Amerikaanse rechter verbiedt religieuze kentekenplaten

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

Amerikaanse rechter verbiedt religieuze kentekenplaten

Berichtdoor curantil » 12 nov 2009, 13:58

Niet alleen "slecht" nieuws over godsdienst uit Amerika.

WASHINGTON - In de Verenigde Staten heeft een federale rechter geoordeeld dat de kentekenplaten die door de staat South Carolina werden uitgegeven met de woorden 'I believe' (Ik geloof), geflankeerd door een kruis, ongrondwettelijk zijn omdat ze de christelijke godsdienst verheerlijken.

Rechter Cameron Currie stelt dat het parlement van South Carolina, dat de creatie van een dergelijke kentekenplaat in 2008 unaniem goedkeurde, promotie maakt voor een bepaalde godsdienst, wat in strijd is met de Amerikaanse grondwet.

'Elke objectieve waarnemer begrijpt dat een kentekenplaat die door de autoriteiten wordt uitgegeven en de emblemen van het christendom draagt de steun geniet van dezelfde autoriteiten, vooral omdat er geen kentekenplaten bestaan die naar andere godsdiensten verwijzen', aldus de rechter.

Verenigingen die de scheiding tussen kerk en Staat promoten én die de zaak voor de rechtbank hadden gebracht, stellen dat de regering nooit een bepaalde godsdienst mag bevoordelen.

http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 091112_028
Science knows it doesn't know everything, otherwise it would stop --Dara O'Briain
curantil

Re: Amerikaanse rechter verbiedt religieuze kentekenplaten

Berichtdoor Koerok » 12 nov 2009, 14:42

Ik mag dan atheist zijn, maar dit vind ik dus onzin. Er worden in de VS tal van absurde kentekens uitgegeven, dus waarom zou dit dan niet mogen? Je mag kiezen wat je erop wil hebben (tegen betaling), je mag je dus blijkbaar uiten op een nummerbord. Dan vind ik ook dat dit gewoon valt onder de vrijheid van meningsuiting.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En niet te vergeten:

Afbeelding
"Ever notice how people who believe in creationism look really unevolved? . . . Their eyes real close together. Eyebrow ridges. Big, furry hands and feet. 'I believe God created me in one day.' Looks like he rushed it to me.'" Bill Hicks
Koerok

Berichtdoor curantil » 12 nov 2009, 14:58

Het gaat niet over de lettercombinatie, maar over andere tekst op de nummerplaat. En het is de betaling wat het verschil is tussen die nummerplaten en andere vreemde nummerplaten met een tekst op. Voor die andere betaal je inderdaad extra, maar zoals ik het begrijp is deze door de staat gesponsord.

http://friendlyatheist.com/2009/11/11/s ... this-time/

Om eerlijk te zijn lig er daar nu niet wakker van. Maar in een tijd waar we enkel creationisme van uit Amerika horen overwaaien, vond ik het ook eens nuttig om een verhaal in de andere richting in de spot te zetten.
Science knows it doesn't know everything, otherwise it would stop --Dara O'Briain
curantil

Berichtdoor Dwarsdenker » 12 nov 2009, 15:01

Koerok,

Ik denk dat je de tekst van het kentekennummer verward met de door de staat bepaalde achtergrond van de kentekenplaat. Een nummerplaat in South-Carolina zou er dus zonder deze uitspraak als volgt uitzien:
Afbeelding

Dit heeft dus niets met vrijheid van meningsuiting te maken

Meer info het Amerikaans systeem van nummerplaten op http://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_re ... ted_States

(kleine correctie aan tekst gemaakt om 14:17)
Laatst bijgewerkt door Dwarsdenker op 12 nov 2009, 15:27, in totaal 1 keer bewerkt.
Wetenschap is gericht op het zoeken naar de best mogelijke verklaring.
Dwarsdenker

Berichtdoor Koerok » 12 nov 2009, 15:08

Dat had ik inderdaad niet begrepen. I stand corrected! :oops:
"Ever notice how people who believe in creationism look really unevolved? . . . Their eyes real close together. Eyebrow ridges. Big, furry hands and feet. 'I believe God created me in one day.' Looks like he rushed it to me.'" Bill Hicks
Koerok

Berichtdoor Digit » 12 nov 2009, 15:26

Dwarsdenker schreef:Koerok,

Ik denk dat je de tekst van het kentekennummer verward met de door de staat bepaalde achtergrond van de kentekenplaat. Een nummerplaat in South-Carolina ziet er altijd als volgt uit:
Afbeelding

Dit heeft dus niets met vrijheid van meningsuiting te maken

Meer info het Amerikaans systeem van nummerplaten op http://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_re ... ted_States

Maar alles met een gebrek aan gewetensvrijheid ! :evil:

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Kitty » 20 nov 2009, 00:29

Begrijp ik nu goed dat je dus, indien je in de staat South Carolina woonde, je nummerbord altijd die achtergrond kreeg? Dus als atheïst reed je dan met een christelijk symbool op je nummerplaat. Dan vind ik het een logische zaak dat het verboden wordt.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Kitty

Berichtdoor Dwarsdenker » 20 nov 2009, 10:31

Kitty,

Het is nooit zover gekomen. Het was wel gestemd door het plaatselijk kongres, maar geblokkeerd door een federale rechtbank.
Je kan zien hoe de standaard "license plates" van South-Carolina er nu uitzien op http://www.worldlicenceplates.com/usa/US_SCXX.html
Wetenschap is gericht op het zoeken naar de best mogelijke verklaring.
Dwarsdenker

Berichtdoor Planoudes » 20 nov 2009, 10:42

curantil schreef:Maar in een tijd waar we enkel creationisme van uit Amerika horen overwaaien, vond ik het ook eens nuttig om een verhaal in de andere richting in de spot te zetten.

Ter plaatse ligt dat wel een stuk anders. Het creationisme is typisch voor de Bible Belt en de Midwest. Er wordt door de Amerikanen zelf voldoende tegengas gegeven in staten als Californië en Washington (om nog te zwijgen over Canada). Op veel wagens zie je het symbooltje dat Koerok als avator gekozen heeft:
Darwin Fish.jpg
Darwin Fish.jpg (21.1 KiB) 1169 keer bekeken

Maar dat is natuurlijk niet zo nieuwswaardig voor ons, dus schrijven de kranten hierover niet.

In Nederland heb je ook gehuchten als Staphorst, maar voor de rest is het gewoon een goddeloze natie :lol:
Tantum religio potuit suadere malorum
http://atheistmovies.blogspot.com/
Planoudes

Keer terug naar Godsdienst/Religie