bijgeloof in China

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

bijgeloof in China

Berichtdoor slechtweervandaag » 04 jan 2010, 11:26

Chinezen zijn bijzonder bijgelovig.
In Shenzhen stap ik in een lift van een vrij recent hotel. De knop voor de vierde verdieping ontbreekt.
De reden? 'Vier' en 'dood' klinken in het Chinees exact hetzelfde.
De macht die onheil brengt over de gasten op de vierde verdieping, moet dus eigenlijk een onderscheid kunnen maken tussen wie wel en wie geen chinees verstaat. :D
Zo zijn er nog een paar vreemde dingen, zoals Fengshui, wat letterlijk wind/water betekent.
Dit zevenduizend jaar oude geloof garandeert de gezondheid van de bewoner, als meubels op een welbepaalde manier worden gezet want zo kan de 'energie' vlot stromen. Eigenaardig genoeg geldt dat niet tijdens het chinese nieuwjaar, dat valt op de eerste nieuwe maan na 1 januari. Al zit daar wellicht wel een zekere logica achter. Tijdens het chinese nieuwjaar, dat twee weken duurt (tot de volle maan) laat iedereen een gigantisch aantal voetzoekers knallen om de boze geesten te verjagen.
Uitzicht op water brengt ook geluk volgens fengshui. Vandaar de aquaria met siervissen in chinese restaurants. In China zelf worden die aquaria echter bevolkt door de vissen die op je bord belanden. Idem dito voor de slangen in de kooien. Het bloed van de slang wordt samen met de gal geserveerd als digestief en zou, of wat had je gedacht, goed zijn voor de potentie.
De logica daarachter heb ik nog niet kunnen achterhalen. :)
slechtweervandaag

Re: bijgeloof in China

Berichtdoor Heeck » 04 jan 2010, 12:53

Eswee,

Menig westers hotel kent geen 13-e verdieping; wie is nu bijgeloveriger ?
Zelfs Wiki noteert het fenomeen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijdag_de_dertiende

Als je dat ziet durf je voorspellen dat SKEPP het duizendjarig bestaan wel zal halen.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor slechtweervandaag » 04 jan 2010, 18:09

Het is de eerste keer dat ik van het ontbreken van een dertiende verdieping hoor.
Misschien is de Verenigde Staten de evenknie van China wat bijgeloof betreft.
Ik ken in Belgie wel een paar straten waar het huisnummer 13 vervangen wordt door 11 bis.
In China valt het ontbreken van het cijfer 4 mij veel sterker op dan het ontbreken van 13 in Amerika. Zonet nog in het restaurant: er zijn vele aparte eetkamertjes, maar kamer vier ontbreekt. Acht is dan weer een geluksgetal.
In China staan in de winkels soms van die vergulde mechanische poesjes die met een pootje zwaaien. Al die poespas is niet te koop. Dat staat daar alleen maar om rijkdom aan te trekken.
Op de straat verkoopt men allerlei objecten van dierlijke oorsprong met een bijgelovige connotatie en bijna allemaal uitsluitend om de potentie te verhogen.
slechtweervandaag

Berichtdoor Jefke » 05 jan 2010, 00:17

In sommige vliegtuigen ontbreekt wel de 13de rij. Ik stel me dan soms de vraag of dat vliegtuig dan alleen neerstort voor die 13de rij terwijl hij voor de rest van het vliegtuig veilig landt... :?
"That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence." (Christopher Hitchens)
Jefke

Berichtdoor wim » 25 jan 2010, 14:17

Ben net terug uit Hong Kong en het is mij daar ook enorm opgevallen, terwijl ik toch al wist dat ze in China zeer bijgelovig zijn.

Het meeste dat hierboven vermeld is, ben ik ook tegengekomen. Daarbovenop hebben ze in Hong Kong heel wat avondmarkten, waarvan een hele straat met alleen maar waarzeggers en ze hadden allemaal goed te doen. Ook de tempels zijn interessant en eveneens druk bezocht. Ik ga trouwens 3 jaar langer leven, want ik ben heen en weer gelopen over een brug. Eigenlijk is het al 6 jaar, want ik ben er 2 keer overgegaan. Ik had er gerust 10 keer kunnen overlopen, maar dat werd te vermoeiend. Ik weet wel niet tegenover wat die 3 jaar afgemeten wordt. Je kan in die tempels bidden voor wat je wil: langer leven, meer geld, meer kinderen, kies maar uit. Ook de Chinese kruidenwinkels zijn ruim terug te vinden.

Het zou allemeaal best wel grappig zijn, als het niet af en toe tragisch zou zijn...
wim

Keer terug naar Godsdienst/Religie