Katholiek geloof in Vlaanderen

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

Katholiek geloof in Vlaanderen

Berichtdoor theophrastus » 05 jan 2011, 10:13

Omdat sommigen op dit forum er wat gemakkelijk toe neigen de zaken zo voor te stellen alsof godsdienst er steeds minder toe doet in Vlaanderen, of zelfs compleet irrelevant geworden is (ten bewijze waarvan ze dan refereren naar de leegloop van de kerken, alsof dat hét criterium is om de wezensaard van de religiositeit van mensen te beoordelen) : enkele (nieuwe) cijfers uit het onderwijs :
8 op 10 leerlingen in het Nederlandstalig onderwijs kiezen voor katholieke godsdienst als levensbeschouwelijk vak (315.454 op 382.097 leerlingen). In élk net opteren de meeste leerlingen voor katholieke godsdienst als levensbeschouwelijk vak. Evident is dat zo in het vrij onderwijs, maar ook in het officieel gesubsidieerd onderwijs kiest meer dan de helft van de leerlingen voor katholieke godsdienst. Zelfs in het gemeenschapsonderwijs kiest nog 44 % van de leerlingen voor katholieke godsdienst.

Voor alle duidelijkheid : ik vermeldt deze cijfers niet vanuit een soort misplaatst katholicistisch triomfalisme. Het is een strikt persoonlijke gewetenskeuze in welk geloof ouders hun kinderen opvoeden. Maar ik vind wel dat deze cijfers de discussies hier op het forum een beetje onderbouwen. Soms worden de zaken zo voorgesteld alsof een keuze voor het geloof marginaal is. Uit de cijfers blijkt wel iets anders. Als zelfs buiten het vrij onderwijs ouders met een meerderheid kiezen voor katholieke godsdienstlessen, dan zegt dat toch wel iets, vind ik.
En als je kijkt naar de totaliteit van de bevolking : 80 % ! Als ik dat lees, ben ik alleszins niet geneigd te denken dat het atheïsme een erg wervend houvast biedt in deze tijden.

Ik ben benieuwd naar de skepptische reacties op deze cijfers .
theophrastus

Re: Katholiek geloof in Vlaanderen

Berichtdoor Digit » 05 jan 2011, 10:37

Theophrastus,

Misschien heeft dat weinig met overtuiging te maken, maar eerder met een soort "sociale verzekering", kwestie van dat ze later "schoon in het wit" in de kerk kunnen trouwen om er nadien enkel nog de obligate feesten en begrafenissen bij te wonen. En kwestie van het idee van betere toegang te hebben tot het nog steeds machtige "C"-middenveld (ACV, CM, .... ). Of simpelweg met gewoonte en traditie zonder er écht bij na te denken : hun ouders deden immers hetzelfde, en wat was daar verkeerd aan ? En wat zouden bomma of tante Zulma anders wel niet denken/zeggen. En zal de nieuwjaarsbrief daar dan wel evenveel "renderen" ?

Kortom, TheoP, qua symptoom kun je gelijk hebben, maar het leidt weinig twijfel dat de ziekte op de terugweg is !

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor flup64 » 05 jan 2011, 11:55

Beste TP,

Zal ik ff mezelf als voorbeeld nemen.
Mijn vrouw en ikzelf zijn gedoopt en aldus opgevoed.
Ikzelf ben geen gelovige meer sinds mijn 17de. Ikzelf beschouw het als 'de wijsheid komt met de jaren'.
Mijn vrouw is nog 'gelovig', maar in beperkte mate. Niet praktiserend, ik beschouw het eerder als een niet kunnen loslaten. Ieder zijn goed recht. Maar zeker geen "katholiek".
In onze gemeente is er eigenlijk maar een goede school die dan toevallig katholiek is....
Binnen dit kader (familie en infrastructuur) is er voor de zoon gekozen om godsdienst te volgen, hij heeft dit dus niet zelf gekozen.
En ik het het sterke vermoeden dat dit voor de meerderheid van jouw vermelde 'gelovigen' van toepassing is.

In jouw optiek zou ikzelf ook nog "gelovige" zijn. En dan moet ik bekennen.... ik kom nog in de kerk... voor bv. begrafenissen.
Uit respect voor overledene en zijn familie het ritueel bijwonen.

Ik denk dat Digit de nagel op de kop slaat... enerzijds zitten vele van de rituelen in onze maatschappij ingeburgerd, anderzijds is er een sterke zuil. (De "kerk" is altijd tuk geweest op macht. )
flup64

Berichtdoor theophrastus » 05 jan 2011, 12:33

Misschien heeft dat weinig met overtuiging te maken, maar eerder met een soort "sociale verzekering", kwestie van dat ze later "schoon in het wit" in de kerk kunnen trouwen om er nadien enkel nog de obligate feesten en begrafenissen bij te wonen. En kwestie van het idee van betere toegang te hebben tot het nog steeds machtige "C"-middenveld (ACV, CM, .... ).

MIsschien,.... tja,...
Maarre : 80 % ????????

En, Digit, enig idee hoe weinig kerkelijke huwelijken er nog zijn ?
En waarop baseer je de idee dat je moet katholieke godsdienst gevolgd hebben om lid te worden van de CM ?
Of dat je moet katholieke godsdienst gevolgd hebben om een begrafenis te mogen bijwonen ?
Verwar je 2011 niet met 1012 ?

Kortom, TheoP, qua symptoom kun je gelijk hebben, maar het leidt weinig twijfel dat de ziekte op de terugweg is !

Vandaar dat ik dit bericht post.
Cijfers zijn het enige wat we hebben en die geven blijkbaar alle aanleiding om eraan te twijfelen of "de ziekte" op de terugweg is. Op basis van de cijfers is jouw uitspraak vooral whisfull thinking, toch ?
theophrastus

Berichtdoor Timmber » 05 jan 2011, 12:43

theophrastus schreef:Omdat sommigen op dit forum er wat gemakkelijk toe neigen de zaken zo voor te stellen alsof godsdienst er steeds minder toe doet in Vlaanderen, of zelfs compleet irrelevant geworden is (ten bewijze waarvan ze dan refereren naar de leegloop van de kerken, alsof dat hét criterium is om de wezensaard van de religiositeit van mensen te beoordelen) : enkele (nieuwe) cijfers uit het onderwijs :
8 op 10 leerlingen in het Nederlandstalig onderwijs kiezen voor katholieke godsdienst als levensbeschouwelijk vak (315.454 op 382.097 leerlingen). In élk net opteren de meeste leerlingen voor katholieke godsdienst als levensbeschouwelijk vak. Evident is dat zo in het vrij onderwijs, maar ook in het officieel gesubsidieerd onderwijs kiest meer dan de helft van de leerlingen voor katholieke godsdienst. Zelfs in het gemeenschapsonderwijs kiest nog 44 % van de leerlingen voor katholieke godsdienst.

Voor alle duidelijkheid : ik vermeldt deze cijfers niet vanuit een soort misplaatst katholicistisch triomfalisme. Het is een strikt persoonlijke gewetenskeuze in welk geloof ouders hun kinderen opvoeden. Maar ik vind wel dat deze cijfers de discussies hier op het forum een beetje onderbouwen. Soms worden de zaken zo voorgesteld alsof een keuze voor het geloof marginaal is. Uit de cijfers blijkt wel iets anders. Als zelfs buiten het vrij onderwijs ouders met een meerderheid kiezen voor katholieke godsdienstlessen, dan zegt dat toch wel iets, vind ik.
En als je kijkt naar de totaliteit van de bevolking : 80 % ! Als ik dat lees, ben ik alleszins niet geneigd te denken dat het atheïsme een erg wervend houvast biedt in deze tijden.

Ik ben benieuwd naar de skepptische reacties op deze cijfers .

Voor je jezelf rijk rekent: in de lessen godsdienst (waarbij ik gemakshalve even voorbij ga aan de kinderlijke godsdienst lessen uit de lagere school waar vooral opdreunen centraal stond) heb ik destijds volgende zaken geleerd:

- De evangeliën zijn onmogelijk door echte 'apostelen' geschreven maar beduidend later en bovendien is er volop gespiekt, geplagieerd en vakkundig uit de duim gezogen.
- Reclame doel en nut en hoe ze te doorzien.
- De lijkwade van Turijn: leuk maar wetenschappelijk gezien: nep.
- Mirakels: geen enkel afdoend bewijs.
- De wonderen uit de Bijbel: best niet te letterlijk nemen.
- Moord en doodslag in de Bijbel: het waren andere tijden.
- De geschiedenis van het christendom, met o.a. de kerstening te vuur en te zwaard, de inquisitie etc.
- De invloed van de kerk op de behandeling van de oorspronkelijke bevolking van Amerika.

Ik kan zo wel even doorgaan maar wat ik tijdens die lessen voornamelijk heb geleerd is: kritisch denken. En laat dat nou net de aanzet gegeven hebben tot het afdwalen uit de kudde van mijnentwege : :lol: :lol: :lol:
Timmber

Berichtdoor Geen » 05 jan 2011, 13:11

Ach,'"Theophrastus", van alle katholieken die ik ken, en dat zijn er redelijk veel, ken ik er geen enkele (behalve misschien één of twee, en dan twijfel ik nog), die zich iets aan het katholiek geloof gelegen laat liggen. Ze zijn katholiek, en meer moet dat voor de meeste katholieken ook niet zijn. Laat die mensen toch met rust met uw katholicisme, ze vragen daar niet om.
Geen

Berichtdoor Danjal1304 » 05 jan 2011, 13:54

Hoeveel van die 80% jongeren kiest uit eigen beweging voor het Katholieke geloof ? Dwz een volledige onafhankelijke keuze, uiterst doordacht, zonder invloed of inmenging van de ouders?
Danjal1304

Berichtdoor theophrastus » 05 jan 2011, 14:58

Hoeveel van die 80% jongeren kiest uit eigen beweging voor het Katholieke geloof ? Dwz een volledige onafhankelijke keuze, uiterst doordacht, zonder invloed of inmenging van de ouders?

Zo goed als géén, veronderstel ik. Het gaat hier, uiteraard, over de keuze van de ouders : dertigers en veertigers. Die dus massaal kiezen voor katholieke godsdienst als levensbeschouwelijk keuze-vak voor hun kind.
En vind jij dat géén intrigerende vraag waarom die mensen dat kiezen voor hun kind, gesteld dat ze het er met z'n allen over eens zijn dat godsdienst verwerpelijk is en het normale denken ontwricht ?
theophrastus

Berichtdoor On track! » 05 jan 2011, 15:09

In tegenstelling tot bvb jij en mezelf, kiezen de meeste ouders niet voor een bepaalde school/ het vak godsdienst wegens de kwaliteit van de levensbeschouwing.

Zoals Geen reeds zei: die mensen malen niet om uw vorm van katholicisme.

Kiezen voor het katholieke geloof, enkel en alleen op basis van de kwaliteit ervan als levensbeschouwing, is een marginaal verschijnsel!

Praktisch alle "gelovigen" zijn zo opgevoed/ geïndoctrineerd door hun "gelovige" ouders. Of terechtgekomen in een cultuur waar het katholieke geloof de dominante cultuur is!

Ga even zelf na hoe de situatie is in andere landen en in andere tijdperken. Waarom denk jij dat jou woestijngod echter is dan het andere bijgeloof?

Mvg
"Everything is vague to a degree you do not realize till you have tried to make it precise."
-Bertrand Russell-
On track!

Berichtdoor axxyanus » 05 jan 2011, 16:02

theophrastus schreef:
Misschien heeft dat weinig met overtuiging te maken, maar eerder met een soort "sociale verzekering", kwestie van dat ze later "schoon in het wit" in de kerk kunnen trouwen om er nadien enkel nog de obligate feesten en begrafenissen bij te wonen. En kwestie van het idee van betere toegang te hebben tot het nog steeds machtige "C"-middenveld (ACV, CM, .... ).

MIsschien,.... tja,...
Maarre : 80 % ????????

Maar wat betekent die 80% nu juist? Vergeet niet dat dat het overgrote deel van de scholen katholieke scholen zijn waar er er over het algemeen geen keuze is. Dus in een 60% van de gevallen hoort godsdienstles gewoon bij het schoolpakket en kunnen de ouders niet kiezen voor een alternatief.

Vergeet ook niet dat waar er wel een keuze is. De ouders een levensbeschouwelijk vak moeten kiezen. Ze kunnen er niet voor opteren om hun kind die lessen vrij te geven. Dus het zou mij niet verwonderen dat de keuze voor godsdienst maar al te vaak iets is van kiezen waarmee ze enigzins vertrouwd zijn en niet als een teken van engagement.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor On track! » 05 jan 2011, 16:20

axxyanus schreef: Dus het zou mij niet verwonderen dat de keuze voor godsdienst maar al te vaak iets is van kiezen waarmee ze enigzins vertrouwd zijn en niet als een teken van engagement.

Of om de plechtige communie te kunnen doen ... :roll:
"Everything is vague to a degree you do not realize till you have tried to make it precise."
-Bertrand Russell-
On track!

Berichtdoor theophrastus » 05 jan 2011, 17:43

Maar wat betekent die 80% nu juist? Vergeet niet dat dat het overgrote deel van de scholen katholieke scholen zijn waar er er over het algemeen geen keuze is. Dus in een 60% van de gevallen hoort godsdienstles gewoon bij het schoolpakket en kunnen de ouders niet kiezen voor een alternatief.

Ja, wat betekent die 80 % ? Dat is inderdaad de vraag.
Maar toch even inpikken op je opmerking : het levensbeschouwelijke vak is, voor zover ik weet, ook in katholieke scholen vrij te kiezen.
Maar het markantste is toch dat katholieke godsdienst ook door de meerderheid van de leerlingen gekozen wordt in het gesubsidieerd officieel onderwijs (dat niet-confessioneel is) en dat zelfs in het gemeenschapsonderwijs katholieke godsdienst door 44 % van de leerlingen gekozen wordt en dus de meest gemaakte keuze is (de overige 56 % wordt dan verdeeld over islam, protestants, joods en zedenleer).

In tegenstelling tot bvb jij en mezelf, kiezen de meeste ouders niet voor een bepaalde school/ het vak godsdienst wegens de kwaliteit van de levensbeschouwing.

Zoals Geen reeds zei: die mensen malen niet om uw vorm van katholicisme.

Kiezen voor het katholieke geloof, enkel en alleen op basis van de kwaliteit ervan als levensbeschouwing, is een marginaal verschijnsel!

Ik zou mezelf nooit wagen aan uitspraken over de gelovige gezindheid van andere mensen. Het is al zo moeilijk om mezelf te begrijpen.
Maar wat is dan volgens jou de motivatie van pakweg ouders die hun kind naar het gemeenschapsonderwijs sturen om toch voor katholieke godsdienst te kiezen i.p.v. niet-confessionele zedenleer ? Wel te verstaan : de meerderheid dan nog.

Of terechtgekomen in een cultuur waar het katholieke geloof de dominante cultuur is!

Daar kan ik me toch moeilijk in vinden : dat in Vlaanderen anno 2011 het katholicisme de dominante cultuur zou zijn. Daar zie ik toch maar weinig tekens van.
theophrastus

Berichtdoor On track! » 05 jan 2011, 18:16

theophrastus schreef:Maar wat is dan volgens jou de motivatie van pakweg ouders die hun kind naar het gemeenschapsonderwijs sturen om toch voor katholieke godsdienst te kiezen i.p.v. niet-confessionele zedenleer ? Wel te verstaan : de meerderheid dan nog.

Daar bestaan verschillende redenen voor (enige vertouwdheid, plechtige communie, wat zou "de mensen" wel niet denken, ...). Ik kan je daar geen sluitend antwoord op geven. Maar dat was ook mijn argument niet. Het ging over het kiezen voor het katholieke geloof, enkel en alleen op basis van de kwaliteit ervan als levensbeschouwing. Hoeveel ouders in Vlaanderen kiezen voor bvb joodse of protestantse godsdienst? En omgekeerd? Hoeveel kiezen er voor het katholicisme in de protestantse delen van Nederland? Waarom bekeren Aziatische boedhisten zich niet massaal tot het katholicisme?

Hieruit blijkt toch duidelijk dat geografie, tijdsperk en gezindte ouders de determinerende factoren zijn. En bijgevolg niet de kwaliteit van de levensbeschouwing!

theophrastus schreef:Of terechtgekomen in een cultuur waar het katholieke geloof de dominante cultuur is!

Daar kan ik me toch moeilijk in vinden : dat in Vlaanderen anno 2011 het katholicisme de dominante cultuur zou zijn. Daar zie ik toch maar weinig tekens van.

Toch de dominante religieuze cultuur. Maar ik had het niet specifiek over Vlaanderen anno 2011. Het belang en de relevantie van religie is in Vlaanderen gelukkig serieus afgezwakt.

Mvg
-Bertrand Russell-
On track!

Berichtdoor Danjal1304 » 05 jan 2011, 22:20

En vind jij dat géén intrigerende vraag waarom die mensen dat kiezen voor hun kind, gesteld dat ze het er met z'n allen over eens zijn dat godsdienst verwerpelijk is en het normale denken ontwricht ?

Op veel katholieke scholen kun je niet kiezen voor zedenleer als levensbeschouwelijk vak, dus moet je wel godsdienst volgen.
Waarom ouders daarvoor kiezen? Ik denk in de eerste plaats omdat het Katholiek onderwijs , nog altijd, bekend staat als goed onderwijs met een stevige basis voor verdere opleidingen. In veel landelijke gemeentes is er ook enkel maar een katholieke school zodat ouders hun kinderen niet elke morgen naar de 'grootstad' moeten brengen.
Sommige delen van Vlaanderen zijn nu eenmaal zeer traditioneel en conservatief, ik denk dan bv aan West-Vlaanderen, wanneer het gaat over schoolkeuzes.
Danjal1304

Berichtdoor Dwarsdenker » 06 jan 2011, 09:36

theophrastus schreef:Maar toch even inpikken op je opmerking : het levensbeschouwelijke vak is, voor zover ik weet, ook in katholieke scholen vrij te kiezen.

Dit is nieuw voor mij, sinds wanneer?
Wetenschap is gericht op het zoeken naar de best mogelijke verklaring.
Dwarsdenker

Berichtdoor flup64 » 06 jan 2011, 11:50

Dwarsdenker schreef:
theophrastus schreef:Maar toch even inpikken op je opmerking : het levensbeschouwelijke vak is, voor zover ik weet, ook in katholieke scholen vrij te kiezen.

Dit is nieuw voor mij, sinds wanneer?

Lijkt me ook erg raar. En als het zo is, zal het zeker niet in alle scholen zijn.
Ik ken een paar leraars uit het katholiek onderwijs, en hoor van hun dat zijn 'onberispelijk katholiek' moeten zijn of hun job kunnen verliezen. (en dus maar hypocriet wezen).
In de school waar mijn zoon les volgt zit er anderzijds een meisje uit een Indisch-moslim gezin... en zij moet dus ook katholieke godsdienst volgen terwijl het gezin moslim-praktiserend is....

theophrastus schreef:En vind jij dat géén intrigerende vraag waarom die mensen dat kiezen voor hun kind, gesteld dat ze het er met z'n allen over eens zijn dat godsdienst verwerpelijk is en het normale denken ontwricht ?

Hier maak je dus de belangrijkste fout in je redenering. Je gaat ervan uit dat de meerderheid:
1) een duidelijke uitgesproken mening over godsdienst heeft
2) consequent naar die mening handelt (en dus godsdienst kiest voor de kinderen)
3) bewuste (eigen) keuzes maakt betreffende godsdienst en aanverwante

De grote meerderheid gaat evenwel gewoon met de grote massa mee. Eenvoudig, geen weerstand, en men hoort erbij.
Bovendien houden de vragen die wij hier stellen hun niet bezig.
Zij zijn katholiek door opvoeding en gewoonte, hebben nooit anders geweten, zijn misschien ondertussen als bewust (of onbewust) niet gelovig, maar gaan daarom dit nog niet bewust tentoon spreiden. Het zijn geen vaandeldragers.
Blijven doen alsof is immers makkelijk, tegen de traditie ingaan kost moeite. En wat zou het hun opleveren?
Dit is geen verwijt aan deze meerderheid, maar een gevolg van het menselijke sociaal weefsel.
flup64

Berichtdoor cbeeckmn » 06 jan 2011, 15:31

Maar toch even inpikken op je opmerking : het levensbeschouwelijke vak is, voor zover ik weet, ook in katholieke scholen vrij te kiezen.

Klopt niet. In katholieke scholen in België (die onder het vrije gesubsidieerde onderwijs vallen) valt er niet te kiezen: als je kiest voor een katholieke school, kies je meteen ook voor de rooms-katholieke godsdienstlessen. In het gemeenschapsonderwijs kan je wel vrij kiezen voor één van officieel erkende godsdiensten of niet-confessionele zedenleer.
cbeeckmn

Berichtdoor On track! » 06 jan 2011, 15:39

Dat is niet helemaal correct! Moslims kunnen in sommige katholieke lagere scholen islam volgen.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =GLF2RLI7L

Maar let vooral op hoe men voor het vak zedenleer de neus ophaalt :evil: Wat een rot visie is me dat!

Mvg
-Bertrand Russell-
On track!

Berichtdoor cbeeckmn » 06 jan 2011, 15:48

On track! schreef:Dat is niet helemaal correct! Moslims kunnen in sommige katholieke lagere scholen islam volgen.

Maar let vooral op hoe men voor het vak zedenleer de neus ophaalt :evil: Wat een rot visie is me dat!

Mvg

Was ik niet van op de hoogte, dank voor de info. Maar het blijven uiteraard uitzonderingsmaatregelen op het algemene beleid van het katholieke onderwijs. Je kan niet zomaar in een willekeurige katholieke school zedenleer, islam of een ander niet-katholiek levensbeschouwelijk vak gaan volgen. Dat kan wel in het gemeenschapsonderwijs.
cbeeckmn

Berichtdoor Geen » 06 jan 2011, 16:38

Juist, in SOMMIGE katholieke scholen, uitzonderlijk (zeggen ze zelf in o.m. Hasselt).

Heb wel moeten lachen met de zin: (Van Hecke) "En natuurlijk moeten moslims in een katholieke school ook GEWONE godsdienst krijgen (...)" (waarmee bedoeld wordt: katholieke godsdienst).

PS: de/een dochter van Van Hecke geeft zedenleer.
Geen

Berichtdoor Tristan » 06 jan 2011, 18:05

Beste TP,

Hoe je het ook draait of keert, België blijft een land met een zware katholieke inslag. Alle "heidenen" hebben vrijaf op kerstmis, OLV Hemelvaart, Allerheiligen, paasmaandag, pinkstermaandag. Van de 10 wettelijke feestdagen zijn er dus al 5 (= de helft) met een katholieke insteek! De socialisten hebben dan de dag van de arbeid gekregen. Ook al ben ik zelf niet meer gelovig (maar wel katholiek want gedoopt, vormsel gedaan, etc), toch vier ik mee met kerstmis en pasen. Niet zozeer omwille van de katholieke insteek, maar gewoon omdat het een gelegenheid is om met de hele familie samen te komen.

De meeste begrafenissen gebeuren nog altijd in een kerk (ook al is de persoon in kwestie niet gelovig, het is gewoon makkelijker om volk in een kerk te plaatsen), idem voor huwelijken (bijna alle vrouwen dat ik ken willen persé in een kerk trouwen, gewoon om in een mooi kleed in het middelpunt van alle aandacht te staan, als ware het een sprookje, al het overige is bijkomstig), dopen/communie van het kind is met het oog op een eventueel kerkelijk huwelijk later in het leven, etc. Onze ouders passen ons aan aan het feit dat België overwegend katholiek is, maar daarom nog niet gelovig!

Het schoolgaan is ook gekoppeld aan de beschikbaarheid: elk dorp of gemeente heeft praktisch een katholieke school en ook staan katholieke scholen nog steeds hoger aangeschreven (cf. KUL vs VUB). Doordat je dan in een katholieke school les krijgt, doe je automatisch je eerste communie mee met je vriendjes van het eerste leerjaar. En dan later doe je in het zesde studiejaar je plechtige communie met je vriendjes. In mijn tijd was dat woensdag namiddag dat we dan zo wat lessen daarover kregen in het 5de en 6de studiejaar, en dan nadien naar de voetbaltraining. De trainingen werden hier zelfs op afgestemd! Een katholiek land, ik zei het al. Plus die katholieke lagere scholen werken natuurlijk samen met katholieke middelbare scholen. Ikzelf ben van een katholieke kleuterschool naar een katholieke lagere school naar een katholieke middelbare school gegaan. Want ja, al je vriendjes doen dezelfde stappen en laten je ouder meestappen.

De keuze voor katholieke godsdienst in het lessenpakket, idem. De achterliggende gedachte van ouders blijft: mijn kind gaat sowieso ooit naar een begrafenis, huwelijk,... moeten gaan, beter dat hij weet hoe het er aan toe gaat. En ook, de waarden en normen en de verhalen die je leert in die lessen, komen allemaal terug in onze maatschappij. Dat is volgens mij de reden waarom ouders kiezen voor katholiek godsdienstonderwijs. De echte die-hard katholieken die bewust een school met een strikte katholieke godsdienstles kiezen, genre Alexandra Colen, zijn in een zeer kleine minderheid.

In de lagere school (zo'n goeie 20 jaar geleden) heb ik zelf nog les gekregen van een zuster en dat was pure indoctrinatie - Jezus is geweldig en God almachtig. En alle andere godsdiensten zijn slecht. Als kind besef je dat niet, maar achteraf gezien was het soms wel op het randje van verdoken racisme. In het middelbaar de eerste jaren kreeg ik ook nog les van ex-priesters en was het al heel wat beter, de verhaaltjes in de bijbel moest je in zijn context zien etc. En in de hogere jaren van het middelbaar kregen we dan ethische dilemma's (abortus, euthanasie, homohuwelijk, homoadoptie), les over de verschillende godsdiensten,... en leerde je kritisch denken en onderbouwd te discussiëren over die dilemma's. En al die mooie verhaaltjes van de bijbel kwamen helemaal niet meer ter sprake. Ik denk dat jij dit soort van onderwijs eerder als zedenleer zou beschouwen, terwijl het in het lessenpakket toch onder godsdienst viel want gegeven in een katholieke school.

Nu met onze nieuwe kardinaal gaan we misschien terug naar de indoctrinatie van mijn lagere schooltijd, maar ik heb zelf veel meer overgehouden aan het kritische denken van mijn laatste jaren middelbaar.

Ik denk dat het zeer belangrijk is om het begrip godsdienstonderwijs te nuanceren, als je de inhoud van het lessenpakket gaat bekijken. Of zoals Shakespeare het in Romeo en Julia al schreef: "What's in a name?"
Tristan

Berichtdoor Fishstick » 21 jan 2011, 12:37

cbeeckmn schreef:
On track! schreef:Dat is niet helemaal correct! Moslims kunnen in sommige katholieke lagere scholen islam volgen.

Mvg

Was ik niet van op de hoogte, dank voor de info. Maar het blijven uiteraard uitzonderingsmaatregelen op het algemene beleid van het katholieke onderwijs. Je kan niet zomaar in een willekeurige katholieke school zedenleer, islam of een ander niet-katholiek levensbeschouwelijk vak gaan volgen. Dat kan wel in het gemeenschapsonderwijs.

Er zijn echter wél katholieke scholen waar de 'godsdienst' les effectief over godsdiensten gaat, en niet enkel of catholicisme. Ik herinner me heel goed ook les te hebben gekregen over de vijf pilaren van islam, het judaisme en andere levensbeschouwingen.
Fishstick

Berichtdoor Icesurfer » 21 jan 2011, 17:58

1 Volledige scheiding van Religie en Staat.

2 Alleen openbaar onderwijs.

3 Er is maar één wet en die geldt voor iedereen, dus geen aparte wetten voor welke religies dan ook.

4 Religie blijft gerespecteerd in de privésfeer.
Wanneer iemand zich bewust wordt van de realiteit,
schijnt het licht daarvan voor hem uit,
de lamp van Aladdin, het licht dat ons leidt.

[ Inayat Khan ]
Icesurfer

Berichtdoor Tristan » 21 jan 2011, 20:17

Beste Icesurfer,

Mooi idee. Alleen vrees ik dat alleen puntje 2 praktisch haalbaar is en de rest niet. Ik zal het aan de hand van enkele simpele voorbeelden aangeven:
Het dragen van een hoofddoek.
Volledige scheiding van religie en staat dus de staat mag hier geen verbod tegenover stellen of een aparte wet voor opstellen die het dragen verbied. Persoon in kwestie mag dus met hoofddoek naar de rechtbank gaan, pasfoto laten nemen,...
Definieer privésfeer.
Een kerk naast mijn deur die de klokken luidt, een moskee waarbij wordt opgeroepen tot gebed via de minaret,... dit kunnen allemaal privéinitiatieven zijn/worden maar toch overlast bezorgen aan de maatschappij. Idem voor thuisslachtingen. Vindt in de privésfeer plaats dus moet kunnen?
Tristan

Berichtdoor Icesurfer » 22 jan 2011, 16:50

Mooi idee. Alleen vrees ik dat alleen puntje 2 praktisch haalbaar is en de rest niet.

Tristan schreef:Een kerk naast mijn deur die de klokken luidt, een moskee waarbij wordt opgeroepen tot gebed via de minaret,... dit kunnen allemaal privéinitiatieven zijn/worden maar toch overlast bezorgen aan de maatschappij. Idem voor thuisslachtingen. Vindt in de privésfeer plaats dus moet kunnen?

Hallo Tristan,

Alle punten kunnen haalbaar zijn bij voldoende politieke macht.
Ook het verwijderen van oude wetsartikelen die ongelovigen benadelen
en een humanistische ontwikkeling dwarsbomen.
Hier concrete voorbeelden religiante wetten in Nederland :
http://hoeiboei.blogspot.com/2011/01/re ... etten.html

Privéinitiatieven waar anderen last van kunnen ondervinden, zijn daardoor niet meer in de privésfeer.
Een oude vrijdenker heeft b.v. last van klokkengeluid. :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=tonyptTRHq8

Volledige scheiding van religie en staat dus de staat mag hier geen verbod tegenover stellen of een aparte wet voor opstellen die het dragen verbied. Persoon in kwestie mag dus met hoofddoek naar de rechtbank gaan, pasfoto laten nemen,...
Definieer privésfeer.

Beetje moeilijke kwestie. Wanneer we echter consequent zijn dan zou dragen religieuze symboliek op straat niet toegestaan zijn.
Dus ook niet op straat of langs de deuren mensen lastigvallen met religieuze propaganda-lectuur.

Een grijs gebied, mensen die b.v. t-shirts dragen met ' pro-life ' of ' Jezus leeft ' leuzen.
Daarom zijn duidelijke wetten belangrijk, want religieuze reclame roept in de regel tot onverdraagzaamheid en
discriminatie andersdenken op en in het ergste geval tot moord en doodslag.
In een multiculturele maatschappij als de onze is het belangrijk dat democratische verworvenheden beschermd blijven
en dat religie zich het liefst nooit meer bemoeit met de staat.
Wanneer iemand zich bewust wordt van de realiteit,
schijnt het licht daarvan voor hem uit,
de lamp van Aladdin, het licht dat ons leidt.

[ Inayat Khan ]
Icesurfer

Berichtdoor Lorre » 23 jan 2011, 11:21

Icesurfer schreef:Privéinitiatieven waar anderen last van kunnen ondervinden, zijn daardoor niet meer in de privésfeer.
Een oude vrijdenker heeft b.v. last van klokkengeluid. :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=tonyptTRHq8

Ik ben een half jaar geleden verhuisd en woon nu recht tegenover een kerk van Chaldaanse (?) christenen..
De klokken luiden dagelijks om 12u, maar 's zondags luiden ze al om 10u30! De klok hangt letterlijk op 5 meter van mijn bed. Ik kan u verzekeren, daar slaap je niet door!
Ik vraag mij af wat het nut daar eigenlijk nog van is. Hebben die gelovigen geen uurwerk of zo?
Lorre

Berichtdoor Kris Hauchecorne » 24 jan 2011, 13:10

Het aantal ingeschreven gelovigen zegt niets over het waarheidsgehalte van een geloof. Dit maakt eigenlijk allemaal niet zoveel uit.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.
Kris Hauchecorne

Berichtdoor axxyanus » 24 jan 2011, 13:58

Tristan schreef:Beste Icesurfer,

Mooi idee. Alleen vrees ik dat alleen puntje 2 praktisch haalbaar is en de rest niet. Ik zal het aan de hand van enkele simpele voorbeelden aangeven:
Het dragen van een hoofddoek.

Jij hebt een eigenaardige idee van wat de scheiding van religie en staat inhoudt. De scheiding van staat en kerk betekent dat de staat niet voorschrijft wat er in de kerkelijke leer moet staan en dat ze ook geen religieuze voorschriften als wet opneemt.

De overheid kan beslissen dat het van belang is dat iemand duidelijk herkenbaar op zijn pasfoto staat en dat men daarom het volledig hoofd zichtbaar moet zijn op de pasfoto. Dat is een volledig sekuliere beslissing waarin godsdienst geen enkele rol speelt en voldoet dus volledig aan het principe van scheiding tussen kerk en staat.

Door te oppperen dat mensen vanuit een religieuze motivatie, die regelgeving gedeeltelijk naast zich neer mogen leggen (en bv met een hoofddoek op de pasfoto mogen), smokkel je religieuze voorschriften binnen de regelgeving van de overheid en schend je zo de scheiding tussen kerk en staat.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor Kris Hauchecorne » 24 jan 2011, 17:30

Helemaal juist. Geloofsvrijheid eindigd waar anderen er last van krijgen. De grijze zone bestaat dan uit: hoeveel mensen moeten er last van hebben voor je ingrijpt (er zijn altijd muggenzifters) en hoe erg is de overlast. En uiteraard kan de overheid eisen dat je niet (gegeven mssn enkele uitzonderingen) volkomen onherkenbaar de straat op mag.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.
Kris Hauchecorne

Berichtdoor On track! » 11 jan 2012, 10:40

Uit de media:

Van ouders mag school best wat katholieker
Geen vraag om K weg te gommen in Vlaams onderwijs
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=933KNBHT

In tertio:
http://www.tertio.be/downloads/tertio_d ... erwijs.pdf

LEF (Levensbeschouwing, Ethiek, Filosofie)
http://www.h-vv.be/Levensbeschouwelijke ... n-evolutie

Ik hoop toch dat men ooit dat katholieke etiket van zich af kan schudden en voor een inclusief/neutraal project kiest. Zowel voor scholen, universiteiten, ziekenfondsen, ziekenhuizen als vakbonden. Het is nodeloos discriminerend tegenover andersdenkenden. En de levensbeschouwing is voor de werking meestal niet relevant. Enkele specifieke situaties daar gelaten (abortus, levensbeschouwlijke vakken, ... ), waarbij het trouwens niet moeilijk is om de patient/ leerling/ ... in zijn waarde te laten en zelf te laten beslissen.

Mvg
-Bertrand Russell-
On track!

Berichtdoor Mees » 11 jan 2012, 14:49

On track! schreef:Ik hoop toch dat men ooit dat katholieke etiket van zich af kan schudden en voor een inclusief/neutraal project kiest. Zowel voor scholen, universiteiten, ziekenfondsen, ziekenhuizen als vakbonden.

De fout ligt voor een groot deel bij vrijzinnigen die blijven kiezen voor een k-school, k-ziekenfonds of k-vakbond. Hoe kan je willen dat k-ers daar op toegeven als de vrijzinnige intelligentia hen blijft voeden?
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

Berichtdoor theophrastus » 11 jan 2012, 17:12

Interessant onderzoek van de KUL naar de houding van ouders ten aanzien van het katholieke opvoedingsproject van katholieke scholen.
Militante atheïsten hier op het forum schermen vaak met het argument dat vele (meerderheid ?) van de ouders niet kiezen voor een katholieke school uit overtuiging, maar om één of andere atypische reden (bereikbaarheid, kwaliteit, gewoonte).
Uit recent onderzoek van de KUL blijkt dat zomaar eventjes 3/4 van de ouders wenst dat de school werk maakt van het specifieke christelijke opvoedingsproject en het niet zomaar bij de "softe" humanistische principes houdt. Zij hopen erop dat de school de evangelische boodschap op een duidelijke manier uitdraagt en vertaalt op een manier dat zij in de moderne context door de kinderen kan begrepen worden.
1/4 van de ouders wenst een stringentere en eenduidiger katholieke profilering (geen gering aantal als je nagaat dat 3/4 van alle kinderen in Vlaanderen naar een katholieke school gaan !).
Slechts 1,7 % van de ouders is gekant tégen het katholieke karakter van een katholieke school.
Ik post dit omdat uit deze cijfers vooral blijkt dat verschillende militanten hier op dit forum maar al te graag hun wensen voor werkelijkheid nemen. Zij "geloven" o zo graag dat God dood is en de godsdienst op de terugweg maar zij staren zich blind op de terugloop van het kerkbezoek. De gehechtheid aan het christendom neemt toe in plaats van af.

En de levensbeschouwing is voor de werking meestal niet relevant

Natuurlijk wel.
Dat is net de reden waarom die ouders dat vragen.
theophrastus

Berichtdoor frank06 » 11 jan 2012, 17:21

Beste,
theophrastus schreef:Interessant onderzoek van de KUL naar de houding van ouders ten aanzien van het katholieke opvoedingsproject van katholieke scholen.

Een beetje tegen de verwachtingen in, maar best interessant. Hebt u een link naar dat onderzoek?
Alvast bedankt.

Frank
[edit]Mijn fout: ik heb ondertussen de links in deze thread gevonden. Excuses.[/edit]
Laatst bijgewerkt door frank06 op 11 jan 2012, 17:24, in totaal 1 keer bewerkt.
frank06

Berichtdoor Mees » 11 jan 2012, 17:22

theophrastus schreef:Militante atheïsten hier op het forum schermen vaak met het argument dat vele (meerderheid ?) van de ouders niet kiezen voor een katholieke school uit overtuiging, maar om één of andere atypische reden (bereikbaarheid, kwaliteit, gewoonte). Uit recent onderzoek van de KUL blijkt dat zomaar eventjes 3/4 van de ouders wenst dat de school werk maakt van het specifieke christelijke opvoedingsproject en het niet zomaar bij de "softe" humanistische principes houdt. Zij hopen erop dat de school de evangelische boodschap op een duidelijke manier uitdraagt en vertaalt op een manier dat zij in de moderne context door de kinderen kan begrepen worden.

Die studie bewijst niet dat de militante athëisten 'hier' gelogen hebben over hun motieven.
Maar toegegeven, athëisten die hun kinderen naar k-scholen sturen zijn deel van het probleem.

theophrastus schreef:Ik post dit omdat uit deze cijfers vooral blijkt dat verschillende militanten hier op dit forum maar al te graag hun wensen voor werkelijkheid nemen. Zij "geloven" o zo graag dat God dood is

Hohoho Kerstman, niemand stelt hier dat je god dood is. HIj bestaat gewoonweg niet, hij kan dus ook niet sterven.

theophrastus schreef:en de godsdienst op de terugweg maar zij staren zich blind op de terugloop van het kerkbezoek. De gehechtheid aan het christendom neemt toe in plaats van af.

Waar haal je dat? Vroeger was zowat iedereen katholiek en nu is het aantoonbaar veel minder. Hoe kan het dan toenemen?
Dat is zoals een politieke partij die roept dat ze de verkiezingen gewonnen heeft omdat ze 1 procentje meer gehaald heeft dan de polls aangaven terwijl ze 5 procent verloren tegenover vorige verkiezing.
Laatst bijgewerkt door Mees op 11 jan 2012, 17:32, in totaal 1 keer bewerkt.
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

Berichtdoor On track! » 11 jan 2012, 17:24

frank06 schreef:Een beetje tegen de verwachtingen in, maar best interessant. Hebt u een link naar dat onderzoek?
Alvast bedankt.

Frank

Je kan de link "tertio" volgen in mijn post hierboven.

Mvg
-Bertrand Russell-
On track!

Berichtdoor On track! » 11 jan 2012, 18:35

theophrastus schreef:Militante atheïsten hier op het forum schermen vaak met het argument dat vele (meerderheid ?) van de ouders niet kiezen voor een katholieke school uit overtuiging, maar om één of andere atypische reden (bereikbaarheid, kwaliteit, gewoonte).

Uit recent onderzoek van de KUL blijkt dat zomaar eventjes 3/4 van de ouders wenst dat de school werk maakt van het specifieke christelijke opvoedingsproject en het niet zomaar bij de "softe" humanistische principes houdt. Zij hopen erop dat de school de evangelische boodschap op een duidelijke manier uitdraagt en vertaalt op een manier dat zij in de moderne context door de kinderen kan begrepen worden.

Dit is dus een non sequitur. Het is niet omdat zij 'dit' wensen, dat dat de voornaamste reden is om voor een katholieke school te kiezen. Wat 'dit' precies inhoudt, is ook niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk zullen verschillende mensen, dit op een heel verschillende manier invullen.

Ook uit het onderzoek: ongeveer 60% is tegen secularisering, 22% twijfelt en 18% is voor. Dit betekent dat er een draagvlak is binnen de scholen om de K-identiteit te behouden. Maar echt overweldigend is die niet. Zeker als we meenemen dat er ook nog andere redenen kunnen meespelen om tegen de secularisering te zijn, dan de waarde van 'het geloof'.

Mvg
-Bertrand Russell-
On track!

Berichtdoor Digit » 11 jan 2012, 20:19

On track! schreef:Ook uit het onderzoek: ongeveer 60% is tegen secularisering, 22% twijfelt en 18% is voor.

Secularisering is neutraal maken ten opzichte van godsdienst. Hier in Vlaanderen is dat synoniem maken met toevertrouwen aan de overheid. Misschien is de perceptie dat de overheid dat niet goed gaat doen, bv. nivellement vers le bas, en wil men kwaliteitsscholen behouden. Ongeacht de religieuze zuil waartoe ze behoren.

On track! schreef:Ook uit het onderzoek: ongeveer 60% is tegen secularisering, 22% twijfelt en 18% is voor. Dit betekent dat er een draagvlak is binnen de scholen om de K-identiteit te behouden.

Non sequitur : er draagvlak voor privé-onderwijs, vermoedeljk op grond van kwaliteitsperceptie ! Of dat per sé katholiek moet zijn blijkt hier niet uit. Mogelijks zouden niet-katholieke scholen met een sterk kwaliteitsimago het even goed doen ! Dat weten we niet !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Geen » 12 jan 2012, 00:22

Even terzijde (en ik geef toe dat ik een beetje vanuit ergernis reageer):

Wat bedoelt men men "kwaliteitsonderwijs"? "Perfecte scholen zijn slechte scholen," zei (als ik mij niet vergis) Ysaya Berlin. Hij bedoelt dat een perfecte school aangepast is aan de omstandigheden van het moment, de tijd (het "tijdperk"). Wij kunnen de toekomst niet voorspellen; "Wat we nodig hebben," zegt hij, "zijn goede scholen". De afwezigheid van perfectie schept een ruimte.

Wat ik in het (lager) onderwijs heb gemerkt, is de steeds toenemende nadruk op wat ik gemakshalve 'gammavaardigheden' noem. Die zijn belangrijk, en zijn in deze tijd van zeer groot belang (zullen dat ook blijven). Maar ondertussen zitten we wel opgescheept met een gebrek aan technisch geschoolden (in Nederland wordt het probleem steeds ernstiger: "We zullen het in de toekomst met minder bekwame technici moeten doen," dixit vanuit de bedrijfswereld).

"Kwaliteitsonderwijs" levert jongeren af die naar de universiteit gaan en advocaat worden ('t is maar één voorbeeld). Die bekwame loodgieter waar je (ondanks - of juist dank zij - het brico-tijdperk) al eens een beroep moet doen heeft geen kwaliteitsonderwijs genoten, want is toch "maar" loodgieter geworden.

Het is met dat begrip "kwaliteitsonderwijs" gelijk met het begrip "kwaliteitskrant". Dat je vaak ook in die laatste tussen al die communicatie naar informatie moet gaan zoeken zoals naar een verdwaalde sok in een berg wasgoed is een voorbeeld van wat men onder kwaliteit verstaat.

Kortom (een vraag dus): wat is dat, kwaliteitsonderwijs?
Geen

Berichtdoor Digit » 12 jan 2012, 00:41

Geen schreef:Kortom (een vraag dus): wat is dat, kwaliteitsonderwijs?

Ik zou het begot niet weten. Maar het ging mij niet om de objectief toetsbare kwaliteit vanuit bepaalde doelstellingen. Ik had het wel degelijk over de perceptie van kwaliteit, datgene wat de mensen voor hun kinderen wensen, en ik heb wel degelijk de indruk dat het vrij katholiek daarin een mate van voorsprong heeft op het officiële. Het ging mij dus enkel om het feit dat de voorkeur voor katholiek onderwijs niet noodzakelijk aan de religie zelf moet geweten worden, maar, minstens evenzeer aan gepercipiërde kwaliteitsverschillen, of die nu al dan niet reëel zijn !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor willem_betz » 14 jan 2012, 15:22

kwaliteit is een begrip dat heel veel verschillende aspecten kan dekken. Voor de enen is het tucht, zelftucht, goede manieren, voor anderen is het slagen in het universitair onderwijs of...
Er speelt in het Belgische scholenonderscheid ook een element dat de katholieke scholen door hun semi-privé statuut een grotere (ondemocratische ?) vrijheid hebben op gebied van keuze van leerlingen (het "betere" volk selecteren ) en ook meer soepelheid in het aanwerven ontslaan van leerkrachten: slechts functionerenden kunnen gemakkelijker ontslagen worden.
En ja, niet te ontkennen, de grote toevloed van migranten heeft in sommige scholen waar ze nu in de meerderheid zijn gezorgd voor een verlaging van de kwaliteit.
Volgens sommige meningen heeft een te sterke invloed van de vakbonden in het rijksonderwijs om hun leden te beschermen een te grote prioriteit gekregen op de kwaliteit van het onderwijs ten behoeve van de leerling.
Uit mijn eigen beperkte observatie in mijn streek heb ik de indruk dat de persoonlijkheid en de inzet van een directie heel bepalend kan zijn voor de kwaliteitsperceptie van een school. Ik zie goed en slechte voorbeelden, zowel in het katholieke als in het rijksonderwijs, ik zie ook een langzaam naar elkaar toegroeien in het functioneren door het verdwijnen van de religieuzen die de scholen vroeger met ijzeren hand regeerden. Zou het nog veel gebeuren dat de ganse school de dag begint met een gebed of zelfs met een kerk-mis ?
Merkwaardig hoe iemand diemisschien eerder toevallig bij een groep is gaan behoren na een tijdje een mentaliteit gaat krijgen ergens bij te horen waar het beter is en gaat verkondigen dat zijn groep beter is. je merkt dat zelfs aan de universiteiten, de ingenieurs, juristen of artsen van A menen dat die van B maar zus en zo opgeleid zijn, en vice versa, dat het in de andere universiteit veel gemakkelijker is om een diploma te halen... 8)
Zouden we ooit van dit soort zuil of groepsdenken vanaf geraken , ik denk het niet, de stam van onze grot is beter dan die van de grot daarnaast, geen twijfel !
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Volgende

Keer terug naar Godsdienst/Religie