Kindermishandeling - indoctrinatie

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

Kindermishandeling - indoctrinatie

Berichtdoor Planoudes » 26 feb 2010, 01:20

Shockerende documentaire: http://www.youtube.com/watch?v=WVdEMCTGJS4
Niet voor gevoelige kijkers...

Picture 5.png
Tantum religio potuit suadere malorum
http://atheistmovies.blogspot.com/
Planoudes

Re: Kindermishandeling - indoctrinatie

Berichtdoor Kitty » 26 feb 2010, 01:41

Volgens mij is dit uit de documentaire Jesus Camp, deze heb ik gezien op de Nederlandse TV. Vreselijke indoctrinatie inderdaad. Het vormen van een kinderleger voor god.

http://weblogs.hollanddoc.nl/import/200 ... esus-camp/

Is er sprake van godsdienstonderwijs of regelrechte hersenspoeling in de Amerikaanse evangelische zomerkampen?

Jesus Camp volgt de kinderen Levi, Rachael en Tory naar ‘Kids on Fire’, een zomerkamp in Devil’s Lake, North Dakota. Een kinderkamp met serieuze Bijbelstudie. Hier leert pastor Becky Fischer kinderen vanaf zes jaar hoe ze goede soldaten van ‘Jezus’ leger’ worden.

Fisher wil dat jonge Amerikaanse mensen hun leven net zo radicaal aan Jezus geven als jonge mensen in Pakistan, Israel en Palestina voor hun geloof doen.

Onder de leerlingen van het Jezus zomerkamp, bevindt zich onder anderen Levi, een twaalfjarige jongen die predikant wil worden en van huis uit vertrouwd is met het fundamentalistische christelijke gedachtegoed. In het kamp leren kinderen met ‘bijbelse tongen’ te spreken en luisteren ze naar christelijke rapmuziek. Ook worden ze gemanipuleerd om George W. Bush te zegenen.

De evangelische Christelijke gemeente heeft in Amerika meer dan 30 miljoen leden en bepaalt grotendeels de nationale conservatieve opvattingen ten aanzien van homoseksualiteit, abortus en de midden oosten politiek. Documentairemakers Heidi Ewing en Rachel Grady vinden het hoogtijd, dat de Amerikanen wakker worden en tot zich door laten dringen dat deze evangelische beweging niet zo onschuldig is als het lijkt.

Jesus Camp was genomineerd voor de Oscar voor Beste Documentaire. Bovendien werd hij genomineerd voor Beste Documentaire bij de Online Film Critics Society Awards.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jesus_Camp

De in de documentaire opgevoerde kinderpredikant Fischer verklaarde in een dergelijke mate negatieve reacties te hebben gekregen naar aanleiding van de film, dat er voor onbepaalde tijd geen kampen georganiseerd worden. In plaats hiervan komen andere activiteiten.

Het is de vraag of die andere activiteiten beter zijn.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Kitty

Berichtdoor Planoudes » 26 feb 2010, 01:46

Ja, ik denk dat het dezelfde documentaire is.

Ze beledigen zelfs Harry Potter!!! :shock:
Planoudes

Berichtdoor Kitty » 26 feb 2010, 01:56

Het akelige is dat deze kinderen ook homeschooling krijgen zodat ze op geen enkele manier uit de indoctrinatie kunnen ontsnappen. En dan te bedenken dat er 30 miljoen evangelische christenen zijn.

http://www.classical-homeschooling.org/
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Kitty

Berichtdoor Kitty » 26 feb 2010, 02:05

Planoudes schreef:Ja, ik denk dat het dezelfde documentaire is.

Ze beledigen zelfs Harry Potter!!! :shock:

Daar hoef je niet voor naar de US. In Nederland heeft Ds. Goldschmeding ook ernstige bedenkingen geuit in zijn preek over het lezen van Harry Potter, en hij is daarin niet de enige. Deze dominee propageerde ook het slaan van kinderen met de roede als legitiem opvoedmiddel. Vandaag werd bekend dat hij daarvoor niet vervolgd zal worden als hij stopt dit te propaganderen in zijn preken, zijn kinderen zijn wel onder toezicht gesteld van een voogd vanuit jeugdzorg, ze mogen echter wel thuis blijven wonen.
Veel streng christelijke kerken waarschuwen hier in Nederland dus ook voor het lezen van boeken als Harry Potter, want dat gaat over tovenaars en die zijn occult en daar moet je je verre van houden. Daarnaast zijn er ook christenen die achter het advies van Goldschmeding staan om je kinderen te mishandelen met een roede om ze gehoorzaamheid af te dwingen. De achterlijkheid is dichterbij dan je denkt.

http://www.refdag.nl/artikel/1432482/Go ... slaan.html

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/1100 ... reken.html

Kitty

Berichtdoor Planoudes » 26 feb 2010, 02:09

Eigenlijk zou ik me hiermee een breuk lachen, ware het niet dat dit intriest is.
Planoudes

Berichtdoor Kitty » 26 feb 2010, 02:54

Het is ook in triest. Ook heeft een minister (Rouvoet) van het demissionaire kabinet een gedeelte van de taken die hij overnam van het opstappende gedeelte van de regering, overgedragen aan een ander omdat hij hier niet achter kon staan, het was het verdedigen van gelijke rechten voor homoseksuelen. Men vond dat nog een verstandige beslissing ook! En dat voor een minister die hier drie jaar het land heeft geregeerd. Ja, hij is van de ChristenUnie. Een andere partij in de kamer, ja ook christenen, die weigeren vrouwen verkiesbaar te stellen. Terwijl vrouwen al sinds 1917 in ons land het recht hebben verkozen te worden in de politiek. Allemaal vrijheid van godsdienst. Katholieken geven geen problemen, maar die streng gereformeerden, evangelische en andere streng protestants christelijken zijn het probleem. Zoals het ook in de USA bepaald niet de katholieken zijn die de grootste idioten zijn.

Maar goed, dit is offtopic, het ging tenslotte over indoctrinatie van kinderen.

Kitty

Berichtdoor zuurSTOF » 27 feb 2010, 00:06

Dat dergelijke omstandigheden kunnen voorkomen zou eerder bij overkoepelende organisaties van betreffende kerkgemeenschappen in vraag gesteld mogen worden. Als men daar de kop in het zand steekt, of er zijn geen overkoepelende organisaties voor bepaalde gemeenschappen, dan mag men de vrijheid van godsdienstbeleving toch wel ernstig in vraag gaan stellen. Dergelijk toestanden zijn een bedreiging voor de samenleving en voor de vrijheid van godsdienstbeleving op zich.
zuurSTOF

Berichtdoor Blueflame » 27 feb 2010, 00:13

zuurSTOF schreef: Dergelijk toestanden zijn een bedreiging ./. voor de vrijheid van godsdienstbeleving op zich.

Wel ja, inderdaad. Dus moet je die toestanden aanpakken, en niet de vrijheid van godsdienstbeleving, want die wil ik echt wel serieus verdedigen.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor zuurSTOF » 27 feb 2010, 00:25

Blueflame schreef:
zuurSTOF schreef: Dergelijk toestanden zijn een bedreiging ./. voor de vrijheid van godsdienstbeleving op zich.

Wel ja, inderdaad. Dus moet je die toestanden aanpakken, en niet de vrijheid van godsdienstbeleving, want die wil ik echt wel serieus verdedigen.

Mvg.

Maar hoe? Reglementering betreffende religieuze activiteiten kunnen niet democratisch (politiek) bepaald worden (scheiding van kerk en staat) tenzij activiteiten in schending zouden zijn met grondwettelijke bepalingen.
zuurSTOF

Berichtdoor theophrastus » 07 maart 2010, 20:51

Ik vind deze zaken ook afschuwelijk en indruisen tegen wat de basis zou moeten zijn van een volwassen geloof : de volkomen vrije keuze van de mens met een gevormd geweten om in gebed met Christus te leven.
theophrastus

Berichtdoor Fishstick » 08 maart 2010, 12:27

theophrastus schreef: een volwassen geloof

oxymoron
Fishstick

Berichtdoor axxyanus » 08 maart 2010, 13:45

Blueflame schreef:

Vrijheid van godsdienst, is een container begrip geworden. Iedereen vult dat blijkbaar in op een manier die hem goed uitkomt. Nog niet zolang geleden was er een gepensioneerd Sikh-rechter in het V.K. die de vrijheid van religie inriep om te stellen dat het Sikh kinderen toegelaten zou moeten zijn de Kirpan (dat is dus een dolk) te dragen in school.

Als vrijheid van religie inderdaad zo ver gaat, dan heb ik er geen problemen mee om die serieus in te perken.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor theophrastus » 08 maart 2010, 14:31

oxymoron

Scherp gezien !
(en juist, denk ik - doet in elk geval denken aan de evangelische woorden dat men .... "als de kinderen moet worden")
theophrastus

Berichtdoor Planoudes » 08 maart 2010, 14:39

Theophrastus schreef:de volkomen vrije keuze van de mens met een gevormd geweten om in gebed met Christus te leven.

Wat wordt hier bedoeld met gevormd geweten?
En als mijn vermoeden daaromtrent bevestigd wordt: hoe kan er dan nog sprake zijn van volkomen vrije keuze?
En wat is de waarde van in gebed leven met een persoon die misschien 2000 jaar geleden heeft geleefd? Zijn er niet genoeg veel grotere prioriteiten dan een onwaarschijnlijk extreme onwaarschijnlijkheid te aanbidden?
En tenslotte: als bovenstaande een teken van volwassen geloof(!) moet voorstellen, dan durf ik me niet voorstellen wat een onvolwassen geloof dan wel moet zijn.
Planoudes

Berichtdoor Blueflame » 08 maart 2010, 15:01

axxyanus schreef:
Blueflame schreef:

Vrijheid van godsdienst, is een container begrip geworden. Iedereen vult dat blijkbaar in op een manier die hem goed uitkomt. Nog niet zolang geleden was er een gepensioneerd Sikh-rechter in het V.K. die de vrijheid van religie inriep om te stellen dat het Sikh kinderen toegelaten zou moeten zijn de Kirpan (dat is dus een dolk) te dragen in school.

Als vrijheid van religie inderdaad zo ver gaat, dan heb ik er geen problemen mee om die serieus in te perken.

Ja, axxyanus, dat snap ik en treed ik bij.
Ik vermoed dat dit probleem ook weer zo'n zigzag-piste is, die niet in 2 zinnetjes is op te lossen.
Enfin, toch niet door mij.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Planoudes » 08 maart 2010, 15:15

Is inderdaad zoiets als vrijheid van meningsuiting, dat wordt ook vaak naar willekeur ingevuld.
Ik denk dat de beperking in de negatieve gevolgen van anderen moet gezocht worden. Dat iemand wil geloven in vliegende spaghettimonsters kan mij in feite gestolen worden, maar als ze er anderen mee gaan lastigvallen dan pleit ik ervoor om dat af te blokken.
Zo ben ik er voorstander van om godsdienstonderwijs af te schaffen in de scholen. Wie dat wenst moet zijn kinderen maar in privé-kring daarover vertellen. Hoewel je dan natuurlijk verlies van controle riskeert. Het antwoord is inderdaad niet zo makkelijk.

In de reportage waar deze topic mee startte (die ik ondertussen trouwens bekeken heb) blijkt dat zo'n paar miljoen Amerikaanse evangelische christenkinderen thuisonderwijs krijgen omdat het officiële godsdienstonderwijs voor hen niet ver genoeg gaat. Zij onderwijzen uiteraard creationisme bijvoorbeeld. Hoe je zoiets countert zou ik niet direct weten. Uiteindelijk zijn dergelijke kinderen enerzijds slachtoffers en anderzijds toekomstige daders. Beangstigende situatie.
Planoudes

Berichtdoor Blueflame » 08 maart 2010, 17:27

Planoudes schreef:Is inderdaad zoiets als vrijheid van meningsuiting, dat wordt ook vaak naar willekeur ingevuld.
Ik denk dat de beperking in de negatieve gevolgen van anderen moet gezocht worden. Dat iemand wil geloven in vliegende spaghettimonsters kan mij in feite gestolen worden, maar als ze er anderen mee gaan lastigvallen dan pleit ik ervoor om dat af te blokken.

Mee eens. Een beetje in de zin van dat je eigen vrijheid stopt, waar die van een ander begint. En de gulden leefregel.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor theophrastus » 08 maart 2010, 17:47

En wat is de waarde van in gebed leven met een persoon die misschien 2000 jaar geleden heeft geleefd? Zijn er niet genoeg veel grotere prioriteiten dan een onwaarschijnlijk extreme onwaarschijnlijkheid te aanbidden?

Misschien wel, ja...
Wie zal het zeggen ? Maar misschien volstaat het gewoon om te accepteren dat er mensen zijn die voor zichzelf die keuze maken of gemaakt hebben en daar iets voor zichzelf in vinden dat ze op geen enkele wijze in iets anders kunnen vinden. Als dat hun leven verrijkt, is dat toch mooi ?
En je opmerking dat dat anderen niet mag schaden, lijkt me de evidentie zelve.
Een nederig en doorleefd geloof zou net ook moeten leiden tot meer liefde en genegenheid voor anderen.
theophrastus

Berichtdoor Planoudes » 08 maart 2010, 18:12

Zou moeten, maar in de praktijk stellen we helemaal iets anders vast.

Niet alleen actief (gelovigen die minder moreel handelen als ze zich vastbijten in hun starre regeltjes) maar ook passief (afremmen van vooruitgang op wetenschappelijk, moreel en maatschappelijk vlak).
Planoudes

Berichtdoor theophrastus » 10 maart 2010, 17:20

Uiteraard, maar wat betreurenswaardig is, is des mensen.
Geloof is geen noodzakelijkheidsvoorwaarde om een beter mens te worden in de materiële context van het leven; en omgekeerd : geloven impliceert op geen enkele wijze dat je niet langer gebreken hebt. Dus dat er een grote kloof gaapt tussen wat zou moeten en wat is, is geen klein beetje waar. Vandaar de schuldbelijdenis in gebed en liturgie, om dat besef levend te houden.
theophrastus

Berichtdoor marcdep » 10 maart 2010, 17:59

En als ze 'gezondigd' hadden, gingen ze lekker naar de biecht en de zaak was beklonken en konden ze herbeginnen.
Zo vroeg ik ooit aan een priester wat hij zou doen als er iemand bij hem kwam opbiechten dat hij kinderen zou vermoorden op een speelplaatst en dan zelfmoord ging plegen.
Zijn antwoord was: niets, het biechtgeheim is heilig!
Zo verstard in 'zijn' geloof dat hij geen realiteitsbesef meer had.En zo zijn ook diegenen die hun kinderen indoctrineren.
marcdep

Berichtdoor Planoudes » 11 maart 2010, 10:25

theophrastus schreef:

Uiteraard, maar wat betreurenswaardig is, is des mensen.
Geloof is geen noodzakelijkheidsvoorwaarde om een beter mens te worden in de materiële context van het leven; en omgekeerd : geloven impliceert op geen enkele wijze dat je niet langer gebreken hebt. Dus dat er een grote kloof gaapt tussen wat zou moeten en wat is, is geen klein beetje waar. Vandaar de schuldbelijdenis in gebed en liturgie, om dat besef levend te houden.

Maar geloof is irrationeel gedrag en er zijn voldoende aanwijzingen waartoe geloof geleid heeft en nog steeds leidt. Je kunt die correlatie moeilijk ontkennen vrees ik.
Planoudes

Keer terug naar Godsdienst/Religie