Katholiek geloof in Vlaanderen

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

Re: Katholiek geloof in Vlaanderen

Berichtdoor Heeck » 24 jan 2012, 12:06

Axxy,

Een goede suggestie!
Uittikken van alle valide associaties is verwarrend, terwijl een halfuurtje aan de keukentafel of met een krijtje voor een schoolbord alles snel verduidelijkt.
We houden beiden in de gaten of we zo een gelegenheid dat we elkaar ontmoeten wat kunnen bemoedigen.
Nu Mees tevreden is kan de hele zaak dan weer on-topic. :wink:

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor theophrastus » 25 jan 2012, 15:29

iemand iets willen verwijten of je op een of andere manier superieur proberen op te stellen kan zeker door de ander als inconsequent te bestempelen.

Maar wordt het altijd op die manier bedoeld ?
Als iemand beweert dat God niet bestaat en dat godsdienst best zou verdwijnen maar de opvoeding van zijn kinderen toch toevertrouwt aan een christelijk geïnspireerd opvoedingsproject, dan noem ik dergelijk mensen inconsequent. Niet als verwijt en al helemaal niet in een poging van me "superieur" op te stellen, maar als teken van de ongeloofwaardigheid van hun bewering in de discussie. Ik kan, met de beste wil van de wereld, mensen die in een discussie beweren dat A verwerpelijk is en moet bestreden worden en die tegelijk A praktiseren in een vitaal levensdomein, onmogelijk geloven. U wel ?
Met "superioriteit" of verwijt heeft dat in mijn ogen niets te maken; het gaat om een gebrek aan geloofwaardigheid.
Zij zeggen wel dat God niet bestaat en de kerk niet deugt, maar in hun eigen leven kiezen ze (gelukkig !) wél voor de geloofwaardigheid ervan. En dat vind ik jammer. Waarom dan niet gewoon toegeven dat die christelijke inspiratie wel degelijk wérkt ?
Maar nogmaals : absoluut geen verwijt. Integendeel : hoe meer zelfverklaarde "atheïsten" zich op die manier gedragen, hoe meer zij zélf getuigenis afleggen van Christus in de wereld. Met zulke vijanden hebben gelovigen geen vrienden meer nodig. En dat is fantastisch ! Dat volwassenen met luide stem verkondigen dat ze God niet nodig hebben, maar toch zo wijs zijn van Hem hun kinderen wel te gunnen. We kunnen er allemaal alleen maar wel bij varen.
Dus : geen kritiek van mijn kant, maar aanmoediging en applaus : doe zo voort !
theophrastus

Berichtdoor Digit » 25 jan 2012, 16:18

theophrastus schreef:Dat volwassenen met luide stem verkondigen dat ze God niet nodig hebben, maar toch zo wijs zijn van Hem hun kinderen wel te gunnen.

Je houdt je eigen dromen in stand door twee zaken door elkaar te halen : het selecteren van een katholieke school en “je kinderen gunnen aan god” !

Van de pakweg 35 uur les die de kinderen daar krijgen zijn er welgeteld twee aan godsdienst gewijd. De overige beantwoorden gewoon aan het standaard programma dat ook voor officiële scholen geldt. Daarnaast nog een berperkt aantal erediensten die ze beleefdheidshalve niet allemaal mogen brossen. En dat in een klassikale sfeer met een meerderheid aan kinderen wier ouders toch al niet de wekelijkse godsdienstplichten aanhouden. Voor zover de religieuze verhaaltjes zichzelf al niet in de voet schieten door ongeloofwaardigheid heb je in familiale sfeer alle gelegenheid en tijd om het nodige tegengas te geven. In mijn geval was dat zelfs niet nodig, mijn dochter bleek slim genoeg om die prietpraat te doorzien. Haar geloof in de opperboskabouter heeft dat in sinterklaas niet lang overleefd ! Terecht.

Resultaat : zonder mijn tussenkomst (of zelfs maar advies) zijn de kinderen niét voor de kerk getrouwd en zijn de kleinkinderen ongedoopt gebleven. Ze gaan dus wél naar een katholieke school, maar we verwachten dat dat eerder een vaccinerend effect zal hebben dan een bekerend. De mate waarin ze “aan god gegund zijn” durf ik dus wel erg te relativeren ! Niet te vroeg victorie kraaien dus !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Mees » 25 jan 2012, 16:48

theophrastus schreef:Dat volwassenen met luide stem verkondigen dat ze God niet nodig hebben, maar toch zo wijs zijn van Hem hun kinderen wel te gunnen.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Wel dat was nu helemaal niet mijn bedoeling!

Natuurlijk zullen die mensen er voor zorgen dat hun kinderen die nonsens kunnen plaatsen. Als dat al nodig is, want de meeste verstandige kinderen beseffen inderdaad al snel dat het allemaal lulkoek is.
Volkomen eens met Digit. Bij ietwat verstandige kinderen zorgen de godsdienstlessen zelf voor het nodige vaccin.
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

Berichtdoor Renate » 25 jan 2012, 17:49

Mees schreef:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Wel dat was nu helemaal niet mijn bedoeling!

Natuurlijk zullen die mensen er voor zorgen dat hun kinderen die nonsens kunnen plaatsen. Als dat al nodig is, want de meeste verstandige kinderen beseffen inderdaad al snel dat het allemaal lulkoek is.
Volkomen eens met Digit. Bij ietwat verstandige kinderen zorgen de godsdienstlessen zelf voor het nodige vaccin.

Vermoedelijk zal dat met de meeste kinderen wel het geval zijn, tenzij de ouders natuurlijk zelf ook de onzin van de godsdienstlessen geloven.
Renate

Berichtdoor Digit » 26 jan 2012, 09:21

Renate schreef: ...., tenzij de ouders natuurlijk zelf ook de onzin van de godsdienstlessen geloven.

Maar dan val je juist buiten de discussie over kinderen van vrijzinnigen in het katholiek onderwijs ! En daar gingen Theo's malle Phratsen nu eenmaal over ! :wink:

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Renate » 26 jan 2012, 09:37

Digit schreef:
Renate schreef: ...., tenzij de ouders natuurlijk zelf ook de onzin van de godsdienstlessen geloven.

Maar dan val je juist buiten de discussie over kinderen van vrijzinnigen in het katholiek onderwijs ! En daar gingen Theo's malle Phratsen nu eenmaal over ! :wink:

Groetjes,

Digit

Inderdaad. Ik heb ook het idee dat de opvattingen van de ouders belangrijker zijn dan die van de school. Als de ouders geloven dat hun kind een zesde zintuig heeft, zal het kind dit vermoedelijk ook geloven en ik vrees dat een openbare school, of wat voor andere school dan ook, daar weinig aan kan veranderen, ook al geloofd de school deze onzin helemaal niet.
Renate

Berichtdoor Xander » 26 jan 2012, 12:41

Geloven in een opperwezen(s) is een methodiek om te manipuleren (meestal onderdrukken) ik verklaar.
De meeste godsdiensten hebben een geografisch, sociologisch, economisch en omgeving (klimaat) gericht element.
Neem de hygiëne en voortplanting voorschriften.
Een katholiek wast zijn zonden wit (de biecht)
Een jood heeft zijn "kosher" gedoe.
Een arabier (moslim) al hal toestanden. Waarom mogen ze geen varkens eten in hun oorspronkelijk klimaat?
Juist hygiëne.
Maw dikke kwak. De functionaliteit van godsdienst is in het pasje lopen van wat, door de overheden is uitgestippeld.
Xander

Berichtdoor axxyanus » 26 jan 2012, 13:53

theophrastus schreef:
iemand iets willen verwijten of je op een of andere manier superieur proberen op te stellen kan zeker door de ander als inconsequent te bestempelen.

Maar wordt het altijd op die manier bedoeld ?

Waarom voel jij je zo aangesproken?

theoprastus schreef:Als iemand beweert dat God niet bestaat en dat godsdienst best zou verdwijnen maar de opvoeding van zijn kinderen toch toevertrouwt aan een christelijk geïnspireerd opvoedingsproject, dan noem ik dergelijk mensen inconsequent. Niet als verwijt en al helemaal niet in een poging van me "superieur" op te stellen, maar als teken van de ongeloofwaardigheid van hun bewering in de discussie. Ik kan, met de beste wil van de wereld, mensen die in een discussie beweren dat A verwerpelijk is en moet bestreden worden en die tegelijk A praktiseren in een vitaal levensdomein, onmogelijk geloven. U wel ?

Je bent nu wel serieus aan het afwijken van je oorspronkelijke bewering. Je eerste bewering was gewoon dat atheïsten die hun kinderen naar een katholieke school stuurden, niet consequent waren. Nu heb je het blijkbaar over mensen die de katholieke godsdienst verwerpelijk vinden en willen bestrijden. Je kan die twee niet zomaar door elkaar gebruiken en als je dat wel doet, dan toon je daar voornamelijk je onwetendheid mee aan.

En wat dat practiseren betreft. Dan zal je toch niet op de gemiddelde katholieke school moeten rekenen. Mijn indruk op dit moment is dat als je echt voor katholieke godsdienst wil gaan, dat je dan best niet voor een katholieke school kiest. Het probleem is namelijk dat een katholieke school over het algemeen maar al te goed beseft dat ze een gemengd publiek heeft en daarom aarzelt om voluit voor de christelijke leer te gaan, zelfs tijdens de godsdienst lessen. Dit terwijl aangezien godsdienst een keuze is in een school van de overheid, de leerkracht godsdienst daar dergelijke scrupules niet hoeft te hebben en tijdens de lessen godsdient voluit voor de christelijke leer kan kiezen.

Katholieke ouders die voor een katholieke school kiezen, kiezen niet voor de consequentie maar voor het imago. Ze kijken niet veel verder dan het etiket.

Om dan nog maar te zwijgen van al die katholieken, wiens waarden langs geen kanten overeenkomen met de officiële katholieke waarden. Hoe consistent is dat? Hoe getuigt dat van de christelijke inspiratie als je je eigen waarden verkiest boven de katholieke?

Theophrastus schreef:Met "superioriteit" of verwijt heeft dat in mijn ogen niets te maken; het gaat om een gebrek aan geloofwaardigheid.
Zij zeggen wel dat God niet bestaat en de kerk niet deugt, maar in hun eigen leven kiezen ze (gelukkig !) wél voor de geloofwaardigheid ervan. En dat vind ik jammer. Waarom dan niet gewoon toegeven dat die christelijke inspiratie wel degelijk wérkt ?

Omdat christelijke inspriratie niet bestaat. Er bestaat gewoon menselijke inspiratie. En menselijke inspiratie is niet automatisch van twijfelachtig allooi omdat er iemand het etiket "christelijk" op plakt.
Laatst bijgewerkt door axxyanus op 26 jan 2012, 14:51, in totaal 1 keer bewerkt.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor Xander » 26 jan 2012, 14:11

Nur eine Frage der Moral.
Xander

Berichtdoor theophrastus » 30 jan 2012, 21:02

Niet te vroeg victorie kraaien dus !

Ik voel me niet aangesproken. Ik beschouw het niet als een "persoonlijke" overwinning als iemand zijn kinderen naar een katholieke school stuurt.
Het belangrijkste is dat het zaad van het geloof in de openbaring van Christus gezaaid wordt. Vroeg of laat ontkiemt dat toch.

Omdat christelijke inspriratie niet bestaat.

Natuurlijk wel !
Het christendom kent een mateloosheid die het antropologische overstijgt. Vandaar ook dat het katholicisme wereldwijd steeds groeit en dat een meerderheid van de gelovigen op aarde christenen zijn. De openbaring van Christus is onstuitbaar. Dat is geen persoonlijke overtuiging, maar simpele statistiek !
theophrastus

Berichtdoor Digit » 30 jan 2012, 21:27

theophrastus schreef:
Digit schreef: Niet te vroeg victorie kraaien dus !

Ik voel me niet aangesproken. Ik beschouw het niet als een "persoonlijke" overwinning als iemand zijn kinderen naar een katholieke school stuurt.
Het belangrijkste is dat het zaad van het geloof in de openbaring van Christus gezaaid wordt. Vroeg of laat ontkiemt dat toch.

Als die illusie je gelukkig maakt, koester ze dan maar ! Laat je vooral niet verontrusten door de realiteit. Ik zie wel met mijn eigen ogen hoe de resultaten zijn.

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Renate » 30 jan 2012, 21:48

theophrastus schreef: Vandaar ook dat het katholicisme wereldwijd steeds groeit en dat een meerderheid van de gelovigen op aarde christenen zijn. De openbaring van Christus is onstuitbaar. Dat is geen persoonlijke overtuiging, maar simpele statistiek !

En hoeveel van deze bekeerlingen waren oorspronkelijk atheïst? Veel mensen voelen zich tot het katholicisme aangetrokken door de poppenkast die ermee gepaard gaat. Ik denk dat veel van die bekeerlingen overstappen van een andere geloofsrichting. Men ruilt dus eigenlijk de duivel voor Beëlzebub.
In de hippie-tijd zag je deels iets vergelijkbaars. Mensen die het christendom van hun ouders verlieten en inruilden voor Oosterse religies of de islam. Heel mooi beschreven in het liedje Jezus redt van Robert Long.
Renate

Berichtdoor Heeck » 30 jan 2012, 22:15

Theo-P schreef:Het belangrijkste is dat het zaad van het geloof in de openbaring van Christus gezaaid wordt. Vroeg of laat ontkiemt dat toch.

Qua marketingtechniek, die je vandaag de dag ook al deelt met de superkruideniers die kinderen lijmen en dan via de begeerde voetbalplaatjes hun moeders' aankoopgedrag beïnvloeden, heb je dik gelijk.
Ignatius de Loyola hoeven we er niet eens bij te halen.

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Digit » 31 jan 2012, 11:02

Inderdaad, en wat Theophratsus "de openbaring van Christus" noemt is niets anders dan het marketingverhaaltje dat in 325 in Nicea door Constantijn en Silverster I in elkaar gestoken is in het belang van de toenmalige macht. Om een gelovig katholiek historicus te citeren : "Er is niemand die wéét wat Christus ooit wel en niet gezegd heeft, sterker nog, er is niemand die er zelfs maar zeker van kan zijn dat Christus ooit bestaan heeft".

Groetjes,

Digit

<typo>
Laatst bijgewerkt door Digit op 31 jan 2012, 16:44, in totaal 1 keer bewerkt.
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Finniemc » 31 jan 2012, 16:21

theophrastus schreef:Het christendom kent een mateloosheid die het antropologische overstijgt. Vandaar ook dat het katholicisme wereldwijd steeds groeit en dat een meerderheid van de gelovigen op aarde christenen zijn. De openbaring van Christus is onstuitbaar. Dat is geen persoonlijke overtuiging, maar simpele statistiek !

Een simpele statistiek die toevalligerwijze wordt getrokken door een Christelijke organisatie en die ondermeer zich voor het land met de grootste bevolking (China) baseert op veronderstellingen.
Voor de andere landen baseert men zich op de CIA factbook wat zou betekenen dat België voor 75% katholiek is.
U moet mij excuseren als ik dat soort statistieken niet al te serieus neem
'Questions don't have to make sense, but answers do.'
Finniemc

Berichtdoor theophrastus » 01 feb 2012, 14:53

Ik excuseer u ruimhartig.
Niemand is perfect.

Inderdaad, en wat Theophratsus "de openbaring van Christus" noemt is niets anders dan het marketingverhaaltje dat in 325 in Nicea door Constantijn en Silverster I in elkaar gestoken is in het belang van de toenmalige macht.

Allerminst. Waar ik op doel is op datgene wat zich door de toewijding in gebed aan levensdynamiek ontvouwt in het leven van de gelovige. Dat heeft niets met regeltjes of teksten te maken, laat staan met macht. Het geloof is een kwestie van passionele liefde in een persoonlijke relatie, goede vriend ! In het gebed en nergens anders voltrekt zich de openbaring van Christus.
theophrastus

Berichtdoor Digit » 01 feb 2012, 15:01

theophrastus schreef:Niemand is perfect.

Inderdaad, vooral jij niet, zeker niet als het gaat om christelijke nederigheid en forumetikette. Want die laatste eist onderbouwing van beweringen, en op dat vlak ben je al héél ver van perfect ! Je komt af met een statistiek zonder bronvermelding, en wanneer iemand die dan op het spoor komt en daar dan de juiste conclusies (= totaal onbetrouwbaar) uit trekt, dan probeer je op een onterechte, onbeschofte en hautaine manier de blaam in zijn schoenen te schuiven in plaats van je verontschuldigingen aan te bieden !

Als jij een typisch christen bent, dan ben ik trots er géén te zijn !

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Digit » 01 feb 2012, 15:16

theophrastus schreef:
Digit schreef:Inderdaad, en wat Theophratsus "de openbaring van Christus" noemt is niets anders dan het marketingverhaaltje dat in 325 in Nicea door Constantijn en Silverster I in elkaar gestoken is in het belang van de toenmalige macht.

Allerminst. Waar ik op doel is op datgene wat zich door de toewijding in gebed aan levensdynamiek ontvouwt in het leven van de gelovige.

Je spreekt jezelf tegen, zoals zo vaak ! Je hebt "de openbaring van Christus" duidelijk in verband gebracht met de katholieke schoolkeuze. En wat daar wordt onderwezen is wel degelijk het resultaat van Nicea.

theophrastus schreef:Dat heeft niets met regeltjes of teksten te maken, laat staan met macht.

Dat had destijds álles te maken met de macht van keizer en clerus, en nu nog met de - gelukkig tanende - macht van kalotenzuil en uitstervende clerus.

theophrastus schreef:Het geloof is een kwestie van passionele liefde in een persoonlijke relatie, goede vriend !

Opnieuw tegenspraak ! Waarom laat je je "persoonlijke liefde" niet in de persoonlijke sfeer, maar kom je ze hier uitsmeren op het publieke forum ? Proselytisme heeft niets met persoonlijke liefde te maken, wél met de arrogantie van de ingebeelde superioriteit !

theophrastus schreef:In het gebed en nergens anders voltrekt zich de openbaring van Christus.

En dus niet in jouw prediking ! Als je dát zou begrijpen, dan zou je vermoedelijk wel ophouden met trollen ! Dat is immers contraproductief voor wat je beweert aan te promoten !

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Finniemc » 01 feb 2012, 15:23

theophrastus schreef:Ik excuseer u ruimhartig.
Niemand is perfect.

Ah, mooi, mijn lijstje met logische redeneerfouten die u maakt kan weer verder aangevuld worden.
Het is niet omdat ik verre van perfect ben dat ik hier geen gelijk heb.
Finniemc

Berichtdoor Digit » 01 feb 2012, 16:33

Let op als je die lijst ooit publiceert ! Ik denk dat er een beperking is van max. 1 Gigabyte per post ! :wink:

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor theophrastus » 01 feb 2012, 21:41

Beste Digit : 9 uitroeptekens in 2 berichtjes ???
Zou je dat zelf niet leuker vinden als je kon discussiëren zonder heel de tijd te roepen ?
Spijtig dat je zo geagiteerd wordt elke keer opnieuw.
Nergens voor nodig, hoor, wat mij betreft. Ik hoor je wel.
theophrastus

Berichtdoor Digit » 01 feb 2012, 21:46

theophrastus schreef:Beste Digit : 9 uitroeptekens in 2 berichtjes ???
Zou je dat zelf niet leuker vinden als je kon discussiëren zonder heel de tijd te roepen ?

Als je beste verdediging er in bestaat om uitroeptekens te tellen, dan bevestigt dat alleen dat je inderdaad geen argumenten hebt (wat ik al herhaaldelijk zegde) ! En de opponent misschien wel hoort, maar er niet naar luistert !

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Finniemc » 02 feb 2012, 12:21

theophrastus schreef:Beste Digit : 9 uitroeptekens in 2 berichtjes ???

Horen misschien wel maar luistert u? (en ik maar denken dat de Salesianen mij geen wijsheden hadden bijgebracht!)
Dat is al de tweede opeenvolgende post dat u niet op de boodschap durft/kan ingaan en dan maar als vluchtgedrag op de man speelt.
Ik zou het vooral leuker vinden om met iemand te discussiëren die de discussie wil aangaan.
Finniemc

Berichtdoor Digit » 02 feb 2012, 13:09

Renate schreef: Heel mooi beschreven in het liedje Jezus redt van Robert Long.

http://www.lyricstime.com/robert-long-j ... yrics.html

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Renate » 02 feb 2012, 13:14

Digit schreef:
Renate schreef: Heel mooi beschreven in het liedje Jezus redt van Robert Long.

Groetjes,

Digit

Link lijkt niet te werken. De tekst staat er wel, maar je moet zelf zoeken en wel onder de R. Dan kom je uiteindelijk hier uit, maar ik denk dat dat dezelfde link is die niet werkt.
Heel vreemd, maar deze link lijkt wel te werken.

Overigens Robert Long heeft ook wel wat onzinnige beweringen over AIDS gedaan.

Wijzigingen: Toevoeging van link en informatie over het functioneren van de link.
Renate

Berichtdoor Blueflame » 02 feb 2012, 18:46

tegenwoordig doen we dat wel zo: http://www.youtube.com/watch?v=1dyCXOEaTFY

:-)

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Renate » 02 feb 2012, 20:53

Dat was ook een mogelijkheid, maar Digit kwam met de link naar de losse tekst, dus daar ben ik ook maar van uit gegaan.
Renate

Berichtdoor Blueflame » 02 feb 2012, 23:07

OK Renate.

Axxyanus, dat Christelijke inspiratie niet bestaat, ben ik niet met je eens.
Waarom denk je dat?
Of misschien beter: waarop baseer je je om dat te denken?

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor axxyanus » 03 feb 2012, 15:09

Blueflame schreef:Axxyanus, dat Christelijke inspiratie niet bestaat, ben ik niet met je eens.
Waarom denk je dat?
Of misschien beter: waarop baseer je je om dat te denken?

Dat lijkt me een beetje de zaken omkeren. Waarom denk jij dat er zoiets als christelijke inspiratie bestaat? Hoe onderscheid je christelijke inspiratie van niet-christelijke inspiratie? Als iemand een bepaald idee heeft en die is ook christelijk, is dat dan automatisch christelijke inspiratie? Is christelijke inspiratie, als je een idee hebt na het overdenken van een christelijke tekst? Heb je dan ook Marxistische inspiratie en Dawkiniaanse inspiratie?

Kijk mensen kunnen zich door van alles laten inspireren, ook door christelijke mythologie. Maar over het algemeen gebruiken we het onderwerp van inspiratie niet als een beschrijving van de soort inspiratie. Niemand spreek VZIW over bv. nazistische inspiratie. Ik zie dan ook geen reden om dat met christus toch te doen. Zeker niet als men daarbij een bewering als "christelijke inspiratie werk wel degelijk" probeert te maken.
axxyanus

Berichtdoor Renate » 03 feb 2012, 16:00

Als een musicus, of kunstenaar zich laat inspireren door verhalen uit de bijbel, of door z'n eigen christen zijn, is er dan geen sprake van christelijke inspiratie?

Voorbeelden: bijbelse taferelen, passies, missen of andere kerkmuziek.
Renate

Berichtdoor Digit » 03 feb 2012, 16:04

What's in a word ?
Ik sluit mij aan bij Axxyanus omdat christenen zo vaak ten onrechte de eer claimen het wiel, het warm water en het gesneden brood te hebben uitgevonden ! Om van de ethiek nog maar te zwijgen !

Als de term "inspiratie" vergezeld wordt van een epitheton, dan kun je er donder op zeggen dat dat "christelijk" is, ook al is het gebruik zo heidens als maar kan zijn ! Laat ons "inspiratie" dan maar gewoon "inspiratie" noemen.

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor axxyanus » 03 feb 2012, 21:19

Renate schreef:Als een musicus, of kunstenaar zich laat inspireren door verhalen uit de bijbel, of door z'n eigen christen zijn, is er dan geen sprake van christelijke inspiratie?

Ik zie niet in waarom. Ik heb nooit horen spreken van heidense, helleense of teutoonse inspiratie. Het enige wat soms gebruikelijk is, is om van een goddelijke inspiratie te spreken in de betekenis dat god de inspiratievonk deed onstaan en zo de kwaliteit van het onstane kunstwerk te beschrijven. Als iemand dan vraagt waarom ik niet toegeef dat christelijke inspiratie werkt, dan lijkt het toch niet zo raar dat ik van oordeel ben dat dat niet bestaat.
axxyanus

Berichtdoor Geen » 03 feb 2012, 21:58

Bach zei dat zijn inspiratie van God kwam. Die uitspraak was christelijk geïnspireerd, maar dat betekent niet dat zijn inspiratie christelijk was. Van iemand die zoiets componeerde als het 'Wohltemperierte Klavier' (dat niks met godsdienst te maken heeft), kun je verwachten dat hij een meesterwerk componeert geïnspireerd door bv. het leven van Boeddha. Is hij dan boeddhistisch geïnspireerd?

En het is ook niet omdat grote orgels meestal in christelijke kerken staan, dat een Japanse shintoïst daar niet geïnspireerd op kan improviseren.
Geen

Berichtdoor Blueflame » 03 feb 2012, 23:10

axxyanus schreef:
Renate schreef:Als een musicus, of kunstenaar zich laat inspireren door verhalen uit de bijbel, of door z'n eigen christen zijn, is er dan geen sprake van christelijke inspiratie?

Ik zie niet in waarom. Ik heb nooit horen spreken van heidense, helleense of teutoonse inspiratie. Het enige wat soms gebruikelijk is, is om van een goddelijke inspiratie te spreken in de betekenis dat god de inspiratievonk deed onstaan en zo de kwaliteit van het onstane kunstwerk te beschrijven. Als iemand dan vraagt waarom ik niet toegeef dat christelijke inspiratie werkt, dan lijkt het toch niet zo raar dat ik van oordeel ben dat dat niet bestaat.

Jamaar Axxyanus, verwar je nu niet goddelijke met Christelijke inspiratie?
Dat goddelijke inspiratie niet bestaat ben ik dadelijk met je eens natuurlijk.
Maar dat niemand zich door het leven van Christus, zoals beschreven in het Nieuwe Testament (NT), laat inspireren, dat kan je toch echt niet zomaar van tafel vegen door gewoon te stellen dat dat niet bestaat.
Ik ken alvast enkele mensen die zich door het NT geroepen voelen en gesterkt weten in het stellen van 'goede daden'. Dat wil zeggen daden waar ik het als humanist mee eens ben.
De vraag of deze mensen zonder het bestaan van dat NT tot diezelfde daden zouden overgaan, valt uiteraard niet te beantwoorden. Maar dat is naast de kwestie.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Heeck » 04 feb 2012, 00:51

Axxy,
Ben je nu echt aan het testen hoever je het droog kan houden na het poneren van een buitensporige opinie?
Want meer is het vanzelf niet.
Dat benadruk je nog door het etaleren van je onervarenheid omdat je nooit van heidense, helleense of teutoonse inspiratie hebt gehoord. Alsof die daarmee ook nooit zouden hebben bestaan.
Zonder onmiddellijk Van Dale op te slaan om daarmee jouw inspiratie in deze plat te slaan zal het velen na een momentje bezinning duidelijk zijn dat de inspiratie meestal wieken krijgt waarmee wat ons vaak omringt een onalledaags tintje krijgt.
Auf Flügeln des Gesanges,
Liefdesliederen,
En hoevelen hebben zich niet laten inspireren door het immer beschikbare naakt, wat desondanks zelden dat van de kunstenaar zelf is?!
En wie door één der muzen wordt begeesterd is terstond geïnspireerd met wat dan binnenstroomt.

Als dus een religie of cultuur het gros van de denkwereld van de mensen beslaat is het redelijk normaal dat de inspiratie ook dan uit dat omringende tevoorschijn komt.
Protestantse inspiratie is duidelijk anders binnengestroomd dan de Katholieke of wetenschappelijke.

Mijn gok is dat inspiratie minstens bestaat uit het zien van een niet alledaags patroon in dat alledaagse. Dat extra vermogen laat een kunstenaar of andere vindingrijke uitsteken boven al wie dat niet heeft.
Oorlog heeft bijbehorende inspiraties opgeleverd. "Jan Gat" van Zadkine in Rotterdam heel herkenbaar voor velen.

Hier wil ik mee aannemelijk maken dat het niet bestaan van christelijke inspiratie juist hoogst onwaarschijnlijk is als het om een christelijke alledaagse cultuur gaat.

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Renate » 04 feb 2012, 09:38

axxyanus schreef:

Nou Wagner was duidelijk geïnspireerd door zeg maar de voor-christelijke godenwereld. Dat zou je misschien als Teutoons kunnen beschouwen.
Renate

Berichtdoor Renate » 04 feb 2012, 09:44

Geen schreef:Bach zei dat zijn inspiratie van God kwam. Die uitspraak was christelijk geïnspireerd, maar dat betekent niet dat zijn inspiratie christelijk was. Van iemand die zoiets componeerde als het 'Wohltemperierte Klavier' (dat niks met godsdienst te maken heeft), kun je verwachten dat hij een meesterwerk componeert geïnspireerd door bv. het leven van Boeddha. Is hij dan boeddhistisch geïnspireerd?

En het is ook niet omdat grote orgels meestal in christelijke kerken staan, dat een Japanse shintoïst daar niet geïnspireerd op kan improviseren.

Bach z'n god was een christelijke god en Bach schreef ook kerkmuziek. Dat kan je moeilijk anders dan christelijk geïnspireerd noemen naar ik meen.

Als iemand een meesterwerk componeert geïnspireerd door het leen van Boeddha, dan zou dat boeddhistisch geïnspireerd kunnen zijn.

Het feit dat orgels in kerken staan, heeft niets te maken met het geloof van de bespeler. Dat is ook heel iets anders. Net zo goed als een atheïst kan genieten van muziek die christelijk geïnspireerd is. Dat geldt voor mij in de eerste plaats voor bijvoorbeeld de muziek van Bach, maar over het algemeen wat minder voor christelijk geïnspireerde popmuziek, zeker als het gaat om dingen die echt bedoeld lijken te zijn om alleen de christelijke doelgroep aan te spreken.
Renate

Berichtdoor Geen » 04 feb 2012, 11:05

Zou de maker van die beroemde film over het leven van Boeddha, die enkele jaren geleden in de bioscopen werd vertoond, boeddhistisch geïnspireerd geweest zijn? Of waren zijn appreciatie voor Siddharta (boeddhisten spreken van 'een boeddha', volgens sommige was Jezus ook een boeddha) en zijn inzet bij het maken van die film christelijk of humanistisch geïnspireerd?

Wat doe je met beroemde (en in zijn geval ook beruchte) genieën zoals Caravaggio? Zijn 'christelijk geïnspireerde werken' maakte hij natuurlijk in opdracht van de clerus, maar was het de christelijke inspiratie die zijn werken (ik denk bv. aan Johannes de Doper) in zijn tijd zo revolutionair en uniek maakten?

Ik vind; als atheïst, de parabel van de Barmhartige Samaritaan (nu haal ik wel het een en het ander door elkaar, zie onderaan) heel inspirerend... zij het i.v.m. menselijke relaties. Maar verhalen zoals dat over de B.S. zijn niet specifiek christelijk. Je kunt voor dezelfde daad die voortkomt uit wat je geneigd bent te doen de inspiratie daartoe even goed aan een christelijk als aan een niet-christelijk verhaal toeschrijven (maar je bent wel geneigd om die daad te stellen).

Ik denk dat we verschillende betekenissen van 'inspiratie', 'geïnspireerd worden tot' enz. door elkaar halen.
Geen

Berichtdoor Renate » 04 feb 2012, 11:45

Geen schreef:Zou de maker van die beroemde film over het leven van Boeddha, die enkele jaren geleden in de bioscopen werd vertoond, boeddhistisch geïnspireerd geweest zijn? Of waren zijn appreciatie voor Siddharta (boeddhisten spreken van 'een boeddha', volgens sommige was Jezus ook een boeddha) en zijn inzet bij het maken van die film christelijk of humanistisch geïnspireerd?

Wat doe je met beroemde (en in zijn geval ook beruchte) genieën zoals Caravaggio? Zijn 'christelijk geïnspireerde werken' maakte hij natuurlijk in opdracht van de clerus, maar was het de christelijke inspiratie die zijn werken (ik denk bv. aan Johannes de Doper) in zijn tijd zo revolutionair en uniek maakten?

Ik vind; als atheïst, de parabel van de Barmhartige Samaritaan (nu haal ik wel het een en het ander door elkaar, zie onderaan) heel inspirerend... zij het i.v.m. menselijke relaties. Maar verhalen zoals dat over de B.S. zijn niet specifiek christelijk. Je kunt voor dezelfde daad die voortkomt uit wat je geneigd bent te doen de inspiratie daartoe even goed aan een christelijk als aan een niet-christelijk verhaal toeschrijven (maar je bent wel geneigd om die daad te stellen).

Ik denk dat we verschillende betekenissen van 'inspiratie', 'geïnspireerd worden tot' enz. door elkaar halen.

Als de persoon zich door z'n eigen overtuiging laat leiden, kan je zeggen dat de persoon door die overtuiging geïnspireerd is. Ik denk bijvoorbeeld dat een atheïst een andere film over Jezus zal maken dan een christen, moslim of boeddhist. Allemaal zullen ze een andere interpretatie geven.
Renate

VorigeVolgende

Keer terug naar Godsdienst/Religie