het judaïsme en de invloed op ons denken

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

het judaïsme en de invloed op ons denken

Berichtdoor barni » 12 mei 2010, 07:58

Edit: blijkbaar in het verkeerde forum-onderdeel geplaatst. Waarvoor excuses, hoort bij Godsdienst/ religie.

In een discussiegroep gaat het nu al even over de thematiek van religie als invloed op ons Westerse denken.

Zo wordt me keer op keer voor de voeten gegooid hoe wonderlijk het judaïsme wel niet is en dat daar de basis te vinden is voor de manier van denken zoals we dat vandaag in de Westerse wereld kennen (verspreid in eerste instantie door het judaïsme en vervolgens overgenomen door het christendom). Daar wordt de talmoed keer op keer vermeld als het summum van discussie/ retorica/ dialectiek.
Ik citeer:
"De gedachte dat het atheïsme Joodse wortels heeft (wat Oudgriekse invloed niet uitsluit), dat er zoiets als “bijbels atheïsme” bestaat, is helemaal geen romantische interpretatie. Het agnosticisme en vervolgens het atheïsme zijn binnen het Jodendom bestaande, logisch uit het Joodse denken voortvloeiende opvattinggen.
In het Jodendom is ruziën met God elementair, en fysiek vechten met God mogelijk (vandaar het Jakobverhaal).
(...)Je gaat voorbij aan de manier waarop het Joodse verstand zichzelf sleep in de wonderlijkste debatten over bijvoorbeeld kookpotten, en aan de manier waarop het christelijk verstand dat deed in de scholastiek: het ging, in historisch perspectief beschouwd, niet zozeer om wàt je dacht maar om hóe je dacht, hóe je denken leerde functioneren.
Je gaat met de arrogantie van een kind voorbij aan een beschaving van tientallen eeuwen die Europa mede gemaakt heeft tot wat het is."

Let wel: de stelling is dus niet dat de waarden en normen zoals we die vandaag kennen rechtstreeks voorvloeit uit het judaïsme maar wel de manier van denken...
Ik vermoed dat dit ten dele waar kan zijn maar ken er te weinig van om er dieper op in te gaan. Zijn er mensen die hier verder iets zinnigs over kunnen zeggen?
barni

Re: het judaïsme en de invloed op ons denken

Berichtdoor Digit » 12 mei 2010, 09:02

Even een oppervlakkige reactie :

Welk deel van onze cultuur zou vrij zijn van enige "joodse grond" rond zijn wortels ? En het vinden van parallellen tussen twee systemen met dergelijke complexiteit mag dan ook geen wonder heten. Maar deze parallellen duiden niet noodzakelijk op een causaal verband ! Er is rond die wortels immers ook Griekse, Romeinse, Keltische, Arabische en zelfs andere "grond" te vinden. En al die culturen hebben elkaar onderling wederzijds beïnvloed. Denk o. a. aan het Alexandrië onder de Ptolemeeën en Al Andaluz vóór de reconquista !

Wie de oorspronkelijke "eigenaar" was van een specifiek "idee" zal dus in de meeste gevallen niet zo eenvoudig te bepalen zijn. Maar de kans lijkt mij wel erg klein dat wij ons denken in overwegende mate danken aan een stelletje halfnomaden uit de Kanaänitische hooglanden wiens koning (Josiah) tussen 650 en 610 VGT om politieke redenen het monotheïsme heeft heruitgevonden !

Wie "bewijzen" zoekt voor joodse "roots" in ons denken, die zal die ongetwijfeld vinden. Maar vrijwel hetzelfde geldt voor elke grote Euraziatische cultuur van enig formaat, Franken, Vikingen, Angelen, Saksers, Hunnen en Visigothen inbegrepen !

Groetjes,

Digit

P. S. Misschien kan Blueflame dit topic transplanteren !
Wat is, IS !
Digit

Re: het judaïsme en de invloed op ons denken

Berichtdoor axxyanus » 12 mei 2010, 12:31

"De gedachte dat het atheïsme Joodse wortels heeft (wat Oudgriekse invloed niet uitsluit), dat er zoiets als “bijbels atheïsme” bestaat, is helemaal geen romantische interpretatie. Het agnosticisme en vervolgens het atheïsme zijn binnen het Jodendom bestaande, logisch uit het Joodse denken voortvloeiende opvattinggen.
In het Jodendom is ruziën met God elementair, en fysiek vechten met God mogelijk (vandaar het Jakobverhaal).

Ik vind dit een eigenaardige combinatie. Om te ruziën of te vechten met iets/iemand moet die wel bestaan. Hoe men dan tegelijk kan zeggen dat atheïsme joodse wortels heeft terwijl tegelijk ruziën met god elementair is in het judaïsme, dat ontgaat me.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Keer terug naar Godsdienst/Religie