Scholen met de bijbel

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

Re: Scholen met de bijbel

Berichtdoor Mees » 27 jan 2010, 16:04

theophrastus schreef:Kan zijn wat je hier schrijft, zo goed ben ik nu ook niet op de hoogte, maar ik meen dat de Kerk toch steeds het wetenschappelijk denken en het studeren aangemoedigd heeft.

Het verwondert me dat je nooit gehoord hebt van de uitdrukking "Hou jij ze dom, dan hou ik ze arm." of hoe hebzuchtigen mekaar altijd vinden.
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

Berichtdoor Planoudes » 27 jan 2010, 16:13

theophrastus schreef:Kan zijn wat je hier schrijft, zo goed ben ik nu ook niet op de hoogte, maar ik meen dat de Kerk toch steeds het wetenschappelijk denken en het studeren aangemoedigd heeft.

Gedoogd is een betere term. Van harte is het zeker niet geweest.
Of doel je op "aanmoedigingen" zoals bv. Pius XII aan Lemaître misschien? Een schaamteloze poging tot accaparatie? Cf. mijn vorig bericht:

Ik schreef:
katechismus schreef:Geloof en wetenschap. Hoewel het geloof boven het verstand staat, kan er nooit sprake zijn van een werkelijke tegenstelling tussen het geloof en het verstand. Aangezien dezelfde God die de mysteries openbaart en het geloof meedeelt, ook het licht van het verstand in de menselijke geest heeft doen neerdalen, zou God zichzelf niet kunnen loochenen en de waarheid nooit de waarheid kunnen tegenspreken. Daarom zal het methodisch onderzoek op welk wetenschappelijk gebied dan ook, mits het echt wetenschappelijk en overeenkomstig de normen van de moraal geschiedt, nooit werkelijk in strijd zijn met het geloof, omdat de profane werkelijkheden en de geloofswerkelijkheden hun oorsprong, hebben in dezelfde God. Sterker nog: wie met nederigheid en volharding tracht door te dringen in de geheimen der dingen, wordt, zelfs als hij het zich niet bewust is, als het ware geleid door de hand van God, die alles in stand houdt en maakt dat alles is wat het is.

Vertaling: wetenschap is OK zolang zij maar vertelt wat wij willen, en zwijgt als wij het willen.

theophrastus schreef: Het is zeker zo dat meer dan eens de resultaten van datzelfde wetenschappelijk onderzoek haar niet welgevallig waren en leidden tot pijnlijke conflicten. Maar deze conflicten zijn uitgemond in theologische bijsturingen en de resultaten van het onderzoek zijn uiteindelijk altijd geaccepteerd.

Gecapituleerd is misschien wat je bedoelt? Niet zelden een paar eeuwen na de executie van de intellectueel in kwestie trouwens :?
theophrastus schreef:Ik wil ook niet meer beweren dan dat de Kerk heden ten dage modern wetenschappelijk onderzoek stimuleert én de resultaten accepteert en die handelwijze ook de gelovigen voorhoudt.

Voor zover het in haar kraam past. Stamcelonderzoek duidelijk niet dus, om maar iets te noemen.

theophrastus schreef:In die zin zijn katholieken alleszins geen creationisten.

What's in a name, je kunt hen ook aanbidders van de god van de gaten noemen als je dat liever hoort.

theophrastus schreef:
Mees schreef: Hallo... meeste ?????

Schrijf ik alleen maar omdat ik ze niet allemaal ken. Kan best zijn dat het zonder uitzondering allemaal gelovigen zijn. Wie zal het zeggen ?

Een creationist is per definitie een gelovige. Omgekeerd geldt natuurlijk niet.
Tantum religio potuit suadere malorum
http://atheistmovies.blogspot.com/
Planoudes

Berichtdoor theophrastus » 27 jan 2010, 16:19

[
Gedoogd is een betere term. Van harte is het zeker niet geweest.

Hoezo ? De Kerk had en heeft toch altijd universiteiten opgericht en bestuurd ?

Voor zover het in haar kraam past. Stamcelonderzoek duidelijk niet dus, om maar iets te noemen.

Bekritiseert de Kerk de wetenschappelijke resultaten van stamcelonderzoek ??
theophrastus

Berichtdoor Planoudes » 27 jan 2010, 16:28

theophrastus schreef:[
Ik schreef: Gedoogd is een betere term. Van harte is het zeker niet geweest.

Hoezo ? De Kerk had en heeft toch altijd universiteiten opgericht en bestuurd ?

Bestuurd, inderdaad. If you can't beat them, controll them.

theophrastus schreef:
Ik schreef: Voor zover het in haar kraam past. Stamcelonderzoek duidelijk niet dus, om maar iets te noemen.

Bekritiseert de Kerk de wetenschappelijke resultaten van stamcelonderzoek ??

Ja, wist je dat niet? En nog een resem andere zaken ook trouwens. Kunstmatige inseminatie, om maar iets te noemen.
Planoudes

Berichtdoor theophrastus » 27 jan 2010, 16:38

Neen, dat wist ik inderdaad niet. Maar kan het zijn dat er een misverstand is ?
De Kerk verwerpt het onderzoek op zich om ethische redenen, maar ik denk niet dat ze zich uitspreekt over wetenschappelijke bevindingen.
De ethische reden is dat het embryo beschouwd wordt als een persoon. Voor de kerkelijke ethiek is er geen verschil tussen een mens die al geboren is of die nog niet geboren is, als het gaat om de zorg waarmee hij moet behandeld worden.
Laatst bijgewerkt door theophrastus op 27 jan 2010, 16:39, in totaal 1 keer bewerkt.
theophrastus

Berichtdoor Planoudes » 27 jan 2010, 16:39

theophrastus schreef:Neen, dat wist ik inderdaad niet. Maar kan het zijn dat er een misverstand is ?
De Kerk verwerpt het onderzoek op zich om ethische redenen, maar ik denk niet dat ze zich uitspreekt over wetenschappelijke bevindingen.

Daar heb je gelijk in. Maar vind je dat nu zelf ook niet wat hypocriet?
Planoudes

Berichtdoor theophrastus » 27 jan 2010, 16:41

Wat is hypocriet ?
Ik denk niet dat de Kerk daar erg dubbelzinnig over is. Integendeel.
Het is toch niet omdat wetenschappelijk onderzoek bruikbare resultaten oplevert, dat dat onderzoek zelf daardoor moet mogelijk zijn of toegelaten worden ? Daar gaat ethiek over. Dus ook kerkelijke ethiek.
theophrastus

Berichtdoor Planoudes » 27 jan 2010, 16:44

theophrastus schreef:De ethische reden is dat het embryo beschouwd wordt als een persoon. Voor de kerkelijke ethiek is er geen verschil tussen een mens die al geboren is of die nog niet geboren is, als het gaat om de zorg waarmee hij moet behandeld worden.

Het gaat om embryo's die nog lang niet in een stadium zijn dat er in de verste verte over een persoon kan gesproken worden. Maar het gaat wel om onderzoek waarvan de resultaten mogelijk - hopelijk - levensbedreigende aftakelingsziektes kunnen helpen genezen.
Planoudes

Berichtdoor Planoudes » 27 jan 2010, 16:47

theophrastus schreef:Wat is hypocriet ?
Ik denk niet dat de Kerk daar erg dubbelzinnig over is. Integendeel.
Het is toch niet omdat wetenschappelijk onderzoek bruikbare resultaten oplevert, dat dat onderzoek zelf daardoor moet mogelijk zijn of toegelaten worden ? Daar gaat ethiek over. Dus ook kerkelijke ethiek.

Dus als de paus een levensbedreigende ziekte krijgt die enkel genezen kan worden met een geneesmiddel dat zijn bestaan te danken heeft aan stamcelonderzoek dan zal dat geneesmiddel geweigerd worden?
En het kerkelijke respect voor het leven reikt ver genoeg om het condoom als levensreddend middel te omvatten?
Planoudes

Berichtdoor theophrastus » 27 jan 2010, 16:49

Het gaat om embryo's die nog lang niet in een stadium zijn dat er in de verste verte over een persoon kan gesproken worden.

Daarmee neem je evengoed een ethisch standpunt in. Het begrip "persoon" is geen positief-wetenschappelijk begrip, maar een wijsgerig.
De Kerk neemt een ander standpunt in. Voor de Kerk is de mens volwaardig menselijk persoon van bij de conceptie.

Dus als de paus een levensbedreigende ziekte krijgt die enkel genezen kan worden met een geneesmiddel dat zijn bestaan te danken heeft aan stamcelonderzoek dan zal dat geneesmiddel geweigerd worden?

Dat is toch wat een katholieke gelovige aanneemt, ja.
theophrastus

Berichtdoor Planoudes » 27 jan 2010, 16:53

theophrastus schreef:
Ik schreef:Het gaat om embryo's die nog lang niet in een stadium zijn dat er in de verste verte over een persoon kan gesproken worden.

Daarmee neem je evengoed een ethisch standpunt in. Het begrip "persoon" is geen positief-wetenschappelijk begrip, maar een wijsgerig.
De Kerk neemt een ander standpunt in. Voor de Kerk is de mens volwaardig menselijk persoon van bij de conceptie.
Er moet een materiële drager zijn om van een persoon te kunnen spreken. Geen software zonder hardware, zeg maar. Dat is niet filosofisch. Dat er een overgangsmoment is waar we met een demarcatieprobleem zitten, dat hoor je mij niet ontkennen. Maar de eerste paar dagen na de conceptie? Komaan zeg.

theophrastus schreef:
Ik schreef: Dus als de paus een levensbedreigende ziekte krijgt die enkel genezen kan worden met een geneesmiddel dat zijn bestaan te danken heeft aan stamcelonderzoek dan zal dat geneesmiddel geweigerd worden?

Mooi zo, laten we daar dan maar eens op hopen om te controleren of het waar zal zijn.
Planoudes

Berichtdoor theophrastus » 27 jan 2010, 16:55

Mooi zo, laten we daar dan maar eens op hopen om te controleren of het waar zal zijn.

Ik denk dat gelovigen steeds zullen trachten zich ervan te weerhouden te hopen dat iemand een levensbedreigende ziekte zou krijgen. Net zoals alle mensen van goede wil.

Dat er een overgangsmoment is waar we met een demarcatieprobleem zitten, dat hoor je mij niet ontkennen.

Je zegt het zelf.
De volledige mens is aanwezig in het prille embryo.
theophrastus

Berichtdoor Planoudes » 27 jan 2010, 16:57

theophrastus schreef:

Ik denk dat gelovigen steeds zullen trachten zich ervan te weerhouden te hopen dat iemand een levensbedreigende ziekte zou krijgen. Net zoals alle mensen van goede wil.

Je verstaat mij slecht: ik bedoelde erop hopen dat men dan zo consequent zal zijn. Iemand hel en verdoemenis toewensen is eerder iets voor gelovigen, not my cup of tea dus.

Vergeet overigens mijn andere heikele vraag niet:
Ik schreef:En het kerkelijke respect voor het leven reikt ver genoeg om het condoom als levensreddend middel te omvatten?
Planoudes

Berichtdoor Mees » 27 jan 2010, 16:58

Planoudes schreef:
theophrastus schreef:[
Planoudes schreef: Dus als de paus een levensbedreigende ziekte krijgt die enkel genezen kan worden met een geneesmiddel dat zijn bestaan te danken heeft aan stamcelonderzoek dan zal dat geneesmiddel geweigerd worden?

Als katholieke gelovigen geloven in god, zullen ze er zeker geen probleem mee hebben om te geloven dat de paus dergelijk geneesmddel in dergelijk geval zal weigeren. Geloof is een zegen.
Laatst bijgewerkt door Mees op 27 jan 2010, 17:01, in totaal 1 keer bewerkt.
Mees

Berichtdoor Planoudes » 27 jan 2010, 16:59

theophrastus schreef:

Je verstaat mij slecht: ik bedoelde erop hopen dat men dan zo consequent zal zijn. Iemand hel en verdoemenis toewensen is eerder iets voor gelovigen, not my cup of tea dus.

theophrastus schreef:
Ik schreef:Dat er een overgangsmoment is waar we met een demarcatieprobleem zitten, dat hoor je mij niet ontkennen.

Je zegt het zelf.

Neen, dat zeg ik niet. De wording van een persoon is een proces. Of ken jij tweecellige personen misschien?

Vergeet overigens mijn andere heikele vraag niet:
Ik schreef:En het kerkelijke respect voor het leven reikt ver genoeg om het condoom als levensreddend middel te omvatten?
Planoudes

Berichtdoor theophrastus » 27 jan 2010, 17:01

Geloof is een zegen.

Dat zal elke gelovige beamen.

Of ken jij tweecellige personen misschien?

Uiteraard. Dat probeerde ik je net duidelijk te maken.
"Persoon" is geen biologisch begrip.

En het kerkelijke respect voor het leven reikt ver genoeg om het condoom als levensreddend middel te omvatten?

Iemand die gelooft dat zijn eeuwig geluk in Christus te vinden is, zal zich onthouden van ongeregelde sexuele omgang.
theophrastus

Berichtdoor Planoudes » 27 jan 2010, 17:04

theophrastus schreef:
Ik schreef:Of ken jij tweecellige personen misschien?
Uiteraard. Dat probeerde ik je net duidelijk te maken.
"Persoon" is geen biologisch begrip.

Neen, maar zonder lichaam kan er geen persoon zijn.
Planoudes

Berichtdoor Planoudes » 27 jan 2010, 17:05

theophrastus schreef:

Iemand die gelooft dat zijn eeuwig geluk in Christus te vinden is, zal zich onthouden van ongeregelde sexuele omgang.

Ja, ze hebben er zelfs de missionarishouding naar genoemd :lol:
Planoudes

Berichtdoor Mees » 27 jan 2010, 17:06

theophrastus schreef:Iemand die gelooft dat zijn eeuwig geluk in Christus te vinden is, zal zich onthouden van ongeregelde sexuele omgang.

Geregelde sexuele omgang met koorknapen is dan weer geen probleem.
Mees

Berichtdoor theophrastus » 27 jan 2010, 17:09

Dat doet gelovigen ook veel pijn : dat mensen misbruik maken van hun positie om andere mensen te schaden.
Christus roept op tot onbaatzuchtige liefde en overgave.
theophrastus

Berichtdoor axxyanus » 27 jan 2010, 17:11

theophrastus schreef:
Dat er een overgangsmoment is waar we met een demarcatieprobleem zitten, dat hoor je mij niet ontkennen.

Je zegt het zelf.

Dat is niet waar. Het prille embryo kan nog splitsen en zo tweelingen vormen. Zijn er dan twee volledige mensen aanwezig?
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor Planoudes » 27 jan 2010, 17:13

theophrastus schreef:
Mees schreef:Geregelde sexuele omgang met koorknapen is dan weer geen probleem.

Dat doet gelovigen ook veel pijn : dat mensen misbruik maken van hun positie om andere mensen te schaden.

Is misbruik niet net zo'n beetje de raison d'être van zo'n machtsinstituut? Ik denk, louter hypothetisch, als Jezus nu zou leven dat hij zich volledig zou distantiëren van de katholieke kerk.

En is zo'n pijn ook niet een beetje hypocriet omdat je mensen onmenselijke restricties oplegt die dan uitmonden in dergelijke excessen (te vaak om toeval te zijn)?
Laatst bijgewerkt door Planoudes op 27 jan 2010, 17:14, in totaal 1 keer bewerkt.
Planoudes

Berichtdoor Mees » 27 jan 2010, 17:13

theophrastus schreef:

Tja zal wel zijn dat het pijn doet aan gelovigen... die koorknapen zijn gelovigen.

De andere gelovigen draaien samen met hun kerkoversten het hoofd en leiden de pervert naar een nieuwe parochie om zijn lusten te botvieren.

Ze hebben wel respect voor 2-cellige wezens maar dat respect vervaagt zodra het kind geboren wordt.
Mees

Berichtdoor Planoudes » 27 jan 2010, 17:15

Mees schreef:De andere gelovigen draaien samen met hun kerkoversten het hoofd en leiden de pervert naar een nieuwe parochie om zijn lusten te botvieren.

Of de koorknaap gaat op internaat.
Planoudes

Berichtdoor Planoudes » 27 jan 2010, 17:20

Maar ik heb nog een paar bijkomende vragen, opgeropen door onderstaand antwoord:

theophrastus schreef:

Is het dan zo dat wie om wat voor reden dan ook (laten we als voorbeeld een verkrachte vrouw nemen, wat in Afrika nu niet zo ongewoon is) ongeregelde sexuele omgang heeft, volgens de kerk het risico op een smerige, mogelijk dodelijke, SOA verdient?
En is het op deze grond dat de kerk er geen graten in ziet om regelrechte leugens over de doeltreffendheid van het condoom te verspreiden?

En wat wordt eigenlijk exact bedoeld met ongeregelde sexuele omgang? Bestaat er ergens een lijst van wat mag en wat niet? Mogen personen vanaf twee cellen sex hebben of gelden daar andere regels?
Planoudes

Berichtdoor Mees » 27 jan 2010, 17:25

Planoudes schreef:En wat wordt eigenlijk exact bedoeld met ongeregelde sexuele omgang?

Ik denk dat als het is om kindjes te maken, dan is het geregeld. Anders is het ongeregeld. Maar bij RKK ben je nooit van iets zeker (draaien met de wind).

Maar naar hun dagelijkse praktijk vertaald...
Als ze het sexschandaal kunnen wegmoffelen dan is het geregelde sexuele omgang.
Komt het uit, dan is het ongeregelde sexuele omgang.
Is Maria er bij betrokken dan wordt het een ommegang.
Laatst bijgewerkt door Mees op 27 jan 2010, 17:29, in totaal 1 keer bewerkt.
Mees

Berichtdoor Planoudes » 27 jan 2010, 17:27

Mees schreef:
Planoudes schreef:En wat wordt eigenlijk exact bedoeld met ongeregelde sexuele omgang?

Ik denk dat als het is om kindjes te maken, dan is het geregeld. Anders is het ongeregeld. Maar bij RKK ben je nooit van iets zeker (draaien met de wind).

Of misschien bedoelen ze: sex tijdens de regels? :lol:
Planoudes

Berichtdoor Planoudes » 27 jan 2010, 17:31

Maar effe serieus, is er ergens een lijst beschikbaar van gestoei dat door de RKK officieel toegelaten is en wat officieel verboden is?
Planoudes

Berichtdoor Mees » 27 jan 2010, 17:40

Planoudes schreef:Maar effe serieus, is er ergens een lijst beschikbaar van gestoei dat door de RKK officieel toegelaten is en wat officieel verboden is?

Ik weet niet of er een officiële lijst is (nooit van gehoord of gelezen) maar de essentie is alleszins "enkel missionaris" en "met kindjes als doel". Al de rest is, hebben ze mij toch destijds wijsgemaakt, verboden. Zelfs zelfbevlekking mag niet. Tenzij zij het doen natuurlijk, want ze hebben wel een héél grote mantel der liefde voor zichzelf.

Maar anderzijds lees ik dan weer dat Johannes zichzelf regelmatig folterde om god tevreden te stellen. Het zijn dus alleszins mensen met een reuzengroot probleem. Je kan het zo zot niet verzinnen of ze doen het.

Johannes Paulus II geselde zichzelf met een riem. Door zich zelf te pijnigen hoopte de voormalige paus dichter bij God te geraken en een perfecte christen te zijn. Dat zegt monseigneur Slawomir Oder in zijn boek 'Waarom hij een heilige is'.

Dus als theophrastus een goede christen wil zijn raad ik hem aan een goede roede te zoeken (pun intended). Misbruikte koorknapen zat die hem dan even terwille willen zijn.
Mees

Berichtdoor Planoudes » 27 jan 2010, 17:42

Dus een beetje SM moet kunnen volgens die club? :D
Planoudes

Berichtdoor Mees » 27 jan 2010, 17:44

Planoudes schreef:Dus een beetje SM moet kunnen volgens die club? :D

Een beetje? :lol: :lol: :lol:
Mees

Berichtdoor Planoudes » 27 jan 2010, 17:47

Ja, ik begin hun voorliefde voor de middeleeuwen wel wat beter te kaderen nu :lol:
Planoudes

Berichtdoor Mees » 27 jan 2010, 17:49

theophrastus schreef:De ethische reden is dat het embryo beschouwd wordt als een persoon. Voor de kerkelijke ethiek is er geen verschil tussen een mens die al geboren is of die nog niet geboren is, als het gaat om de zorg waarmee hij moet behandeld worden.

GVA: Johannes Paulus II geselde zichzelf met een riem. Door zich zelf te pijnigen hoopte de voormalige paus dichter bij God te geraken en een perfecte christen te zijn. Dat zegt monseigneur Slawomir Oder in zijn boek 'Waarom hij een heilige is'.

Moraal : "Zorg voor de 2-celligen... en eens geboren de zweep over dat van god gekregen lichaam".
Mees

Berichtdoor Lorre » 27 jan 2010, 17:50

axxyanus schreef:
theophrastus schreef:

Je zegt het zelf.

Dat is niet waar. Het prille embryo kan nog splitsen en zo tweelingen vormen. Zijn er dan twee volledige mensen aanwezig?

Inderdaad. Eén ziel die zich splitst in twee zielen...Hoe leg je dat uit, Theo?

Voor alle duidelijkheid: ik geloof niet in het bestaan van een ziel
Lorre

Berichtdoor Mees » 27 jan 2010, 17:55

Lorre schreef:
axxyanus schreef:
theophrastus schreef:
Je zegt het zelf. De volledige mens is aanwezig in het prille embryo.
Inderdaad. Eén ziel die zich splitst in twee zielen...Hoe leg je dat uit, Theo?Voor alle duidelijkheid: ik geloof niet in het bestaan van een ziel

Om hem even voor te zijn... de uitleg is gemakkelijk... het is gods wil. De passe partout bij uitstek.
Maar ik zou toch ook een uitleg van Theophratus verwelkomen.
Mees

Berichtdoor theophrastus » 27 jan 2010, 17:58

Ik blijf de verklaring voorlopig schuldig wegens theologisch niet genoeg onderlegd.
Maar : het is een interessante vraag en ik voel me zeker gestimuleerd om één en ander te gaan opzoeken, hoe dat theologisch gekaderd wordt.
theophrastus

Berichtdoor Planoudes » 27 jan 2010, 18:04

Kun je dan ook ineens opzoeken hoe het precies zit met die ongeregelde sexuele omgang? Dat antwoord interesseert me ook wel. Alvast bedankt.
Planoudes

Berichtdoor marcdep » 27 jan 2010, 19:39

Planoudes schreef:Kun je dan ook ineens opzoeken hoe het precies zit met die ongeregelde sexuele omgang? Dat antwoord interesseert me ook wel. Alvast bedankt.

Sex was enkel bedoeld om kinderen te krijgen en als je opbiechtte dat je genoeg kinderen had, al waren het er maar twee, dan kreeg je de absolutie niet.
Nu van mij zou hij zijn absolutie in zijn zak kunnen steken.

Ik was de laatste in de rij van drie en hoe ze het in de tijd van mijn moeder, zo'n 57 jaar geleden, deden om geen kinderen meer te krijgen is me nog altijd een raadsel.

Om nog even terug te keren op de katholieke universiteit. In 1984-1985 had Prof Steeno een methode ontwikkelt om mannelijke van vrouwelijke zaadcellen te scheiden en dus bij draagsters van erfelijke ziekten enkel de vrouwelijke zaadcellen in te brengen om zo de kans op een meisje met 92% te verhogen.Aangezien de meisjes enkel draagster konden zijn en de ziekte (Haemofylie en Duchenne) niet konden krijgen werd zijn methode in de praktijk gebracht en met succes.Volgens de KUL was dit onethisch en dus kreeg hij geen subsidie. De 'patienten' dienden enkel een consultatie te betalen. Gevolg de inseminaties werden stopgezet, waardoor vele ouderparen beslisten om kinderloos te blijven.

Nu heden ten dage is de opsporing van Duchenne bij de foetus veel beter en sneller en kan er in een vroeg stadium geaborteerd worden indien blijkt dat de vrucht aangetast is.

Vele jaren terug was er openlijk protest van de KUL tegen de abortuswet, terwijl ze verduiveld goed wisten dat er wekelijks abortussen werden uitgevoerd in de KUL. Hoe hypocriet kan een instituut zijn.

Net hetzelfde als de houding tegenover vrouwen die zich laten aborteren omwille van een zieke , bijna onleefbare foetus. Een kind dat nooit geen kans zal hebben op geluk.
Men schildert die vrouw af als moordenares, terwijl man en vrouw en vooral de vrouw gebukt gaan onder hun beslissing.
Een eigen kind afstaan, niet wetend wat er met hun kind(foetus) gebeurt en moederziel alleen naar huis gaan met een depressie als gevolg. Met neimand kon men er over spreken, abortus was taboe.
Want vroeger(in de jaren 70) was abortus illegaal en kon de vrouw nog gerechterlijk vervolgd worden.
En wees gerust, die vrouwen dienen ondersteund te worden.
Je houdt het niet voor mogelijk wat dit betekent voor een jonge moeder die een vrucht van 4 maand (ze voelt al haar baby, ze voelt hem stampen)moet afstaan om het voorkomen van een zwaar geahdicapt kind. In de jaren 70 kon men pas na maanden het vruchtwater onderzoeken.
Dan krijg je een telefoontje vanuit Leuven: "sorry, het is een jongen, u kunt maandag komen."
Daar staat zo'n moeder daar, helemaal overstuur, want ze kan en mag haar kind niet houden en dan doet ze alles om haar eigen kind al de miserie te besparen door haar kind te aborteren. Ze krijgt haar kind zelfs niet te zien en psychologische bijstand was er in die tijd ook niet.

Religieusen en andere dartele kwakkels reageren dan met de zegende woorden: "je moet je lot leren aanvaarden en dragen", terwijl zij bij de minste klacht naar de dokter rennen.
Of "geef dat kind recht op leven", terwijl die moeder weet dat haar kind geen menswaardig bestaan zal hebben, wel een leven van kommer en kwel om dan nog vroegtijdig en met volle verstand te overlijden.

mvg
marcdep

Berichtdoor Blueflame » 28 jan 2010, 00:46

theophrastus schreef:Ik blijf de verklaring voorlopig schuldig wegens theologisch niet genoeg onderlegd.
Maar : het is een interessante vraag en ik voel me zeker gestimuleerd om één en ander te gaan opzoeken, hoe dat theologisch gekaderd wordt.

Behoort zelfstandig (na)denken dan echt niet tot jouw mogelijkheden of - wat pas erg is - niet eens tot jouw opties?
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Planoudes » 28 jan 2010, 03:43

Lorre schreef:
axxyanus schreef:
theophrastus schreef:

Je zegt het zelf.

Inderdaad. Eén ziel die zich splitst in twee zielen...Hoe leg je dat uit, Theo?

Voor alle duidelijkheid: ik geloof niet in het bestaan van een ziel

Ze gaan ervan uit dat tweelingen slechts een halve ziel hebben. Zo hebben ze nog een groep bij die ze kunnen discrimineren. :mrgreen:
Planoudes

VorigeVolgende

Keer terug naar Godsdienst/Religie