Wat vieren atheïsten met Kerstmis ?

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

Re: Wat vieren atheïsten met Kerstmis ?

Berichtdoor Planoudes » 24 dec 2009, 13:14

Man, man, man. Je weet blijkbaar de ballen over het fenomeen orale traditie, maar je gaat er nu wel een mening over verkondigen?

Lees er eventjes over en kom dan eens terug.
Tantum religio potuit suadere malorum
http://atheistmovies.blogspot.com/
Planoudes

Berichtdoor theophrastus » 24 dec 2009, 13:30

Eigenlijk vier je als christen een 99,99 % heidens feest. Blijkbaar ben je er al achter dat het bitter weinig, om niet te moeten zeggen niets, te maken heeft met de geboorte van Jezus. Dus dat is alvast niet de aanleiding voor jouw feestvreugde.

Ach, maak je er maar niet te druk over.
Als je het okee vindt, is alleszins voor mij de geboorte van Christus wel voor 100 % de aanleiding voor mijn vreugde. Maar dat zal wel voor iedereen anders zijn zeker ?
theophrastus

Berichtdoor Planoudes » 24 dec 2009, 13:37

theophrastus schreef:
Eigenlijk vier je als christen een 99,99 % heidens feest. Blijkbaar ben je er al achter dat het bitter weinig, om niet te moeten zeggen niets, te maken heeft met de geboorte van Jezus. Dus dat is alvast niet de aanleiding voor jouw feestvreugde.

Ach, maak je er maar niet te druk over.
Als je het okee vindt, is alleszins voor mij de geboorte van Christus wel voor 100 % de aanleiding voor mijn vreugde. Maar dat zal wel voor iedereen anders zijn zeker ?

Neen, me druk maken doe ik zeker niet.
Ik denk dat ik net als jijzelf naar de motivatie van de ander zoek. Ik kan er moeilijk inkomen dat jij een feest viert om een reden die er nauwelijks of niet mee te maken heeft. En jij kunt er moeilijk inkomen dat ik datzelfde feest vier zonder jouw reden. Die verschillen in perceptie vind ik boeiend.
Maar het voornaamste lijkt mij het feit dát we feest vieren, met familie en vrienden. Laat het dan ook het feest van de vrede zijn!

Trouwens, hier is een tip voor een film: http://www.final4ever.com/showthread.php?t=19866

Picture 2.png
Picture 2.png (154.11 KiB) 2531 keer bekeken

http://www.imdb.com/title/tt0424205/
Het moet niet altijd Scrooge zijn :D
Planoudes

Berichtdoor theophrastus » 24 dec 2009, 14:15

Maar het voornaamste lijkt mij het feit dát we feest vieren, met familie en vrienden. Laat het dan ook het feest van de vrede zijn!

1000 % akkoord !
theophrastus

Berichtdoor Geen » 24 dec 2009, 14:28

Een legendarisch voorval tijdens WO I:
Bijlagen
kerst-1914-1918-verbroedering.jpg
Geen

Berichtdoor marcdep » 24 dec 2009, 14:42

Planoudes schreef:Man, man, man. Je weet blijkbaar de ballen over het fenomeen orale traditie, maar je gaat er nu wel een mening over verkondigen?

Planoudes,

niet denigrerend beginnen.Ik moet heus uw url niet lezen om te weten wat orale traditie betekent
Met mijn posting over mijn grootmoeder bedoelde ik net datgene dat ze soms overdreef en soms minimaliseerde, maar waarheid zat er in en haar verhalen kan ik net zo verhalen aan mijn kleinkinderen.Orale tradities gaan niet enkel over 'verhaaltjes' als zijnde mythen of sagen of eg maar vertellinkes die niet strioken met de realiteit.

Ik kan niet bewijzen dat de evangelies 'echt' zijn en niet historisch kunnen geplaatst worden, maar u kunt het ook niet.
marcdep

Berichtdoor Planoudes » 24 dec 2009, 15:01

marcdep schreef:
Planoudes schreef:Man, man, man. Je weet blijkbaar de ballen over het fenomeen orale traditie, maar je gaat er nu wel een mening over verkondigen?

Planoudes,

niet denigrerend beginnen.Ik moet heus uw url niet lezen om te weten wat orale traditie betekent
Met mijn posting over mijn grootmoeder bedoelde ik net datgene dat ze soms overdreef en soms minimaliseerde, maar waarheid zat er in en haar verhalen kan ik net zo verhalen aan mijn kleinkinderen.Orale tradities gaan niet enkel over 'verhaaltjes' als zijnde mythen of sagen of eg maar vertellinkes die niet strioken met de realiteit.

Ik kan niet bewijzen dat de evangelies 'echt' zijn en niet historisch kunnen geplaatst worden, maar u kunt het ook niet.

Dat is een fout begrip van orale traditie. Er is geen enkel causaal verband met het werkelijkheidsgehalte van de inhoud, wel met de authenticiteit ten opzichte van de bron. Het is duidelijk dat u hier te weinig over weet om er iets zinnigs over te vertellen.
Het is echt geen schande dit niet te weten, niet iedereen heeft filologie of geschiedenis gestudeerd.
De verhaaltjes van uw grootmoeder hebben geen zier te maken met de orale traditie van het vroege christendom.
Cf. ook de synoptische kwestie.

Je bekijkt dit trouwens ook te negatief. Mijn link had geen enkele denigrerende bijbedoeling. Zelf ben ik ootmoedig wanneer iemand me naar lectuur verwijst over iets waar ik te weinig beslagen in ben. Meer moet je daar niet achter zoeken.
Planoudes

Berichtdoor Planoudes » 24 dec 2009, 16:28

Geen schreef:Een legendarisch voorval tijdens WO I:

Ja, daar gaat de film waar ik naar linkte over.

Opmerkelijk was trouwens dat de partijen elkaar beoorlogden met dezelfde god als motivatie (Gott mit uns/ god save the queen)
Planoudes

Berichtdoor Digit » 24 dec 2009, 17:04

Tiens, ik heb mij altijd afgevraagd wat ik mij moest voorstellen bij "god shave the queen" !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Planoudes » 24 dec 2009, 17:30

god-shave-the-queen.jpg

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Planoudes

Berichtdoor marcdep » 24 dec 2009, 17:31

was dit voor of na de shave?
marcdep

Berichtdoor Timmber » 25 dec 2009, 04:24

Planoudes schreef:

Opmerkelijk was trouwens dat de partijen elkaar beoorlogden met dezelfde god als motivatie (Gott mit uns/ god save the queen)

Die oorlog had niks met religie of ideologie te maken. Gewoon het feit dat het zonde was om alle apparatuur en geïnvesteerde geld te laten roesten was al voldoende om letterlijk de hel te laten losbreken, met als gevolg een zinloze slachtpartij.Dag na dag, week na week, maand na maand, jaar na jaar. Om over de gevolgen achteraf nog maar te zwijgen.
Timmber

Berichtdoor Thomas » 25 dec 2009, 12:57

Ik als atheïst, vind Kerstmis en het feesten altijd een uitstekende gelegenheid om aan tafel, tijdens het doorgeven van de kalkoen, uit te leggen aan zij die het nog niet wisten hoe deze traditie werkelijk ontstond en dat feesten en gezellig samenzijn nooit échte redenen hoeft te hebben. Over hoe de pastoor ons weer eens heeft misleidt, want dat de waarden van Kerstmis humanistisch zijn en al voor de geboorte van Christus bestonden en waarom we uit gewoonte dan toch samenzijn.
Dus atheïsten verheugen zich meestal op kerstmis om op een gezellige ongedwongen manier onwetenden in te lichten over het verschil tussen waarheid, fictie en traditie. Dit tussen pot, pint en kalkoen. De ideale gelegenheid hiervoor.
Elk jaar een aantal verlichte geesten meer aan de Kersttafel te hebben zitten, binnen de familie- en vriendenkring, is een werk van barmhartigheid, waar we op drinken.
"science is a culture of (reasonable) doubt" (Richard Feynmann)
Thomas

Berichtdoor Jefke » 25 dec 2009, 19:59

Een punt waar weinig bij stil gestaan wordt is dat atheïsten geen enkele verplichting of beperking hebben wat betreft vieringen. Een moslim die bvb naar een katholieke mis gaat en daar de heilige communie in ontvangst neemt gaat, volgens zijn overtuiging, in de fout. Hij zal door zijn God gestraft worden voor deze daad. Een omgekeerd voorbeeld over Christenen kan je zeker ook bedenken.
Een atheïst niet. Wij mogen latijn bidden, kerken bezoeken, en religieuze feesten bijwonen als we dat allemaal leuk is. Wij worden daar niet voor gestraft. En misschien zullen we dat ook doen. Uit respect voor een overledene ga ik naar zijn begrafenisplechtigheid in de kerk. Afhankelijk van de situatie zal ik dan beslissen of ik dan ook naar de communie ga of niet. Dat kan allemaal geen kwaad. Wij worden enkel gestuurd door onze moraal. Niet door een dwingend ingebeeld vriendje.
Dus, als wij graag kerstmis vieren, of de zegening van een Nepalese hogepriester ontvangen, of zo, dan doen we dat gewoon omdat daar leuke ervaringen mee gemoeid zijn, of omdat we ook gewoontedieren zijn. Een gelovige moet echter altijd oppassen dat hij niets doet dat tegen de principes van zijn godsdienst is.
"That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence." (Christopher Hitchens)
Jefke

Berichtdoor marcdep » 26 dec 2009, 13:45

Thomas schreef:Ik als atheïst, vind Kerstmis en het feesten altijd een uitstekende gelegenheid om aan tafel, tijdens het doorgeven van de kalkoen, uit te leggen aan zij die het nog niet wisten hoe deze traditie werkelijk ontstond en dat feesten en gezellig samenzijn nooit échte redenen hoeft te hebben. Over hoe de pastoor ons weer eens heeft misleidt, want dat de waarden van Kerstmis humanistisch zijn en al voor de geboorte van Christus bestonden en waarom we uit gewoonte dan toch samenzijn.
Dus atheïsten verheugen zich meestal op kerstmis om op een gezellige ongedwongen manier onwetenden in te lichten over het verschil tussen waarheid, fictie en traditie. Dit tussen pot, pint en kalkoen. De ideale gelegenheid hiervoor.
Elk jaar een aantal verlichte geesten meer aan de Kersttafel te hebben zitten, binnen de familie- en vriendenkring, is een werk van barmhartigheid, waar we op drinken.

Dat moet bij jullie een leuk feest geweest als je de gasten gans de avond uitlegt hoe kerstmis is onstaan. Misschien er de geschiedenis en de filologie er bijhalen en de verhalen van de pastoor ten berde brengen.
Waarschijnlijk een toffe avond bij den Thomas.
Benieuwd wat je je gasten gaat uitleggen waarom oudejaarsavond zo belangrijk is.

Op oudejaarsavond ga ik mij in mijn zetel settelen, samen met mijn hond en twee poezen en voor de rest kan het mij geen bal schelen dat het even later 1 januari 2010 is.
"Gelukkig nieuwjaar". Een kanjer van een cliché van jewelste.

En ja, ik ga op oudejaarsavond ook een glas wijn drinken, want ik drink elke avond een glas wijn.
Het mogen er zelfs twee zijn.

Santé en salut.
marcdep

Berichtdoor Thomas » 26 dec 2009, 22:46

Geniet ervan marcdep.
En denk je nu echt marcdep dat mensen een hele avond nodig hebben om te begrijpen dat het allemaal een commercieel gedoe is?
Neen. De meesten die feesten zeggen niet: "Joepi, we gaan de geboorte van Jezus vieren"...
De meesten zeggen: we gaan goed eten bij familie en het daarna doorspoelen.
En als het ter sprake komt, is het idd. een goed moment om een en ander te duiden voor diegenen die Sinterklaas te aux serieux nemen.
Om uit te leggen dat de kerstman, de kerstboom en jezus allemaal mooie verhalen zijn rond dit feest, met weinig waarheidsgehalte. Waar veel winst mee wordt gemaakt door doorgewinterde verkopers.
En daar drinken we dan op. Vooral voor doorvragende kinderen aan tafel kan zo'n wijsheidjes weggeven nooit kwaad.
Maar inderdaad, hoe minder tijd en woorden daaraan hoeft verspeeld worden, hoe beter.
Maar niettemin zijn zo'n feesten voor atheïsten dé uitstekende gelegenheden om de puntjes op de i te komen zetten, om waarheid van fictie te doen onderscheiden voor hen die iets te hard meelopen met het verhaal van de goeie kerstman.

Het is een zeer goede zaak dat atheïsten kerst, pasen en wat het ook allemaal is, mee doen. Om een en ander op de gepaste momenten subtiel binnen perspectief te plaatsen, terwijl de wijn nog eens rond gaat.
Thomas

Berichtdoor Planoudes » 27 dec 2009, 18:58

Timmber schreef:
Planoudes schreef:

Die oorlog had niks met religie of ideologie te maken. Gewoon het feit dat het zonde was om alle apparatuur en geïnvesteerde geld te laten roesten was al voldoende om letterlijk de hel te laten losbreken, met als gevolg een zinloze slachtpartij.Dag na dag, week na week, maand na maand, jaar na jaar. Om over de gevolgen achteraf nog maar te zwijgen.

Ja hoor, je hebt helemaal gelijk. De soldaten werden het veld ingestuurd met als motivatie dat het zonde was de machines te laten roesten. Ze waren daar helemaal warm voor te maken. Welke soldaat zou het er niet voor over hebben om te sterven voor een roestende machine? God en vaderland als motivatie werden er later als mythe bijverzonnen. Er zijn later duizenden brieven teruggevonden van jongens die naar hun moeder schreven hoe blij ze waren om te vechten voor roestende machines. De priesters en aalmoezeniers hadden het nooit ofte nimmer over god, ze predikten over roestende machines, en wie viel in de oorlog kwam in de machinehemel terecht :lol:
Planoudes

Berichtdoor Thomas » 27 dec 2009, 21:18

Wat is er trouwens Christelijk aan braspartijen, rijkelijk gevulde tafels en het aan elkaar geven van rijkelijke geschenken, terwijl daklozen en asielzoekers buiten in de kou moeten zien te overleven? Weinig theïstisch dunkt mij. Een atheïst die mee-leeft met de dakloze die geen kerst kan vieren en daarom zelf vast is theïstischer dan lazarus die met zijn familie aan zijn tweede gang begint onder de kerstboom.

Wanneer heidenen, die de wet niet hebben, uit zichzelf* doen wat de wet verlangt, zijn zij zichzelf tot wet, ook al bezitten zij de wet niet. Rom 2,12-3,8
(toepasbaar op humanisten en atheïsten, niet op op braspartijen beluste Christenen)
Thomas

Berichtdoor Blueflame » 28 dec 2009, 00:11

Thomas schreef:Een atheïst die mee-leeft met de dakloze die geen kerst kan vieren en daarom zelf vast is theïstischer dan lazarus die met zijn familie aan zijn tweede gang begint onder de kerstboom.

Wat heeft de dakloze eraan dat de atheïst meelevend vast? Geen bal. 'Als dat 'Theïstisch zijn' is, dan is 'Theïstisch zijn' niet nuttig. Weeral eens .... .
De redelijke en welstellende atheïst zorgt ervoor dat hij of zij zelf goed gegeten heeft en doet op de ene of de andere wijze een bijdrage voor de arme, voor de dakloze, voor de kansarme. Daar heeft die veel meer aan, dan aan dat zinloze vasten. Vasten is totaal nutteloos. Behalve dan misschien om wat te vermageren en/of de cholesterol wat te laten zakken.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor marcdep » 28 dec 2009, 08:10

enkele jaren terug, op kerstavond, toen ik ging vertrekken naar mijn schoooeder zag ik een man die gras aan het eten was. Ik vroeg hem naar het waarom en hij zei me dat hij enorme honger had. Ik zei hem dat hij mee mocht naar mijn schoonmoeder. Hij vroeg of zijn vrouw en drie kinderen ook mee mochten. Ik dacht even na en zei hem dat het ok was.
Die wei naast mijn schoonmoeder was toch groot genoeg.
Over naastenliefde gesproken.
marcdep

Berichtdoor Timmber » 28 dec 2009, 14:28

Planoudes schreef:Ja hoor, je hebt helemaal gelijk. De soldaten werden het veld ingestuurd met als motivatie dat het zonde was de machines te laten roesten. Ze waren daar helemaal warm voor te maken. Welke soldaat zou het er niet voor over hebben om te sterven voor een roestende machine? God en vaderland als motivatie werden er later als mythe bijverzonnen. Er zijn later duizenden brieven teruggevonden van jongens die naar hun moeder schreven hoe blij ze waren om te vechten voor roestende machines. De priesters en aalmoezeniers hadden het nooit ofte nimmer over god, ze predikten over roestende machines, en wie viel in de oorlog kwam in de machinehemel terecht :lol:

Los van de het nationalistische gedachtegoed dat min of meer aanleiding was tot die oorlog kan je er niet omheen dat WOI gewoon plaatst had omdat men gewoon zin had in oorlog en niet zo zeer omwille van ideologische tegenstellingen. Tot op het laatst zijn er inspanningen verricht om de omvallende domino's tegen te houden zonder veel succes helaas. Elk van de partijen had er vrij makkelijk de stekker kunnen uittrekken maar liet die kans verloren gaan om dat het oorlogsapparaat zijn eigen dynamiek ontwikkelde (Mobilisatie). En het is niet omdat men het kanonnenvoer voor 'God en Vaderland' de wei instuurde dat dit ook daadwerkelijk de achterliggende reden was.
Timmber

Berichtdoor Planoudes » 28 dec 2009, 16:05

Timmber schreef:
Planoudes schreef:Ja hoor, je hebt helemaal gelijk. De soldaten werden het veld ingestuurd met als motivatie dat het zonde was de machines te laten roesten. Ze waren daar helemaal warm voor te maken. Welke soldaat zou het er niet voor over hebben om te sterven voor een roestende machine? God en vaderland als motivatie werden er later als mythe bijverzonnen. Er zijn later duizenden brieven teruggevonden van jongens die naar hun moeder schreven hoe blij ze waren om te vechten voor roestende machines. De priesters en aalmoezeniers hadden het nooit ofte nimmer over god, ze predikten over roestende machines, en wie viel in de oorlog kwam in de machinehemel terecht :lol:

Los van de het nationalistische gedachtegoed dat min of meer aanleiding was tot die oorlog kan je er niet omheen dat WOI gewoon plaatst had omdat men gewoon zin had in oorlog en niet zo zeer omwille van ideologische tegenstellingen. Tot op het laatst zijn er inspanningen verricht om de omvallende domino's tegen te houden zonder veel succes helaas. Elk van de partijen had er vrij makkelijk de stekker kunnen uittrekken maar liet die kans verloren gaan om dat het oorlogsapparaat zijn eigen dynamiek ontwikkelde (Mobilisatie). En het is niet omdat men het kanonnenvoer voor 'God en Vaderland' de wei instuurde dat dit ook daadwerkelijk de achterliggende reden was.

De achterliggende reden heb jij hier geïntroduceerd. Daar gaat het ook helemaal niet over. Het ging over hoe de jongens aan het front gemotiveerd werden en dat was met god en vaderland, niet met geopolitieke belangen. Dat is zo uitvoerig geïllustreerd en gedocumenteerd dat ontkenning hiervan ronduit zinloos is. Dat generaals, politici en andere hoge pieten het niet zozeer voor god deden weet een kind ook. Maar de troepen zelf werden wel degelijk aangemoedigd met godsmotieven en leuzen als In God We Trust, Gott mit uns, God save the queen, God met ons, noem maar op. Deze leuzes zijn niet alleen beschreven door getuigen, we vinden ze ook terug op knopen, gespen, geborduurd, in brieven naar het thuisfront enzovoort. Opium voor het volk werd hier wel degelijk pijnlijk en schandelijk in de praktijk gebracht.
Planoudes

Berichtdoor willem_betz » 29 dec 2009, 01:53

de dreiging met dood met de kogel was ook redelijk efficiënt als motivering van ongehoorzamen of dienstweigeraars. :(
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Digit » 29 dec 2009, 10:17

Timmber schreef:Los van de het nationalistische gedachtegoed dat min of meer aanleiding was tot die oorlog kan je er niet omheen dat WOI gewoon plaatst had omdat men gewoon zin had in oorlog en niet zo zeer omwille van ideologische tegenstellingen. Tot op het laatst zijn er inspanningen verricht om de omvallende domino's tegen te houden zonder veel succes helaas. Elk van de partijen had er vrij makkelijk de stekker kunnen uittrekken maar liet die kans verloren gaan om dat het oorlogsapparaat zijn eigen dynamiek ontwikkelde (Mobilisatie). En het is niet omdat men het kanonnenvoer voor 'God en Vaderland' de wei instuurde dat dit ook daadwerkelijk de achterliggende reden was.

Ik denk dat het gewoon verkeerd is om één enkele rdeden te zoeken voor WO I : vrijwel iedereen die op een oorlog aanstuurde zal wel zijn eigen redenen gehad hebben om dat te doen ! Één reden die zeker heeft meegespeeld is de rivaliteit tussen de vier grote vorstenhuizen (en Frankrijk) met als onderliggende factor territoriale en koloniale ambities ! Daarnaast was er ook het opkomende nationalisme in delen van de O.-H. dubbelmonarchie. Dat de wapenindustrie haar rol heeft gespeeld door hun product als de "goede oplossing" voor de diverse frustraties voor te stellen lijdt geen twijfel. Maar dat kon alleen als de vruchtbare ondergrond aanwezig was om die zaadjes te laten kiemen !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Planoudes » 29 dec 2009, 12:49

Heren, heren,

er wordt hier gedaan alsof iemand deze zaken ontkent - niets is echter minder waar! Timmber heeft in dit debat geopolitieke dynamieken van de eerste wereldoorlog erbij gehaald, maar in de context van deze discussie doet dit niet terzake. Het ging, herinner u, over kerstmis. In het kader daarvan opperde ik de film Joyeux Noël, die je kunt downloaden via de link die ik gaf, en wees er op dat de jongens die elkaar beoorlogden gemotiveerd werden met hetzelfde godsbeeld. Dat sluit geenszins uit dat er nog andere beweegredenen meespeelden in die oorlog. Maar naar mijn bescheiden mening voert dat ons veel te ver van ons thema.

Terug met betrekking tot het thema denk ik dat het besluit is dat kerstmis noch een directe reden is voor atheïsten, noch voor christenen om te vieren. Door de band genomen zijn atheïsten zich daarvan bewust, maar vieren ze toch omwille van het samenzijn met familie enz., terwijl de meeste christenen geen vermoeden hebben dat ze in feite niet vieren wat ze denken te vieren.
Planoudes

Berichtdoor marcdep » 29 dec 2009, 13:17

Planoudes,

u heeft op dit punt wellicht gelijk want kerstmis geassocieerd met de geboorte was me dunkt een uitvinding in 313 door een zekere paus, denk ik althans.
Maar het gegeven blijft dat christelijke gebruiken zoals pasen, kerstmis in onze cultuur echt ingebakken zit.
Zoals ik al vroeger stelde, dat ik een begrafenisplechtigheid heel mooi kan vinden door de muziek van Bach, Beetthoven, Mozart, zo kan ook een gregoriaanse mis heel mooi zijn om naar te luisteren zonder die lithurgie er bij te sleuren.
Maar of het in een kerk moet gebeuren, neen, heel zeker niet.
Maar vind in ons CD&v gemeente maar eens een deftige zaal waar men een niet -kerkelijk dienst kan opzetten en dit naar aanleiding van een huwelijk of begrafenis.
marcdep

Berichtdoor Planoudes » 29 dec 2009, 13:22

Ja, ik denk inderdaad dat het een cultureel gegeven is.
Pasen daarentegen is een puur christelijk (met joodse roots uiteraard) feest omdat het de essentie van het christelijke geloof vertegenwoordigt.
Planoudes

Berichtdoor marcdep » 29 dec 2009, 15:01

Volkomen mee eens.
Alhoewel er zich nog weinigen, hier in België, zich echt iets aantrekken van het christelijk paasfeest.
marcdep

Berichtdoor LordDragon » 29 dec 2009, 23:08

Wat er elke dag te vieren valt! En dus niet alleen met kerstmis! Het loopt door, ahum in deze dagen toch! Prettige feesten aan iedereen!

MVG, LD.

Ps vond niet direkt een gepaster topic, kom hier af en toe nog eens lezen, vooral kosmologie en iets/niets wekt mijn interesse nog steeds, doegskes :D en alvast ook een zalig pasen :lol:
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor Thomas » 30 dec 2009, 15:25

Blueflame schreef:
Thomas schreef:Een atheïst die mee-leeft met de dakloze die geen kerst kan vieren en daarom zelf vast is theïstischer dan lazarus die met zijn familie aan zijn tweede gang begint onder de kerstboom.

Wat heeft de dakloze eraan dat de atheïst meelevend vast? Geen bal. 'Als dat 'Theïstisch zijn' is, dan is 'Theïstisch zijn' niet nuttig. Weeral eens .... .
De redelijke en welstellende atheïst zorgt ervoor dat hij of zij zelf goed gegeten heeft en doet op de ene of de andere wijze een bijdrage voor de arme, voor de dakloze, voor de kansarme. Daar heeft die veel meer aan, dan aan dat zinloze vasten. Vasten is totaal nutteloos. Behalve dan misschien om wat te vermageren en/of de cholesterol wat te laten zakken.

Mvg.

Blueflame,
Ik wil me verduidelijken.
Als 'christen-zijn' betekent dat je de leer van Christus volgt zoals beschreven in het Nieuwe Testament, dan kan je stellen dat rijkelijk eten en drinken, plus elkaar luxe-kado's geven weinig overeenkomt met deze leer. Meer nog: je kan stellen dat deze leer zoiets resoluut afwijst. Vooral wanneer deze daden (het eten en drinken als een 'Rijke vrek') de Christelijke gedachte moeten symboliseren. Je kan het in die logica zelfs 'pervers' noemen. (pervers in de betekenis van: het tegenovergestelde van wat men beoogt).

Daarmee spreek ik mij niet uit over het nut, de zin of het ethische van deze leer.
Ik gaf het hier dus enkel aan als argument om het vieren van Kerstmis door christenen als een in wezen zelfs onchristelijk feest te duiden.
Vaak is dat een goede strategie in de tegenargumentatie, heb ik ondervonden:
wijs (zogenaamde) gelovigen op hun eigen schijnheiligheid of dus de discrepantie tussen hun leer en hun zogenaamd 'gelovig' zijn aan die leer. Op de onlogica die uit hun zogenaamde 'geloofsdaden' blijkt.
Dat is vaak al voldoende argument.

Ik vraag me trouwens af of je over ethiek redelijk kan discussiëren. Stel dat het zo was, zou er een universele ethiek bestaan, die juister is dan elk ander stelsel van waarden. Net dat is wat atheïsten meestal bestrijden: er bestaat geen te verdedigen ethiek boven een andere. Het is een aan tijd- en cultuur gebonden antwoord op ethische vragen. Dat is vaak het antwoord op de waarde van ethische antwoorden door atheïsten. Vandaar dat een discussie over het zinnige ervan zinledig is.
Laatst bijgewerkt door Thomas op 30 dec 2009, 18:40, in totaal 1 keer bewerkt.
Thomas

Berichtdoor marcdep » 30 dec 2009, 18:00

Thomas schreef:
wijs (zogenaamde) gelovigen op hun eigen schijnheiligheid of dus de discrepantie tussen hun leer en hun zogenaamd 'gelovig' zijn aan die leer. Op de onlogica die uit hun zogenaamde 'geloofsdaden' blijkt.

Dan is de katholieke kerk de grootste schijnheilighaard die er bestaat, kijk maar naar de paus die leeft onder en tussen het goud.
marcdep

Berichtdoor Elennaro » 30 dec 2009, 18:12

Ik vier gewoon Kerstmis. Voor mij heeft dat met religie niet veel te maken, voor mijn grootouders al iets meer. Je zou kunnen zeggen dat ik de winterzonnewende vier, maar dat klopt ook niet echt. Het is gewoon een moment van het jaar om samen te zijn met familie en vrienden, en dat is leuk op zich.
Ceci n'est pas une signature.
Elennaro

Berichtdoor Thomas » 30 dec 2009, 18:36

marcdep schreef:Thomas schreef:

Dan is de katholieke kerk de grootste schijnheilighaard die er bestaat, kijk maar naar de paus die leeft onder en tussen het goud.

Inderdaad.
Kijk, wanneer men ex cathedra preekt dat men als gelovige aan het verhaal van de 'de rijke vrek en de arme Lazarus' een voorbeeld moet nemen, terwijl men rijkelijk kerstmis gaat vieren en binnen de muren van een paleis leeft (Vaticaan), is men schijn-heilig of schijn-gelovig. En voor de schijn christen zijn doet iemand voor mij in respect dalen tot quasi nul of zelfs minder. To be or not to be. (aangaande de ethiek die men zegt te leven)
Zo zal ik een filosoof als Diogenes appreciëren omdat hij leeft naar zijn leer.

Meestal zie je dat aan zo'n mensen door hun buikgehalte en de 'C' in de partij of kerk die ze aan zeggen te hangen. Een levende paradox. Wel ik gun hen Het Oordeel, waarover ze zo graag spreken.
Bovenal is het diegenen kwalijk te nemen die anderen voorzeggen hoe ze het moeten doen, maar er zelf niet naar leven.
Laatst bijgewerkt door Thomas op 30 dec 2009, 19:03, in totaal 3 keer bewerkt.
Thomas

Berichtdoor TimStyle » 30 dec 2009, 18:48

Ik vier niets...

Elk excuus om lekker en decadent veel te eten en drinken is goed voor mij :oops:

Als de aanwezige zich beter voelen door het kerstvieren te noemen, geen probleem! Dan mag het van mij elk weekend kerst feest zijn :mrgreen:
TimStyle

Berichtdoor Thomas » 30 dec 2009, 19:15

Kijk, het is simpel: ofwel leef je naar je leer als gelovige, ofwel ben je atheïst. Je kan geen twee heren dienen. (twee tegengestelde gedachten aanhangen).
Thomas

Berichtdoor The Menace » 30 dec 2009, 20:20

Thomas schreef:Kijk, het is simpel: ofwel leef je naar je leer als gelovige, ofwel ben je atheïst. Je kan geen twee heren dienen. (twee tegengestelde gedachten aanhangen).

Thomas, je kunt toch ook je eigen gedachten erop nahouden? Zonder atheist te zijn, maar ook zonder te leven naar je leer als gelovige?
Utinam logica falsa tuam philosophiam totam suffodiant.
The Menace

Berichtdoor Thomas » 30 dec 2009, 21:38

Ja, maar noem je zelf dan geen christen of katholiek om anderen dat dan voor te houden.
Maar je hebt zeker gelijk.
Thomas

Berichtdoor Planoudes » 30 dec 2009, 21:40

Er bestaan gelukkig nog een paar sacramenten om het gebrek aan voldoende fundamenteel praktiseren te zijner tijd te compenseren. Maak je maar geen zorgen.
Planoudes

Berichtdoor Holtingar » 31 dec 2009, 03:26

Fishstick schreef:U bedoelt uiteraard de geboorte van Mithras, de Perzische zonnegod, wiens geboorte rond de wintersolstice gebeurde en vanwaar het christendom de mosterd haalde.
De kerstboom komt van de Romeinse viering van Saturnalia en de scandinavische zonnegod Baldor, waarbij de traditie was dat men laurier, kaarsen en appels in dennebomen hinh om zich eraan te herinneren dat de lente en zomer alsnog zouden komen.
Het uitwisselen van pakjes komt trouwens ook van Saturnalia - de romeinen wisselden kadootjes uit (Stenae), en volgden dit op met een groot feest. Het gebruik van maretak is druidisch, ook weer die wintersolstice - maretak stond bekend als een goddelijke plant en symboliseerde liefde en vrede. Ook de 12 dagen van Kerst traditie is heidens - de scandinaviers hadden de traditie om het midden van een boomstam 12 dagen lang te laten branden - "Yuletide".
De christen-kerstmis viering is een amalgaam van oude heidense, druidische, Noorse en Saxische tradities, de invulling van christus kwam pas veel later. U ziet, er zijn redenen genoeg om dit seizoen een feest te houden zonder dat hier een 2000 jaar oude timmerman aan te pas komt.

Onlangs vroeg een atheïstische vriend mij waarom ik - een heiden - 'toch iets aan kerstmis deed'. 'Omdat het voor mij geen christelijk feest is,' antwoordde ik. Het is een moment van samenzijn met vrienden en familie in 'donkere dagen'; het is een feest van hoop en vooruitzichten. Geen hoop op 'Alle Menschen werden Brüder' of christelijke naastenliefde, maar op terugkeer van de lente, van groei en bloei. Vandaar dat ik in huis gehaald heb wat groen blijft: de denneboom. Jazeker, anno 2009 is dat 'oersentiment' nog springlevend. Bovendien ben ik een groot voorstander van het handhaven van tradities. Cultureel erfgoed moet beschermd worden tegen de kilheid van te ver doorgevoerd rationalisme. Juist omdat het kerstfeest een amalgaam is en een spectroscoop die de geesten van onze verre voorouders in een warme gloed doet verschijnen, moet het gekoesterd worden. Fishstick, de info die jij verstrekt hebt is een welkome aanvulling op wat hier te lezen is: http://www.veltmaete.nl/2009/07/overdenking/ Daar wordt ook verhaald hoe de kerstman uit Sint-Nikolaus voortgekomen is.
Holtingar

Berichtdoor Planoudes » 01 jan 2010, 20:48

Planoudes

VorigeVolgende

Keer terug naar Godsdienst/Religie