armoede in het westen kan teken zijn van consumptiedrang

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

armoede in het westen kan teken zijn van consumptiedrang

Berichtdoor Thomas » 06 sep 2010, 13:53

Volgens sommige gelovigen zijn arme mensen moreel correcter dan rijke mensen. Sommige gelovigen zeggen dat rijke mensen (of bemiddelde mensen) de consumptiemaatschappij vertegenwoordigen, terwijl arme mensen dat niet zouden doen.

Volgens mij is dit daarom niet altijd juist.

Het zijn vaak rijke mensen die hun geld niet direct uitgeven en zich laten verleiden door de roep van reclamemakers. Maar weldoordacht hun geld opzijzetten. Rijk worden doe je immers niet door veel geld te verdienen, maar door het weinige dat je krijgt niet uit te geven en eventueel te doen opbrengen.

Veel arme mensen - vooral in het Westen - hebben echter de neiging om het beetje geld dat ze in handen krijgen direct uit te geven aan allerlei consumptie-artikelen omdat ze de verleiding van deze artikelen niet kunnen weerstaan.

Terwijl mensen, die na hard werken en sparen rijk geworden zijn, tijdens hun leven de moed hadden om opzij te zetten. (voor hun kinderen, voor hun ouderdom enz.)

Daarom is het niet zo correct om negatief te zijn t.a.v. mensen die veel geld hebben verzameld tijdens het leven. Zij zijn immers diegenen - hoe tegenstrijdig dat ook lijkt - die het minst aan de consumptiedrang toegaven en hun geld wisten vast te houden.

Soms wordt op een mens die rijk geworden is, na een leven van hard werken, negatief gekeken door gelovigen. En wordt een arme mens opgehemeld.

Dan wordt vergeten dat voor zo iemand rijk werd, vaak hard gewerkt heeft tijdens zijn leven, levenlang spaarzaam geld opzijgezet heeft zonder toe te geven aan directe consumptie of zoals sommige arme mensen aan het direct moeten uitgeven van het beetje geld dat ze in handen krijgen.

Daarom is armoede in een westerse samenleving soms ook een teken van consumptiedrang, en is rijkdom in een samenleving waar iedereen kansen heeft om te sparen en een goed leven te hebben soms eerder een teken van niet mee te doen aan de consumptiementaliteit. Maar enkel dingen kopen die je echt nodig hebt voor je gezin, je kinderen, je kleinkinderen enz.

Met vriendelijke groeten,
Maarten
Laatst bijgewerkt door Thomas op 06 sep 2010, 15:48, in totaal 6 keer bewerkt.
"science is a culture of (reasonable) doubt" (Richard Feynmann)
Thomas

Re: armoede in het westen is teken van consumptiementaliteit

Berichtdoor Thomas » 06 sep 2010, 13:55

Zo is er het verhaal van de arme en de rijke man.

Op een dag komt een wijze leraar een dorp binnen en ziet een arme man en een rijke man.
Hij neemt het geld van de rijke man en geeft het aan de arme man, zodat de rijke nu arm is en de arme rijk.

Tien jaar later komt de leraar terug in het dorp.

Wat ziet hij?

Dat de man die oorspronkelijk arm was, terug arm geworden is.
En dat de man die oorspronkelijk rijk was, terug rijk was geworden.

De arme man had al zijn geld opgedaan aan allerlei leuke dingen, die hij eindelijk kon kopen.
Terwijl de rijke man, die zijn geld had afgegeven, manieren vond om het weinige dat ie kreeg in potjes te steken en te sparen of opzij te zetten. Terwijl de arme man grote sier hield met het geld dat ie gekregen had.

Zo kon de rijke man voor zichzelf, zijn gezin en kinderen blijven zorgen en zijn geld zelfs doen vermeerderen, terwijl de arme aan gebrek begon te leiden, omdat diens geld na een tijdje op was.

Rijk worden doe je dus door juist niet aan de verleidingen van de consumptiemaatschappij toe te geven, maar je geld te sparen of opzij te zetten.
Een materieel rijk mens in het Westen is dus vaak iemand, die hoe tegenstrijdig het ook klinkt, zich niet laat verleiden door 'de consumptiemaatschappij. Terwijl een materieel arme mens dat juist wel vaak doet.

Met vriendelijke groeten,
Maarten
Thomas

Berichtdoor Koerok » 06 sep 2010, 14:29

Thomas schreef:Daarom is armoede in een westerse samenleving eerder een teken van consumptiedrang, en is rijkdom in een samenleving waar iedereen kansen heeft om te sparen en een goed leven te hebben eerder een teken van niet mee te doen aan de consumptiementaliteit. Maar enkel dingen kopen die je echt nodig hebt voor je gezin, je kinderen, je kleinkinderen enz.

Sparen is niet persé nadelig voor de economie. Spaargeld wordt immers opnieuw uitgeleend aan bijv. ondernemers die er nieuwe goederen en diensten door kunnen aanbieden. Zonder spaarders zou een bedrijf afhankelijk zijn van eigen kapitaal of directe investeerders.
Omgekeerd is consumeren prima, zolang het maar met geld gebeurt dat je kunt missen.

Een materieel rijk mens in het Westen is dus vaak iemand, die hoe tegenstrijdig het ook klinkt, zich niet laat verleiden door 'de consumptiemaatschappij.

Ik ben geen econoom, maar het lijkt me niet meer dan common sense dat het altijd onverstandig is om geld uit te geven dat je moeilijk kunt missen. Er moet gewoon een goede balance zijn tussen consumeren en jezelf indekken tegen eventuele financiële tegenslagen in de toekomst (= sparen).
Mits dat natuurlijk mogelijk is, want iemand die weinig heeft zal alles uitgeven aan de noodzakelijkse levensbehoeften.

Groeten,
Koerok
"Ever notice how people who believe in creationism look really unevolved? . . . Their eyes real close together. Eyebrow ridges. Big, furry hands and feet. 'I believe God created me in one day.' Looks like he rushed it to me.'" Bill Hicks
Koerok

Berichtdoor Thomas » 06 sep 2010, 14:54

Volledig mee eens. Alleen wilde ik dit hier even schrijven als reactie op de gedachte bij sommige gelovigen dat arme mensen vaak niet op consumptie gericht zijn, en rijke mensen wel. Terwijl dat in werkelijkheid vaak ook andersom het geval kan zijn.
Maar inderdaad: met consumeren is niks mis.
Thomas

Re: armoede in het westen kan teken zijn van consumptiedrang

Berichtdoor Mees » 06 sep 2010, 20:02

Thomas,

Je start je topic met wat sommige gelovigen denken en wat verder breidt je dat uit naar zowat gelovigen in het algemeen, althans zo lees ik het.

Denk je niet dat je de meer voor de hand liggende oorzaken van rijkdom even vergeet?

Als sparen er één van is (en ik betwijfel dat je van sparen echt rijk kan worden) wat dan met mateloze hebzucht, diefstal, belastingsontduiking, erven, zwartwerk, oplichterij,...

Bvb. Waarom is de RKK zo rijk? Ik denk niet dat het veel met sparen te maken heeft, wel met een bijna perfecte oplichterij (als je het bewijs enkel krijgt als je dood bent, riskeren ze geen rechtzaken).

Ik vind het ook ietwat vreemd om armoede te koppelen aan consumptiedrang. Want als je kan consumeren ben je niet arm. Zelfs al heb je je geld kwijt dan heb je er iets leuker voor in de plaats. Je investeert je rijkdom dus gewoon in iets anders, je wordt er niet echt armer van.

Bovendien, wie sterft met schulden heeft rijk geleefd :-)
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

Berichtdoor Thomas » 06 sep 2010, 21:45

Ja, da's ook een manier om het te bekijken natuurlijk.
Thomas

Berichtdoor Koerok » 06 sep 2010, 22:08

Mees schreef:Als sparen er één van is (en ik betwijfel dat je van sparen echt rijk kan worden) wat dan met mateloze hebzucht, diefstal, belastingsontduiking, erven, zwartwerk, oplichterij,...

Ten eerste vergeet je de meest voordehand liggen: hard werken.
Ten tweede: wat doet 'erven' in dit dubieuze rijtje?
"Ever notice how people who believe in creationism look really unevolved? . . . Their eyes real close together. Eyebrow ridges. Big, furry hands and feet. 'I believe God created me in one day.' Looks like he rushed it to me.'" Bill Hicks
Koerok

Berichtdoor Geen » 07 sep 2010, 00:59

Ten derde: "know(-)how" (en wat je ermee doet hoeft niet eens illegaal te zijn). Of al rijk genoeg zijn om die "knowhow" te betalen. En "de juiste relaties" natuurlijk. In P Magazine werd een paar weken geleden in een artikel uitgelegd hoe een van de rijkste mensen van België er in slaagt minder belastingen te betalen dan de gemiddelde schoonmaakster.
Geen

Berichtdoor Thomas » 07 sep 2010, 06:46

Koerok schreef:Ten eerste vergeet je de meest voordehand liggen: hard werken.

Dat is zeker zo voor de meesten van ons: geld is moeizaam verdiend en heel snel weer uitgegeven. Hard werken voor een beetje.
Daarnaast word je overstelpt met uitgeefmogelijkheden. Je hoeft zelfs niet rond te kijken of je hoort en ziet overal handen die je geld graag willen aannemen.
Makkelijk leningen kunnen afsluiten bijvoorbeeld. De kredietkaart, die de bankencrisis mee veroorzaakte. Internetshoppen.
Ik herinner mij het reclamezinnetje nog: "Bij ... lenen is als lenen bij een vriendin". Terwijl die vriendin wellicht al meermaals de deurwaarder heeft gestuurd naar haar 'vrienden'.
In een wereld vol consumptieverleiding is het zelfs voor een doorsnee mens moeilijk zijn geld vast te houden. De kleine lettertjes over de leningrente niet lezen en je kan 'hard werken' veranderen in 'hard werken om voor lange tijd vast te zitten aan het afbetalen van schulden en leningen plus de intresten'.

En volgens mij is dat de cruciale factor: je betalingsmoraal. Kan je geld vasthouden, ondanks de honderden 'koopjes' of niet?

Kan je je moeizaam verdiende centjes een tijdje vasthouden en meer laten worden of moet je hard werken voor geld dat je al hebt uitgegeven?
Er zijn er velen die hard werken om schulden en leningen te boven te komen en meer leningen aangaan om deze put te vullen door een nieuwe grotere put te maken. Ze hebben nog nauwelijks reserve meer, want moeten deze volledig aanspreken. Er wordt direct beslag gelegd op het beetje dat ze over houden (op een strict wettelijk minimum nagelaten). Een klein duwtje en ze liggen omver. En toch willen ook zij ergens nog gelijke tred kunnen houden met 'de anderen', wat begrijpelijk is. Reclamespots brainwashen ons immers dagelijks met hoever we afwijken van wat 'een normaal leven' is en wat daarin te permitteren valt. Deze propaganda bepaalt de betalingsmoraal van velen veel meer dan we bevroeden.

Volgens mij hangt veel samen met die betalingsmoraal.
Thomas

Berichtdoor Mees » 07 sep 2010, 10:49

Koerok schreef:
Mees schreef:Als sparen er één van is (en ik betwijfel dat je van sparen echt rijk kan worden) wat dan met mateloze hebzucht, diefstal, belastingsontduiking, erven, zwartwerk, oplichterij,...

Ten eerste vergeet je de meest voordehand liggen: hard werken.
Ten tweede: wat doet 'erven' in dit dubieuze rijtje?

1. Het rijtje was geenszins volledig. Daar stond dan ook de ,... voor. Hard werken zal er wel bij horen. Al heb ik nog nooit gehoord van iemand die alleen door hard werken rijk geworden is (dat wil niet zeggen dat er geen zijn natuurlijk). Meestal is het dan een combinatie van hard werken ... én belastingsontduiking én bedrog én .... Het gomt het harde werken niet uit maar het zet het wel in het juiste perspectief.

2. Het was niet bedoeld als dubieus rijtje, net daarom staat 'erven' er bij. Maar als je wilt... de topic focuste er wat mij betreft te veel op dat je door hard te werken rijk wordt en door te consumeren arm. M.a.w. 'rijk' en 'arm' kleuren de betrokkenen want ze zijn er zelf verantwoordelijk voor. Veel mensen worden rijk door te erven. In dat geval is het geen eigen verdienste.
Mees

Berichtdoor Mees » 07 sep 2010, 10:55

Geen schreef:Ten derde: "know(-)how" (en wat je ermee doet hoeft niet eens illegaal te zijn). Of al rijk genoeg zijn om die "knowhow" te betalen. En "de juiste relaties" natuurlijk. In P Magazine werd een paar weken geleden in een artikel uitgelegd hoe een van de rijkste mensen van België er in slaagt minder belastingen te betalen dan de gemiddelde schoonmaakster.

Hun knowhow zal zeker een zeer belangrijke factor zijn... maar ook hier vraag ik me af of die knowhow belangrijker is dan het wegen van de rijken op de wetgevers en dus op de wetten?
Mees

Berichtdoor Mees » 07 sep 2010, 11:05

Thomas schreef:En volgens mij is dat de cruciale factor: je betalingsmoraal. Kan je geld vasthouden, ondanks de honderden 'koopjes' of niet? ..... Reclamespots brainwashen ons immers dagelijks met hoever we afwijken van wat 'een normaal leven' is en wat daarin te permitteren valt. Deze propaganda bepaalt de betalingsmoraal van velen veel meer dan we bevroeden.
Volgens mij hangt veel samen met die betalingsmoraal.

Toch blijf ik er bij dat je rijkdom te eng bepaalt door enkel op het bezit van geld te focussen.

Iets kopen verarmt je niet per se. Je rijkdom zit dan gewoon in iets anders.

Stel dat je 1000.000 EUR op je spaarboekje hebt. Ben je dan rijk als je dat geld niet kan gebruiken (want je moet sparen)? Volgens mij ben je dan arm. Want je hebt hard ( :lol: ) gewerkt voor dat geld en uiteindelijk eindig je met niets (gewoon wat geld dat je niet mag uitgeven en waar je dus helemaal niets aan hebt).

Pas als je die 1.000.000 EUR mag consumeren, ben je rijk.
Mees

Berichtdoor axxyanus » 07 sep 2010, 11:06

Armoede in het westen kan teken zijn van consumptiedrang? Dat kan misschien wel kloppen maar ik vermoed dat ook het omgekeerde speelt, namelijk dat armoede een oorzaak van consumptiedrang kan zijn.

We kunnen natuurlijk enkel naar het gedrag kijken maar een belangrijke vraag is hoe onstaat dat gedrag. We leven in een maatschappij waar een deel van onze eigenwaarde bepaald wordt door ons bezit of door de mate waarin we mee zijn met de tijd. Dus dat je als arme persoon wiens eigenwaarde vaak al een knak gekregen hebt, nog eens extra in de verleiding komt om te consumeren om op die manier je eigenwaarde op te krikken, lijkt me redelijk aannemelijk.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor Blueflame » 07 sep 2010, 12:01

Dat lijkt mij ook, Axxyanus.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Thomas » 07 sep 2010, 16:48

ja, je kan je de vraag stellen: wat veroorzaakt wat.
Thomas

Berichtdoor Mees » 07 sep 2010, 17:12

Thomas schreef:ja, je kan je de vraag stellen: wat veroorzaakt wat.

Er zijn miljarden mensen, dus weinig kans dat wat je ook bedenkt voor reden, je ongelijk zal hebben. Maar waarom voorbij gaan aan de meest voor de hand liggende reden: het is gewoon fun om iets te kopen (meestal toch).
IK denk dat zowat iedereen (arm én rijk én wij) wel eens wat zal gekocht hebben omdat hij verleid werd door de reclame of omdat de eigenwaarde een boost nodig had of omdat ... maar meestal koop je toch omdat het gewoon leuk is. Instant gratification.
Mees

Berichtdoor Thomas » 12 sep 2010, 15:42

Er even bij zeggen dat dat niet de boodschap is die moet gegeven worden. De boodschap in een economie die draaiende moet gehouden worden is: koop zoveel mogelijk dingen, vooral ook als je ze niet nodig hebt.
Want diegenen die die producten maken, moeten ook kunnen geld ontvangen dat ze kunnen uitgeven aan anderen die ook moeten leven en uitgeven.

Maar voor mensen die weinig geld of schulden hebben, kan een andere betalingsmoraal - zoals boven beschreven - voor een bepaalde periode wel de verkiesbare weg zijn.
Thomas

Berichtdoor Mees » 13 sep 2010, 07:14

Ik snap de bedoeling van de topic niet helemaal Thomas.
Dat je best de tering naar de nering zet, is evident en de meesten slagen daar ook wel in.

Kan armoede in het westen een teken zijn van consumptiedrang?
Ja dat kan, net zoals het zo veel andere (en zelfs meer voor de hand liggende) oorzaken kan hebben.
Het lijkt me dat je je ietwat focust op één gebrek (ongepaste consumptiedrang) van een zéér kleine deelgroep (de armen zijn al een minderheid en diegenen die arm zijn wegens consumptiedrang zijn daar maar een klein deel van) binnen de groep 'armen' om daarmee dan de armoede van heel die groep te duiden.
Mees

Berichtdoor Thomas » 13 sep 2010, 21:17

ja, 't was een beetje een reactie op het idee van gelovigen dat mensen met geld op het materiële gericht zouden zijn, tegenover de arme mens, die dat dan niet zo zijn. Ik wilde hier stellen dat dit wel eens omgekeerd het geval zou kunnen zijn.

Alhoewel het niet volledig juist is dat de Christelijke godsdienst zegt dat iemand die rijk is daarom minder vroom zou zijn.

In deze ene zin wordt die tegenstelling, die ik hierboven schetste uitgelegd.

Uit niets gewonnen rijkdom slinkt weg, maar wie gaandeweg verzamelt wordt rijk (spreuken, 13-11).

Maar dat was dus om wat tegengewicht te bieden tegen bijvoorbeeld het idee dat 'de rijke materialist' op consumptiegericht zou zijn.
Thomas

Keer terug naar Godsdienst/Religie