Kan men zich het "Niets" voorstellen?

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

Re: De waarheid over het Niets.

Berichtdoor Maverick » 29 dec 2008, 03:18

Blueflame schreef:

wolkenstein schreef:

God schreef:

Ik vind helemaal niets in, van, door, met en over deze posts. Ik heb niets gevonden. Dat zijn we dus klaar.

Topic closed? :D

ps ik heb wel iets moeten veranderen bij wolk om er niets van te maken
Maverick

Berichtdoor Blueflame » 29 dec 2008, 15:44

LordDragon schreef:
Aangezien er echter nog steeds verplaasting van atomen optreedt, is er nog steeds tijd.

Is die verplaatsing van atomen ook geen arbeid dan ?

MVG, LD.

LD,

Ik vind nogal veel tegenstrijdigheden over wat er precies bij 0 K gebeurt.
Wiki schrijft: 0 K is gelijk aan het absolute nulpunt, de laagste temperatuur die theoretisch bereikbaar is (alle moleculaire beweging is bij deze temperatuur afwezig).[ http://nl.wikipedia.org/wiki/Kelvin_%28eenheid%29 ].
Dus : geen beweging van de moleculen, maar over de atomen wordt niets gezegd. Zo meende ik het me ook uit mijn cursussen te herinneren.

Vervelend natuurlijk als diezelfde Wiki elders schrijft :Alle processen komen tot stilstand bij het benaderen van het absolute nulpunt van de temperatuur. [ http://nl.wikipedia.org/wiki/Derde_wet_ ... modynamica ].

Ik meen eigenlijk dat het iets ingewikkelder is. Vanuit de klassieke mechanica bezien, meen ik dat ook de atomen tot stilstand komen, maar vanuit de KM bekeken niet. Ik weet het niet meer precies en moet het opzoeken ( misschien vanavond als ik tijd heb ); ik herinner me iets van nulpunt-beweging of nulpunt-energie. Opletten wel voor de kwak als je daarop googelt vermoed ik, en beter de Engelstalige Wiki bekijken wegens uitgebreider.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor LordDragon » 29 dec 2008, 17:54

Ja ik vind ook veel tegenstrijdige informatie. Maar ze hebben het steeds over atomen en molecullen. Ik vraag me af of quarks en leptonen ook kunnen stoppen met bewegen, dan stort het Yang Mingss veld in elkaar, en houd in principe alle materie op met bestaan. :roll:

Dan heb je nog die wereldlijnen, die lopen in principe altijd door, maar in een absoluut nulpuntsveld zouden deze toch ook bevroren worden?

Ik ga hieromtrent ook nog wat opzoekingswerk doen. Wiki volstaat idd niet, gelukkig heb ik nog wat boeken :P

MVG, LD.
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor Faction Fictory » 29 dec 2008, 21:59

Stel je voor dat je een paar millioen euro wint met de lotto, maar wat blijkt? De hond heeft het biljetje opgesabbelt.

Komt dat niet in de buurt van 'Het Niets' ?
Faction Fictory

Berichtdoor LordDragon » 29 dec 2008, 22:03

Zeg FF, gij zijt ook den plezantsten thuis zeker? :wink:

MVG, LD.
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor Henriette » 29 dec 2008, 22:12

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 16 sep 2009, 21:28, in totaal 1 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor LordDragon » 29 dec 2008, 22:35

hoe oud is je dochter, want als ze nou bv slechts vijf is val ik toch even van mijn stoel. dus ik veronderstel wel dat ze ouder is en je moet hier geen antwoord op geven als je niet wil Henriette.

van katten en honden weten we dat de tijd "sneller" verloopt dan bij mensen. Als een kat 20 jaar oud is is zij in menselijke leeftijd 95 jaar oud.

Maar neem even insecten, een libelle wordt gemiddeld drie jaar oud. En die zou op die drie jaar het equivalent in menselijke tijd meemaken van 58 jaar.

Als we naar een lamp of een scherm kijken dan zien wij dat niet aan en uit knipperen, maar vliegen en andere insecten nemen de tijd helemaal anders waar en zien wel de lampen aan en uit gaan.

We kunnen ons hieromtrent afvragen in hoeverre zien wij wat er werkelijk is?

Doet me denken aan een gedachtenspelletje van me enige jaren terug 's morgens tijdens het wakkerworden. Hoe het voor een waarnemer zou zijn als deze tijd sterk vertraagd zou waarnemen tov ons. De bergen die opbollen en afvlakken. De eb en vloed niet waarneembaar maar de zee als een trillende gelei; de organismen veel te snel voor die waarnemer dus onzichtbaar

Dat ken ik, heb ik me ook al afgevraagd. Maar ik kwam erop uit dat die waarnemer de werkelijkheid helemaal anders zou zien als wij. Een beetje uit het voorbeeld van die insecten. Dat komt trouwens uit een docu van de bcc uit de jaren negentig.

MVG, LD.
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor Maverick » 29 dec 2008, 23:20

Nog een extra argument voor het debat elders over ET : als ET 10 000 maal sneler of langzamer dan ons is dan zullen wij zijn radiosignalen ook niet snel vinden.

Als je op aarde op de te verkeerde snelheid zit dat denk ik dat je inderdaad geen golven ziet, maar zo nu en dan wel enorm hard geraakt word door iets dat je nooit hebt zien aankomen. Datgene wat jou raakt zal er weinig last van hebben.

Onze wereld als geheel heeft zijn eigen ritme. Het langzame leven is allang weggehapt, het snelle leven? Tsja. Weet ik zo 1-2-3 niet.

Het lijkt mij logisch dat als een beschaving hoogontwikkeld raakt dat ze dan hun leefttempo omlaag schroeven. Dus voor ons heel langzaam worden. ZO langzaam dat ze in het niets verdwijnen ( voor wat betreft onze waarneming ). Als je als hoogontwikkeld je biosfeer verlaat en het tempo met een factor 1 000 000 omlaag krijgt, dan leef je dus wellicht langer ( het voelt langer aan ) en je hebt meer tijd om het hele universum te verkennen en te beinvloeden.

WEER een plaats gevonden waar god zich kan verstoppen: snelheid.....

Dit idee is nieuw voor mij dus ik knal mijn eerste gedachten er maar even uit. Samenhang volgt later wel :)
Maverick

Berichtdoor Henriette » 29 dec 2008, 23:22

...
Laatst bijgewerkt door Henriette op 16 sep 2009, 21:27, in totaal 1 keer bewerkt.
Henriette

Berichtdoor LordDragon » 29 dec 2008, 23:53

Ja juist Henriette, daarmee kan je het vergelijken.

Wij mensen gaan er meestal van uit dat andere wezens, dieren, die ogen hebben de wereld zien op dezelfde manier als wij. En dat is helemaal niet juist. Sommige roofvogels hebben warmte zicht een soort infra red zeg maar, en insecten nemen de tijd sneller waar. Als jij slaagt naar een insect dan heeft het ongeveer drie keer de tijd om te reageren tegenover de tijd dat jouw handeling voltrokken is, in mensen tijd beleving dan he.

De camera's tegenwoordig nemen op met en snelheid van 42 of 48 beelden per seconde. Sommige camera's nemen beelden waar op 160 hertz. Een boom of landschap zal dan superscherp verschijnen omdat het de hele tijd stilstaat, maar een computerscherm zal flakkering vertonen om dat het trager aan en uit gaat, 80-90hertz dan de camera. Indien het scherm 160 keer per seconde aan en uit zou gaan, 160 hertz zou je de flakkering op de beelden van de camera niet meer zien.

maar vraagt al sinds jongs af aan de gekste dingen

Ja kinderen zijn goud waard, die gekke dingen zijn een teken van intelligentie en vrijheid in denken die vele volwassenen verloren zijn of naast zich hebben neergelegd.

@maverick

Dit idee is nieuw voor mij dus ik knal mijn eerste gedachten er maar even uit. Samenhang volgt later wel Smile

Dat noemt evolutie :P

Ik geloof dat de docu in het nederlands "dierenoog op de werled noemt" en in het engels " annimal eye on the world", maar ik zoek het op want mijn pa heeft het boek ook en dan ik nsbn dinges nummer geven.

MVG, LD.
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor Blueflame » 30 dec 2008, 01:00

Henriette schreef:Ze had het er over dat materie uit elkaar zou vallen oid bij 0 Kelvin.
Ik vraag me overigens af... áls er wel atomaire beweging zou zijn... kan je dan wel van tijd spreken? Of van sterk vertraagde tijd t.o.v. wat we nu kennen?

Henriette,

Ik ben vanavond helaas te moe om nog serieus na te denken en opzoekwerk te verrichten en wil geen vergissingen maken van standpunt etc. Maar grosso modo zou ik denken dat als de atomen nog bewegen, dan verplaatsen zij zich over een afstand en waar verplaatsing is, is er steeds tijd nodig om van A naar B te gaan; dus ja : daar bestaat het begrip 'tijd' nog. Een bijkomend argument om aan te nemen dat de temperatuur de tijd niet beïnvloedt is het feit dat ( bij mijn weten ) nog nooit is waargenomen dat de tijd temperatuursafhankelijk is. Nergens in de fysica is daar een formule of zo voor.

Ook @LordDragon : wat dat uiteenvallen van de materie bij NUL K betreft, en dat Yang Ming(s?ss?) veld : nooit van gehoord. Waar haal je dat ?

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor LordDragon » 30 dec 2008, 01:18

Hoi blue, uit een boek van kaku, wereldlijnen en Yang Mings veld.

Het ym veld is te beschrijven door een symmetrische formule waaruit geconcludeerd is dat quarks en leptonen, de bouwstenen voor de materie, bijeengehouden worden.

Ik heb momenteel dat boek uitgeleend, het noemt de hyperruimte van Michio Kaku. Ik heb enkel nog de persoonlijke notities en das niet altijd genoeg;(oa omdat ik vergat bladzijde enzo bij te schrijven)

Maar over wereldlijnen heb ik dat wel genoteerd.

Citaat uit Hyperruimte auteur Michio Kaku

BLz 246

Wereldlijnen trekken. Een wereldlijn trekken doe je ook als je niets doet, je bent altijd bezig met wereldlijnen te trekken in de vierdimensionale ruimtetijd. Onze wereldlijn heeft geen begin of einde. Wanneer we sterven blijven de wereldlijnen van de molecullen in ons lichaam voortgaan. De molecullen kunnen verspreid raken in de aarde of in de lucht, maar ze blijven hun nooit eindigende wereldlijnen trekken.
Bij een geboorte komen de wereldlijnen afkomstig van de vader en moeder afkomstige molecullen op een vergelijkbare manier samen in een baby. De wereldlijnen worden nergens onderbroken en ze komen nooit uit het niets te voorschijn.
Wanneer iemand sterft verspreiden de wereldlijnen die die persoon vormden zich onder miljarden wereldlijnen van molecullen. In die zin kan een mens aanzien worden als een tijdelijke verzameling van wereldlijnen van molecullen. Dit heeft als gevolg dat onze wereldlijn alle informatie bevat over onze geschiedenis. Alles wat ons ooit is overkomen wordt vastgelegd in onze (persoonlijke) wereldlijn.
Volgens Einstein konden wereldlijnen niet worden afgeknapt. Het veranderen van het verleden is volgens Einstein’s relativiteits theorie dan ook niet mogelijk.

Als die lijnen altijd zijn en niet te stoppen zijn, heb ik vragen bij de toestand van een complete of absolute afwezigheid van energie.

MVG, LD.
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor Digit » 30 dec 2008, 09:49

LordDragon,

Stel jezelf eens de vraag of die wereldlijnen een fysisch bestaan hebben, dan wel dat ze een mooie metafoor zijn om ons een beeld te geven van de ruimtetijd !

Mooie metaforen zijn niet verwerpelijk op zich, maar er kunnen problemen van komen als ze een eigen leven gaan leiden !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Maverick » 30 dec 2008, 13:29

Ik zie meer dan alleen een metafoor, maar wellicht is het wel zo bedoeld. Ik kende Kaka alleen als voetballer.

Deze andere Kaka schrijft op een manier die laat zien dat hijzelf overtuigd is dat als een mens sterft, de wereldlijnen die doorlopen de informatie die bij dat mens hoorde met de wereldlijnen doorlopen. Zo lees ik het.

Het zou waar kunnen zijn, zo niet geheel dan toch een beetje. Het kan ook verklaren waarom er mensen als Mozart zijn. Daar zijn echter ook andere verklaringen voor die in waarschijnlijkheid winnen.

Ik zou graag een bewijs willen zien, of in ieder geval een situatie waarin wereldlijnen de meest waarschijnlijke oorzaak van een toestand zijn.

Op zich is het een zeer intresant idee, en daarom vanuit filosofisch oogpunt bekeken zeker een beschouwing waard. Daar zijn er dus waarschijnlijk al vele van.

Ik denk wel dat deze verklaringen strijdig zijn met de natuurkunde, wat toch eigenlijk wel de beste wetenschap is om datgene dat waargenomen word te beschrijven.
Maverick

Berichtdoor Mars » 30 dec 2008, 14:14

Maverick schreef:Deze andere Kaka schrijft op een manier die laat zien dat hijzelf overtuigd is dat als een mens sterft, de wereldlijnen die doorlopen de informatie die bij dat mens hoorde met de wereldlijnen doorlopen.

Correctie: ze hebben het over Dr. Michio Kaku(let vooral op die u aan het eind ;)).
P.T. Barnum: "There's a sucker born every minute". Stel jezelf de vraag: Ben ik er eentje van?
Mars

Berichtdoor LordDragon » 30 dec 2008, 14:30

Goede vraag Digit, ik kan ze echter niet onmiddelijk beantwoorden(weet het niet zeker, moet nog verder opzoeken). Ik denk dat ze geen fysisch bestaan kennen. Maar waar ik naartoe wou was het volgende. Dat wereldlijnen trekken zou je kunnen zien als een soort actie, een arbeid (daar is meestal enige energie bij gepaard). Als je dit relateerd met het nulpunt veld en de stilstand van molecullen, kan deze arbeid dan verder gaan bij 0 K ? (als ze een zuivere metaforische beschrijving zijn ben ik er natuurlijk niets mee)

Dan heb je die opmerking van wiki, (in de post van bleu) dat bij 0 K alle processen stoppen. Maar Bleu merkte op dat men het over moleculen heeft en niks zegt over atomen. Ietwat verwarrend die wiki; Daar maakte ik een opmerking op ivm quarks en leptonen. Als alle processen stoppen, dan liggen om het zo te zeggen ook alle elementaire deeltjes stil. Kan dat wel?

@maverick
Ik zou graag een bewijs willen zien, of in ieder geval een situatie waarin wereldlijnen de meest waarschijnlijke oorzaak van een toestand zijn.

Ja, ik moet nog huiswerk maken, maar ik heb vandaag niet veel tijd. Tzal voor vanavond of morgen zijn.

MVG, LD.
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor Digit » 30 dec 2008, 15:02

Even opmerken dat "0° K" een macroscopisch begrip is. Zelfs atomen hebben geen "temperatuur", enkel energie. Temperatuur is functie van de gemiddelde energie van de atomen in een voorwerp / gas.

0° K (of beter : 0 K) is de temperatuur waarop macroscopische entiteiten geen energie(quanta) meer kunnen afgeven. Dat zelfs aan 0 K elementaire deeltjes hun onzekerheid (golffunctie) behouden is daarmee niet in tegenspraak !

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor Maverick » 30 dec 2008, 15:02

Wellicht moet je totale stilstand van alles zo zien: als alle mensen in een maatschapij stil gaan staan en niets meer doen, is er 5 dagen later alleen nog maar een groot kerkhof. Alle relaties vallen weg dus alles verdwijnt. De samenleving houd op te bestaan. De lijken blijven liggen maar staan nooit meer op.

In deze vergelijking is het leven materie en de rest het kerkhof :)

Het blijft immers iets wat we (nog) niet snappen.
Maverick

Berichtdoor Blueflame » 30 dec 2008, 18:05

Digit schreef:Even opmerken dat "0° K" een macroscopisch begrip is. Zelfs atomen hebben geen "temperatuur", enkel energie. Temperatuur is functie van de gemiddelde energie van de atomen in een voorwerp / gas.

Akkoord. Ik zou daar willen aan toevoegen dat de temperatuur als het ware ontstaat doordat deeltjes tegen elkaar botsen. Bij NUL K is dus de beweging zo klein, dat er geen botsingen ontstaan en doordat er geen botsingen ontstaan is er geen 'warmteontwikkeling' .
Het kan dus dat er nog atoom-beweging is, echter niet voldoende om botsingen te verkrijgen.

Digit schreef:0° K (of beter : 0 K) is de temperatuur waarop macroscopische entiteiten geen energie(quanta) meer kunnen afgeven. Dat zelfs aan 0 K elementaire deeltjes hun onzekerheid (golffunctie) behouden is daarmee niet in tegenspraak !

Neen, ik vermoed ook van niet. De vraag voor mij blijft ( voorlopig ) nog of microscopische deeltjes bij NUL K wel energiekwanta kunnen afgeven, en dus arbeid verrichten. Volgens mij is dat wat de aanhangers van 'zero point energy' beweren en ik vermoed dat dat kwak is. Akkoord ~ is de redenering duidelijk genoeg ?

Mvg.

Edit wegens typo.
Laatst bijgewerkt door Blueflame op 30 dec 2008, 18:29, in totaal 1 keer bewerkt.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor Digit » 30 dec 2008, 18:10

Volgens mij moeten ze nog wel "iets" uitwisselen, bv. gravitonen, anders zou materie bij 0 K a. h. w. massaloos worden ! Maar daarmee wordt dan wel geen arbeid verricht !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor LordDragon » 30 dec 2008, 21:49

Het higgs boson is een graviton. Dat is dus het deeltje dat ze met CERN, LHC willen vangen om het te beschrijven.

Hm, er wordt geen arbeid verrricht wanneer er nog iets wordt uitgewisseld?
Je kan er niet aan uit dat er enige actie is, zo lijkt het mij voorlopig.

Blue, de atoombeweging valt misschien stil maar wat met materie deeltjes zoals quarks?

even toelichten, je bracht zelf naar voor dat de wiki info niet zo kosjer was. En Digit had het iets gepost ivm vervallen van golffuntcties door de nulpunt dinges.

In dat verband even een vraagje, ik zeg niet dat golffuncties daardoor vervallen, ik heb het eerder over de eigenschappen van de deeltjes. Wat gebeurt er bv met het spinnen van de bosonen? (spinnen is rondtollen). Of het spinnen van quarks? Bosonen zijn krachtoverbrengende deeltjes zoals ook fotonen en gluonen, maar quarks zijn fermionen en dus materie deeltjes. Alle elementaire deeltjes zijn ofwel bosonen ofwel fermionen.
Onder dat "alle processen stoppen", versta ik dan bv ook dat het spinnen van de quarks zou stoppen. Angezien de quark een materiële bouwsteen is vind ik het niet absurd om er rekening mee te houden bij het beschrijven van macroscopische systemen. Al kan je een complex adaptief systeem, zoals bv een kat of een mens niet vergelijken met elementeire deeltjes an sich. (dit laatse voor wolk en onze liefde voor der deutschen sprache.) :D

MVG, LD.
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor Digit » 31 dec 2008, 18:04

LD,

Ik heb juist geschreven dat de golffunctie niet verdween bij 0 K !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor LordDragon » 31 dec 2008, 20:15

@digit
Ik heb juist geschreven dat de golffunctie niet verdween bij 0 K !

Juist dat heb je gezegd. Maar ik zit een beetje te tobben over het feit dat een golffunctie een functie is die waarschijnlijk beschrijft. (een functie is een wiskundige formule die de relatie of de afhankelijkheid tussen twee elementen of verzamelingen van elementen beschrijft.)

Misschien val je over deze,

En Digit had het iets gepost ivm vervallen van golffuntcties door de nulpunt dinges.

Er staat ivm het vervallen en dat had ik beter moeten verwoorden "het al dan niet vervallen", is dat beter. :oops: of "het mogelijke vervallen van " is ook beter denk ik.

Volgens mij moeten ze nog wel "iets" uitwisselen, bv. gravitonen, anders zou materie bij 0 K a. h. w. massaloos worden ! Maar daarmee wordt dan wel geen arbeid verricht !

Daarop merkte ik op dat een graviton een boson is en dus een krachtdeeltje. De quark is echter een materie deeltje waartussen botsingen kunnen ontstaan. Een krachtdeeltje brengt energie over, een mateire deeltje is een bouwsteen waaruit materie bestaat. Ze zijn gekoppeld aan elkaar, ieder materie deeltje heeft zijn corresponderende krachtdeeltje(s), sommige materie deeltjes kunnen meerdere typisch krachtdeeltjes uitwisselen. Maar dat is het terrein van de supersymmetrische partners. Dus die krachtdeeltjes botsen niet met de materiedeeltjes, maar brengen wel kracht over (wat volgens mij een vorm van arbeid is).Die materie deeltjes zouden dan wel eens met elkaar kunnen botsen wat weer duid op arbeid/energie.

Jij stelt dat er bij het uitwisselen van gravitonen (krachtdeeltjes) geen arbeid verricht wordt. Ik heb daar mijn vragen bij, kan je eens je stelling verduidelijken aub?

MVG, LD.
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor Blueflame » 02 jan 2009, 20:03

LD,
de vraag over de arbeid is misschien wel heel eenvoudig op te lossen.

Arbeid 'E' is een kracht 'F' over een afstand 's'. [ E = F X s ]
Nu is een kracht ~ de verandering van impuls en impuls = massa 'm' x snelheid 'v'.
Aangezien de massa niet verandert => F = m x a ( a = verandering van de snelheid )
Dus E = m x a x s en wat is de massa van een graviton ?
NUL ==> E = 0 Tada !
ref. http://en.wikipedia.org/wiki/Graviton

Verder opperde je nog wat interessante gedachten/vragen ( over het stoppen ( ja dan nee ) van de spin bijvoorbeeld ) , maar ik heb daar niet direct een antwoord op. Voorlopig toch nog niet.
Waarvoor excuses.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor LordDragon » 02 jan 2009, 20:37

Ok bleu een graviton heeft geen massa. En dat is op het moment idd een logische onderbouwde en wetenschappelijk verifieerbare conclusie. (Alhoewel het een spookbeeld blijft dat krachtdeeltjes krachten uitwisselen zonder arbeid of energie)
opmerking hierbij is dat het bestaan van gravitonen nog niet bewezen is.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Graviton

Maar goed laten we wachten op de LHC, als die het higgs boson, graviton, weet te beschrijven kunnen we onze definitie misschien verfijnen. (Dit meen ik he, is geen sarcasme. En daarmee is gravitonen ook helemaal geen geband onderwerp in mijn perceptie of zo, maar laten we ons even conentreren op de feiten.)

Een quark is een materie deeltje en heeft dus wel massa.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Quark

Vandaar mijn vraag, kunnen deze materie deeltjes nog botsen bij 0 K? Een aanwijzing daarvoor zou het al dan niet stoppen van de spin van de quark kunnen zijn. De spin van de quarks wordt in essentie veroorzaakt door in beweging zijnde materie. (bij een krachtdeeltje is dat anders, dat heeft geen materie.)

MVG, LD.

PS: op het Yang Mings veld kan ik momenteel niet verder ingaan omdat ik een boek heb uitgeleend aan iemand waarin dat uitvoerig beschreven wordt. Dat kan dus later nog, als ik het boek terug heb, als het gepast is of als iemand vragen heeft. (Tot nu toe heb ik er nog niets over gevonden op internet.)
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor LordDragon » 02 jan 2009, 21:18

Waarvoor excuses.

Neen zeg, ik heb ook niet alle dagen evenveel tijd hoor, je heb tegenover mij geen verplichtingen hoor bleu. :lol:

MVG, LD.
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor LordDragon » 12 jan 2009, 15:26

nog wat interessant leesvoer

http://www.science.uva.nl/research/itf/ ... nergie.pdf

MVG, LD.
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor Digit » 13 jan 2009, 11:53

LordDragon schreef:nog wat interessant leesvoer

http://www.science.uva.nl/research/itf/ ... nergie.pdf

MVG, LD.

De laatste paragraaf :

science.uva.nl schreef:Dit blijft allemaal speculatie, zonder enige vaste natuurkundige basis. Maar wanneer de natuurkundige theorieën tekort schieten, is speculatie misschien wel ons beste uitgangspunt.

Misschien is geduld een beter uitgangspunt voor wie niet zelf aan de natuurkundige theorieën werkt. En vlijt, creativiteit en discretie voor wie er wél mee bezig is !

Groetjes,

Digit

P. S. Niet alles wat de oplossingen van de vergelijkingen mogelijk maken is daarom realiteit ! De formule van Pythagoras maakt een rechthoekige driehoek mogelijk met als zijden : 3, 4 en -5 ! Min vijf, jawel !
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor zuurSTOF » 14 jan 2009, 00:29

Ik denk dat 0 K enkel theoretisch gesteld kan worden. Temperatuur is energie die vrij komt omdat deeltjes tegen elkaar botsen. Zonder dat ze tegen elkaar botsen zou deze kinetische energie wel ontbreken, maar vergeet niet dat er nog altijd een inductie mogelijkheid bestaat op de massa van een atoom door de zwaartekracht. Aangezien zwaartekracht massa in beweging zet, hoe voorkom je dan dat atomen tegen elkaar gaan botsen?
Als een atoomkern geen enkele impuls bezit, zou de zwaartekracht nog invloed hebben op de massa, kunnen we nog over een massa spreken zonder dat het een impuls bezit?
Laatst bijgewerkt door zuurSTOF op 14 jan 2009, 00:49, in totaal 1 keer bewerkt.
zuurSTOF

Berichtdoor Fish » 14 jan 2009, 00:47

Berre schreef:
"Niets = onbestaand". Wat moet men zich daarbij voorstellen? "

Misschien flauw maar dat vind ik niet moeilijk.

De toestand voor je 'geboren' was? Stel je dat voor. Dat is niets. :wink:
Fish

Berichtdoor LordDragon » 17 jan 2009, 16:40

Gediscussieerd met een maat, hij bracht naar voren dat de koudste temperatuur in het heelal altijd wel iets boven het absolute nulpunt blijft, dit zou te wijten zijn aan de achtergrondstraling van de BB, die nog enige warmte afgeeft. Volgens hem kent het heelal daardoor een feitelijke laagste temperatuur van 3K, ongeveer -270° Celsius. (tegenover 0 K welk -273,17° Celsius is, dat is 3,17 graden Celsius verschil.)

Weet iemand hier iets meer over?

MVG, LD.
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor ridelo » 09 feb 2009, 00:30

Tsjonge jonge! Wat is me dat hier allemaal? :roll:
Als 'niets' niet bestaat, laat ons dan wat 'niets' maken. Dan bestaat het toch. En moeilijk kan dat niet zijn, want je hebt er niets voor nodig.
ridelo

Berichtdoor ferdinand » 15 feb 2009, 21:21

Gediscussieerd met een maat, hij bracht naar voren dat de koudste temperatuur in het heelal altijd wel iets boven het absolute nulpunt blijft, dit zou te wijten zijn aan de achtergrondstraling van de BB, die nog enige warmte afgeeft. Volgens hem kent het heelal daardoor een feitelijke laagste temperatuur van 3K, ongeveer -270° Celsius. (tegenover 0 K welk -273,17° Celsius is, dat is 3,17 graden Celsius verschil.) Weet iemand hier iets meer over?

LD, Je maat heeft gelijk. Dit is de fameuse achtergrond straling van 3 K die men nu nog kan meten (99% isotroop verspreid in het heelal met zeer kleine ruimtelijke variaties) als reststraling van de BigBang.

De 0 K toestand heeft wel nog een kleine energie restwaarde van de grootte orde van de Planck constante zie http://en.wikipedia.org/wiki/Zero-point_energy

De "nul-energie" is dus niet nul . En atomen of moleculen vallen niet uit elkaar.

In de quantummechanica wordt voor deze 0 K toestand ook het begrip "vacuüm energie" gebruikt. Hierdoor kan men het Casimir effect verklaren.

De "vacuüm energie" is ook de bron van het NIETS van waaruit de virtuele fotonen van Feynman diagrammen voor een korte tijd te voorschijn flippen.

In de hoop dat dit wat koud licht brengt in zaak....
"Als je de quantum theorie begrijpt, dan heb je het niet begrepen" R.Feynman
ferdinand

Berichtdoor Henriette » 15 feb 2009, 23:27

Dank Ferdinand.
koud licht? contrad. in term. ? :lol:
Henriette

Berichtdoor LordDragon » 16 feb 2009, 02:46

Leuk om te weten :lol:

Maar nu verder zoeken , zero point energy? Zoals reeds gezegd veel kwatch op internet erover ...

Maar gelukkig zijn maten en café discussies soms toch interessant. :D

MVG, LD.
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor LordDragon » 20 feb 2009, 21:53

verder discussie, nul is niet nul, ok. Mare mijn maat wie ik jammer genoeg maar niet overtuigd krijg om zelf te posten, beweert dat de achtergrondstraling mogelijk niet overal gelijk is in het heelal.

Kan dat dat het naargelang de afstand van het zogenaamde middelpunt van de big bang varieert? Die "tijd" die het vereist om "afstand" af te leggen zou het verschil kunnen maken.

Maar als het heelal alsmaar sneller uitdeint zoals sommige wetenschappers beweren hoe zit dat dan, :cry:

ik beken even niet echt mee te zijn, iemand die hier iets meer over weet?

MVG, LD.
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor LordDragon » 26 feb 2009, 01:56

LD, Je maat heeft gelijk. Dit is de fameuse achtergrond straling van 3 K die men nu nog kan meten (99% isotroop verspreid in het heelal met zeer kleine ruimtelijke variaties) als reststraling van de BigBang.

ferdinand heb je hier toevallig een link over of kan je me enige lectuur aangaande presenteren? Dank bij voorbaat :P

MVG, LD.
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor LordDragon » 28 maart 2009, 18:16

Ik begin te vermoeden dat nulpunt energie niet de juiste naam is. Als het theoretische vacuum met 0k, nergens voorkomt dan is het zogenaamde nulpuntsveld helemaal geen nulpuntsveld maar een bijna nulpuntsveld.

aangezien er in dat bijna nulpunts veld nog enige energie aanwezig is van de achtergrondstraling is het dus mogelijk dat daar beweging is en dat molecullen en atomen niet uit elkaar vallen lijkt me logisch.

Wat ik de hele tijd tegenkom is de term virtuele deeltjes. Deze deeltjes tunnelen de hele tijd tussen dat bijna vacuum en de materiele wereld; aanhangers van zero point beweren dat het dit tunnel-effect is waardoor ze de energie uit het bijna vacuum zouden kunnen aftappen. Als ik hun goed begrijp is dit tunnelen een constante stroom van energie die materie vormt?

op wiki vond ik alwel dat de virtuele deeltjes eigenlijk de quanta zijn van velden, zoals elektromagnetisch veld.

Virtual particles are viewed as the quanta that describe fields of the basic force interactions, which cannot be described in terms of real particles. Examples of these are static force fields, such as a simple electric or magnetic fields, or any field that exists without excitations that result in its carrying information from place to place.

ook zou er aanwijzing zijn voor vacuumfluxuaties (bijna vacuum dus bij deze)

This implies the number of particles in an area of space is not a well-defined quantity but like other quantum observables is represented by a probability distribution. Since these particles do not have a permanent existence,[clarification needed] they are called virtual particles or vacuum fluctuations of vacuum energy. In a certain sense, they can be understood to be a manifestation of the time-energy uncertainty principle in a vacuum, which bears some similarity to Aether theories.

http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_particles

Nu vroeg ik me af wat staat dat woordje Aether (ether) daar te doen?

dus maar even time energy uncertainty aangeklikt

http://en.wikipedia.org/wiki/Uncertaint ... _principle

en over de ether

http://en.wikipedia.org/wiki/Aether_theories

waar je dan weer gewoon tergdoorverwezenword naar vacuum of zero point energy. Ligt het nu aan mij, maar ik heb het gevoel in cirkelkes te draaien. :roll:

MVG, LD.
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Re: Kan men zich het "Niets" voorstellen?

Berichtdoor ridelo » 27 jul 2009, 11:41

Wat laat om op deze discussie in te pikken maar laatst zag ik een video (http://www.youtube.com/watch?v=KEeBPSvcNZQ ) waarin rond minuut 32 Victor Stenger op de klassieke vraag "Waarom is er iets in plaats van niets?" antwoordt "Nothing is unstable."
Kan iemand hier dit toelichten? Waarom kan Niets niet bestaan?
ridelo

Re: Kan men zich het "Niets" voorstellen?

Berichtdoor Blueflame » 27 jul 2009, 11:59

viewtopic.php?p=20579#p20579 en volgende.
Wel heel wiskundig allemaal, maar 't is best gemakkelijk te volgen denk ik.

Mvg.
Blueflame
Site Admin

VorigeVolgende

Keer terug naar Godsdienst/Religie