oerhollandse kaas bereid met sharia

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

oerhollandse kaas bereid met sharia

Berichtdoor Magnolia » 07 jan 2011, 16:21

Kaas wordt gemaakt met stremsel uit de maag van een koe.
De Nederlandse zuivelproducent Campina laat zijn koeien slachten op basis van de Sharia.
Medewerkers van een Islamitische organisatie houden toezicht op het slachten, incluisief het prevelen van het juiste gebed op het juiste moment.

Religieus slachten (het langzaam laten doodbloeden van een dier met de kop gericht naar Mekka) is (nog) toegestaan op religieuze gronden. Echter, Campina is geen religieuze organisatie, de meeste afnemers van Campina-kazen als Milner, Slankie en Frico zijn dat evenmin. De overwegingen van Campina zijn commercieel.

http://www.trosradar.nl/nieuws_detail/bericht/oer-nederlandse-kaas-bereid-volgens-sharia//136e0afec597ad079e1986b9a1779a89/?tx_comments_pi1%5Bpage%5D=6

Campina vertelt zijn klanten niet dat de kaas die zij kopen bereid is volgens de Sharia. De meeste Nederlanders wisten dit ook niet, tot de uitzending van Radar.
(Vraagje tussendoor: hoe weten degenen die per se halal willen eten dat dan wèl ?)

Er is veel te doen over de Islamisering van Nederland. De Nederlandse Tweede Kamer heeft aan het begin van de regeringsperiode van het Kabinet Rutte een motie aangenoemen dat de Islamisering van Nederland niet gestopt zou worden.
Niemand die weet wat ze daarmee bedoelen, maar dit zou een voorbeeld kunnen zijn van de invoering van religieuze wetten via de achterdeur. Of via de voordeur, die van het slachthuis en van het hoofdkantoor van een multinational.

Aan de kaas zelf valt het niet te proeven. Net zomin als bij ingestraalde of homeopathisch verbeterde kaas.

Is Campina kandidaat voor een Kwakzalversprijs ?
Magnolia

Re: oerhollandse kaas bereid met sharia

Berichtdoor Magnolia » 08 jan 2011, 02:50

Hier de link naar de uitzending van "Uitgesproken"

[urlhttp://vimeo.com/18389843][/url]
Magnolia

Berichtdoor Magnolia » 27 jan 2011, 22:59

het moet mij van het hart dat, of god nu al dan niet bestaat en met of zonder hoofdletter onder ons en de onzen verkeert,
dat hij wel erg veel plaats inneemt en bijvoorbeeld onder de naam allah bepaalt hoe de kaas wordt bereid die wij op ons dagelijks brood eten. of wij dat nu willen of niet.

dan valt het me op dat relikaas kennelijk geen onderwerp is voor skeptici.

enig idee hoe dat komt ?
Magnolia

Berichtdoor willem_betz » 28 jan 2011, 03:00

is er tegenspraak met bestaande wetenschappelijke kennis ?
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Dwarsdenker » 28 jan 2011, 10:34

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat heel dit bericht "kwak" is. Ik heb nog nooit gehoord dat koeien moeten geslacht worden om kaas te bereiden. :)
Wetenschap is gericht op het zoeken naar de best mogelijke verklaring.
Dwarsdenker

Berichtdoor Magnolia » 28 jan 2011, 12:50

willem_betz schreef:

is er tegenspraak met bestaande wetenschappelijke kennis ?

1. is het noodzakelijk ?

2. is het wetenschappelijk ?
2a. betreffende het bestaan van een hogere macht die dient te worden aangeroepen : nee
2b. betreffende de manier van slachten: er is onderzoek gedaan naar de minst pijnlijke en snelste manier van slachten. de wetenschappelijke kennis wordt opzij geschoven ten faveure van een overtuiging uit het jaar 700 of daaromtrent.

3. is het toegestaan ?
de nederlandse wet staat uitzonderingen toe op basis van (religieuze) overtuiging. bijvoorbeeld zijn vaccinaties niet verplicht. oorspronkelijk was dit bedoeld om de ouders uit de bible belt de gelegendheid te bieden om hun kinderen niet te vaccineren tegen polio. als iedereen zo zou denken en handelen, daalt de vaccinatiegraad tot een (wetenschappelijk) onverantwoord niveau. als de gezondheidszorg stilzwijgend zou overstappen op het non-vaccineren model zou dat een schandaal zijn. ook wetenschappelijk.

4a. het vervangen van wetenschappelijke kenis door religieuze overtuigingen en andere onwetenschappelijke kennis is onwenselijk.
4b.het stilzwijgend vervangen van wetenschappelijke kennis door religieuze overtuigingen en andere onwetenschappelijke kennis is onwenselijk.

hierover dienen ook skeptici zich uit te spreken.
Magnolia

Berichtdoor Magnolia » 28 jan 2011, 12:54

Dwarsdenker schreef:Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat heel dit bericht "kwak" is. Ik heb nog nooit gehoord dat koeien moeten geslacht worden om kaas te bereiden. :)

enig idee hoe kaas gemaakt wordt ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stremsel
Magnolia

Berichtdoor Dwarsdenker » 28 jan 2011, 14:26

OK, stremsel kan bereid worden uit dierlijke materiaal. Maar maakt het echt zoveel verschil uit op dat dier nu geslacht wordt door een pin in de kop of door een mes in de keel? Hoe werkt de oerhollandse slachtmethode eigenlijk? ;)
Dwarsdenker

Berichtdoor Digit » 28 jan 2011, 14:42

Dwarsdenker schreef:OK, stremsel kan bereid worden uit dierlijke materiaal. Maar maakt het echt zoveel verschil uit op dat dier nu geslacht wordt door een pin in de kop of door een mes in de keel?

De tijd die het stervensproces neemt.

Maar wat mij stoort is dat een democratisch tot stand gekomen wet (de dierenwelzijnswet) stoemelings wordt "omgebogen" omwille van een religieus dictaat ! Van hier naar veralgemeende boerkaplicht voor álle vrouwen is weliswaar nog een lange weg, maar de eerste stap is hiermee in elk geval al gezet ! Dit wordt ook meegenomen in mijn koop- en kiesgedrag !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Tristan » 28 jan 2011, 15:04

Magnolia,

Ik kan me niet van de mening ontdoen dat je hier een politiek discours wetenschappelijk probeert te laten rijpen. Dat je niet akkoord gaat met het insluipen van (vreemde) religie(s) in de politiek, daar kan ik je wel akkoord in geven, maar we leven nog steeds in een democratie (hier in België wel al eventjes zonder regering, maar kom ;)

1. Nederland heeft volgens mij een redelijk vrije markt. Dus als Campina merkt dat er vraag is naar halalkaas, dan maakt ze dit toch gewoon? Dat deze halalkaas niet van de gewone kaas te onderscheiden valt doet hier toch niet ter zake? Er is in sé geen enkel verschil tussen halal/koosjer geslacht of gemaakt eten wat betreft de smaak, vorm, kleur of weet ik veel wat. Enkel de manier waarop deze goederen gefabriceerd zijn verschillen. En zolang ze geen claims maken die niet te onderbouwen zijn - genre: "halal kaas is beter voor je" of wat dan ook, zie ik er geen probleem in. Daarom lijkt de kwakzalversprijs mij hier niet van toepassing.
2. Als bedrijf heeft Campina ook de vrije keuze hoé zij haar producten maakt. Als zij kan kiezen voor een stabiele bron van stremsel van koeien die halal geslacht zijn (ze worden echter geslacht voor de vléésconsumptie en niet voor de kaas, zoals jij liet uitschijnen), dan kan ik mij voorstellen dat het voor het bedrijf een logische keuze is om haar hele productieproces hierop over te schakelen (enkel de aanvoer, technisch wijzigt er niet veel, misschien een imam die wat tegen een machine moet staan prevelen?). Ze boort een nieuwe markt aan (hier dus de islamieten) én doordat er geen smaakverschil is, behoudt ze haar huidige markt. Het al of niet inlichten van haar klanten hierover lijkt mij wettelijk ook niet nodig, want de veiligheid van de voedselketen blijft bewaard en de samenstelling van de kaas is niet gewijzigd - stremsel is stremsel.
3. Als de klanten hier niet mee akkoord zijn met deze nieuwe weg hebben zij het sterkste wapen in handen, namelijk het product niet meer kopen. Zeggen dat ze niet geïnformeerd zijn, klopt niet, want de klanten die halal willen kopen, weten het toch ook? Als jij om god weet welke reden dus géén halalkaas wil, koop je er toch geen? Alternatieven genoeg hiervoor denk ik dan, toch?
4. De discussie over dierenwelzijn enzo laat je beter uitvechten door de "groene" partijen. Wetenschap heeft hierin zijn bijdrage geleverd door de meest diervriendelijke methodes te ontwikkelen. Als de politiek er dan niet voor kiest om dit te doen is het aan "de burger" om dit alsnog te eisen via zijn vertegenwoordigers.
Tristan

Berichtdoor Digit » 28 jan 2011, 15:08

Tristan schreef:Als de klanten hier niet mee akkoord zijn met deze nieuwe weg hebben zij het sterkste wapen in handen, namelijk het product niet meer kopen. Zeggen dat ze niet geïnformeerd zijn, klopt niet, want de klanten die halal willen kopen, weten het toch ook?

En wat als de "halal"-stickers enkel gekleefd worden op de producten die naar het halal-circuit gaan ? Met opzet, om de andere klanten onwetend te houden. Waarom pakt men het zo aan, denk je ?

Tristan schreef:Als de politiek er dan niet voor kiest om dit te doen is het aan "de burger" om dit alsnog te eisen via zijn vertegenwoordigers.

Dat klopt. En het stemhokje is hiertoe de meest geschikte plaats. Net zoals het winkelkarretje de beste plaats is voor mededelingen aan de producenten ! Maar dát veronderstelt wel degelijk een geïnformeerde klant. En ziet het er niet naar uit dat men juist dat wilde vermijden ?

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Tristan » 28 jan 2011, 15:54

Digit schreef:
Tristan schreef:Als de klanten hier niet mee akkoord zijn met deze nieuwe weg hebben zij het sterkste wapen in handen, namelijk het product niet meer kopen. Zeggen dat ze niet geïnformeerd zijn, klopt niet, want de klanten die halal willen kopen, weten het toch ook?

En wat als de "halal"-stickers enkel gekleefd worden op de producten die naar het halal-circuit gaan ? Met opzet, om de andere klanten onwetend te houden. Waarom pakt men het zo aan, denk je ?

Zuivere economie toch?

Voor een producent is het veel makkelijker om voor iedereen hetzelfde te voorzien. Ik proef het verschil niet tussen halal kaas en gewone kaas, tussen homeopatische suiker en gewone suiker, tussen wijwater en kraantjeswater.
Maar als ik als klant bereid ben om méér te betalen voor al deze grappen, nadat een product op identiek dezelfde manier wordt geproduceerd, enkel met een extra stickertje erop, waarom zou een producent hier niét op inspelen?

Daarnaast: als jij samen met een hoop volk morgenvroeg opstaat en tegen de producenten zegt dat jij bereidt bent om meer te betalen om 100% niet halal kaas te kunnen kopen, zal je morgenavond halalvrije kaas kunnen kopen! Ah nee wacht, dat heet niet "halalvrij", maar wel "bio". Je hébt momenteel dus al de keuze om biologisch geteeld vlees te kopen. En aan dat hele bioverhaal hangt ook een kaartje van dierenwelzijn.

Begrijp me echter niet verkeerd, ik moet je gelijk geven dat het een zeer jammerlijk feit is dat een verworvenheid zoals dierenwelzijn, het onderspit moet delven voor bepaalde religieuze dogma's, enkel en alleen om een deel van het kiespubliek gunstig te stemmen. Maar de producent doet wettelijk niets verkeerd door niet te vermelden dat een product halall is.

Want zoals gezegd, het al of niet halal zijn van voedsel beïnvloed het helemaal niét, en dus zie ik er ook geen probleem in om onbewust halal te eten. Praktisch alle schaapsvlees uit Australië is al halal. Mij niet gelaten, zolang ik er maar niet meer ga voor moet betalen, omdat ze er nu een imam extra nodig voor hebben. Maar voor de mensen die het vlees met een stickertje op kopen, stelt dit probleem zich niet en zij willen dus wél extra betalen, en betalen dus die imam.
Tristan

Berichtdoor Dwarsdenker » 28 jan 2011, 16:01

Digit schreef:En wat als de "halal"-stickers enkel gekleefd worden op de producten die naar het halal-circuit gaan ? Met opzet, om de andere klanten onwetend te houden. Waarom pakt men het zo aan, denk je ?

Ik als onschuldig schaap zou denken omdat het de meeste mensen niet interesseert. En waarom geen sticker "koosjer"? Kaas zonder dierlijk stremsel moet daar ook een sticker op? En wat voor de andere godsdiensten, die hebben misschien ook een gebruiksaanwijzing bij hun voedsel nodig. Is dat de ideale seculiere maatschappij? Voor de rest sluit ik me bij Tristan aan. Ik heb de indruk dat hier met een kanon op een mug geschoten wordt.
Dwarsdenker

Berichtdoor Digit » 28 jan 2011, 16:34

Tristan schreef:Voor een producent is het veel makkelijker om voor iedereen hetzelfde te voorzien.

Inderdaad ! En het zou een pak goedkoper zijn om het halal-label direct van bij de drukker op álle verpakkingen te zetten. Nu kiezen ze ervoor om een apart circuit met stickers op te zetten. Dat kost, en dus hebben ze daar een reden voor !

Tristan schreef:Begrijp me echter niet verkeerd, ik moet je gelijk geven dat het een zeer jammerlijk feit is dat een verworvenheid zoals dierenwelzijn, het onderspit moet delven voor bepaalde religieuze dogma's, enkel en alleen om een deel van het kiespubliek gunstig te stemmen.

Inderdaad, en dáár gaat het mij dus om ! Plus het feit dat ze een meerkost doen om dat voor de gewone klant verborgen te houden. Dat toont aan dat ze er zelf niet gerust in zijn !

Tristan schreef:Maar de producent doet wettelijk niets verkeerd door niet te vermelden dat een product halall is.

Dat klopt, maar daarom moeten we er niet blij om zijn !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor axxyanus » 28 jan 2011, 16:35

Tristan schreef:Magnolia,

Ik kan me niet van de mening ontdoen dat je hier een politiek discours wetenschappelijk probeert te laten rijpen. Dat je niet akkoord gaat met het insluipen van (vreemde) religie(s) in de politiek, daar kan ik je wel akkoord in geven, maar we leven nog steeds in een democratie (hier in België wel al eventjes zonder regering, maar kom ;)

Maar dit is nu net een voorbeeld van hoe de democratie ondermijnd wordt. De wetgeving verbied over het algemeen een halal-slachting. De wetgeving zegt dat een dier moet verdoofd worden voor het wordt geslacht. Alleen is daar een kleine uitzondering op, namelijk dat men omwille van religieuze redenen ook zonder verdoving mag slachten.

Hier zien we nu mooi, hoe men in de praktijk geen onderscheid kan maken tussen religieuze redenen en commerciële met het gevolg dat een commercieel bedrijf dankzij de religieuze uitzondering een deel van de wet kan negeren.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor Digit » 28 jan 2011, 16:36

Klopt als een bus !

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor rho » 28 jan 2011, 18:55

Hoog tijd om kaas met plantaardig stremsel te kopen dus.
Een koe melken, daar kan ik mee leven. Jammer dat ze zo ontzettend veel moet kalven om aan de productie-eisen te voldoen. Maar dat vind ik dan nog net aanvaardbaar. Maar om ze dan halal te slachten voor het stremsel is compleet ONAANVAARDBAAR!

En die kazen met plantaardig stremsel zijn best lekker hoor.
Gewoon in de natuurwinkel/bioshop naar vegetarische kaas vragen en je hebt een hoop keus uit heerlijke kazen.

Ook de reden en manier waarop Milner dit aanpakt vind ik zéér betreurenswaardig.
Maar voor hen telt enkel het commerciële.

Dat er uitzonderingen op de wet bestaan om religieuze redenen vind ik het laagste van het laagste.
"...when two opposite points of view are expressed with equal intensity, the truth does not necessarily lie exactly halfway between them. It is possible for one side to be simply wrong." by Richard Dawkins
rho

Berichtdoor Digit » 28 jan 2011, 19:37

Ik denk niet dat er kalveren geslacht worden omwille van het stremsel. Waarschijnlijk worden er ruim voldoende vleeskalveren geslacht om het benodigde stremsel te leveren. Het is de slachtmethode die mij stoort, en de religieuze bemoeienis die tegen de wil van de bevolking in gaat !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor rho » 29 jan 2011, 11:36

't Was misschien niet duidelijk genoeg :? , maar dat was ook mijn punt. :wink:

Je kan zo eender welk absurd bijgeloof uitvinden en er speciale rechten voor opeisen. Ik twijfel er zéér sterk aan of die ooit ingewilligd worden. Maar als er vele mensen een compleet ongefundeerd idee aanhangen mag dat plots wel. Hoe gruwelijk, absurd, on-ethisch, ... het soms ook is.

Maar dit gaat niet meer over scepticisme maar eerder over secularisme.
(het valt me wel op dat de meeste sceptici ook secularisten zijn)
"...when two opposite points of view are expressed with equal intensity, the truth does not necessarily lie exactly halfway between them. It is possible for one side to be simply wrong." by Richard Dawkins
rho

Berichtdoor Magnolia » 19 feb 2013, 15:33

Behalve de kaas, nu ook de kip:

Bericht uit ThePostOnline
http://nieuws.thepostonline.nl/2013/02/16/alle-nederlandse-kip-halal/

Alle Nederlandse kip onverdoofd geslacht

Zelfs de 'plofkip' is halal

Stan Rombouts: 16-02-2013 11:00 uur
TAGS: halal, kippen slachten, vlees

Het grootste deel van de Nederlandse kipfilet is halal. Ook als dat niet op de verpakking staat. Dat zeggen verschillende Nederlandse slachterijen. Halal kippenvlees is hiermee oplichterij geworden.

Anne Nijhof is al meer dan twintig jaar actief in de vleessector. Hij vertelt tegen ThePostOnline: ‘Zo goed als alle Nederlandse kip wordt halal geslacht. De filet wordt dan in Nederland verkocht. De kippenpoten, waar in Nederland minder vraag naar is, kunnen dan worden geëxporteerd naar moslimlanden. Om dit te kunnen doen, wordt alle kip halal geslacht, dat is veel makkelijker.’

Roy van der Ploeg, woordvoerder van het Voedingscentrum, u weet wel, ‘eerlijk over eten’, kan bevestigen dat de dieren onverdoofd geslacht worden. ‘Voor halal slacht zijn echter meer eisen. Er moet bijvoorbeeld een imam bij aanwezig zijn.’

Certificaat

Onverdoofd slachten en er moet een imam bij zijn, dat zijn dus de twee belangrijkste regels voor halal slachten. Arianne Kort is kwaliteitscoördinator van de internationale kippenslachterij Sisters Storteboom BV in Putten. Ze bevestigt, ‘wij slachten inderdaad alle kip halal. We hebben een aantal slachters in dienst met een certificaat om halal te slachten.’
Ze vervangen daarmee als het ware de imam. ‘Als de slachters met dat certificaat erbij zijn, is het vlees halal. Dat doen we met al ons kippenvlees.’ Het pluimveebedrijf is een belangrijke speler op de pluimveemarkt. Storteboom heeft twee slachterijen en drie kipverwerkingsbedrijven.

Stickertjes

Sjoerd van der Wouw kan namens WakkerDier, belangenorganisatie voor het welzijn van dieren, bevestigen dat veel kip halal geslacht wordt. ‘Waarschijnlijk denken slachterijen better safe than sorry. Daarom slachten ze alles halal, dan kunnen ze later nog zien aan wie ze het verkopen. Als WakkerDier vinden wij het natuurlijk kwalijk dat dieren onnodig ritueel geslacht worden om logistieke redenen.’

Dus al het kippenvlees in Nederland is halal? Waarom dan nog onderscheid maken tussen halal en niet halal vlees? In de supermarkt is de kiloprijs voor een kilootje halalkip toch al gauw zo’n 20 cent hoger. Toch zonde voor exact hetzelfde vlees. Duurdere stickertjes misschien?

In het afgelopen jaar is er in het Nederlandse parlement een uitgebreide discussie gevoerd over het wetsvoorstel om onverdoofd slachten te verbieden.
Als gewoonlijk was er veel aandacht voor de positie van religieuze minderheden die door dit verbod in de problemen zouden komen.
Uiteindelijk heeft het voorstel het niet gehaald, meen ik, het is gesneefd in de Eerste Kamer.
Volgens de wet was het altijd al zo dat religieus slachten een uitzondering zou moeten zijn, en dat het slachten van dieren aan welzijnseisen moet voldoen.

Intussen wordt de democratie dus in z'n hemdje gezet door bedrijven die van een uitzondering de dagelijkse praktijk maken.
Ineens is het beroep van slachter een religieus beroep geworden en zou iemand op religieuze gronden kunnen worden afgewezen bij een sollicitatie.

:roll: :roll: :roll:
Magnolia

Berichtdoor take » 19 feb 2013, 18:01

Het is nogal een verschil tussen koeien onverdoofd slachten en schapen.

Schapen hebben twee grote slagaders aan de onderkant van de kop die naar de hersenen toe lopen, dat betekent dat als je op halalwijze de keel doorsnijt is het schaap binnen een paar sekonden buiten westen. Vergelijken met de transporten ervoor en het milieu in het slachthuis is het niet een heel groot probleem van het dierenwelzijn.

Bij koeien daarentegen moeten die gefixeerd worden om ze op hun zijde te leggen, dat is al heel stressend vergeleken met de slachter die bij de koe komt en een stunner op zijn voorhoofd plaatst, en dan is het klaar. Daarnaast heeft de koe vier slagaders die naar de hersenen gaan, twee aan de onderkant en twee aan de bovenkant. Bij halalslachten worden alleen de benedenste twee doorgesneden en dus is de koe redelijk lang (over 1 minuut) bij bewustzijn terwijl die leegloopt.

Maar als we aan de andere kant kijken naar hoe varkens geslacht worden en behandeld worden zo denk ik toch af en toe dat de mogelijkheid tot moslimpje pesten een belangrijkere reden is dan het dierenwelzijn in deze diskussie.
Mevrouw Sickesz is een kwakzalver.
take

Berichtdoor Renate » 19 feb 2013, 18:02

Ik geloof dat het verdoven van dieren ook maar een wassen neus is en dat dit op een behoorlijk pijnlijke wijze met elektriciteit gebeurt.
Renate

Berichtdoor Digit » 19 feb 2013, 18:17

take schreef:Maar als we aan de andere kant kijken naar hoe varkens geslacht worden en behandeld worden zo denk ik toch af en toe dat de mogelijkheid tot moslimpje pesten een belangrijkere reden is dan het dierenwelzijn in deze diskussie.

Het valt mij wél op dat het tegenwoordig plotseling zo belangrijk wordt terwijl koosjer geen haar beter is dan halal en dát nooit een probleem heeft gevormd ! Selectieve verontwaardiging ?

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor take » 19 feb 2013, 18:18

Renate schreef:Ik geloof dat het verdoven van dieren ook maar een wassen neus is en dat dit op een behoorlijk pijnlijke wijze met elektriciteit gebeurt.

Niet bij koeien, die worden normaalgesproken met een stungun in hun hoofd geschoten, het kwaliteitslamsvlees ook, omdat elektriciteit te veel schade aan het vlees geeft.

Goedkopere lamslacht gebeurt med elektriciteit.

In het geval van lam en rund word direkt na het schieten of bedoven met elektriciteit de eigenlijke slacht gedaan door afbloeden.

In het geval van varken worden ze vaak (slecht)bedoofd med CO2, direkt daarna worden ze gestoken om af te bloeden en direkt daarna het branden en ontharen. Het is helaas niet ongewoon om een en ander varken te horen schreeuwen als ze in het hete water gedompeld worden.
take

Berichtdoor take » 19 feb 2013, 18:19

Digit schreef:
take schreef:Maar als we aan de andere kant kijken naar hoe varkens geslacht worden en behandeld worden zo denk ik toch af en toe dat de mogelijkheid tot moslimpje pesten een belangrijkere reden is dan het dierenwelzijn in deze diskussie.

Het valt mij wél op dat het tegenwoordig plotseling zo belangrijk wordt terwijl koosjer geen haar beter is dan halal en dát nooit een probleem heeft gevormd ! Selectieve verontwaardiging ?

Groetjes,

Digit

Kosher is nog veel dieronvriendelijker dan halal.
take

Berichtdoor rho » 19 feb 2013, 19:07

Digit schreef:

Groetjes,

Digit

Meestal omdat men gewoon niet op de hoogte is.
Ik vind beiden behoorlijk onaanvaardbaar.

Maar de hele vleesindustrie mag wel eens anders aangepakt worden, met meer respect voor de dieren.
Ik ga hier niet pleiten voor een algeheel vegetarische samenleving (want ik ben zelf geen vegetariër), maar een beetje een beperking van de consumptie van dierlijke proteïnes kan absoluut geen kwaad.
Jammer genoeg is het niet in hoofdzaak Europa waar het probleem zit. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we er hier ook niet een beetje ons best voor kunnen doen om de situatie te verbeteren.
rho

Berichtdoor Magnolia » 19 feb 2013, 19:17

take schreef:
Digit schreef:

Groetjes,

Digit

Kosher is nog veel dieronvriendelijker dan halal.

Er wordt nu dus uitgebreid halal geslacht en dit vlees wordt verkocht aan consumenten die normaal geen halalvlees zouden kopen als ze het wisten. Wat heeft dat te maken met moslimpje pesten?
Kosher en halal slachten was wettelijk altijd bedoeld als uitzondering en niet als norm, maar de uitzondering is inmiddels de regel geworden.

Lees wat de Hala Audit Company er zelf over schrijft:
http://www.halalaudit.nl/news.php?ID=40

Doordat etikettering van Halal-producten niet nodig is, worden ze geconsumeerd door mensen die zich daar niet van bewust zijn en daar ook geen behoefte aan hebben. Dat leidt tot veel meer onnodig dierenleed.

Wij van Halal vinden Halal ook dierenleed!!

:roll:
Magnolia

Berichtdoor Magnolia » 21 feb 2013, 14:27

Grote verbazing bij de slachterijen van kip:

http://www.trouw.nl/tr/nl/5948/Dierenwe ... nzin.dhtml

Slachters: 'Alle Nederlandse kip halal? Onzin'

(.....)

'Wij houden ons aan de wettelijke voorschriften'
Een medewerker van pluimveebedrijf Storteboom uit Putten zou hebben bevestigd dat het al zijn vlees halal slacht. Daarmee was niet bewezen dat slachterijen verdovingsregels aan de laars lappen, maar het deed wel vermoeden dat er zoiets bestaat als heimelijke halal-slacht. Is de pluimvee-industrie wel eerlijk?
De medewerker is verkeerd geciteerd, stelt een productieleider van Storteboom nu. 'We slachten altijd mét verdoving, we houden ons aan de wettelijke voorschriften. Geen halal-slacht, dus. De verdoving die we volgens de wet moeten toedienen druist in tegen islamitische voorschriften en maakt ons vlees ongeschikt als halalproduct.' Storteboom zegt niet te weten waar de medewerker zijn uitspraken over halalslacht op baseerde.

Geen bewijs, wel vermoedens
Ook het Voedingscentrum betreurt eerdere berichtgeving. 'Kippen worden heus niet altijd onverdoofd geslacht', vertelt woordvoerder Roy van der Ploeg. 'We hebben wel de indruk dat onverdoofde slacht vaker voorkomt dan de bedrijven willen doen geloven. Maar dat is niet meer dan een vermoeden.'
Het productschap Vlees (waarin de Nederlandse vleesketen samenwerkt) en NEPLUVI (het koepelorgaan van de pluimvee-insdustrie) noemen de verhalen over onverdoofde slacht ongefundeerd. Volgens de organisaties is de methode bij alle aangesloten slachthuizen taboe.
Ook pluimveebedrijf Plukon zegt altijd te verdoven. Plukon levert naar eigen zeggen 70 procent van al het kippenvlees dat wordt verkocht in Nederlandse winkels. 'Misschien beschouwen sommige liberale moslims ons kippenvlees als halal', vertelt marketingmanager Gerda Zijlstra. 'Omdat ze geen strenge religieuze eisen stellen aan de slachtwijze. Dat is natuurlijk prima. Maar we streven niet actief naar halalslacht.'

'Slachthuizen zien onverdoofd juist niet zitten'
Islamitische organisaties zijn naar eigen zeggen 'compleet verbaasd' door de geruchten. 'Voor zover wij weten lopen reguliere slachterijen niet echt warm voor onverdoofde slacht', vertelt woordvoerder Yassin Elforkani van het Contactorgaan Moslims en Overheid.
Elforkani: 'We hebben juist de indruk dat er in de supermarkten sprake is van het tegenovergestelde: dat zelfs vlees met een halalsticker niet voldoet aan de voorwaarden voor halal. Veel imams hebben er in hun preken al voor gewaarschuwd.'

Meer informatie over het slachten van pluimvee in Nederland:
http://www.nepluvi.nl/dynamic/media/1/d ... achten.pdf

Ritueel slachten.
De pluimveeslachterijen die lid zijn van NEPLUVI slachten alleen pluimvee nadat het is verdoofd. Dus voor de vraag naar geslacht pluimvee dat niet is verdoofd voorafgaand aan het doden en vervolgens
slachten kan men bij de grote pluimveeslachterijen niet terecht. De slachterijen kunnen echter wel ritueel slachten volgens de specificaties van diverse geloofsgroepen, zoals de moslim gemeenschap.
Er bestaat op dit moment wel enige discussie tussen certificerende organisaties over wanneer een dier halal-waardig is. Internationaal bestaan er ook kleine verschillen in de eisen die worden gesteld.
In een land als Maleisië gelden heel specifieke eisen en de slachterijen in Nederland die naar een dergelijk land exporteren worden dan ook heel specifiek volgens die eisen gecontroleerd en gecertificeerd. Voor de productie voor de moslim gemeenschap In Nederland gelden er ook eisen waarop gecontroleerd wordt en waartegen gecertificeerd wordt. Alleen indien er wordt geëist dat er helemaal niet wordt verdoofd voor slachten, dan is men bij de Nederlandse slachterijen lid van NEPLUVI aan het verkeerde adres.

De Minister moet nog antwoorden op vragen uit de Kamer (van de Partij voor de Dieren).
Magnolia

Berichtdoor take » 22 feb 2013, 09:15

För min del får de gärna sluta med halalslakt, kosherslakt och koldioxidbedövning. Det finns bättre sätt att slakta en dessa tre förstnämnda.
take

Berichtdoor Magnolia » 22 feb 2013, 13:03

take schreef:För min del får de gärna sluta med halalslakt, kosherslakt och koldioxidbedövning. Det finns bättre sätt att slakta en dessa tre förstnämnda.

instämmer helt!

:wink:
Magnolia

Berichtdoor take » 22 feb 2013, 15:04

ojdå, ik zal het niet weer doen.
take

Berichtdoor Magnolia » 22 feb 2013, 15:52

take schreef:ojdå, ik zal het niet weer doen.

Jag tycker att det är roligt :wink:

--------------------------------------------
ps Fru Sickesz är en kvacksalvare.
Magnolia

Berichtdoor ludoke » 26 feb 2013, 17:35

Wetenschap heeft de meeste dieren in kaart en van de kaart gebracht.
Resterende dieren hebben het al lang gehad met die wetenschap.
Ook grote delen mensheid hellen over naar "Hogere " oplossingen voor het steeds grotere drama op aarde, geschapen door 50 jaar wetenschap.
Duidelijk is dat Wetenschap tot totale vernietiging leidt binnen nog 50 jaar.
......Dan maar beter Godsdienst... met alle Middeleeuwse toestanden in kwadraat voor een tijdje : achteraf goed voor resterende mensen en dieren.
(In die zin begrijp ik de -wetenschappelijk zinloze -moorden op diegenen , die vaccineren tegen polio ....)
De discussie is achter de rug. Ik lig niet wakker van een vleeschotel -halal of niet halal - tenzij het niet goed verteert...

Twee onwaarheden zijn aan het werk en t' is niet mooi om aan te zien.
Het zij zo.
ludoke

Berichtdoor Digit » 26 feb 2013, 19:22

Je kletst uit je nek, man :

ludoke schreef:Wetenschap heeft de meeste dieren ... van de kaart gebracht.

Dat is gebeurd omdat de mens uit hebzucht zijn middelen heeft misbruikt, daarin gesteund door de godsdienst die hem wijsmaakte dat de dieren enkel en alleen ten zijnen bate geschapen waren.

ludoke schreef:......Dan maar beter Godsdienst...

Ja, en dan meteen de geboortebeperking afschaffen : ruimteschip aarde, enkel staanplaatsen !

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Renate » 26 feb 2013, 20:06

Digit schreef:Je kletst uit je nek, man :

ludoke schreef:Wetenschap heeft de meeste dieren ... van de kaart gebracht.

Dat is gebeurd omdat de mens uit hebzucht zijn middelen heeft misbruikt, daarin gesteund door de godsdienst die hem wijsmaakte dat de dieren enkel en alleen ten zijnen bate geschapen waren.

ludoke schreef:......Dan maar beter Godsdienst...

Ja, en dan meteen de geboortebeperking afschaffen : ruimteschip aarde, enkel staanplaatsen !

Digit

Ja, maar als vaccinaties en alles wat de wetenschap voort heeft gebracht, overigens in een heel wat langere periode dan 50 jaar, af worden geschaft, gaan er natuurlijk ook meer kinderen dood, terwijl de mensheid ook minder oud wordt. De grote bevolkingsexplosie heeft uiteindelijk pas plaatsgevonden toen de wetenschap allerlei dingen waardoor mensen vroegtijdig om het leven kwamen, uit de wereld hielp.
Toch maar liever niet terug naar de Middeleeuwen en alle daarbij behorende ellende.
Renate

Berichtdoor willem_betz » 26 feb 2013, 23:13

Welke godsdienst zou verantwoordelijk zijn voor het uitsterven van de dino's ?
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Digit » 27 feb 2013, 07:35

Sinte Meteoritus ! :wink:

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor ludoke » 27 feb 2013, 10:36

Inderdaad .
(Ipv "misbruikt" zou ik neutraal zeggen "gebruikt" ....gezien het gewoon een eigenschap is zoals een knie.
...En het zijn inderdaad onnozelaars, die dat niet snappen : groenen, halfzachte linksen, uno-vaccineerders ( ..de wetenschap ontdekt nu-ik las dat gisteren- dat hun keuze voor "links" gedrag inderdaad achter hun oren zit : genetisch voorbestemd) .... Ik was breeddenkend en zou ze nog kunnen tolereren...

Toch zijn ze storend.... dus klaar om halal gekeeld te worden, zoals massa's homines sapientes reeds begrepen hebben en toepassen op soort- en andere genoten.
ludoke

Berichtdoor bramati » 27 feb 2013, 11:06

ludoke schreef:

Inderdaad .
(Ipv "misbruikt" zou ik neutraal zeggen "gebruikt" ....gezien het gewoon een eigenschap is zoals een knie.
...En het zijn inderdaad onnozelaars, die dat niet snappen : groenen, halfzachte linksen, uno-vaccineerders ( ..de wetenschap ontdekt nu-ik las dat gisteren- dat hun keuze voor "links" gedrag inderdaad achter hun oren zit : genetisch voorbestemd) .... Ik was breeddenkend en zou ze nog kunnen tolereren...

Toch zijn ze storend.... dus klaar om halal gekeeld te worden, zoals massa's homines sapientes reeds begrepen hebben en toepassen op soort- en andere genoten.

Is hebzucht gewoon een eigenschap zoals een knie?

Wat zijn uno-vaccineerders trouwens?
bramati

Berichtdoor Renate » 27 feb 2013, 11:46

ludoke schreef:

Inderdaad .

Mag ik me als links en min of meer groen denkend mens aangesproken voelen?

Ik zal onmiddellijk toegeven dat er in die kringen wel wat onzin verkondigd wordt. maar onzin vind je ook genoeg in rechtse kringen.
Renate

Volgende

Keer terug naar Godsdienst/Religie