Wetenschappelijk bewezen: god bestaat!

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

Re: Wetenschappelijk bewezen: god bestaat!

Berichtdoor Heeck » 29 jan 2011, 10:42

Dag nieuw,
Nieuw schreef:Er moeten tegelijkertijd duizenden factoren aanwezig zijn opdat de mens in leven kan blijven. Volgens de wetenschap van de statistiek is het onmogelijk.

Nog even afgezien van reeksen toevalsgetallen die altijd wel de ene of de andere volgorde hebben waar je iets uit meent te moeten afleiden zit mij iets dwars in je betoog.
Het is net alsof het bestaan van de mens voor jou het bestaan van (jouw en waarom niet al die andere) god(en) betekent.
Nu ben ik dat heel erg met je eens dat de mens zijn goden schept, maar ik dacht altijd dat dat bij abrahamitisch gelovenden precies andersom lag.
Graag je uitleg en ook nog een vraag:
Binnen welke precieze omstandigheden kan jouw god bestaan? Zijn er omstandigheden waarbij jouw god niet kan bestaan?
Hoe zit dat?

Dank,
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Planoudes » 06 feb 2011, 11:30

ippa schreef:Wie een beetje nadenkt, komt onvermijdelijk tot een Schepper. Je kan Hem een naam geven als je dat wenst....

Goed weekend,
Eva

Dat klopt: wie een beetje nadenkt komt tot dergelijke conclusies.
Wie voldoende nadenkt niet.
Tantum religio potuit suadere malorum
http://atheistmovies.blogspot.com/
Planoudes

Berichtdoor Fish » 07 feb 2011, 19:59

Nieuw lijkt een hit en run crea.
Fish

Berichtdoor Fishstick » 08 feb 2011, 09:41

nieuw schreef:natuurlijk bestaat god. Zelfs wetenschappelijk kan men aantonen dat god bestaat omdat de statistiek als wetenschap word gezien. Er zijn veel mensen die zeggen dat het leven een toeval is wat niet klopt. Via de statistiek kan men bijvoorbeeld exact berekenen hoeveel de kans is dat men de lotto wint bijvoorbeeld 1 kans op 50000000.
Opdat de mens in leven kan blijven moeten duizenden factoren exact kloppen. De zon moet op een preciese afstand van de aarde bevinden als het een beetje dichtbij komt of iets verder gaat word het onmogelijk om op de aarde te leven. De kans dat de zon op een exacte juiste plaats komt is bijvoorbeeld 1 kans op 1000000000000000000000000000000000000.
Tegelijkertijd moet de zuurstofgehalte in de lucht juist zijn de kans hierop is bijvoorbeeld 1 op 10000000000000000000000000.
Tegelijkertijd moet de maan op een juiste afstand van de aarde bevinden zodat er eb en vloed op de aarde mogelijk is. de kans hiervoor is bijvoorbeeld 1 op 100000000000000000000000000.
Er moeten tegelijkertijd duizenden factoren aanwezig zijn opdat de mens in leven kan blijven. Volgens de wetenschap van de statistiek is het onmogelijk.

Zei de plas water: "Goh, dit gat is perfect voor mij gemaakt! In een ander gat zou ik nooit exact deze poel zijn geweest!"
Fishstick

Berichtdoor Kris Hauchecorne » 10 feb 2011, 13:05

Ippa schreef:Uiteindelijk zullen ze wel tot mijn conclusie komen.
Ik dacht dat we nú tot die conclusie gingen komen want je ging een (onbestaand?) bewijs laten zien.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.
Kris Hauchecorne

Berichtdoor Thomas » 10 feb 2011, 23:32

nieuw schreef:natuurlijk bestaat god. Zelfs wetenschappelijk kan men aantonen dat god bestaat omdat de statistiek als wetenschap word gezien.

Dat is onjuist, want nergens in de wetenschap bestaat een definitie van het begrip GOD. Wetenschap begint bij het goed definiëren en afbakenen van begrippen, om het pas daarna zinvol binnen een tijdelijk geldende theorie te gebruiken. Dat is niet gebeurd met de klanken GOD, voor zover mij bekend. Een eenduidige definitie van dat begrip dringt zich op, wil je er zinvol over kunnen spreken.

Er zijn veel mensen die zeggen dat het leven een toeval is wat niet klopt. Via de statistiek kan men bijvoorbeeld exact berekenen hoeveel de kans is dat men de lotto wint bijvoorbeeld 1 kans op 50000000.
Opdat de mens in leven kan blijven moeten duizenden factoren exact kloppen. De zon moet op een preciese afstand van de aarde bevinden als het een beetje dichtbij komt of iets verder gaat word het onmogelijk om op de aarde te leven. De kans dat de zon op een exacte juiste plaats komt is bijvoorbeeld 1 kans op 1000000000000000000000000000000000000.
Tegelijkertijd moet de zuurstofgehalte in de lucht juist zijn de kans hierop is bijvoorbeeld 1 op 10000000000000000000000000.
Tegelijkertijd moet de maan op een juiste afstand van de aarde bevinden zodat er eb en vloed op de aarde mogelijk is. de kans hiervoor is bijvoorbeeld 1 op 100000000000000000000000000.
Er moeten tegelijkertijd duizenden factoren aanwezig zijn opdat de mens in leven kan blijven. Volgens de wetenschap van de statistiek is het onmogelijk.

Ja, da's juist. Wij lijken een rariteit in het heelal, voor zover we weten. Maar wat dat feit hoeft te maken heeft met een GOD zie ik echt niet. Wij bestaan en zijn zeldzaam, zo ook edelstenen en bepaalde plantensoorten. En dan?
"science is a culture of (reasonable) doubt" (Richard Feynmann)
Thomas

Berichtdoor ad randum » 13 aug 2011, 12:42

ippa schreef:@Planoudes,

Bedankt voor uw uitleg.

Voor mij is het écht moeilijk:

+ véle jaren "geloof" ik
+ dit geloof kwam voort uit de opvoeding
+ ik vond het eerst niet nodig om hierover na te denken en dacht er zelfs niet aan hierover na te denken
+ ik studeerde later wetenschappen en begon, nog veel later, na te denken; in allerlei fysische, chemische,... vond ik in het "wonderlijke" de hand van iets "hoger"
+ op latere leeftijd (ik word oud; te oud voor een date ;-) ) begon ik te zoeken, veel te lezen (*), trachten "meer" te weten: ik vond verklaringen: voor en tegen; het deed mij twijfelen; ik sprak erover met vrienden; soms kreeg ik steun, soms niet; ik probeerde te blijven geloven
+ hoe meer ik lees, hoe groter het dilemma wordt en hoe sterker ik tracht te "weten"; het lukt niet echt omdat ik niet altijd de bevredigende antwoorden vind
+ ik geloof nog steeds; vragen blijven; de antwoorden die ik vind, zijn voor mij soms zo moeilijk (letterlijk en figuurlijk);

Groetjes,
Eva

(*) Singh, Amstrong, Bodifé, Dawkins,...

Vreemde opvolging in de gang van zaken die je beleefde.
Bij mij ging het juist de andere richting uit. Hoe ouder ik werd, hoe meer ik erover las, hoe meer ik er me in verdiepte. Resultaat: van katholiek opgevoed jongetje dat iedere zondag naar de mis ging, via Lemaître en Tailhard de Chardin als student tot compleet oninteressant thema tot mijn 50ste, eindigend als atheïst tot in de kist.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat priesters die het verder geschopt hebben dan pastoor tot bijv. bisschop of hoger verstandelijk genoeg moeten zijn om te begrijpen, te weten, dat de materie waar ze mee bezig zijn op niets gebaseerd is. Maar ja, het is nu eenmaal hun broodwinning geworden dus boeren ze voort. Wanneer ze hun "status" dan op een correcte manier weten te gebruiken en er de mensheid beter mee maken heb ik daar geen probleem mee. Ze moeten echter in het diepste van hun ziel (ehum, die niet bestaat - verdorie, nu zit ik wel ff in de knoei) beseffen dat er helemaal geen god bestaat. Wanneer ze ten dienste staan van de mensheid en niet willens nillens zieltjes proberen te redden laat ik ze graag rustig begaan. Maar o wee wanneer ze anders denkenden luidkeels de verdoemenis insturen.

Ad
“Ad Randum” is “at random” “ad absurdum”. “Ad deliberandum”? Neen, “ad fundum”.
ad randum

Berichtdoor ad randum » 13 aug 2011, 13:07

Fish schreef:
nieuw schreef:natuurlijk bestaat god. Zelfs wetenschappelijk kan men aantonen dat god bestaat omdat de statistiek als wetenschap word gezien. Er zijn veel mensen die zeggen dat het leven een toeval is wat niet klopt. Via de statistiek kan men bijvoorbeeld exact berekenen hoeveel de kans is dat men de lotto wint bijvoorbeeld 1 kans op 50000000.

Leestip voor nieuw:

God een onhoudbare hypothese van Victor Stenger.

Hier val ik stijl van achterover.
Wanneer je de bijna niet becijferbare grootte van het heelal beschouwd met het oneindig mogelijke toevalstreffers MOET er statistisch gezien wel een treffer tussenzitten. Jij leeft op die treffer, onze aardkloot. Waarom vinden wij dit alles zo bijzonder? Omdat we het bijzonder geval zijn, wij zijn die lottowinaars. En wees gerust, dra zullen we wel kunnen aantonen dat er veel van zulke winnaars zijn. Ik wil ze niet allemaal te eten geven.

Ad
“Ad Randum” is “at random” “ad absurdum”. “Ad deliberandum”? Neen, “ad fundum”.
ad randum

Vorige

Keer terug naar Godsdienst/Religie