De Derde Man

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

De Derde Man

Berichtdoor ludoke » 13 maart 2010, 10:19

Tijdens extreme situaties op zee, in de bergen, of in de wouden gebeurde het : mensen die op het randje van de dood balanceerden en de aanwezigheid van een persoon voelden en... erdoor gered werden. John Geiger rubriceerde voor het eerst de buitengewone verhalen rond de derde man.

Dit bericht over zijn boek las ik in het Adventure-Store. Magazine ( 09-2010), dat ik kreeg bij aankoop van een rugzak.

De schrijver waagt zich ook aan een uitleg : Hij omschrijft het als een engelenknop, een soort SOS die doorheen het brein spurt...Hij denkt dat een neurologische activiteit aan de basis ligt van deze ervaring. Die moet getriggerd worden door een "noodkreet". De "derde man" heeft op zulke momenten een gewillige partner nodig... gaat de scepticus dan liever naar de haaien ?
ludoke

Re: De Derde Man

Berichtdoor Heeck » 13 maart 2010, 10:59

En Ludoke,

Wat is jouw skepptische analyse ?
R.
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Geen » 13 maart 2010, 14:18

Ben ooit (30 jaar geleden) in levensgevaar geweest en heb toen iets (of meerdere dingen?) gedaan en ik weet nu nog altijd niet wat. Tussen het moment dat ik dacht "nu ben ik er aan" (nu ga ik dood) en het moment dat ik constateerde dat ik gered was zit een "black out". Duur van het hele gebeuren: hoogstens 10 seconden (?).

Wat ik wel weet is dat, toen ik "bij bewustzijn" kwam, constateerde dat ik er geel uitzag.

Zou het zoeken naar een verklaring van dat 'er geel uitzien' (en die blackout) geen betere piste zijn dan die 'derde man'?

"de aanwezigheid van een derde persoon VOELDEN en... erdoor gered werden"...
Geen

Berichtdoor ludoke » 14 maart 2010, 10:16

Analyse : ...Nederigheid... Neurologisch ( zie "bijna-dood-ervaring" : tunnelzicht wegens bloedtekort etc..).. de Engelen van Swedenborg enz...

Definities :
-de derde man : is zoiets als X / iets dat "geen naam "heeft/ benaming die vage beelden (eventueel geel) oproept bij de lezer...
-het "ik" : dit schijnt volledig anders samengesteld te zijn tijdens het trauma en daarna in herwonnen rust.
-er is een proefondervindelijk probleem : de herhaalbaarheid is onmogelijk...alsook de controleerbaarheid.
-er schijnt zich onbegrijpelijk meer onder de zon voor te doen, dan dat wij voorlopig begrijpen. Nederigheid daaromtrend is een voordelige optie om een 3-tal versies open te laten evolueren...
-...
-..
ludoke

Berichtdoor Geen » 14 maart 2010, 12:25

Dat "er geel uitzien" is waarschijnlijk niets anders dan de lever die op zeer korte tijd vreselijk hard heeft moeten werken (energievoorziening of iets dergelijks? - ik ben een leek in de materie).

Dat "ik" is een serieus probleem. Zoals een hersenonderzoeker het ooit zei: (vrij citaat) "Als ik voor een zaal studenten sta, bén ik iemand anders dan wanneer ik in mijn tuin aan het werken ben. Wij dragen geen maskers, wij zijn maskers."
Geen

Keer terug naar Godsdienst/Religie