BEDANKT aan alle ongelovigen

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

Berichtdoor Guido Leenders » 12 feb 2009, 20:12

Hey, dat lulhoekje is wel interessant. Bij mensa noemden wij het lullen op niveau. Hoewel....
Hoogbegaafdheid is de kunst te aanvaarden wat men enkel kan verklaren door tegen de eigen overtuiging in te gaan.
Guido Leenders

Berichtdoor Mees » 12 feb 2009, 20:19

Het gaat er mij niet om dat lullen leuk is maar wel dat bepaalde mensen zich aanmatigen om een ander te verwijzen naar een lulhoek. Het onderliggende is dan dat hun schrijfsels geen gelul zijn. Wel zulke mensen zijn lullen.
Irreverence is the champion of liberty and its only true defence (Mark Twain)
Mees

Berichtdoor Guido Leenders » 12 feb 2009, 20:34

Oeps, zware taal!
Hoogbegaafdheid is de kunst te aanvaarden wat men enkel kan verklaren door tegen de eigen overtuiging in te gaan.
Guido Leenders

Berichtdoor Mees » 12 feb 2009, 20:40

Niet echt en trouwens gedeeld door minstens één andere (zie post van Maverick om 19u11 draad - Beleving van materie onkenbaar? Enkel die van onszelf wel?). Al heb ik de draad niet gevolgd en er ook geen mening over heb, stel ik wel vast dat Maverick tot een gelijkaardige conclusie komt. Misschien stof om even over na te denken?
Mees

Berichtdoor Heeck » 12 feb 2009, 21:42

Lees vanaf hier :
viewtopic.php?p=39756#39756

tot/met de vorige boodschap en ik zou het jammer vinden als je dat geen gezeur op nix af vindt.
Ga naar een chat-box of zo als je dat gezeur leuk vindt.
Dat hoeft toch niet hier terwijl we een luxe lulhoek hebben ?!

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel, dus MIJDT SPIJT.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Mees » 12 feb 2009, 21:54

Heeck schreef:Lees vanaf hier :
viewtopic.php?p=39756#39756

tot/met de vorige boodschap en ik zou het jammer vinden als je dat geen gezeur op nix af vindt.
Ga naar een chat-box of zo als je dat gezeur leuk vindt.
Dat hoeft toch niet hier terwijl we een luxe lulhoek hebben ?!

Roeland

Natuurlijk is het gelul, dat is ook niet het probleem. Het gaat, wat mij betreft, om enig elementaire beleefdheid. Ik vind niet dat iemand zich moet aanmatigen een ander naar een lulhoek door te verwijzen. En al zeker niet na amper enkele kwinkslagen tussen 2 personen die er duidelijk van genoten.

Je moet een heerlijke persoon zijn als jij alleen maar in het lulhoekje lult. Ook wel een zeer regelmaniakale persoon.

Maar net als jij heb ik ook mijn tekortkomingen en een paar deugden. Eén deugd is dat ik niet blijf waar ik niet welkom ben. Zoals je zegt past mijn niveau beter op chatboxen en zal ik daar wel heen gaan. Wat moet het heerlijk weer zijn op jouw hoogte.
Mees

Berichtdoor willem_betz » 13 feb 2009, 02:12

Zoals je zegt past mijn niveau beter op chatboxen en zal ik daar wel heen gaan.

Niet aarzelen, doen!
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Mees » 13 feb 2009, 09:33

willem_betz schreef:
Zoals je zegt past mijn niveau beter op chatboxen en zal ik daar wel heen gaan.

Niet aarzelen, doen!

Ik betreur je reactie Professor, ik had beter verwacht. Anderzijds is het het beste bewijs voor mijn eerdere stelling dat een superieur verstand je daarom nog geen beter mens maakt.

Je mag mijn toegang met onmiddellijke ingang schrappen. IK kom hier toch niet meer. Jullie kunnen nu lekker voortkeuvelen onder gelijkgezinden van niveau.
Mees

Berichtdoor Franciscus » 20 feb 2009, 00:23

Henriette schreef:Een dagje met een klaslokaal vol grensverleggende kids of tieners doorbrengen zou een leuke ervarings-aanvulling zijn... het zou bijna verplicht moeten worden voor je persoonlijke ontwikkeling.

Daar heb ik al jaren ervaring mee. :roll:

Franciscus
Franciscus

Berichtdoor willem_betz » 20 feb 2009, 01:05

@ Mees,
wat had je gedacht? je vervuilt de discussies met eindeloos lege prietpraat, en als iemand je daar op wijst, dat het hier geen chatbox is, ga je die uitschelden voor lul. Kort lontje ?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Guido Leenders » 20 feb 2009, 10:54

Ik vraag me af hoe je een klaslokaal 'vol' grensverlegende tieners gaat krijgen of het moest een klein klaslokaal zijn.

Hier moest ik even zelf over nadenken.

Tieners zijn meestal grensverleggend omdat ze geen last hebben van nutteloze informatie die er al jaren in zit. En ze durven stellingen poneren die elk rechtgeaard mens de kast op jagen. Maar soms zitten daar natuurlijk goede ideëen bij.

Franciscus is dus een gelukkig man. En soms wanhopig? Of kan hij het aan?

Ik zit hier met acht apen tussen 14 en 30. En ik moet toegeven dat dat echt grensverleggend is. Voor mij zéker. Iedereen dus acht kinderen!!!!
Guido Leenders

Berichtdoor marcdep » 20 feb 2009, 11:08

Guido Leenders schreef:Ik vraag me af hoe je een klaslokaal 'vol' grensverlegende tieners gaat krijgen of het moest een klein klaslokaal zijn.

Hier moest ik even zelf over nadenken.

Tieners zijn meestal grensverleggend omdat ze geen last hebben van nutteloze informatie die er al jaren in zit. En ze durven stellingen poneren die elk rechtgeaard mens de kast op jagen. Maar soms zitten daar natuurlijk goede ideëen bij.

Franciscus is dus een gelukkig man. En soms wanhopig? Of kan hij het aan?

Ik zit hier met acht apen tussen 14 en 30. En ik moet toegeven dat dat echt grensverleggend is. Voor mij zéker. Iedereen dus acht kinderen!!!!

Guido zit dus in de dierentuin naar me dunkt.

Dit is een zeer nuttige bijdrage , die de waarde van dit forum naar niet gekende hoogte doet stijgen. Ik hoop dat Prof Betz dit kan beamen.
marcdep

Berichtdoor Digit » 20 feb 2009, 11:16

Is mijn tussenkomst soms vereist ? :wink: :lol: :lol: :lol:

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Kris Hauchecorne » 20 feb 2009, 12:30

mees schreef:Maar dan stelde ik dat een zeer hoogbegaafde iemand wel verstandig genoeg zou zijn om helemaal geen mep te krijgen.
Wil je zeggen dat Jezus zéker niet hoogbegaafd was?
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.
Kris Hauchecorne

Berichtdoor Guido Leenders » 20 feb 2009, 12:37

Ik wist al niet waarvan ik marcdep kende. Het hok naast het onze.
Guido Leenders

Berichtdoor Guido Leenders » 20 feb 2009, 12:38

Ja, ik wil zeggen dat Jezus zeker niet hoogbegaafd was.
Guido Leenders

Berichtdoor Henriette » 20 feb 2009, 12:51

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 16 sep 2009, 20:34, in totaal 1 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor Henriette » 20 feb 2009, 12:54

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 16 sep 2009, 20:34, in totaal 1 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor Guido Leenders » 20 feb 2009, 13:20

Waarom zou hij wel hoogbegaafd zijn? De kans is nogal klein en, enkele uitzonderingen daargelaten, huldigen ze meestal het principe 'keep low profile' en dat kun je van hem niet zeggen.
Maar 't was ne showman, dat is zeker.
Guido Leenders

Berichtdoor Maverick » 20 feb 2009, 13:57

Mees schreef:
Heeck schreef:Zijn jullie bekend met de speciale hoek op dit forum voor aangenaam leuteren op nix af ?
[url=http://forum.skepp.be/viewforum.php?f=18]>>>>"Het Lulhoekje"[/

Ik begrijp best wat je bedoelt maar persoonlijk vind ik het lichtjes beledigend en enigzins onverdiend.

Het kan best zijn dat ik jouw niveau niet haal, maar dat maakt mijn manier van denken/uitdrukken daarom nog niet onbelangrijker.

Eerlijk gezegd denk ik ook vaak van anderen dat ze -soms- "geleerd" lullen (jij inbegrepen al bedoel ik het absoluut niet denigrerend) maar ik matig mij daarom nog niet aan hen naar de lulhoek te verwijzen.

Heeck gebruikt inderdaad bewoordingen waarvan ik vaak het onderlinge verband hooguit kan vermoedem, maar de maatstaf ligt hoog hier en je hoeft het niet te lezen.

In het algemeen gebruiken veel mensen graag Latijn waar ze ook Nederlands kunnen gebruiken, gebruiken mensen graag woorden die niemand snapt om zichzelf te verheffen, irritant.

Of mensen woorden gebruiken omdat ze vinden dat het woord de beste manier is om iets duidelijk te maken of omdat ze de irritante gewoonte hebben om zo moeilijk mogelijke woorden te kiezen ( elitair gedrag ) dat weten ze alleen zelf.

Een debat op nivo heeft nou eenmaal als kenmerk dat niet iedereen het kan volgen.

Dat neemt niet weg dat als er geen enkel verband meer is met het onderwerp en als het nergens meer over gaat, dat er dan wat gezegd mag worden. Inhoudelijk had Heeck dus gelijk.

Er valt nog veel meer aan te merken op de woordkeuze en de manier waarop mensen elkaar proberen te corrigeren maar ik houd het hier maar even bij. Uiteindelijk zijn het alleen BF en WB die anderen iets kunnen vertellen ook als ze niet willen luisteren.
Maverick

Berichtdoor Guido Leenders » 20 feb 2009, 14:04

Het niveau van een debat wordt niet bepaald door de moeilijkheid van de terminologie. Vakterminologie wordt vaakt gebruikt om de eigen onkunde te verbergen.
Duidelijke taal maakt natuurlijk wel kwetsbaarder. Duidelijke taal maakt ook geloofwaardiger omdat je je zo openstelt voor kritiek.
Een chinese filosoof (naam even vergeten)zei:
Mooie woorden zijn niet waar, ware woorden zijn niet mooi.
Guido Leenders

Berichtdoor Heeck » 20 feb 2009, 15:41

Guido Leenders schreef:Het niveau van een debat wordt niet bepaald door de moeilijkheid van de terminologie. Vakterminologie wordt vaakt gebruikt om de eigen onkunde te verbergen.
Duidelijke taal maakt natuurlijk wel kwetsbaarder. Duidelijke taal maakt ook geloofwaardiger omdat je je zo openstelt voor kritiek.
Een chinese filosoof (naam even vergeten)zei:
Mooie woorden zijn niet waar, ware woorden zijn niet mooi.

Mooie tegeltjeswijsheden die in elke gesprek altijd passen.
Doen me denken aan de butler/tuinman die met zijn nietszeggendheden naam en faam verwierf:
Klik: Being There

Roeland

@Maverick,
Als ik ergens niet duidelijk ben dan moet je navragen.
Anders heeft discussie nog minder zin.
r.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Guido Leenders » 20 feb 2009, 17:03

Je kan dat tegeltjeswijsheden noemen. OK. Maar het gewicht van het brein is recht evenredig met de verstaanbaarheid voor de leek. De eenvoudige dingen des levens zijn voor velen beneden hun waardigheid. Dat komt ervan als je op je kop staat.

Dat verklaart het succes van de opleiding Latijn. Wie de Latijnse volgt, leert de geheimtaal van de kerk, maar zeg het niet voort.
Guido Leenders

Berichtdoor Heeck » 20 feb 2009, 17:26

Guido,

Al noem je het "OK", daarom hoef je niet nóg zo een lading 2-e keus tegeltjes te dumpen.
r.
http://www.leukespreuk.nl/spreuken_overig.htm
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Maverick » 20 feb 2009, 18:50

Guido Leenders schreef:Je kan dat tegeltjeswijsheden noemen. OK. Maar het gewicht van het brein is recht evenredig met de verstaanbaarheid voor de leek. De eenvoudige dingen des levens zijn voor velen beneden hun waardigheid. Dat komt ervan als je op je kop staat.

Dat verklaart het succes van de opleiding Latijn. Wie de Latijnse volgt, leert de geheimtaal van de kerk, maar zeg het niet voort.

:roll:

Volgens mij vergroot kennis van latijn en Grieks kennis van je eigen taal en van het Engels. Wat mensen er meer doen, is wat anders. Het is allang niet meer de bedoeling dat artsen Latijn met elkaar spreken. Dat is dus niet het leerdoel.

Die "de kerk" waar jij het over hebt is "een kerk" en een vreemde kerk ook nog. In een normale kerk spreek je de taal van de mensen in de kerk.
Maverick

Berichtdoor Henriette » 20 feb 2009, 19:35

...
Henriette

Berichtdoor Guido Leenders » 21 feb 2009, 12:35

Datr is de reden dat de kerk in het 'volks' is begonnen. Ze kregen uiteindelijk door dat hun geheimzinnig gebrabbel de mensen wegjoeg. (Dat leerden wij in het seminarie en nee ik ben geen geestelijke.)

Het gaat niet om het onderschatten van mensen die moeilijke taal gebruiken. Het gaat erom dat het inschatten door leken moeilijker wordt als er geleerde taal wordt gebruikt. Hetgebruik van geleerde taal is OK onder mensen uit hetzelfde vakgebied (gaat sneller). Daarbuiten is het volledig uit den boze. Alleen blijken veel vakmensen niet instaat hun wetenschappelijke taal om te zetten in het volkser taalgebruik. Wat volgens mij wijst op een gebrek aan deskundigheid.
Guido Leenders

Berichtdoor zuurSTOF » 21 feb 2009, 13:07

Guido Leenders schreef:... Alleen blijken veel vakmensen niet instaat hun wetenschappelijke taal om te zetten in het volkser taalgebruik. Wat volgens mij wijst op een gebrek aan deskundigheid.

Dat de doorsnee bevolking geen deskundigen zijn door een gebrek aan kennis zal voor het grootste deel komen door het niet geïnteresseerd zijn in een te moeilijke materie.
Als je echt geïnteresseerd bent in bepaalde materie, dan is er genoeg makkelijk te begrijpen info te vinden. In sommige gevallen is de materie moeilijk en contra intuitief en zijn de deskundigen geen pedagogen.
Als er geen wil is om iets te begrijpen, mag je door gelijk wie het woord laten voeren, het zal in de meeste gevallen weinig zin hebben.
zuurSTOF

Berichtdoor Henriette » 21 feb 2009, 13:57

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 16 sep 2009, 20:33, in totaal 1 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor Guido Leenders » 23 feb 2009, 09:53

Het omzetten van vaktaal in begrijpelijke taal, heeft te maken met respect voor de toehoorder.
En nog eens: onder vakmensen is het begrijpelijk. Maar daarbuiten is het lachwekkend.
Guido Leenders

Berichtdoor willem_betz » 23 feb 2009, 14:21

"When he that speaks, and he to whom he speaks, neither of them understand what is meant, that is metaphysics."
:)
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor Guido Leenders » 23 feb 2009, 18:01

Knappe tekst: The trouble with believing things that aren’t true is that you don’t know when to stop.

Dat mes snijdt aan twee kanten. Opleiding beschermt niet tegen vergissingen.

Scepticisme is een mooi ding maar ontstaat vaak door een gebrek aan inzicht.
Guido Leenders

Berichtdoor Elennaro » 23 feb 2009, 19:47

Leg dat eens uit?
Ceci n'est pas une signature.
Elennaro

Berichtdoor Heeck » 23 feb 2009, 19:50

Was een tegeltjeswijsheid denk ik.
r.
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor Psycop » 23 feb 2009, 20:54

Guido Leenders schreef:[1] Dat mes snijdt aan twee kanten. Opleiding beschermt niet tegen vergissingen.

[2] Scepticisme is een mooi ding maar ontstaat vaak door een gebrek aan inzicht.

@1: Toch wel: het reduceert de kans dat vergissingen voorkomen, en het verhoogt de kans dat de waarheidswaarde van uitspraken door personen die een opleiding hebben genoten (hoofdzakelijk met betrekking tot de geleerde stof) groter is.
Als de opleiding bvb een homeo opleiding is, dan is het natuurlijk een grote helaasheid.

@2: Dat hangt ervan af hé. Als je scepticisme toepast op wat waar kan zijn zéker niet (gegeven je de regels van kennisverwerving kent).

mvg
Psycop
De illusie vanalles te begrijpen
Psycop

Berichtdoor Guido Leenders » 24 feb 2009, 16:25

Opleiding kan de kans op vergissingen zelfs zwaar verhogen. Stel dat er fouten in je opleiding zitten en van die fouten ga je uit om besluiten te trekken. En zeg nou niet dat er geen fouten zitten in opleidingen, want dan zouden de professoren onfeilbaar moeten zijn.

Als je scepticisme toepast op wat waar kan zijn?

En wie beslist wat waar kan zijn?

Dat is dikke bullshit hé maat. Want dan zou je niet bevooroordeeld mogen zijn. En wie is er niet bevooroordeeld? Hoe meer je gestudeerd hebt, hoe meer je bevooroordeeld bent. Je kan daar niets aan doen, maar het is wel zo.

Ik heb niet voor niets het woord helderziendheid laten vallen. Hoe ik het ook draai of keer, wat ik ook als verklaring zoek voor bepaalde dingen die ik de laatste twintig jaar heb meegemaakt, er blijft nog maar één verklaring overeind: 'Helderziendheid is een feit.'
Maar vraag me niet hoe het werkt, want ik snap er de ballen niet van. Wetenschappers zijn geneigd helderziendheid af te doen als nonsens omdat ze niet kunnen verklaren wat er gebeurt, hoe het gebeurt en waarom het gebeurt. De man waar ik het eerder over had, is het kotsbeu te trachten te bewijzen aan een stel oetlullen dat hij helderziende is.

Ik wil één voorbeeld geven.

De man in kwestie woont op een plaats van waaruit hij op 'geen enkele' manier de straat kan zien. Op een dag kom ik bij hem aan en hij vraagt me of ik een zwarte wagen heb. En neen ik heb een rode wagen en mijn vrouw heeft een lichtgrijze wagen. Hij heeft wel vijf maal gevraagd of ik echt geen zwarte wagen had.
Veertien dagen later rijd ik de versnellingsbak van mijn rode auto (400.000 km op de teller) kapot en koop diezelfde dag de auto van mijn boekhouder over (een zwarte), de rode wordt hersteld en gebruikt als vervanging van de grijze die met zijn 600.000 km aan vervanging toe is.
Een week later kom ik bij diezelfde man even binnenspringen ('t is in het noorden van Nederland), hij opent de deur en zegt: 'Hij is zwart, hè! Nou, dan zat ik er weer een paar weekjes naast.'

En nu kan je gaan redeneren dat hij dat had kunnen voorzien, mijn rijstijl kennende. Maar dan heb ik een tegenargument: die kleur had hij nooit kunnen raden, want ik koop uit principe geen zwarte wagens. Dat is te gevaarlijk omdat ze bij schemerlicht niet genoeg opvallen. Ik wil opvallen in het verkeer en dan is een kleur veiliger.

Waarom bestaat er geen bewijs van het bestaan van helderziendheid? Omdat men niet wil dat het bestaat. 't Is net hetzelfde met hoogbegaafdheid: men 'wil' niet dat het totaalpakket bestaat, dus bestaat het niet.

Soms vraag ik me af of die houding geen misdaad tegen de menselijkheid kan genoemd worden. Niet dat het me veel kan schelen. Maar mensen, als je niet weet waarover het gaat, probeer dan ook geen theoriën op te bouwen. Het is hetzelfde als een blinde uitleggen wat kleuren zijn.
Guido Leenders

Berichtdoor Heeck » 24 feb 2009, 16:34

Guido schreef:. .Ik heb niet voor niets het woord helderziendheid laten vallen. Hoe ik het ook draai of keer, wat ik ook als verklaring zoek voor bepaalde dingen die ik de laatste twintig jaar heb meegemaakt, er blijft nog maar één verklaring overeind: 'Helderziendheid is een feit.'
Maar vraag me niet hoe het werkt, want ik snap er de ballen niet van. Wetenschappers zijn geneigd helderziendheid af te doen als nonsens omdat ze niet kunnen verklaren wat er gebeurt, hoe het gebeurt en waarom het gebeurt. De man waar ik het eerder over had, is het kotsbeu te trachten te bewijzen aan een stel oetlullen dat hij helderziende is.

Ik wil één voorbeeld geven. . .

Guido,
Nu je volle verstand inzetten en een toetsbare hypothese in elkaar zetten die het door jou onbetwijfelde fenomeen verklaart.
Daarna ben je natuurlijk in staat om met die verklaring als gereedschap, dat fenomeen echt in je greep te krijgen en te demonstreren !

Rijkdom & eer & Nobelprijzen en veel plezier kome over u !

Roeland
www.edge.org
Heeck

Berichtdoor axxyanus » 24 feb 2009, 17:21

Guido Leenders schreef:Opleiding kan de kans op vergissingen zelfs zwaar verhogen. Stel dat er fouten in je opleiding zitten en van die fouten ga je uit om besluiten te trekken. En zeg nou niet dat er geen fouten zitten in opleidingen, want dan zouden de professoren onfeilbaar moeten zijn.

Dus als jij ziek bent dan laat jij je verzorgen door iemand die geen medische opleiding gekregen heeft want diens opleiding kan de kans op verkeerd handelen zwaar verhogen?
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor Henriette » 24 feb 2009, 19:37

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 16 sep 2009, 20:33, in totaal 1 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor Guido Leenders » 24 feb 2009, 20:28

Wat die medische behandeling betreft, kijk ik wel uit naar wie ik stap. Er zijn in elk beroep een dikke 90% knoeiers en 10% bekwamen. Uitkijken dus.

Een diploma bewijst niet iemands deskundigheid in zijn vak, het bewijst enkel iemands deskundigheid in het afleggen van examens.
Guido Leenders

VorigeVolgende

Keer terug naar Godsdienst/Religie