Scholen met de bijbel

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

Scholen met de bijbel

Berichtdoor digifredje » 07 jan 2010, 15:34

Al surfend kwam terecht op de site http://www.ipco.be
Dit is blijkbaar een scholengemeenschap die een stuk of 10 basisscholen bevat voor, en ik citeer:

IPCO heeft tot doel de behartiging van de gezamenlijke belangen van de aangesloten inrichtende machten van vrije protestants-christelijke onderwijsinstellingen voor basisonderwijs, gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap.

Zij treedt ondermeer op tegenover de overheid als de representatieve groepering van inrichtende machten van het protestants-christelijk onderwijs in Vlaanderen of in het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest.
Zij heeft eveneens tot doel het inrichten van nascholingsactiviteiten.

Deze scholen worden dus blijkbaar gefinancierd met geld van de Vlaamse Overheid.

Als ik dan kijk naar de eindtermen, zie ik het volgende:

1. De kinderen leren via het protestants godsdienstonderwijs de drie-ene God - Vader, Zoon en Heilige Geest - kennen als een levende en liefhebbende eeuwige God. Hij is bezig met de uitwerking van Zijn heilsplan, de mensheid in het algemeen en met elk individu in het bijzonder. Dit onderwijs wordt gegeven zonder enige dwang, uitnodigend, zoals geopenbaard in de bijbel.
2. De kinderen leren Gods veelzijdige karakter ontdekken zoals: almachtig, heilig, rechtvaardig en liefdevol.
3. De kinderen leren te genieten en zorgvuldig om te gaan met Gods schepping.
4. De kinderen leren de kernpunten van de heilsgeschiedenis - schepping, zondeval en verlossing - waarbij Jezus, de Zoon van God, als Verlosser de centrale figuur in Gods heilsplan is.
5. De kinderen leren dat God zich bekend gemaakt heeft door de Bijbel, het betrouwbare en onfeilbare Woord van God.
6. De kinderen leren de Bijbel beter kennen naar inhoud, context, ontstaan, maar bovenal als het boek waardoor ze Jezus Christus beter leren kennen.
7. De kinderen leren de bijbelse waarden en normen kennen en de waardevolle betekenis ervan voor het dagelijkse leven.
8. De kinderen leren waarde te hechten aan een christelijke levensstijl gekenmerkt door: elkaar liefhebben, verdraagzaam zijn, vergevingsgezind zijn en respect hebben voor elkaar.
9. De kinderen leren de waarden kennen van bijbellezen, bidden en zingen als vormen van persoonlijke omgang met God.
10. De kinderen leren in de Bijbel het antwoord te vinden op de grote levensvragen: waar kom ik vandaan, waarvoor leef ik, hoe moet ik leven en waar ga ik naar toe.
11. De kinderen leren over de mijlpalen uit de bijbelse geschiedenis en de geschiedenis van christendom en kerk.
12. De kinderen leren de niet-christelijke wereldgodsdiensten kennen en de verschillen tussen de religies en het christelijk geloof.
13. De kinderen leren dat de Bijbel ook waarschuwt voor de gevaren van een levensstijl zonder God.
14. De kinderen beseffen dat iedereen waardevol is voor God en altijd welkom is bij God.
15. De kinderen leren de door God aan iedere persoon geschonken talenten ontdekken, ontwikkelen en gebruiken.

En bij de 9 links die op de site te vinden zijn is er één van CreaBel (Belgische Creationisten). Hoe zouden de lessen wetenschap zijn op die scholen?

Kan dat allemaal zomaar in Vlaanderen? Ik dacht dat dit enkel in Amerika was?
En het ergste: betalen wij daaraan mee met onze belastingen?
The universe is a strange and wondrous place.
The truth is quite odd enough to need no help from pseudoscientific charlatans.
- Richard Dawkins -
digifredje

Re: Scholen met de bijbel

Berichtdoor Niko » 07 jan 2010, 16:55

Dit onderwijs wordt gegeven zonder enige dwang, uitnodigend, zoals geopenbaard in de bijbel.

De kinderen leren dat de Bijbel ook waarschuwt voor de gevaren van een levensstijl zonder God.

Het tweede citaat spreekt het eerste tegen... kinderen bang maken voor een leven zonder "God" en hen dan "zonder enige dwang uitnodigen". Tjonge tjonge.
Ik dacht dat dit soort onderwijs in België niet (meer) voorkwam, maar blijkbaar heb ik te vroeg victorie gekraaid.

In de lessen geschiedenis leren ze waarschijnlijk dat God miljoenen jaren oude fossielen op de 12.000 jaar oude aarde heeft verstopt om hun geloof te testen.
"Eternal nothingness is fine if you happen to be dressed for it."
-Woody Allen-
Niko

Berichtdoor digifredje » 07 jan 2010, 17:04

Niko schreef:In de lessen geschiedenis leren ze waarschijnlijk dat God miljoenen jaren oude fossielen op de 12.000 jaar oude aarde heeft verstopt om hun geloof te testen.

Dat is inderdaad één van mijn angsten.
Buiten het feit natuurlijk dat deze kinderen in zekere zin worden gebrainwasht en waarschijnlijk nog moeilijk kunnen kritisch denken.
- Richard Dawkins -
digifredje

Berichtdoor Planoudes » 07 jan 2010, 20:28

Weet deze organisatie dat ze hier op het forum geplaatst worden? Het zou me wel netjes lijken indien ze op de hoogte gebracht wordt. Dan hebben ze tenminste een kans om zich te verdedigen.

Afgezien daarvan vind ik het ook jammer als een deel van mijn belastinggeld voor schandalige toestanden als creabel aangewend zou worden.

Ik lees wel een geestige disclaimer op de website van creabel:
creabel schreef:CreaBel heeft tot doel het geloof in de schepping te promoten en wetenschappelijk te ondersteunen. Om dit waar te maken, trachten wij ook, waar nodig, onjuiste theorieën te ontkrachten.
Wij houden niet van kemels en willen geenszins de waarheid verkrachten of leugens verkondigen. Daarom garanderen wij u als lezer dat wij elke onjuiste informatie van onze site zullen verwijderen wanneer u die onjuistheid kan bewijzen. Wij doen beroep op u, om wat wij publiceren te controleren of te verifiëren.

Gentlemen, start your engines! :mrgreen:
Tantum religio potuit suadere malorum
http://atheistmovies.blogspot.com/
Planoudes

Berichtdoor digifredje » 08 jan 2010, 09:36

Planoudes schreef:Weet deze organisatie dat ze hier op het forum geplaatst worden? Het zou me wel netjes lijken indien ze op de hoogte gebracht wordt. Dan hebben ze tenminste een kans om zich te verdedigen.

Ik heb ze bij deze op de hoogte gebracht.
Het is inderdaad maar normaal dat we hun de kans geven om hun standpunten uit de doeken te doen.
- Richard Dawkins -
digifredje

Berichtdoor Digit » 08 jan 2010, 10:28

Digifredje,

Dan misschien vooraf even iets rechtzetten : wat jij in je eerste post als "eindtermen" omschrijft staat op hun website als "eindtermen godsdienst" !

Als ze zich hier komen verdedigen lijkt het mij dan ook essentieëel om te vragen of hun andere eindtermen al dan niet overeenstemmen met de normen ! Dat zou een héél stuk schelen op de beeldvorming. Blijft dan de vraag of de praktijk dan wel correct gebeurd !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor digifredje » 08 jan 2010, 10:39

Digit schreef:Dan misschien vooraf even iets rechtzetten : wat jij in je eerste post als "eindtermen" omschrijft staat op hun website als "eindtermen godsdienst" !

Ik vind die op hun website terug als "algemene" eindtermen:

Hoofdsite (http://www.ipco.be/indexipco.html), klikken op secretariaat (http://www.ipco.be/secretariaat.htm) en daarna "Ontwikkelingsdoelen en eindtermen" (http://www.ipco.be/ontwikkelingsdoelen% ... ermen.html)

Maar misschien is het gewoon een foutje op hun site en zijn dit inderdaad geen algemene eindtermen maar enkel die van godsdienst.
- Richard Dawkins -
digifredje

Berichtdoor Planoudes » 08 jan 2010, 11:05

Onderwijs Vlaanderen schreef:Voor het onderwijs in een erkende godsdienst, een op die godsdienst berustende zedenleer, in de niet-confessionele zedenleer, de eigen cultuur en religie en de cultuurbeschouwing worden geen eindtermen of ontwikkelingsdoelen bepaald.

http://www.ond.vlaanderen.be/EDULEX/dat ... ocid=13224
Planoudes

Berichtdoor digifredje » 08 jan 2010, 11:16

Planoudes schreef:
Onderwijs Vlaanderen schreef:Voor het onderwijs in een erkende godsdienst, een op die godsdienst berustende zedenleer, in de niet-confessionele zedenleer, de eigen cultuur en religie en de cultuurbeschouwing worden geen eindtermen of ontwikkelingsdoelen bepaald.

http://www.ond.vlaanderen.be/EDULEX/dat ... ocid=13224

Begrijp ik het goed dat dus op deze, door de overheid (en dus ons) gesubsidieerde scholen, geen enkele controle wordt gehouden om wat de leerlingen moeten kennen en kunnen als ze zijn afgestudeerd? Of zie ik dit (hopelijk) verkeerd.
- Richard Dawkins -
digifredje

Berichtdoor Planoudes » 08 jan 2010, 11:36

Voor de levensbeschouwelijke vakken bestaat een aparte inspectie. Zelfs de school zelf kan geen enkele controle uitoefenen op wat in de godsdienstlessen (en zedenleer etc.) gebeurt. De directeur kan enkel een inspectie aanvragen bij de bevoegde instantie, zelf heeft hij/zij niets te zeggen aan deze leerkrachten.
Planoudes

Berichtdoor digifredje » 08 jan 2010, 11:40

Planoudes schreef:Voor de levensbeschouwelijke vakken bestaat een aparte inspectie. Zelfs de school zelf kan geen enkele controle uitoefenen op wat in de godsdienstlessen (en zedenleer etc.) gebeurt. De directeur kan enkel een inspectie aanvragen bij de bevoegde instantie, zelf heeft hij/zij niets te zeggen aan deze leerkrachten.

Dat er geen eindtermen worden vastgelegd voor de levensbeschouwelijke vakken lijkt me maar normaal en daar heb ik geen problemen mee.
Maar die scholen blijven toch verplicht om hun leerlingen te leren lezen en schrijven en hen te onderwijzen over geschiedenis, aardrijkskunde, biologie ... zoals op andere scholen, niet?
Uit je vorige bericht leek het alsof dat niet verplicht was.
- Richard Dawkins -
digifredje

Berichtdoor Planoudes » 08 jan 2010, 11:44

Neen, enkel voor de levensbeschouwelijke vakken. De andere vakken in een gesubsidieerde school hebben eindtermen en inspectie. Ik denk dat bijvoorbeeld een Steinerschool de eindtermen niet naleeft en daarom geen subsidies krijgt. Idem bij de moslimschool in Melle. De joodse scholen idem denk ik.
Planoudes

Berichtdoor digifredje » 08 jan 2010, 11:49

Planoudes schreef:Neen, enkel voor de levensbeschouwelijke vakken. De andere vakken in een gesubsidieerde school hebben eindtermen en inspectie. Ik denk dat bijvoorbeeld een Steinerschool de eindtermen niet naleeft en daarom geen subsidies krijgt. Idem bij de moslimschool in Melle. De joodse scholen idem denk ik.

Oef, dat is al een hele geruststelling.
- Richard Dawkins -
digifredje

Berichtdoor Digit » 08 jan 2010, 12:01

Naar mijn mening is men hier té tolerant : ouders die hun kinderen naar dergelijke scholen sturen overtreden in feite de leerplicht door de eindtermen te ontwijken !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor digifredje » 08 jan 2010, 13:09

Digit schreef:Naar mijn mening is men hier té tolerant : ouders die hun kinderen naar dergelijke scholen sturen overtreden in feite de leerplicht door de eindtermen te ontwijken !

Nu ben ik niet mee.
Toch enkel de "eindtermen" levensbeschouwing.
Die van bijvoorbeeld natuurwetenschappen moeten ze toch wel halen?
- Richard Dawkins -
digifredje

Berichtdoor Digit » 08 jan 2010, 13:24

Planoudes schreef:Neen, enkel voor de levensbeschouwelijke vakken. De andere vakken in een gesubsidieerde school hebben eindtermen en inspectie. Ik denk dat bijvoorbeeld een Steinerschool de eindtermen niet naleeft en daarom geen subsidies krijgt. Idem bij de moslimschool in Melle. De joodse scholen idem denk ik.
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Planoudes » 08 jan 2010, 13:39

Tja, Steinerscholen voeren ook de statistieken van niet- of slechte vaccinatie aan (polio, mazelen, etc).
Planoudes

Berichtdoor Ramon De Jonghe » 21 jan 2010, 00:18

Steinerscholen krijgen wel subsidies, want ze hebben via de rechtbank afwijkende eindtermen afgedwongen. Ze kregen daarbij hulp van de joodse scholen, die dus ook afwijkende eindtermen hebben. De overheid ziet zich hierdoor verplicht om afwijkingen te sponsoren. :D
Ramon De Jonghe

Berichtdoor Planoudes » 21 jan 2010, 00:24

:shock: Heb je daar ergens een link van?
Planoudes

Berichtdoor Ramon De Jonghe » 21 jan 2010, 00:40

Planoudes schreef::shock: Heb je daar ergens een link van?

Meer dan één :?

http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13324

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/ap ... 2002036410

En hier vind je de eindtermen derde graad ASO van de steinerscholen: http://www.steinerscholen.be/downloads/ ... agogie.pdf

Hier die van het basisonderwijs: http://www.steinerscholen.be/downloads/ ... inhoud.pdf

Hoe manipulatief er met die leerplannen wordt omgegaan, kan je hier lezen: http://antroposofie.wordpress.com/2009/ ... -atlantis/

Toegevoegd: een stukje uit de tekst achter de laatste link.

Ook in de specifieke leerinhouden voor de vijfde klas zien we mythen en legenden die worden voorgesteld als ’het eerste geschiedenisonderwijs’, terwijl zoals al gezegd in het leerplan wordt gezegd dat een eerste vorm van geschiedenis pas aan het einde van de zesde klas aan bod komt. Blijkbaar hebben zelfs de opstellers van de eindtermen en leerplannen geschiedenis en mythologie niet meer uiteen kunnen houden. Maar duidelijk is dat zich in het leerplan tussen het begin van de vijfde en het einde van de zesde klas, wat het geschiedenisonderwijs betreft, een schemerzone bevindt waarin de grens tussen mythe en geschiedenis niet of onvoldoende is aangegeven. En wat komen we in die schemerzone tegen? Inderdaad: Atlantis!
Ramon De Jonghe

Berichtdoor woezie » 22 jan 2010, 22:20

Ik zat in een "School met de Bijbel" tem het vijfde leerjaar en daar werd idd het creationisme onderwezen. Het zesde studiejaar bracht ik door in het gemeenschapsonderwijs. Dat we van de apen afstamden wist ik niet tot het me daar gezegd werd. Voor de rest was ik wel mee met de leerstof wiskunde, taal,... Na enige studie ben ik nu een fervent Darwinaanhanger. Toch maak ik me zorgen over vele andere kinderen die op dergelijke scholen terecht komen en wél creationist blijven omdat ze niet beter weten. Als zo'n school subsidies krijgt van de overheid, zou het verplicht moeten zijn om de evolutietheorie te onderwijzen, maar zoals ik al zei, in de School met de Bijbel gebeurde (gebeurt?) dat dus niet. Ik spreek over +/- 1980.
woezie

Berichtdoor Blueflame » 23 jan 2010, 00:57

woezie schreef: Dat we van de apen afstamden wist ik niet tot het me daar gezegd werd.

Euh .... nee ....... we stammen niet van (de moderne) apen af hé.
We hebben een gemeenschappelijke voorouder.
Maar dit geheel terzijde.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Digit » 23 jan 2010, 19:01

En als we die voorouder ooit zouden tegenkomen, hoe zouden we die dan omschrijven ?

We stammen dus niet alleen van "de" apen af (maar niet van de hedendaagse), maar we zijn apen, alleen merkwaardige !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Planoudes » 23 jan 2010, 21:29

Digit schreef:En als we die voorouder ooit zouden tegenkomen, hoe zouden we die dan omschrijven ?

The missing link?
Planoudes

Berichtdoor Blueflame » 23 jan 2010, 22:08

Het juiste om zeggen is in feite dat zowel de aap als de mens tot de groep primaten behoren en dat de mens in die groep behoort tot de familie Hominidae, subfamilie homininae, waartoe oa de chimpansee, de gorilla en dus ook de mens behoort.
Je kan dus wel zeggen dat wij een soort aap zijn. Ik zou het eerder zo zeggen, om de verwarring te voorkomen.
Als je zegt dat "de mens afstamt van de aap" (zo gewoon , zonder meer), dan krijg je van creationisten wel eens te horen dat "ze nog nooit een apenfamilie hebben zien evolueren tot een mens". Vandaar dat ik probeer nuance aan te brengen.

Afbeelding

MVg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Mees » 24 jan 2010, 11:38

Planoudes schreef:The missing link?

Blueflame schreef:Als je zegt dat "de mens afstamt van de aap" (zo gewoon , zonder meer), dan krijg je van creationisten wel eens te horen dat "ze nog nooit een apenfamilie hebben zien evolueren tot een mens". Vandaar dat ik probeer nuance aan te brengen.

Misschien zijn creationisten wel de missing link (te slim voor een aap, te dom voor een mens) :lol: :lol: :lol:
Ze hebben ook nog nooit god gezien en toch geloven ze dat hij er is. Ze doen dus aan kersenplukken.
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

Berichtdoor woezie » 27 jan 2010, 02:39

Blueflame schreef:
woezie schreef: Dat we van de apen afstamden wist ik niet tot het me daar gezegd werd.

Mvg.

Het is toch niet omdat ik geen puntje op de i zet, dat je niet weet dat het een i is of dat ik niet weet dat er op een i een puntje hoort? Als men bij elke uitspraak of woord een tekening moet maken, komt men toch niet tot de essentie van de discussie? Het ging toch over de School met de Bijbel waar creationisme onderwezen wordt? Ik merk dergelijke discussies vaak op in dit forum en vraag me af hoeveel zin zoiets heeft. Om het cru en misschien wat oneerbiedig te stellen vind ik het een wat 'autistische' manier van communiceren, alsof alles letterlijk zoals het er staat geïnterpreteerd moet worden en er geen enkele veronderstelling wordt gemaakt dat hetgeen gezegd wordt ook in een ruimer kader kan gezien worden, zónder dat het tot in de puntjes uitgelegd moet worden. Pas als je echt foute uitspraken doet, kun je iemand daarop wijzen, maar als iemand zegt dat hij Darwin aanhangt en gelezen heeft, maar daarbij losjesweg vermeld van de apen af te stammen, zonder daarbij in detail te treden, omdat de veronderstelling aanwezig is dat iedereen dat plaatje wel snapt, dan is de rest toch oeverloos gelul?

Het feit dat je reageert op mijn uitspraak is op zich al een bewijs dat je snapte wat ik bedoelde. Misschien dacht je dat ik het nog niet snapte, wat eigenlijk niet uit mijn tekst blijkt, ofwel heb je misschien gewoon de onhebbelijke drang om op alle i's een puntje te zetten. Dat vind ik persoonlijk geen prettige manier van communiceren, maar dit geheel terzijde.
woezie

Berichtdoor digifredje » 27 jan 2010, 08:08

woezie schreef:
Blueflame schreef:

Mvg.

Het is toch niet omdat ik geen puntje op de i zet, dat je niet weet dat het een i is of dat ik niet weet dat er op een i een puntje hoort? Als men bij elke uitspraak of woord een tekening moet maken, komt men toch niet tot de essentie van de discussie? ...

Neen, het is juist HEEL BELANGRIJK dat zulke zaken telkens verbeterd worden, want het is net op zo'n verkeerde formuleringen dat creationisten ons "aanvallen". Dat zinnetje wordt tot in den droeve herhaald, juist omdat het verkeerd is.
Ik twijfel er niet aan dat je weet hoe het in elkaar zit, maar probeer het dan ook juist te formuleren, zeker in zo'n gevoelige discussie waarin elke verkeerde uitspraak door creationisten tegen ons gebruikt wordt.
- Richard Dawkins -
digifredje

Berichtdoor Blueflame » 27 jan 2010, 10:07

woezie schreef:Het feit dat je reageert op mijn uitspraak is op zich al een bewijs dat je snapte wat ik bedoelde. Misschien dacht je dat ik het nog niet snapte, wat eigenlijk niet uit mijn tekst blijkt, ofwel heb je misschien gewoon de onhebbelijke drang om op alle i's een puntje te zetten. Dat vind ik persoonlijk geen prettige manier van communiceren, maar dit geheel terzijde.

Woezie,

sorry als ik u met deze opmerking geïrriteerd heb. Dat is zeker niet mijn bedoeling.
Ik plaatste die opmerking niet zozeer voor u, maar voor de toevallige passant. Zie ook wat digifredje schreef.

En kijk wat ik elders op dit forum tegenkom:
http://forum.skepp.be/viewtopic.php?p=54131#p54131 schreef:Darwin had totaal geen benul van genen. Zo ontdekte hij op eilanden verschillende soorten vinken, kleine met een kleine bek en grote vinken met een grote bek.
Hieruit besloot hij evolutie, terwijl het gewoon variaties betrof van dezelfde soort. En variaties binnen een zelfde soort is iets heel anders dan evolutie.
Ik zie nog niet direct een kat evolueren tot een hond.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Planoudes » 27 jan 2010, 10:11

We zitten hier inderdaad met creationisten die geen kans onbenut laten om "grijze zones" te creëren en daar dan hun hele verhaal aan ophangen. Zoiets vraagt erom de puntjes op de i te zetten. Dat zal trouwens voor velen hier ook wel een deel beroepsmisvorming zijn.
Kortom, er is geen reden om zoiets persoonlijk op te vatten.
Planoudes

Berichtdoor woezie » 27 jan 2010, 12:31

Ik had het inderdaad wat te persoonlijk opgevat, sorry daarvoor. Ik zal erop letten dat ik de dingen juist formuleer, want het laatste wat ik wil is dat mijn uitspraken koren op de molen zijn voor mensen met creationistische inslag. In die optiek begrijp ik de rechtzetting.

Mvg,
woezie
woezie

Berichtdoor theophrastus » 27 jan 2010, 14:24

Ze hebben ook nog nooit god gezien en toch geloven ze dat hij er is.

Is het niet juist daarom geloof ?
theophrastus

Berichtdoor Planoudes » 27 jan 2010, 14:28

theophrastus schreef:

En dus onzinnig.
Planoudes

Berichtdoor Mees » 27 jan 2010, 14:48

theophrastus schreef:

Als gelovigen stellen dat de evolutietheorie fout is omdat ze nog nooit een aap tot mens zien evolueren hebben (ze geloven het dus niet omdat ze het niet zien) dan verwonder ik me over hun geloof in god ... die ze ook niet zien.
Mees

Berichtdoor theophrastus » 27 jan 2010, 15:27

Als gelovigen stellen dat de evolutietheorie fout is omdat ze nog nooit een aap tot mens zien evolueren hebben (ze geloven het dus niet omdat ze het niet zien) dan verwonder ik me over hun geloof in god ... die ze ook niet zien.

Het zal wel juist zijn dat de meeste creationisten gelovigen zijn.
Maar mag je daarom de redenering omdraaien en veronderstellen dat gelovig-zijn ook een creationistische overtuiging impliceert ? Dat geldt alleszins niet voor de katholieke kerk, die het creationisme niet aanhangt en zelf het wetenschappelijk onderzoek in de exacte wetenschappen stimuleert.
theophrastus

Berichtdoor Mees » 27 jan 2010, 15:41

theophrastus schreef: Het zal wel juist zijn dat de meeste creationisten gelovigen zijn.

Hallo... meeste ?????

theophrastus schreef:Maar mag je daarom de redenering omdraaien en veronderstellen dat gelovig-zijn ook een creationistische overtuiging impliceert ?

neen, maar ik draai ze ook niet om.

theophrastus schreef:Dat geldt alleszins niet voor de katholieke kerk, die het creationisme niet aanhangt en zelf het wetenschappelijk onderzoek in de exacte wetenschappen stimuleert.

Blij te horen... maar we weten allemaal dat de RKK meedraait met de wind. Soms is hun boekje letterlijk, soms figuurlijk, soms een leiddraad, soms een verplichting, soms vermoorden ze je, soms verbannen ze je, soms discrimineren ze je, maar... na 500 jaar zeggen ze sorry en... stimuleren ze wetenchap. En op het einde stroomt alles naar de gouden troon.
Mees

Berichtdoor theophrastus » 27 jan 2010, 15:47

Kan zijn wat je hier schrijft, zo goed ben ik nu ook niet op de hoogte, maar ik meen dat de Kerk toch steeds het wetenschappelijk denken en het studeren aangemoedigd heeft. Het is zeker zo dat meer dan eens de resultaten van datzelfde wetenschappelijk onderzoek haar niet welgevallig waren en leidden tot pijnlijke conflicten. Maar deze conflicten zijn uitgemond in theologische bijsturingen en de resultaten van het onderzoek zijn uiteindelijk altijd geaccepteerd.
Ik wil ook niet meer beweren dan dat de Kerk heden ten dage modern wetenschappelijk onderzoek stimuleert én de resultaten accepteert en die handelwijze ook de gelovigen voorhoudt. In die zin zijn katholieken alleszins geen creationisten.

Hallo... meeste ?????

Schrijf ik alleen maar omdat ik ze niet allemaal ken. Kan best zijn dat het zonder uitzondering allemaal gelovigen zijn. Wie zal het zeggen ?
theophrastus

Berichtdoor Digit » 27 jan 2010, 15:54

theophrastus schreef:Ik wil ook niet meer beweren dan dat de Kerk heden ten dage modern wetenschappelijk onderzoek stimuleert én de resultaten accepteert en die handelwijze ook de gelovigen voorhoudt.

Is aartsbisschop Léonard dan geen vooraanstaand lid van de RKK ?
Of is zijn vergelijking tussen homoseksualiteit en anorexia soms een bevestiging van de wetenschappelijke standpunten dienaangaande ?

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Mees » 27 jan 2010, 15:56

theophrastus schreef:Kan zijn wat je hier schrijft, zo goed ben ik nu ook niet op de hoogte, maar ik meen dat de Kerk toch steeds het wetenschappelijk denken en het studeren aangemoedigd heeft. Het is zeker zo dat meer dan eens de resultaten van datzelfde wetenschappelijk onderzoek haar niet welgevallig waren en leidden tot pijnlijke conflicten. Maar deze conflicten zijn uitgemond in theologische bijsturingen en de resultaten van het onderzoek zijn uiteindelijk altijd geaccepteerd.

Uiteindelijk (het toverwoord van Rome)... als je 500 jaar tijd hebt... die wetenschappers zijn er vet mee.

theophrastus schreef:
Hallo... meeste ?????

Schrijf ik alleen maar omdat ik ze niet allemaal ken. Kan best zijn dat het zonder uitzondering allemaal gelovigen zijn. Wie zal het zeggen ?

Een creationist is altijd een gelovige, het stoelt immers enkel op gebakken lucht (of in gelovige woorden... op god).
Mees

Berichtdoor Planoudes » 27 jan 2010, 15:59

katechismus schreef:Geloof en wetenschap. Hoewel het geloof boven het verstand staat, kan er nooit sprake zijn van een werkelijke tegenstelling tussen het geloof en het verstand. Aangezien dezelfde God die de mysteries openbaart en het geloof meedeelt, ook het licht van het verstand in de menselijke geest heeft doen neerdalen, zou God zichzelf niet kunnen loochenen en de waarheid nooit de waarheid kunnen tegenspreken. Daarom zal het methodisch onderzoek op welk wetenschappelijk gebied dan ook, mits het echt wetenschappelijk en overeenkomstig de normen van de moraal geschiedt, nooit werkelijk in strijd zijn met het geloof, omdat de profane werkelijkheden en de geloofswerkelijkheden hun oorsprong, hebben in dezelfde God. Sterker nog: wie met nederigheid en volharding tracht door te dringen in de geheimen der dingen, wordt, zelfs als hij het zich niet bewust is, als het ware geleid door de hand van God, die alles in stand houdt en maakt dat alles is wat het is.

Vertaling: wetenschap is OK zolang zij maar vertelt wat wij willen, en zwijgt als wij het willen.
Planoudes

Volgende

Keer terug naar Godsdienst/Religie