Kansarmoede wordt groter?

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

Kansarmoede wordt groter?

Berichtdoor Greetdesaedeleer » 15 dec 2010, 00:55

Beste forumleden

Graag had ik jullie mening gehoort hoe jullie denken over de kansarmoede in België.
Merken jullie meer kansarmoede in jou buurt? woonwijk of gemeente?
of juist andersom.

Alvast bedankt voor jullie reactie !

Groeten
Greet
Greetdesaedeleer

Re: Kansarmoede wordt groter?

Berichtdoor Gps » 15 dec 2010, 03:02

In Nederland worden de rijen bij de voedselbank langer.

Er zijn ook steeds meer mensen met schuldenproblematiek.

In mijn omgeving (Amsterdam) zie ik de armoede groeien.
Gps

Berichtdoor On track! » 15 dec 2010, 13:05

Dag Greet,

Kansarmoede volgens http://www.encyclo.nl:

sociaaleconomische positie die wordt gekenmerkt door een achterstand op verschillende terreinen tegelijk zoals inkomen, opleiding en vorming, huisvesting, welzijn en gezondheid, vrijetijdsbesteding en cultuur, politieke en maatschappelijke participatie

Bekijk het eens op wat langere termijn. Dan komt er een duidelijk beeld naar voren. In België is er de laatste 100j een constante trend van verbetering. Enkel onderbroken door de WO'n. In de rest van de wereld is het algemeen beeld hetzelfde. De voornaamste veroorzaker van echte achteruitgang is oorlog. Godsdienst mag op de tweede plaats.

In België is men de laatste 100j op alle terreinen met reuzensprongen vooruitgegaan. Voornamelijk te danken aan de vrede, wetenschap/ technologie en de emancipatie van het volk (oa. mensenrechten). Uitdagingen voor de toekomst zijn overbevolking, ecologie, ...

Dit is geen pleidooi om op onze lauweren te rusten. Enkel een poging om "the bigger picture" mee te geven.

groetjes
"Everything is vague to a degree you do not realize till you have tried to make it precise."
-Bertrand Russell-
On track!

Berichtdoor Mees » 15 dec 2010, 14:56

IK stel in mijn bescheiden stadje 2 tendensen vast (mijn ervaring reikt niet verder):
- duidelijk minder armoede en zeker verbeterde levensomstandigheden bij de traditioneel armoedigen (noem ze arme Belgen),
- duidelijk veel armoede en slechte levensomstandigheden bij de nieuwe armoedigen (noem ze arme inwijkelingen).

Wat de 1ste groep betreft vind ik dat ondanks hun verbeterde omstandigheden de kloof tussen hen en de normaal begoeden best wel groter geworden is. Ik heb zoiets van: zij zijn er op verbeterd maar ik nog meer.
Wat de 2de groep betreft kan ik geen vergelijking maken met vroeger want toen waren ze er niet (in mijn stadje).
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

Berichtdoor On track! » 15 dec 2010, 15:31

Mijn stad (Gent) heeft ook problemen met die ingevoerde kansarmoede. De Roma zijn het meest recente voorbeeld: http://www.deredactie.be/permalink/1.633672 Wat de ingevoerde kansarmoede betreft kan Gent wel een vergelijking maken met vroeger. Maar dat is een moeilijke oefening en een complex verhaal.

mvg
"Everything is vague to a degree you do not realize till you have tried to make it precise."
-Bertrand Russell-
On track!

Berichtdoor Gps » 17 dec 2010, 06:12

Nu ik de andere reacties lees, wil ik wel iets toevoegen.

De toename die ik zie, is pas sinds de "crisis".
Gps

Keer terug naar Godsdienst/Religie