Niet-geloven

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

Niet-geloven

Berichtdoor theophrastus » 05 aug 2009, 15:18

Hét grote probleem van het a-theïsme is (uiteraard) dat het zich alleen maar negatief kan definiëren. Bij ontstentenis van bewijs voor het niet-bestaan van God, is het louter het "geloof" of de "overtuiging" dat God niet bestaat.
Of bestaat er werkelijk bewijs voor het niet-bestaan van God ?
theophrastus

Re: Niet-geloven

Berichtdoor Digit » 05 aug 2009, 15:31

theophrastus schreef:Hét grote probleem van het a-theïsme is (uiteraard) dat het zich alleen maar negatief kan definiëren. Bij ontstentenis van bewijs voor het niet-bestaan van God, is het louter het "geloof" of de "overtuiging" dat God niet bestaat.
Of bestaat er werkelijk bewijs voor het niet-bestaan van God ?

De verkeerde vraag, Theophrastus ! Bestaat er bewijs voor het niet-bestaan van pimpelpaarse zespotige konijnen op Pluto ? Is dat bewijs ergens voor nodig ? Moet ik mij soms verantwoorden voor mijn a-pimpelpaarse-konijnen-op-pluto-isme ?

En het is al de elfendertigste keer dat die piste hier bewandeld wordt ! En je hebt regelmatig je steentje bijgedragen !

En daarenboven : ik ben maar één god atheïsterscher dan jij ! Heb jij bewijs voor het niet bestaan van Bes of van het Grote Spaghettimonster ? Voel je dat als een gemis ?

Digit
Laatst bijgewerkt door Digit op 05 aug 2009, 15:37, in totaal 1 keer bewerkt.
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor theophrastus » 05 aug 2009, 15:36

Digit, waarom onderneem je niet gewoon een poging om te antwoorden op de vraag ?
Forumregels, weet je wel ? :twisted:
theophrastus

Berichtdoor theophrastus » 05 aug 2009, 15:38

Afijn, ik concludeer dus uit jouw bijdrage dat er inderdaad géén bewijs is voor het niet-bestaan van God én dat dat ook helemaal niet nodig is. Het atheÏsme is het geloof in niet-God ? Nou moe,.....
theophrastus

Berichtdoor axxyanus » 05 aug 2009, 15:39

De titel is niet-geloven (in het bestaan van god). Maar in de tekst heb je het dan weer over
het geloven in het niet-bestaan van god. Zolang je die twee door elkaar blijft gebruiken alsof ze het zelfde zijn, heeft verder van gedachte met je wisselen weinig zin wat mij betreft.
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor theophrastus » 05 aug 2009, 15:40

Ik herhaal mijn vraag (uit gemeende interesse) : waarop baseren atheïsten zich als ze beweren dat God niet bestaat ? Steunen ze op méér dan louter geloof ?
theophrastus

Berichtdoor Digit » 05 aug 2009, 15:43

theophrastus schreef:Digit, waarom onderneem je niet gewoon een poging om te antwoorden op de vraag ?
Forumregels, weet je wel ? :twisted:

Omdat dit geen open vraag is. Omdat antwoorden op de vraag reeds meegaan is met je foute beeld van het atheïsme dat impliciet in de vraag als negatief wordt afgeschilderd !

Daarom is dit geen vraag, maar een verdoken bewering. Daarom krijg je van mij het antwoord dat je verdiend. Ik wil graag een discussie "op niveau", maar dan niet op het niveau dat door je openingspost is gezet !

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor theophrastus » 05 aug 2009, 15:45

De titel is niet-geloven (in het bestaan van god). Maar in de tekst heb je het dan weer over
het geloven in het niet-bestaan van god. Zolang je die twee door elkaar blijft gebruiken alsof ze het zelfde zijn, heeft verder van gedachte met je wisselen weinig zin wat mij betreft.

Dit gekronkel is zonder meer amusant.
De vraag is simpel : bestaat God volgens jou ? Ja of nee ? (moeilijk hé !)
Indien neen : waarop baseer je je ? (voor geweldig veel interpretatie vatbaar als vraag ?)
theophrastus

Wat is atheïsme ?

Berichtdoor theophrastus » 05 aug 2009, 15:47

Omdat elke poging tot geïnteresseerde vraagstelling in de kiem gesmoord wordt : bij deze de kiem-vraag : wat is atheïsme ? (ik dacht/denk namelijk : de aanname dat God niet bestaat, maar blijkbaar is dat helemaal verkeerd....en omdat ik graag wil bijleren ...)
theophrastus

Berichtdoor Digit » 05 aug 2009, 15:48

theophrastus schreef:Afijn, ik concludeer dus uit jouw bijdrage dat er inderdaad géén bewijs is voor het niet-bestaan van God én dat dat ook helemaal niet nodig is. Het atheÏsme is het geloof in niet-God ? Nou moe,.....

Vervang "god" in deze posting door "pimpelpaars zespotig konijn op Pluto" en de zin blijft even zinvol. Of, beter gezegd, even onzinvol !

Het niet-bestaan bewijzen van iets waarvan het bestaan niet is aangetoond is een zinloze en tot in het oneindig herhaalbare bezigheid (voor elke {letterlijk} denkbare entiteit) . Het is een non-issue !

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor theophrastus » 05 aug 2009, 15:50

Omdat antwoorden op de vraag reeds meegaan is met je foute beeld van het atheïsme dat impliciet in de vraag als negatief wordt afgeschilderd !

ik ben zoals altijd de eerste om toe te geven dat ik te dom ben voor deze discussie.
ik baseerde me op Van Dale : "atheïsme" : ontkenning van het bestaan van een god.
Lijkt mij toch een negatieve definitie, niet ?
theophrastus

Berichtdoor theophrastus » 05 aug 2009, 15:51

[quote] [Het is een non-issue !

/quote]

Ergo : atheisme is een non-issue ? (cfr Van Dale : atheisme is het ontkennen van het bestaan van een god)
kan ik me overigens perfect in vinden hoor.
theophrastus

Berichtdoor Digit » 05 aug 2009, 15:57

theophrastus schreef:

De vraag is simpel : bestaat God volgens jou ? Ja of nee ? (moeilijk hé !)
Indien neen : waarop baseer je je ? (voor geweldig veel interpretatie vatbaar als vraag ?)

De vraag is simpel : bestaat Bes volgens jou ? Ja of nee ? (moeilijk hé !)

De vraag is simpel : bestaat Isis volgens jou ? Ja of nee ? (moeilijk hé !)

De vraag is simpel : bestaat Osiris volgens jou ? Ja of nee ? (moeilijk hé !)

De vraag is simpel : bestaat Amon volgens jou ? Ja of nee ? (moeilijk hé !)

De vraag is simpel : bestaat Zeus volgens jou ? Ja of nee ? (moeilijk hé !)

De vraag is simpel : bestaat Hermes volgens jou ? Ja of nee ? (moeilijk hé !)

De vraag is simpel : bestaat Mithras volgens jou ? Ja of nee ? (moeilijk hé !)

De vraag is simpel : bestaat Visjnoe volgens jou ? Ja of nee ? (moeilijk hé !)

De vraag is simpel : bestaat Pausin Johanna volgens jou ? Ja of nee ? (moeilijk hé !)

De vraag is simpel : bestaat de grote manitou volgens jou ? Ja of nee ? (moeilijk hé !)

De vraag is simpel : bestaat chac-mool volgens jou ? Ja of nee ? (moeilijk hé !)

..........

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor theophrastus » 05 aug 2009, 15:57

Het niet-bestaan bewijzen van iets waarvan het bestaan niet is aangetoond is een zinloze en tot in het oneindig herhaalbare bezigheid (voor elke {letterlijk} denkbare entiteit) . Het is een non-issue !

Dat lijkt me zéér logisch.
Maar waarom sloven zoveel deelnemers op dit forum zich dan toch zo uit om wél aan te tonen dat God niet bestaat ?
Wat is dan überhaupt het punt van een skeptisch discussieforum ? Hoe kan je nu argumenteren over geloof ?
Je schrijft het zélf : onzinnig !
theophrastus

Berichtdoor axxyanus » 05 aug 2009, 15:57

theophrastus schreef:Ik herhaal mijn vraag (uit gemeende interesse) : waarop baseren atheïsten zich als ze beweren dat God niet bestaat ? Steunen ze op méér dan louter geloof ?

Is dat dan een nieuwe belangstelling van je, daar je alle uitleg die daar vroeger al over gegeven werd aan je voorbij hebt laten gaan?

Allereerst is je vraag zo gesteld dat ze op zijn minst sterk suggereert dat de overgrote meerderheid van atheïsten iets dergelijks beweren. Dat klopt al niet. Atheïsten ontbreekt het aan een geloof dat god bestaat. Dat is niet het zelfde als geloven dat god niet bestaat en al zeker niet het zelfde als beweren dat god niet bestaat.

De reden die veel atheïsten aanhalen voor hun ontbreken aan een geloof dat god bestaat, is dat hen geen goede redenen werden aangeboden om wel te geloven.
axxyanus

Berichtdoor theophrastus » 05 aug 2009, 15:59

De vraag is simpel : bestaat Bes volgens jou ? Ja of nee ? (moeilijk hé !)

De vraag is simpel : bestaat Isis volgens jou ? Ja of nee ? (moeilijk hé !)

De vraag is simpel : bestaat Osiris volgens jou ? Ja of nee ? (moeilijk hé !)

De vraag is simpel : bestaat Amon volgens jou ? Ja of nee ? (moeilijk hé !)

De vraag is simpel : bestaat Zeus volgens jou ? Ja of nee ? (moeilijk hé !)

De vraag is simpel : bestaat Hermes volgens jou ? Ja of nee ? (moeilijk hé !)

De vraag is simpel : bestaat Mithras volgens jou ? Ja of nee ? (moeilijk hé !)

De vraag is simpel : bestaat Visjnoe volgens jou ? Ja of nee ? (moeilijk hé !)

De vraag is simpel : bestaat Pausin Johanna volgens jou ? Ja of nee ? (moeilijk hé !)

De vraag is simpel : bestaat de grote manitou volgens jou ? Ja of nee ? (moeilijk hé !)

De vraag is simpel : bestaat chac-mool volgens jou ? Ja of nee ? (moeilijk hé !)

Op al je vragen : simpel : ik weet het niet (want het zijn geloofskwesties)
maar de atheïst antwoordt "neen", wat een ander antwoord is....
theophrastus

Re: Wat is atheïsme ?

Berichtdoor axxyanus » 05 aug 2009, 16:00

De meest algemene definitie is: Het ontbreken van theïsme.
axxyanus

Berichtdoor Digit » 05 aug 2009, 16:01

http://nl.wikipedia.org/wiki/Atheisme :

Wikipedia schreef:Atheïsme is

de afwezigheid van geloof in één of meerdere goden
[1], of
de aanname dat er geen god(en) bestaan of kunnen bestaan.[2]

Ik denk dat de meeste atheïsten zichzelf eerder zien in de eerste omschrijving. Ik in elk geval wél !

En sinds wanneer vertolk jij het standpunt van "de atheïsten" ? Daar waag ik mezelf nog niet eens aan, en ik ben er één !

Digit
Laatst bijgewerkt door Digit op 05 aug 2009, 16:03, in totaal 1 keer bewerkt.
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor theophrastus » 05 aug 2009, 16:01

Atheïsten ontbreekt het aan een geloof dat god bestaat. Dat is niet het zelfde als geloven dat god niet bestaat en al zeker niet het zelfde als beweren dat god niet bestaat.

axxyanus, je moet me niet lastigvallen met je hoogspersoonlijke invulling.
Ik baseer me gewoon op Van Dale : atheisme is wel degelijk de ontkenning van het bestaan van een God. Je moet wel weten waarover je het hebt voor je begint te argumenteren hé !!!
theophrastus

Berichtdoor theophrastus » 05 aug 2009, 16:03

Mis !
Van Dale : "atheïsme" : het ontkennen van het bestaan van een god.
theophrastus

Berichtdoor theophrastus » 05 aug 2009, 16:04

Ik stel tot mijn grote spijt dat op dit forum niet de minste terughoudendheid bestaat om valse definities te hanteren, zolang het maar in het eigen fundamentalistische kraam past. Droevig !! Zéér droevig !!!
theophrastus

Berichtdoor Digit » 05 aug 2009, 16:12

Van Dale geeft een omschrijving van hoe een woord in onze taal over het algemeen wordt geïnterpreteerd.

Niemand hoeft verantwoording af te leggen over zijn persoonlijke levensvisie op basis van de omschrijving die Van Dale in het algemeen van dergelijke levensvisie geeft ! En ik weiger in elk geval om dat te doen.

Voor mij is er geen onderscheid tussen de beweerde entiteit "jhwh" en de eveneens beweerde entiteit "baron samedi". Je kan hoogstens uitspraken doen over het aantal en de geografische spreiding van hun aanhangers, en over de mate waarin de uitspraken van die aanhangers botsen met de objectieve realiteit.

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor axxyanus » 05 aug 2009, 16:18

theophrastus schreef:axxyanus, je moet me niet lastigvallen met je hoogspersoonlijke invulling.
Ik baseer me gewoon op Van Dale : atheisme is wel degelijk de ontkenning van het bestaan van een God. Je moet wel weten waarover je het hebt voor je begint te argumenteren hé !!!

Ja en "ontkennen" betekent niet noodzakelijk het tegendeel beweren maar betekent ook gewoon het ontbreken van erkenning. Dan hebben we dat atheïsme het ontbreken van de erkening in het bestaan van een god, is.

Een volgend probleem is dat Van Dale niet veel meer doet dan woordgebruik noteren. In extremis kan er dus een groep onstaan die zich bekleed met de titel: "Flappers". Als nu bij het brede publiek het misverstand onstaat dat een flapper iemand is die zijn kleine teen groen laat tatoeëren, dan zal Van Dale dat gebruik noteren en onder de rubriek flapper noteren dat dat iemand is die zijn kleine teen groen laat tatoeëren, zelfs als er nooit een flapper geweest is die zijn kleine teen groen liet tatoeëren.

Van Dale is goed om te weten hoe een woord gebruikt wordt. Daarom geef Van Dale nog geen goed idee van wat de werkelijke eigenschappen/gedachten zijn van zaken/mensen die met dat etiket aangeduid worden.
axxyanus

Berichtdoor axxyanus » 05 aug 2009, 16:21

theophrastus schreef:Ik stel tot mijn grote spijt dat op dit forum niet de minste terughoudendheid bestaat om valse definities te hanteren, zolang het maar in het eigen fundamentalistische kraam past. Droevig !! Zéér droevig !!!

Allereerst bevat Van Dale op zijn minst drie definites (Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, ik heb hem nu niet bij de hand).

Ten tweede is "ontkennen" niet beperkt in betekenis tot "beweren van het tegendeel".
axxyanus

Berichtdoor Fishstick » 05 aug 2009, 16:21

theophrastus schreef:Omdat elke poging tot geïnteresseerde vraagstelling in de kiem gesmoord wordt : bij deze de kiem-vraag : wat is atheïsme ? (ik dacht/denk namelijk : de aanname dat God niet bestaat, maar blijkbaar is dat helemaal verkeerd....en omdat ik graag wil bijleren ...)

Een atheist gelooft in één god minder dan een monotheist.
Fishstick

Berichtdoor theophrastus » 05 aug 2009, 16:27

Met andere woorden : je kan atheïsme niet objectief definiëren ?
Voor mij prima ! Dan is het wat het is : de hoogstpersoonlijke invulling van een nietszeggend begrip op zich.
theophrastus

Berichtdoor theophrastus » 05 aug 2009, 16:28

Dus het gaat evengoed om geloof !
theophrastus

Berichtdoor Fishstick » 05 aug 2009, 16:33

Als dit een geladen vraag is zodat je heirna kan zeggen "A-HA! Zie je wel dat atheisme een geloof is!", gevolgd door 3 paginas aan semantiekspelletjes zal dit m'n laatste reply wel zijn.

Anders vind ik de quote die ik eerder aanhaalde een beschrijving die dit het meest duidelijk maakt aan theisten waar atheisme nu om draait. Een christen "gelooft niet" in Vishnu, Thor of Zeus. Een atheist gelooft gewoon in nog één minder - geen enkele. In de breedste zin dus het niet geloven in goden.
Fishstick

Berichtdoor Blueflame » 05 aug 2009, 19:10

Natuurlijk worden dit weer idiote woordspelletjes.
Het probleem is heel simpel te positioneren: noch theïsme noch atheïsme zijn een werkwoord. Was het maar een werkwoord, dan was het zelfs voor een idioot duidelijk.
Bijvoorbeeld roken. Ik rook. Ik rook niet.
Welnu Theophrastus : als ik zeg 'ik rook niet' (komt overeen met ik 'a-rook'), rook ik dan eigenlijk toch wel?

Mvg.

Toegevoegd : twee onderwerpen samengevoegd wegens gelijkaardigheid.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor axxyanus » 05 aug 2009, 19:10

theophrastus schreef:Met andere woorden : je kan atheïsme niet objectief definiëren?
Voor mij prima ! Dan is het wat het is : de hoogstpersoonlijke invulling van een nietszeggend begrip op zich.

Het begint er meer en meer op te lijken dat die belangstelling die je beweerde te hebben gewoon een façade was.
Als je werkelijk belangstelling had dan zou je luisteren naar hoe atheïsten zichzelf beschrijven. Dan weet je
ten minste wat atheïsten zelf over bepaalde zaken denken, in tegenstelling tot wat de mensen denken dat
atheïsten over bepaalde zaken zeggen.
axxyanus

Berichtdoor Geen » 05 aug 2009, 19:43

"Met andere woorden: je kan atheïsme niet objectief definiëren?
(...) Dan is het wat het is: de hoogstpersoonlijke invulling van een nietszeggend begrip op zich."

Het geloof in God bestaat. Atheïsten ontkennen dat niet.
Geen

Berichtdoor Heeck » 05 aug 2009, 19:50

Blueflame schreef:Natuurlijk worden dit weer idiote woordspelletjes.
Het probleem is heel simpel te positioneren: noch theïsme noch atheïsme zijn een werkwoord. Was het maar een werkwoord, dan was het zelfs voor een idioot duidelijk.
Bijvoorbeeld roken. Ik rook. Ik rook niet.
Welnu Theophrastus : als ik zeg 'ik rook niet' rook ik dan eigenlijk toch wel?

Mvg.

Ter verheldering aangeboden:

Maar Blue,
Wat rook jij allemaal wel niet dan ?

Zelfde vraag aangepast voor Theo-P,
In wat voor god(en) geloof jij dan allemaal wel niet ?
Welk "-eïst" woord past bij jou ?

Omdat dit allemaal over "bewijslast" gaat is het zinvol daar eerst te kijken, en dan ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetenschappelijke_methode

Dan wordt duidelijk dat het gewoon helemaal niet netjes is om van iets dat je zelf niet kunt aantonen, wat voor alle godsomschrijvingen zeker geldt, aan een ander te vragen om aan te tonen dat het niet bestaat.
Zover was je dan om te beginnen zelf al omdat er niets buiten de oren en daarmee dan ook helemaal geen enkele god van enig kaliber, valt aan te tonen.
Einde zeurkouserij en op naar het lulhoekje en daar gaan oefenen met "vlizotrapvrees", reincarnatie versus hiernamaals, homeopathische energie die wel of niet gelijk zou zijn aan die welke bij de voice-remedymaker wordt gebruikt om persoonlijk aangepaste middelen aan te maken met of zonder CHI-approval.. Etcetera.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Blueflame » 05 aug 2009, 22:31

Heeck schreef:Maar Blue,
Wat rook jij allemaal wel niet dan ?

Nou moe ......

Ik rook niet = ik doe de handeling die de roker doet niet ~ ik doe de handeling die de theïst doet NIET.

Allemaal ooit al uitgelegd : viewtopic.php?f=10&t=385&hilit=werkwoord&start=40

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Heeck » 05 aug 2009, 22:56

Blue,
Was alleen maar spelletje om wel & niet achter elkaar in 1 zin te krijgen.
Met lulhoekje als aanbeveling voor trollen die gelooflozen een negatieve bewijslast in de maag proberen te splitsen.
r.
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Blueflame » 05 aug 2009, 23:29

Heeck schreef:Blue,
Was alleen maar spelletje om wel & niet achter elkaar in 1 zin te krijgen.

Ok Roeland. Ik vond het al een beetje raar !

Met lulhoekje als aanbeveling voor trollen die gelooflozen een negatieve bewijslast in de maag proberen te splitsen.
r.

Nou .... In principe is dit zo'n typisch onderwerp dat je kan verwachten op een sceptisch forum en dat bovendien regelmatig terugkeert. In feite dus een onderwerp dat past in een subforum Godsdienst/Religie op dit forum. De scepticus zal dan ook regelmatig het zelfde tegen een nieuw lid moeten herhalen.

Het wordt inderdaad wel iets anders als je steeds hetzelfde tegen dezelfde moet herhalen. Dan denken we aan trollmanieren en een troll wordt hier dus niet gevoederd !

MVg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Amanitine » 05 aug 2009, 23:29

Atheïsme is het tegenovergestelde van theïsme. Een betere vraag is dus: wat is theïsme?
Amanitine

Berichtdoor Kitty » 05 aug 2009, 23:59

Er is wel degelijk bewijs dat God niet bestaat. Iets dat bestaat laat namelijk sporen na die onderzocht kunnen worden en derhalve kan het bestaan van iets worden bewezen. God heeft geen enkel spoor nagelaten, derhalve kun je er zonder meer van uit gaan dat God niet bestaat. Kabouters bestaan ook niet, want er is nog nooit een spoor van een kabouter gevonden die het bestaan van kabouters heeft bewezen. Al duizenden jaren vragen mensen zich af of er zoiets als God bestaat. Omdat mensen zich dat heden ten dage nog steeds afvragen en nog nooit het bestaan bevestigd hebben gezien omdat er sporen van God gevonden zijn, kun je dus rustig stellen dat het bewezen mag zijn dat God niet bestaat.

Een atheïst baseert zich dus op het ontbreken van ieder spoor dat een bestaan van wat voor God dan ook kan aantonen. Gelovigen echter geloven zomaar dat een God bestaat ondanks het ontbreken van ieder spoor. De visie van de atheïst heeft derhalve betere uitgangspunten dan de gelovige. Dit is namelijk een visie die gebaseerd is op wat aantoonbaar is. Iets dat bestaat is namelijk aantoonbaar, iets dat niet bestaat is op geen enkele manier aantoonbaar. Dat is ook logisch want hoe zou je iets dat niet bestaat nu kunnen aantonen?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Kitty

Berichtdoor Digit » 06 aug 2009, 12:27

theophrastus schreef:De vraag is simpel : bestaat God volgens jou ? Ja of nee ? (moeilijk hé !)

Theophrastus,

De vraag is simpel : bestaat er zoiets als een "god" volgens jou als zelfstandige entiteit ? Ja of nee ? (moeilijk hé !)
Indien ja : welke religie benadert hem het best en waarop baseer je je daarbij ?

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor zuurSTOF » 08 aug 2009, 11:15

Theophrastus, voor je de vraag stelt of god al dan niet bestaat, kan je misschien eens beschrijven hoe die god voor jou tot expressie komt. In welke vorm van existentie moet ik mij jouw god voorstellen?
zuurSTOF

Berichtdoor The Menace » 08 aug 2009, 12:58

Kitty schreef:...er is nog nooit een spoor van een kabouter gevonden die het bestaan van kabouters heeft bewezen.

Vroeger hadden wij thuis een schitterend wetenschappelijk boek van ene meneer Poortvliet, Kitty. Die was de sporen van de kabouters gevolgd en had hen fantastisch beschreven, rijkelijk voorzien van beeldmateriaal. Als dat geen bewijs is!
Utinam logica falsa tuam philosophiam totam suffodiant.
The Menace

Volgende

Keer terug naar Godsdienst/Religie