DE BETROUWBAARHEID VAN DE MEDIA EN BOEKEN

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

Re: DE BETROUWBAARHEID VAN DE MEDIA EN BOEKEN

Berichtdoor LORENZO » 26 jan 2010, 23:29

Laten we dan nu even een wetenschappelijk antwoord geven op de vraag 'Bestaat god?'

De kans dat er een god bestaat is uiterst klein, maar we zijn niet absoluut zeker dat er geen god bestaat.

Corrigeer mij indien ik verkeerd ben a.u.b.
LORENZO

Berichtdoor Planoudes » 27 jan 2010, 00:03

LORENZO schreef:Laten we dan nu even een wetenschappelijk antwoord geven op de vraag 'Bestaat god?'

De kans dat er een god bestaat is uiterst klein, maar we zijn niet absoluut zeker dat er geen god bestaat.

Corrigeer mij indien ik verkeerd ben a.u.b.

Dat is correct. Maar voor de volledigheid kunnen we er bij zeggen dat die "niet absoluut zeker" van dezelfde grootte-orde is als dat we niet absoluut zeker zijn dat de aarde niet plat is. Theoretisch bestaat die kans nog altijd maar praktisch is dat méér dan verwaarloosbaar.
Tantum religio potuit suadere malorum
http://atheistmovies.blogspot.com/
Planoudes

Berichtdoor LORENZO » 27 jan 2010, 00:30

Planoudes schreef:Dat is correct. Maar voor de volledigheid kunnen we er bij zeggen dat die "niet absoluut zeker" van dezelfde grootte-orde is als dat we niet absoluut zeker zijn dat de aarde niet plat is. Theoretisch bestaat die kans nog altijd maar praktisch is dat méér dan verwaarloosbaar.

Zelfs al is die "niet absoluut zeker" van dezelfde grootte-orde als dat we niet absoluut zeker zijn dat de aarde niet plat is, zou het dan nog kunnen zijn dat finaal er toch nog een god bestaat? Ik denk van wel. Dit geeft dan uiteraard wel weer een volledig andere perceptie. Kan dat de perceptie uiteindelijk toch anders zou zijn?
Laatst bijgewerkt door LORENZO op 27 jan 2010, 00:51, in totaal 3 keer bewerkt.
LORENZO

Berichtdoor Planoudes » 27 jan 2010, 00:34

Theoretisch wel. Maar ik zou er maar niet op rekenen. Er zijn al duizenden jaren miljarden mensen hun leven lang bezig met de zoektocht, je zou het het grootste onderzoek ooit kunnen noemen :mrgreen: Met als resultaat: niets.
Ik zou er mijn tijd niet insteken. De kans dat je 100 keer de lotto achtereen wint is vele malen groter.

Ik zal hier ook maar de links plaatsen die ik in een ander topic gebruikt heb: hier, hier, hier, hier, hier. Daarmee kun je al wat verder om zelf wat over te onderzoeken over het atheïstische standpunt.
Planoudes

Berichtdoor LORENZO » 27 jan 2010, 00:40

Ja, de perceptie als god bestaat is nogal eerder filosofisch van aard hé.
LORENZO

Berichtdoor Planoudes » 27 jan 2010, 00:45

Tja, gewoon geloven wat iemand vertelt is natuurlijk het gemakkelijkst. Wetenschap vereist altijd wat studiewerk.
Planoudes

Berichtdoor LORENZO » 27 jan 2010, 00:48

De wetenschapper beperkt zich tot wat jij zegt als ik het goed voor heb, tot wat hij weet.
Wat ik me gewoon nog afvraag is, dat stel nu dat er uiteindelijk wel een god zou bestaan, zou onze perceptie dan niet helemaal anders zijn? (Ja, de kans is even groot als dat de aarde plat is; maar mocht het dan uiteindelijk toch zo zijn dat er een god bestaat, dan zou onze perceptie toch helemaal anders zijn, denk je niet?)

Nu, uiteindelijk heeft het niet veel zin om erover te leuteren. Je kan erover blijven leuteren niet?
LORENZO

Berichtdoor Digit » 27 jan 2010, 01:03

LORENZO schreef:Je kan erover blijven leuteren niet?

De vraag stellen is ze beantwoorden !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor LORENZO » 27 jan 2010, 01:30

Ik denk dat iedereen uiteindelijk vrij is hoe hij 'antwoordt', hoe groot de waarschijnlijkheid ook moge zijn dat 'de aarde rond is'.
LORENZO

Berichtdoor Planoudes » 27 jan 2010, 08:40

Er wordt een vraag gesteld en ik antwoord. Als je dat antwoord leuteren vindt, stel dan de vraag niet. Of weerleg het antwoord.
Je zou ook het leuteren kunnen doorbreken door een godsbewijs te leveren. Als dat solide is zal geen enkele atheïst daar een probleem mee hebben, meer nog: ze zouden allemaal gelovige worden. Maar het antwoord van de gelovigen kun je inderdaad leuteren noemen, daar heb je wel gelijk in.

LORENZO schreef:Ik denk dat iedereen uiteindelijk vrij is hoe hij 'antwoordt', hoe groot de waarschijnlijkheid ook moge zijn dat 'de aarde rond is'.

Dat klopt tot op zekere hoogte als de gelovigen hun foute antwoord voor zichzelf zouden houden. Het probleem is echter dat ze steevast de "blijde boodschap" moeten verkondigen en anderen ermee lastigvallen. Wie in het openbaar iets verkondigt moet er ook tegen kunnen dat hij in het openbaar gecorrigeerd wordt.
Planoudes

Berichtdoor LordDragon » 27 jan 2010, 19:00

Ik denk dat iedereen uiteindelijk vrij is hoe hij 'antwoordt', hoe groot de waarschijnlijkheid ook moge zijn dat 'de aarde rond is'.

Tja een gek heeft ook de vrijheid om gek te zijn, maar niet de vrijheid om "niet gek" te zijn. Zo zag ik overlaatst op tv een al wat oudere man die stelde, "ik geloof al die onzin niet, als de aarde rond was dan vielen we eraf". pulp fiction :D

MVG, LD.
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor LORENZO » 29 jan 2010, 01:07

Planoudes schreef:

Er wordt een vraag gesteld en ik antwoord. Als je dat antwoord leuteren vindt, stel dan de vraag niet.

Ik heb niet gezegd dat ik jouw antwoord leuteren vindt. Ik bedoelde: "men kan er blijven over leuteren niet?"

Zeg niet wat ik vind in mijn plaats, enkel ik kan dit weten. Jij zit niet in mijn hoofd.

Het aanvallen van elkaar vind ik ambetant, het werkt eerder op mijn zenuwen en ik vind het niet leerrijk. Ik vind het zelfs eerder om van weg te lopen. Sorry.
LORENZO

Berichtdoor Planoudes » 29 jan 2010, 11:38

LORENZO schreef:
Planoudes schreef:

Er wordt een vraag gesteld en ik antwoord. Als je dat antwoord leuteren vindt, stel dan de vraag niet.

Ik heb niet gezegd dat ik jouw antwoord leuteren vindt. Ik bedoelde: "men kan er blijven over leuteren niet?"

Zeg niet wat ik vind in mijn plaats, enkel ik kan dit weten. Jij zit niet in mijn hoofd.

Het aanvallen van elkaar vind ik ambetant, het werkt eerder op mijn zenuwen en ik vind het niet leerrijk. Ik vind het zelfs eerder om van weg te lopen. Sorry.

Sorry hoor, dan had je je maar wat beter moeten uitdrukken. Als jij schrijft: "Je kunt er blijven over leuteren" in een post die duidelijk als antwoord aan mij geschreven is, en even verder "Ik denk dat iedereen uiteindelijk vrij is hoe hij 'antwoordt', hoe groot de waarschijnlijkheid ook moge zijn dat 'de aarde rond is'." dan lijkt het er zeer sterk op dat je zegt dat ik leuter. Ik begrijp nu dat je waarschijnlijk bedoelde "Men kan er over blijven leuteren" maar zo kwam het echt niet over. Misverstand, laten we er geen drama van maken.
Planoudes

Vorige

Keer terug naar Godsdienst/Religie