Pinksteren

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

Pinksteren

Berichtdoor P. Strootman » 29 mei 2009, 20:51

Pinksteren? Is dat iets met Pinkpop?
Nederlanders denken bij Pinksteren eerder aan Pinkpop, en extra vrije dag,of de lente, dan aan de echte betekenis ervan, de uitstorting van de Heilige Geest. Dat blijk uit een onderzoek onder ruim 8000 geënquêteerden. Is dat een achteruitgang, of zegt dat iets over te weinig geloofskennis? Ik denk, dat er geen enkele Schriftuurlijke reden is, om dit puur Joodse feest te vieren.
P. Strootman

Berichtdoor willem_betz » 30 mei 2009, 02:53

kijk eens naar http://nl.wikipedia.org/wiki/Pinksteren
het heeft wel een bijbelse onderbouw.
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor P. Strootman » 30 mei 2009, 12:00

willem_betz schreef:kijk eens naar http://nl.wikipedia.org/wiki/Pinksteren

Kunt u de viering van het Pinksterfeest dan bijbels onderbouwen?
P. Strootman

Berichtdoor Digit » 30 mei 2009, 13:50

P. Strootman schreef:

Moet dat dan ?

Als katholieken beslissen om een bepaald aspect van hun heilige legende te vieren op een bepaalde dag, dan is dat toch hun vrije keus ?

Daarvoor kun je toch eenvoudigweg respect opbrengen ?

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor P. Strootman » 30 mei 2009, 14:35

Digit schreef:
P. Strootman schreef:

Moet dat dan ?

Als katholieken beslissen om een bepaald aspect van hun heilige legende te vieren op een bepaalde dag, dan is dat toch hun vrije keus ?

Daarvoor kun je toch eenvoudigweg respect opbrengen ?

Groetjes,

Digit

Daar gaat het niet om, want ieder moet - uiteraard - helemaal zelf weten, wat hij gelooft. Maar, zuiver bijbels gezien, valt er totaal niets te vieren. Het chistendom heeft, bijvoorbeeld, zogenaamde godsdienstige vierdagen opgelegd aan de samenleving. Geboortefeest, lijdensweken, Pasen, Pinksteren en Hemelvaardsdag. Nu komt de islam er nog bij en ook weer met hun eigen vierdagen. Nogmaals, ieder met zelf weten, of hij er aan deelneemt,maar maar leg het niet op aan de samenleving! Dit moet uiteindelijk tot conflicten leiden.
P. Strootman

Berichtdoor Heeck » 30 mei 2009, 14:48

Strootman,

Wat is de keerzijde van je betoog.
Dat wel opgelegde feestdagen van christelijk-bijbels origine moeten zijn ?

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor willem_betz » 30 mei 2009, 15:36

P. Strootman schreef:

Strootman,
nu je blijkt geeft dat je de link waar ik naar verwezen had zelfs niet gelezen hebt vraag ik me af wat je hier komt doen, tenzij gewoon wat preken (voor de getuigen van Jehovah of aanverwanten ?)
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Re: Pinksteren

Berichtdoor Mees » 30 mei 2009, 18:23

P. Strootman schreef:Pinksteren? Is dat iets met Pinkpop?
Nederlanders denken bij Pinksteren eerder aan Pinkpop, en extra vrije dag,of de lente, dan aan de echte betekenis ervan, de uitstorting van de Heilige Geest. Dat blijk uit een onderzoek onder ruim 8000 geënquêteerden. Is dat een achteruitgang, of zegt dat iets over te weinig geloofskennis? Ik denk, dat er geen enkele Schriftuurlijke reden is, om dit puur Joodse feest te vieren.

Jij gaat er van uit dat omdat die dag voor jou pinksteren is dat dit ook het geval zou zijn voor iemand anders. Voor mij is die dag gewoon dag X en al helemaal geen pinksteren (wat dat dan ook mag zijn).
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

Berichtdoor P. Strootman » 30 mei 2009, 19:40

willem_betz schreef:
P. Strootman schreef:

Strootman,
nu je blijkt geeft dat je de link waar ik naar verwezen had zelfs niet gelezen hebt vraag ik me af wat je hier komt doen, tenzij gewoon wat preken (voor de getuigen van Jehovah of aanverwanten ?)

Dat heb ik wel degelijk gelezen! Ik las daar o.a. het volgende:
'Met Pinksteren (Grieks: Πεντεκοστη (Pentekostè) of Sinksen wordt de uitstorting van de Heilige Geest herdacht. Met deze uitstorting werd ook het begin van de christelijke Kerk gemarkeerd'
Ondenkbaar, dat er een chistelijke kerk begonnen zou zijn met Pinksteren! Gedurende de Handelingentijd gingen de door de Schrift voorziene zegeningen voor de volkeren mondjesmaat in vervulling. Zo werden de tot geloof gekomen heidenen ge-ent op de stam van del olijfboom Israel. Het duurde, bijvoorbeeld, zeker 10 a 15 jaar voordat de eerste heidenen gedoopt werden (Hand.10. 45). Geen sprake dus van het begin van een kerk!Er is eigenlijk helemaal geen sprake van een kerk of een kerkelijk instituut! Maar, zoals u ziet heb ik het woord 'voorzien' onderstreept. Dat deed ik natuurlijk niet zonder reden. Tot dan toe was er namelijk nog iets verborgen! En daar heeft zowat niemand ooit rekening mee gehouden. Paulus schreef namelijk in Efeze 3 (een brief aan ons, heidenen):
'Daarom is het,dat ik, Paulus, die terwille van Christus Jezus voor u , heidenen in gevangenschap ben - gij hebt immers gehoord van de bediening door Gods genade mij met het oog op u gegeven, dat mij door openbaring het geheimenis bekend gemaakt is, gelijk ik hierboven van schreef. Daarnaar kunt gij bij het lezen u een begrip vormen van mijn inzicht in het geheimenis van Christus, dat ten tijde van vroegere geslachten niet bekend is geworden aan de kinderen der mensen, zoals het nu door de Geest is geopenbaard....'
Dus niet zo bekend geworden, , zoals de Abrahamitische zegeningen, die door de Schrift wel voorzien werden!
Beste schrijver, er komt in de bijbel volstrekt geen kerk voor! Ook is de naam 'christen(en) gestolen, want Paulus, de apostel der heidenen, heeft ons nooit christenen genoemd. En de plaatselijke gemeenten, die hij stichtte noemde hij allemaal heidengemeenten! (Rom. 16.4b) De naam 'christen' komt slechts 3 keer voor in de bijbel, maar heeft nooit betrekking op tot geloof gekomen heidenen. Het woord 'heiden' heeft mede tengevolge hiervan een afschuwelijke lading gekegen, want in ons spraakgebruik is een heiden meestal per definitie veroordeeld tot een slecht of ongelovig mens. Vandaar dat zelfs de Oosters godsdiensten door het chistendom als vanzelfsprekend bij voorbaat veroordeeld en verworpen worden. Het zijn immers van die domme,heidense godsdiensten?
P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 30 mei 2009, 19:45

"Mees" schreef:
Jij gaat er van uit dat omdat die dag voor jou pinksteren is dat dit ook het geval zou zijn voor iemand anders. Voor mij is die dag gewoon dag X en al helemaal geen pinksteren (wat dat dan ook mag zijn).

Voor mij is het ook geen Pinksteren! Ik vier helemaal geen godsdienstige feesten!
P. Strootman

Berichtdoor Henriette » 30 mei 2009, 22:08

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 16 sep 2009, 19:35, in totaal 1 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor Geen » 30 mei 2009, 22:55

P. Strootman schreef:Paulus schreef namelijk in Efeze 3 (een brief aan ons, heidenen):
'Daarom is het,dat ik, Paulus, die terwille van Christus Jezus voor u , heidenen in gevangenschap ben - gij hebt immers gehoord van de bediening door Gods genade mij met het oog op u gegeven, dat mij door openbaring het geheimenis bekend gemaakt is, gelijk ik hierboven van schreef. Daarnaar kunt gij bij het lezen u een begrip vormen van mijn inzicht in het geheimenis van Christus, dat ten tijde van vroegere geslachten niet bekend is geworden aan de kinderen der mensen, zoals het nu door de Geest is geopenbaard....'

Pff... zo'n lange zinnen, en bovendien nogal cryptisch. Wat heeft God erop tegen dat ook eenvoudige mensen Zijn zeloten verstaan? Geef mij dan maar de Koran. En als je dan toch een goed evangelie wil lezen, lees dan dat van Barnabas. Daarin staat de werkelijke waarheid.
Geen

Berichtdoor Henriette » 31 mei 2009, 00:22

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 16 sep 2009, 19:35, in totaal 1 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor P. Strootman » 31 mei 2009, 10:26

Henriette schreef:Wat voor feesten wel?

Zou het geen FEEST zijn, als wij mogen geloven, dat de Geest die in Jezus woonde, ook in onszelf woont? Maar een dergelijk feest vier je toch niet op een bepaalde dag? Bovendien, het Joodse Pinksterfeest en ook de andere godsdienstig feesten zijn onlosmakelijk verbonden aan de 'historie' van het Joodse volk. Er staan tenslotte twee wel te onderscheiden evangelien in de bijbel.Een goede boodschap voor de Joden en een goede boodschap voor alle niet-joden (heidenen). Zogenaamde chirstenen (een naam die hun beslist niet toekomt) hebben deze 2 verschillende evangelien echter doorelkaar gehaald.
P. Strootman

Berichtdoor willem_betz » 31 mei 2009, 15:21

Fijn! voor jou is het dus alle dagen feest. Mooi!
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Henriette » 31 mei 2009, 18:19

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 16 sep 2009, 19:34, in totaal 1 keer bewerkt.
Henriette

Pinksteren.

Berichtdoor De Bruyne Stefan » 31 mei 2009, 19:35

Ik denk dat op pinksteren word gevierd dat de geest van God over de apostelen kwam,volgens mij ging dit gepaard met een gloed van rode spiritueele tongen die over de apostelen kwamen.Hierdoor werden de apostelen zeker van hun geloof in God.Ze hadden een werkelijke spiritueele ervaring meegemaakt.

Waar ik het moeilijk mee heb is dat "zomaar" iedereen een geest van God in zig heeft.
Ik ben woensdag 27.05.2009 bij de controle arts van de mutualiteit geweest en heb hem verteld dat ik uitgesloten word in de maatschappij.Waarom denkt ge dat vroeg de arts.Omdat ik bij mijn laatste werkgever (een holding) zelfs geen contract meer kreeg.

Ik zou het dan betreurenswaardig vinden dat de personen die mensen uitsluiten geïnspireerd worden door de geest van God.

Zo werken die van hierboven niet.In Dutroux woont de geest van Jezus niet denk ik.
Vooraleer je door het leven kunt gaan als onze lieven Heer moet uw moeder al minstens nen tweeling (tweeling broer zus= huwelijk van God) vooraleer men een volgende stap wil zetten.

Dat er veel mensen door de geest van God geïnspireerd worden wil ik gerust geloven maar de feiten mogen dan wel volgen.
De Bruyne Stefan

Berichtdoor willem_betz » 01 jun 2009, 14:06

Het verwerpen van verjaardagen en feestdagen = getuigen van Jehovah ?
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor P. Strootman » 01 jun 2009, 17:57

"Henriette" schreef:
Strootman
Sorry maar ik snap het niet zo goed... Ik ben ook elke dag blij (zo ongeveer) dat ik geboren ben... maar ik vier het één keer per jaar. Gewoon omdat dat gezellig is.
Ik heb er echter geen problemen mee dat niet iedereen mijn verjaardag & de motivatie die ik daartoe heb om dan een feestje te vieren het hetzelfde ervaart.
Wanneer christelijke mensen een bepaald iets vieren & daar een datum voor hebben dan is dat toch prima?
En wat heb je tegen de benaming die mensen aan zichzelf geven? Dat moet toch ieder voor zich weten?
Ik snap gewoon niet waardoor en waartoe je tot waardeoordelen komt in deze? Heb je er last van? Van Pinksteren?
PS ik heb nog steeds geen antwoord op wat voor feesten je wel viert.

Ik vind dat eigenlijk moeilijk te beantwoorden, Henriette!Maar bijbelverhalen moeten niet gehistoriséérd worden, want die zijn nooit ‘echt gebeurd’ In 1 Johannes 1 staat een heel diepzinnig cryptisch raadsel, namelijk:
'Hetgeen was van den beginne, hetgeen wij gehoord hebben, hetgeen wij gezien hebben met onze ogen, hetgeen wij aanschouwd hebben en onze handen getast hebben van het Woord des levens…’
Dat is dus het gehéle verhaal over Jezus! Alles wat zijn discipelen dus verteld hebben, bestond al VAN DEN BEGINNE. Er is nóóit iets ‘echt gebeurt’! We kúnnen dus gewoon niet historiseren! Daar komen alleen maar hele grote problemen van. Stel, dat het wél echt gebeurd is, wat was er dan vóórdat dit allemaal ‘gebeurde’? Was er toen dan géén ‘Redder der wereld’? En géén Geest?
P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 01 jun 2009, 18:27

willem_betz schreef:Het verwerpen van verjaardagen en feestdagen = getuigen van Jehovah ?

Ik weet niet, of u het tegen mij heeft, maar ik ben bij geen enkele, godsdienstige organisatie aangesloten. En dat ik een getuige van Jehova, de God van Israel (een der Elohim), zou zijn, is helemaal uitgesloten.
P. Strootman

Re: Pinksteren.

Berichtdoor P. Strootman » 01 jun 2009, 18:34

"De Bruyne Stefan" schreef:
Ik denk dat op pinksteren word gevierd dat de geest van God over de apostelen kwam,volgens mij ging dit gepaard met een gloed van rode spiritueele tongen die over de apostelen kwamen.Hierdoor werden de apostelen zeker van hun geloof in God.Ze hadden een werkelijke spiritueele ervaring meegemaakt.

Wij,niet-joden, hebben niets met het joodse Pinksterfeest te maken!
Waar ik het moeilijk mee heb is dat "zomaar" iedereen een geest van God in zig heeft.

Gods Geest woont per definitie in de mens. Die Geest maakt het menselijk dier tot een mens, want ieder mens is een mensgeworden God en onderscheid hem van het dier!
P. Strootman

Berichtdoor Digit » 01 jun 2009, 19:27

P. Strootman schreef:"De Bruyne Stefan" schreef:

Gods Geest woont per definitie in de mens. Die Geest maakt het menselijk dier tot een mens, want ieder mens is een mensgeworden God en onderscheid hem van het dier!

Strootman,

Kan je even verduidelijken wanneer en hoe god ons zou onderscheiden hebben van onze neven, de chimpansees ?

+ 480.000 generaties geleden waren we immers geen neven, maar broeders en zusters !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Henriette » 01 jun 2009, 19:32

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 16 sep 2009, 19:32, in totaal 1 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor P. Strootman » 01 jun 2009, 19:53

Digit schreef:

Strootman,

Kan je even verduidelijken wanneer en hoe god ons zou onderscheiden hebben van onze neven, de chimpansees ?

+ 480.000 generaties geleden waren we immers geen neven, maar broeders en zusters !

Groetjes,
t

In Prediker 3.19 staat:
Ik zei bij mijzelf:Wat de mensenkinderen betreft, God wil hen schiften en laten zien dat zij eigenlijk dieren zijn. Want het lot der mensenkinderen is gelijk het lot der dieren, ja, een zelfde lot treft hen:Gelijk dezen sterven, zo sterven genen en allen hebben enerlei adem, waarbij de mens niets voor heeft boven de dieren, want alles is ijdelheid, alles gaat naar een (1) plaats, alles is geworden uit stof en alles keert weer tot stof'
Nochtans schreef Paulus, dat ons lichaam een tempel is van Heilige Geest!
P. Strootman

Berichtdoor Digit » 01 jun 2009, 20:00

P. Strootman schreef:
Digit schreef:

Strootman,

Groetjes,
t

In Prediker 3.19 staat:
Ik zei bij mijzelf:Wat de mensenkinderen betreft, God wil hen schiften en laten zien dat zij eigenlijk dieren zijn. Want het lot der mensenkinderen is gelijk het lot der dieren, ja, een zelfde lot treft hen:Gelijk dezen sterven, zo sterven genen en allen hebben enerlei adem, waarbij de mens niets voor heeft boven de dieren, want alles is ijdelheid, alles gaat naar een (1) plaats, alles is geworden uit stof en alles keert weer tot stof'
Nochtans schreef Paulus, dat ons lichaam een tempel is van Heilige Geest!

Dan moeten we vaststellen dat Paulus in tegenspraak is met prediker 3.19 !

Volgens prediker 3.19 is er dus geen onderscheid ! Waar mee je je eerdere uitspraak zelf afdoende hebt weerlegd !

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Jeppa123 » 20 jan 2012, 01:17

kijk anders even op

http://www.pinksteren2012.nl

Hier vind je meer informatie over de betekenis achter pinksteren, pinkpop etc
Jeppa123

Keer terug naar Godsdienst/Religie