzalig geweest! Heel erg zelfs!Ik ben gereformeerd opgevoed, niet overdreven streng, maar toch wel veel dingen moeten doen en veel moeten geloven, die ik later vrijwel allemaal verworpen heb. Uiteindelijk heb ik mij officieel aan het christendom ontrokken, maar mijn geloof heb ik niet verloren. Nu moet u niet denken, dat ik voorheen wel in wonderen geloofde, want daarin heb ik nooit in geloofd. En inderdaad, u heeft volkomen gelijk, u moet de Bijbel niet meer lezen! Misschien in een volgend leven, want volgens de Bijbel wordt de mens altijd weer opnieuw geboren. Natuurlijk niet met dezelfde persoonlijkheid, maar toch is hij dan weer dezelfde![/u] En in het volgende leven oogsten we, wat we in de voorafgaande levens gezaaid hebben, hetzij goed of het zij kwaad.
P. Strootman

Berichtdoor Timmber » 08 jun 2011, 18:00

P. Strootman schreef: Nu moet u niet denken, dat ik voorheen wel in wonderen geloofde, want daarin heb ik nooit in geloofd. En inderdaad, u heeft volkomen gelijk, u moet de Bijbel niet meer lezen! Misschien in een volgend leven, want volgens de Bijbel wordt de mens altijd weer opnieuw geboren. Natuurlijk niet met dezelfde persoonlijkheid, maar toch is hij dan weer dezelfde![/u] En in het volgende leven oogsten we, wat we in de voorafgaande levens gezaaid hebben, hetzij goed of het zij kwaad.

Boink? Karma en de bijbel zijn toch 2 totaal verschillende zaken?
Maar goed aangezien ik geen kenner ben en me kan vergissen: waar staat dat ergens in die bijbel van je? Bij mijn weten wordt er pas ergens zo om en rond Armageddon afgerekend?

Noot: Ergerlijke dt-fout gewijzigd.
Laatst bijgewerkt door Timmber op 09 jun 2011, 17:45, in totaal 1 keer bewerkt.
Timmber

Berichtdoor Digit » 08 jun 2011, 18:23

P. Strootman schreef:

Groetjes,

Digit

Niet esoterici (zoals ik) zullen de bijbel hetzij niet lezen (zoals ik), hetzij lezen zonder zijn esoterisch karakter te (h)erkennen.

Redenen om hem wél (zo) te lezen moeten dus van de esoterici komen ! Zoniet : noppes !

En Johannes 21.25 lijkt mij écht iets voor esoterici. Voor mij is het gewauwel !

Tenzij je mij kunt overtuigen !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor De Bruyne Stefan » 08 jun 2011, 19:19

Volgens mij is het Jezus Christus anno het jaar 0 maar is de heilige Stefanus bij zijn stenniging een afspiegeling van Jezus.Dat niet alle mensen geïnspireerd worden door de heilige geest lijkt me nogal logisch anders is Jezus door zijn beste vrienden gedood.

Overigens is de Heer meermaals naar de aarde gekomen bv: bij de toren van babel en toen noemde men de Heer niet met een naam,maar dat zijn naam toen Jezus zou geweest zijn lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Overigens is de bijbel een spiritueel boek en dat zal het ook altijd blijven.Maar dat de bijbel sprookjesverhalen zijn dat spreekt de huidige stand van de medische wetenschap tegen.

Van het VLABO dit is het overlegplatform van de geestelijke gezondheidszorg Vlaams-Brabant een officiële organisatie mag ik tegen iedereen zeggen dat ik gezonden ben door het hogere,men wil mij hierin zelfs verdedigen via hun ombudsman.

Dus mijn geloof van de bijbel word dan dat Maria en Jozef een huwelijk van God vormen (den tweeling) en dat Jezus hun zoon door de heilige geest gezonden is.Spiritueel vertaald heeft Jezus dus wiegedood gehad en via bijnadoodservaringen door de geest van God letterlijk dan naar de aarde gestuurd met zijn zending.Dat Maria dan door een andere man zwanger (wetenschappelijk) gemaakt is maakt niet uit.Het magische aan Jezus is dus dat hij de zoon van den tweeling is en wie niet weet dat er met den tweeling iets magisch is ,is wereldvreemd.

Dus P.Strootman,Jezus Christus is letterlijk door de geest van God naar de aarde gezonden de andere mensen niet.De andere mensen mogen van mijn part bezield zijn door de Heilige geest.De zoon uit het huwelijk van God is Jezus Christus.
De Bruyne Stefan

Berichtdoor P. Strootman » 08 jun 2011, 19:42

Timmber schreef:
P. Strootman schreef: Nu moet u niet denken, dat ik voorheen wel in wonderen geloofde, want daarin heb ik nooit in geloofd. En inderdaad, u heeft volkomen gelijk, u moet de Bijbel niet meer lezen! Misschien in een volgend leven, want volgens de Bijbel wordt de mens altijd weer opnieuw geboren. Natuurlijk niet met dezelfde persoonlijkheid, maar toch is hij dan weer dezelfde![/u] En in het volgende leven oogsten we, wat we in de voorafgaande levens gezaaid hebben, hetzij goed of het zij kwaad.

Maar goed aangezien ik geen kenner ben en me kan vergissen: waar staat dat ergens in die bijbel van je? Bij mijn weten wordt er pas ergens zo om en rond Armageddon afgerekent?

Volstrekt niet! Karma en reincarnatie worden wel degelijk geleerd in de bijbel. Maar het is wel min of meer op een verborgen wijze.
P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 08 jun 2011, 21:15

Digit schreef:
P. Strootman schreef:

Groetjes,

Digit

Niet esoterici (zoals ik) zullen de bijbel hetzij niet lezen (zoals ik), hetzij lezen zonder zijn esoterisch karakter te (h)erkennen.

Redenen om hem wél (zo) te lezen moeten dus van de esoterici komen ! Zoniet : noppes !

En Johannes 21.25 lijkt mij écht iets voor esoterici. Voor mij is het gewauwel !

Tenzij je mij kunt overtuigen !

Groetjes,

Digit

Als u denkt, dat de Bijbel wauwelt, dan laat ik het beter hierbij!
P. Strootman

Berichtdoor stefaandepraetere » 08 jun 2011, 22:20

Als u denkt, dat de Bijbel wauwelt, dan laat ik het beter hierbij!

Het was wel niet tegen mij maar dat denk ik inderdaad! Gevaarlijke gewauwel bovendien.
stefaandepraetere

Berichtdoor Timmber » 09 jun 2011, 17:44

P. Strootman schreef:
Timmber schreef:

Maar goed aangezien ik geen kenner ben en me kan vergissen: waar staat dat ergens in die bijbel van je? Bij mijn weten wordt er pas ergens zo om en rond Armageddon afgerekend?

Volstrekt niet! Karma en reïncarnatie worden wel degelijk geleerd in de bijbel. Maar het is wel min of meer op een verborgen wijze.

Dit is een hoogst onbevredigend antwoord. Je kan geen voorbeelden opdissen dus maak je er vanaf door even terloops langs je neus weg te stellen dat het 'verborgen' antwoorden betreft.
Timmber

Berichtdoor P. Strootman » 09 jun 2011, 20:04

Timmber schreef:
P. Strootman schreef:
Timmber schreef:

Volstrekt niet! Karma en reïncarnatie worden wel degelijk geleerd in de bijbel. Maar het is wel min of meer op een verborgen wijze.

Dit is een hoogst onbevredigend antwoord. Je kan geen voorbeelden opdissen dus maak je er vanaf door even terloops langs je neus weg te stellen dat het 'verborgen' antwoorden betreft.

Ja, ik kan wel enkele voorbeelden noemen. De discipelen vroegen in het evangelie van Johannes, of Johannes de vroegere profeet Elia was? Zoals u wellicht weet, komt de profeet Elia voor in het Oude testament. Op deze vraag gaf Jezus het volgende antwoord:
'Indien gij het aanvaarden wilt: Hij is Elia'
Vervolgens Hebreeen 11.39 en 40, waar van de gestorvenen uit het O.T. geschreven staat:
' Ook deze allen, hoewel door het geloof een getuigenis aan hen gegeven is, hebben de vervulling der belofte niet verkregen, opdat zij niet zonder ons tot de volmaaktheid konden komen'
De lezers waren dus eigenlijk dezelfden als de gestorvenen uit het O.T.U begrijpt, dat onze persoonlijkheid eenmalig is. Paulus maakte ook onderscheid tussen de uiterlijk mens en de innerlijke, want hij schreef in 2 Korinthe 4.16:
'Maar ook al vervalt(sterft) de uiterlijke mens, nochthans wordt de innerlijke van dag tot dag vernieuwd'
En op een andere plaats schreef hij, dat, zolang wij in ons lichaam ons verblijf hebben, ver van de Here, in den vreemde zijn. En ook aan Jezus werd op een gegeven moment gevraagd, wie Hij was en dan werden er verschillende namen uit het O.T genoemd! Dan nog een sprekend voorbeeld van Jezus zelf. Op een gegeven moment vroegen zijn discipelen iets over de opstanding, maar toen antwoordde Jezus, nadat Hij eerst een andere vraag beantwoordde:
' Wat nu de opstanding(lees:reincarnatie) der doden betreft, hebt gij niet gelezen wat door God tot u gesproken is, toen Hij zei:Ik ben de God van Abraham, de God van Izaak en de God van Jacob? Hij is geen God van doden, maar van levenden' [/b]
En Marcus voegde hier nog aan toe:
' Voor Hem leven zij allen'
Echter met andere persoonlijkheden! De Bijbel leert dus, dat er helemaal geen doden zijn! Zij worden telkens weer opnieuw geboren, zoals, bijvoorbeeld de Palie-teksten al in een vroege fase leerden in de ontwikkeling van het Boeddhistisch denken. Namelijk, dat, wat de dood van de mens betreft, de geestelijke componenten wegens hun immateriele hoedanigheid niet gebonden zijn aan ruimte en tijd en zij dus ook geen weerstand ontmoeten bij het overbruggen van afstand, zoals dat zo kenmerkend is voor een materieel lichaam. Er verloopt dus ook geen tijd tussen het moment van sterven en de nieuwe incarnatie. Dood en wedergeboorte, in de vorm van conceptie, volgen elkaar op zonder onderbreking. Wat er ook met het lichaam gebeurt, of het wordt gecremeerd of begraven, het karma (handelingen van zowel goede als slechte daden), blijft onsterfelijk. Zodat ook Paulus' woord uitkomt, namelijk, wat de mens zaait, zal hij ook oogsten.
P. Strootman

Berichtdoor Digit » 10 jun 2011, 09:58

Franciscus² !

Digit
Wat is, IS !
Digit

Pinksteren en hoe beleef je het zelf

Berichtdoor Icesurfer » 12 jun 2011, 21:20

Beste Piet,

al jaren lees ik zo nu en dan je berichten.
Ik weet ondertussen wel dat in de Bijbel
staat dat wij de Geest die in Jezus was, potentieel ook in ons hebben.
Dat het volgens diezelfde Bijbel de bedoeling is ons hiervan bewust te worden.
En dat wij dan weten/ervaren dat we God kunnen kennen of zoiets.

Een heel directe vraag ?

Je bent nu al in ergens in de tachtig ?
Vertel ons toch liever hoe jij het persoonlijk beleeft.
Hoe ervaar je zelf het kindschap van God ?

mhg,
Jos
Wanneer iemand zich bewust wordt van de realiteit,
schijnt het licht daarvan voor hem uit,
de lamp van Aladdin, het licht dat ons leidt.

[ Inayat Khan ]
Icesurfer

Re: Pinksteren en hoe beleef je het zelf

Berichtdoor P. Strootman » 13 jun 2011, 09:40

Icesurfer schreef:Beste Piet,
al jaren lees ik zo nu en dan je berichten.
Ik weet ondertussen wel dat in de Bijbel
staat dat wij de Geest die in Jezus was, potentieel ook in ons hebben.
Dat het volgens diezelfde Bijbel de bedoeling is ons hiervan bewust te worden.
En dat wij dan weten/ervaren dat we God kunnen kennen of zoiets.
Een heel directe vraag ?
Je bent nu al in ergens in de tachtig ?
Vertel ons toch liever hoe jij het persoonlijk beleeft.
Hoe ervaar je zelf het kindschap van God ?
mhg,
Jos

Goede morgen, beste schrijver! Fijn, dat u reageert, maar ik kan niet op uw verzoek ingaan. Of misschien beter gezegd, ik blijf liever beschouwend over de Bijbel schrijven, waaruit elke lezer de conclusie kan trekken, hoe ik de Bijbel versta. In een persoonlijk gesprek zou zo'n onderwerp beter tot zijn recht kunnen komen, denk ik. Wel wil ik u zeggen, dat ik leef uit het geloof, dat de Christus in mij woont. Eigenlijk ben ik bang voor eigen roem en verheffing! Het zou al anders worden, als u bijvoorbeeld zou vragen, hoe ik aan de uitleg van bepaalde teksten kom?
Vriendelijke groet,
Piet Strootman
P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 13 jun 2011, 09:45

Timmber,
Ben toch wel benieuwd naar uw reactie op wat ik op 09-2011-19:4 aan u schreef.
P. Strootman

Re: Pinksteren en hoe beleef je het zelf

Berichtdoor Digit » 13 jun 2011, 09:45

P. Strootman schreef:Wel wil ik u zeggen, dat ik leef uit het geloof, dat de Christus in mij woont.

En waarom niet Quetzalcoatl of Napoleon ?

P. Strootman schreef:Eigenlijk ben ik bang voor eigen roem en verheffing!

Daar hoef je niet voor te vrezen. Hoogstens een smalende glimlach achter je rug !

P. Strootman schreef:Het zou al anders worden, als u bijvoorbeeld zou vragen, hoe ik aan de uitleg van bepaalde teksten kom?

Inderdaad ! Dát wil ik ook wel horen ! Ik vraag het mij trouwens al lang af !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Digit » 13 jun 2011, 09:50

P. Strootman schreef:Timmber,

Mijn reactie daarop staat hier : viewtopic.php?p=71462#p71462

Misschien vond Timmber dat wel voldoende ! Zoniet zal hij het wel schrijven !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Timmber » 13 jun 2011, 12:20

P. Strootman schreef:Timmber,

FF. geduld, ik heb mijn pc net weer aan de praat na een crash. Ik heb nu even andere zaken aan mijn hoofd.
Timmber

Re: DE CHRISTELIJKE GODSDIENST

Berichtdoor P. Strootman » 13 jun 2011, 13:21

De bekende godsdienstonderzoeker Friedrich Nietzsche schreef eens, dat de christelijke godsdienst een godsdienst is, die al zo'n twintig eeuwen lang de mensheid, waar het die aanraakte, verderf heeft gebracht omdat het de natuurlijke, levensechte waardebepalingen op zijn kop zette, waardoor er een negativistische moraal ontstond. Deze godsdienst - aldus de onderzoeker - prees het ziekelijke boven het gezonde, het deemoedige boven het trotse en de zwakte boven de sterkte. En deze perversie van het natuurlijke is niet eerst in de loop der tijden als onvermijdelijk verval ontstaan; in tegendeel, als een erfelijke belasting is zij reeds van de aanvang af in het christendom aanwezig' Ook andere godsdienstonderzoekers, die over de wereldgodsdiensten schreven hebben zich wel afgevraagd hoe het mogelijk geweest is, dat juist het christendom heeft gezegevierd? Waarom zijn vrijwel alle godsdienstige overtuigingen vergaan en het christendom blijven leven en groeien? Zij kwamen meestal tot de conclusie, dat de zegepraal van het christendom slechts het product is geweest van een onredelijk toeval, dat niet is te verklaren. Ja, men heeft met recht, zij het ook met overdrijving, kunnen zeggen, dat de geschiedenis-als-wetenschap in de grond niet anders doet, dan aan het aanvankelijk zinloze gebeuren, achteraf een zin te verlenen, juister nog:Die zin aan de feiten op te leggen! Zo was ook de zegepraal van het christendom het product van een onredelijk, onnaspeurbaar toeval. Was dit allemaal sterk overdreven? In de Dordtse Leerregels, die nog steeds tot de officiele Belijdenisgeschriften van de kerken behoren staat, dat de mens, die van den beginne naar het beeld van God is geschapen, zichzelf van deze uitnemende gave heeft beroofd en daardoor blindheid en verschrikkelijke duisternis over zich heeft gehaald, ijdelheid, onoordeelkundigheid en boosheid. En zodanig de mens is geworden na de val, zodanige kinderen heeft hij voortgebracht, namelijk verdorven zijnde door de voortplanting van de verdorven natuur. Zodoende werd de mens onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. Toch begint er heel langzaam een nieuw denken op te komen! Zo schreef Matthias Smalbrugge, bijzonder hoogleraar Europese cultuur en christendom aan de Vrije Universiteit en predikant van de Protestantse gemeente in Aerdenhout, dat er ruimte dient te komen voor wat ten onrechte is verworpen. Zo is ooit de gnostiek de kerk uitgezet maar met het badwater schijnt het kind te zijn weggegooid. En als religie een vreedzaam element wil zijn in een cultuur, dan moet zij ontmoetingsplaats willen zijn, voor en met andere religies.
P. Strootman

Berichtdoor Timmber » 14 jun 2011, 19:16

P. Strootman schreef:Ja, ik kan wel enkele voorbeelden noemen. De discipelen vroegen in het evangelie van Johannes, of Johannes de vroegere profeet Elia was? Zoals u wellicht weet, komt de profeet Elia voor in het Oude testament. Op deze vraag gaf Jezus het volgende antwoord:
'Indien gij het aanvaarden wilt: Hij is Elia'
Vervolgens Hebreeen 11.39 en 40, waar van de gestorvenen uit het O.T. geschreven staat:
' Ook deze allen, hoewel door het geloof een getuigenis aan hen gegeven is, hebben de vervulling der belofte niet verkregen, opdat zij niet zonder ons tot de volmaaktheid konden komen'
De lezers waren dus eigenlijk dezelfden als de gestorvenen uit het O.T.U begrijpt, dat onze persoonlijkheid eenmalig is. Paulus maakte ook onderscheid tussen de uiterlijk mens en de innerlijke, want hij schreef in 2 Korinthe 4.16:
'Maar ook al vervalt(sterft) de uiterlijke mens, nochthans wordt de innerlijke van dag tot dag vernieuwd'
En op een andere plaats schreef hij, dat, zolang wij in ons lichaam ons verblijf hebben, ver van de Here, in den vreemde zijn. En ook aan Jezus werd op een gegeven moment gevraagd, wie Hij was en dan werden er verschillende namen uit het O.T genoemd! Dan nog een sprekend voorbeeld van Jezus zelf. Op een gegeven moment vroegen zijn discipelen iets over de opstanding, maar toen antwoordde Jezus, nadat Hij eerst een andere vraag beantwoordde:
' Wat nu de opstanding(lees:reincarnatie) der doden betreft, hebt gij niet gelezen wat door God tot u gesproken is, toen Hij zei:Ik ben de God van Abraham, de God van Izaak en de God van Jacob? Hij is geen God van doden, maar van levenden' [/b]
En Marcus voegde hier nog aan toe:
' Voor Hem leven zij allen'
Echter met andere persoonlijkheden! De Bijbel leert dus, dat er helemaal geen doden zijn! Zij worden telkens weer opnieuw geboren, zoals, bijvoorbeeld de Palie-teksten al in een vroege fase leerden in de ontwikkeling van het Boeddhistisch denken. Namelijk, dat, wat de dood van de mens betreft, de geestelijke componenten wegens hun immateriele hoedanigheid niet gebonden zijn aan ruimte en tijd en zij dus ook geen weerstand ontmoeten bij het overbruggen van afstand, zoals dat zo kenmerkend is voor een materieel lichaam. Er verloopt dus ook geen tijd tussen het moment van sterven en de nieuwe incarnatie. Dood en wedergeboorte, in de vorm van conceptie, volgen elkaar op zonder onderbreking. Wat er ook met het lichaam gebeurt, of het wordt gecremeerd of begraven, het karma (handelingen van zowel goede als slechte daden), blijft onsterfelijk. Zodat ook Paulus' woord uitkomt, namelijk, wat de mens zaait, zal hij ook oogsten.

Dit is jou volstrekt eigen interpretatie van teksten waarmee je volgens mij in Rome weinig vrienden maakt. Ik ga niet je tegenspreken aan de hand van verzen uit de bijbel dat moeten andere AAPen maar doen. Toch een aantal opmerkingen:

- Jezus wordt van het kruis gehaald (dood) en verrijst pas 3 dagen later. Drie dagen later, niet onmiddellijk. Drie dagen is misschien voor een god en / of godenzoon niet heel erg lang om dood te zijn maar de gemiddelde mens gaat tegen die tijd toch al wat stinken. Verder is er de wederopstanding van Lazarus die toch dood in zijn graf ligt vooraleer Jezus aan de slag gaat.
Verder staat in die bijbel van je ook wel ergens dat met Armageddon de goeden van de kwaden gescheiden worden: onherroepelijk! Dit in complete tegenstelling met het principe van karma waar je over en over mag beginnen tot je ooit ergens in de toekomst het nirvana bereikt. En waar blijf je eigenlijk met de hel waar zij die slecht geweest zijn tot het einde der tijden
moeten lijden?

Volgens mij heb jij een volkomen eigen visie op het christelijk geloof en bof je maar dat we de verlichting al een tijdje achter ons hebben liggen want anders zag het er toch echt niet goed voor je uit.
Timmber

Volgende

Keer terug naar Godsdienst/Religie