Kan men zich het "Niets" voorstellen?

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

Re: Kan men zich het "Niets" voorstellen?

Berichtdoor guyd » 09 aug 2009, 22:11

VI-MCIX schreef:
guyd schreef:Er bestaat niet zoiets als een niets-ervaring....

Ik heb 't meegemaakt, dus bestaat 't. Nietwaar? :wink:

Een toestand waar er geen gedachte of denkbeweging is, is allicht ervaarbaar want het sluit geen bewustzijn uit.
guyd

Berichtdoor guyd » 09 aug 2009, 22:25

Thomas schreef:Ik denk als je echt niets ervaart, dat je dan dood bent, niet? :?

In een toestand van diepe slaap of diep coma ervaart men ook niets. En daar zijn wij zeker van bij de dood is dat eerder een logische veronderstelling.
guyd

Berichtdoor Thomas » 09 aug 2009, 22:35

Guyd, ik kan me wel iets voorstellen bij wat je wil zeggen. Een gedachtenloosheid bij meditatie of een droomloze slaap. Dan ben je in iets wat je als 'Niets' kan labelen.
Daarnaast vind ik mijn omschrijving ook juist.
Twee keer hetzelfde woord, met andere betekenissen, die dicht bij elkaar liggen. Het komt vaker voor in onze taal.
"science is a culture of (reasonable) doubt" (Richard Feynmann)
Thomas

Berichtdoor guyd » 09 aug 2009, 23:03

Thomas schreef:Guyd, ik kan me wel iets voorstellen bij wat je wil zeggen. Een gedachtenloosheid bij meditatie of een droomloze slaap. Dan ben je in iets wat je als 'Niets' kan labelen.
Twee keer hetzelfde woord, met andere betekenissen, die dicht bij elkaar liggen. Het komt vaker voor in onze taal.

Juist, jij gebruikt het begrip afwezig, en ik niet weten. Maar ze hebben allebei iets gemeenschappelijk het is een cognitief begrip. Meditatie wordt als een ervaring gezien en kan aldus nooit niets zijn, het is een bewuste mentale toestand. Bij droomloze slaap of diep coma is er nog bewustzijn nog ervaring.
guyd

Berichtdoor LordDragon » 10 aug 2009, 01:50

Niets wil zeggen: alleen het hier en nu, geen gedachten meer. 'Ik ben', 'Zijn'.

"het hier en nu, geen gedachten, ik ben, zijn," dit zijn allemaal omschrijvingen van iets, en jij zegt dus "niets wil zeggen: iets". Je geeft zelfs al een opsomming van verschillende zijns toestanden. Dat kan niet met niets te maken hebben omdat het iets is. :D

MVG, LD.
Fear is the mindkiller.
LordDragon

Berichtdoor VI-MCIX » 10 aug 2009, 11:57

LordDragon schreef:
Niets wil zeggen: alleen het hier en nu, geen gedachten meer. 'Ik ben', 'Zijn'.

"het hier en nu, geen gedachten, ik ben, zijn," dit zijn allemaal omschrijvingen van iets, en jij zegt dus "niets wil zeggen: iets". Je geeft zelfs al een opsomming van verschillende zijns toestanden. Dat kan niet met niets te maken hebben omdat het iets is. :D

MVG, LD.

Je beredeneert,... maar de ervaring, daar gaat het om. Die ken je niet.
Pas dan zul je begrijpen, wat ik bedoel.
Ook hier schiet die rationele meetlat tekort.
VI-MCIX

Berichtdoor VI-MCIX » 10 aug 2009, 11:58

guyd schreef:
Thomas schreef:Guyd, ik kan me wel iets voorstellen bij wat je wil zeggen. Een gedachtenloosheid bij meditatie of een droomloze slaap. Dan ben je in iets wat je als 'Niets' kan labelen.

Juist, jij gebruikt het begrip afwezig, en ik niet weten. Maar ze hebben allebei iets gemeenschappelijk het is een cognitief begrip. Meditatie wordt als een ervaring gezien en kan aldus nooit niets zijn, het is een bewuste mentale toestand. Bij droomloze slaap of diep coma is er nog bewustzijn nog ervaring.

Idem.
VI-MCIX

Berichtdoor VI-MCIX » 10 aug 2009, 12:00

guyd schreef:
VI-MCIX schreef:
guyd schreef:Er bestaat niet zoiets als een niets-ervaring....

Ik heb 't meegemaakt, dus bestaat 't. Nietwaar? :wink:

Een toestand waar er geen gedachte of denkbeweging is, is allicht ervaarbaar want het sluit geen bewustzijn uit.

Mijn ervaring is, dat een niets-ervaring bewustzijn juist pas goed toelaat.
Inclusief de diepste lagen van de geest.
VI-MCIX

Berichtdoor Thomas » 10 aug 2009, 12:41

Beste mensen... even dit uit mijn ervaring op het skeptisch discussieforum:
Wil je op dit forum au serieux genomen worden met jullie uitleg (Guyd en VI-MCIX) moet je:

a)operationeel kunnen omschrijven wat je precies onder bewust-zijn verstaat. Kan je dat niet is je woordgebruik ervan contextloos en dus betekenisloos.
b)zeer specifiek aantoonbaar kunnen aangeven wat je precies bedoelt met 'de diepste lagen van de geest' of het wordt als bullshit geclasseerd. Als terechte 'waaspraat'.
c) 'ervaringen' onderscheiden van de werkelijkheid. Ervaringen zeggen immers niks over de werkelijkheid, vertekent deze vaak alleen maar.

Als je op dit forum dus 'Niets' wil omschrijven, is 'ervaren van het Niets' niet hetzelfde. Deze twee zaken gaan over geheel iets anders.

Het kan zelfs zijn dat bij sommigen een aversie groeit naarmate er meer van dat 'ervaringstaalgebruik' hier wordt geponneerd.

Ik zeg dit maar omdat ik vrees dat je niet erg serieus genomen zult worden met uitdrukken als 'de diepste lagen van de geest', 'meditatie' en 'ervaren van het Niets' enz... Voor de meesten hier heeft dat geen enkele betekenis wekt en het enkel irritatie op.

mvg
Thomas
Thomas

Berichtdoor guyd » 10 aug 2009, 21:40

Thomas schreef:Beste mensen... even dit uit mijn ervaring op het skeptisch discussieforum:
Wil je op dit forum au serieux genomen worden met jullie uitleg (Guyd en VI-MCIX) moet je:

a)operationeel kunnen omschrijven wat je precies onder bewust-zijn verstaat. Kan je dat niet is je woordgebruik ervan contextloos en dus betekenisloos.
b)zeer specifiek aantoonbaar kunnen aangeven wat je precies bedoelt met 'de diepste lagen van de geest' of het wordt als bullshit geclasseerd. Als terechte 'waaspraat'.
c) 'ervaringen' onderscheiden van de werkelijkheid. Ervaringen zeggen immers niks over de werkelijkheid, vertekent deze vaak alleen maar.

Als je op dit forum dus 'Niets' wil omschrijven, is 'ervaren van het Niets' niet hetzelfde. Deze twee zaken gaan over geheel iets anders.

Het kan zelfs zijn dat bij sommigen een aversie groeit naarmate er meer van dat 'ervaringstaalgebruik' hier wordt geponneerd.

Ik zeg dit maar omdat ik vrees dat je niet erg serieus genomen zult worden met uitdrukken als 'de diepste lagen van de geest', 'meditatie' en 'ervaren van het Niets' enz... Voor de meesten hier heeft dat geen enkele betekenis wekt en het enkel irritatie op.

mvg
Thomas

Dit vind ik straf, zie mijn voorgaande posting:
guyd schreef:Er bestaat niet zoiets als een niets-ervaring net zomin als men kan spreken van een diepe coma ervaring. En toch zijn er mensen die een diepe coma hebben doorgemaakt, laten we zeggen dat het een taalkundige slordigheid is.

Kan het nog duidelijker?
guyd

Berichtdoor Thomas » 10 aug 2009, 22:44

Het gaat over de vraag 'kunnen we ons Niets voorstellen?'
Dan moet je eerst een goede definitie hebben van Niets.
Als bij de definitie hoort "minstens de afwezigheid van alles wat ook maar enigzins voorstelbaar is",
dan is het Niets niet voorstelbaar.
Je kan het misschien wel benaderen, zoals je schrijft.
Thomas

Berichtdoor guyd » 11 aug 2009, 02:23

Thomas schreef:Het gaat over de vraag 'kunnen we ons Niets voorstellen?'
Dan moet je eerst een goede definitie hebben van Niets.
Als bij de definitie hoort "minstens de afwezigheid van alles wat ook maar enigzins voorstelbaar is",
dan is het Niets niet voorstelbaar.
Je kan het misschien wel benaderen, zoals je schrijft.

Ik heb mijn definitie gegeven van de term niets:
guyd schreef:Niets is geen natuurkundige term, termen in de natuurkunde worden zeer goed gedefinieerd.
100% vacuüm betekent een ruimte zonder atomen of moleculen, maar is geen leegte of niets.
Ik vind de beste definiëring van niets nog altijd ons niet weten, dus eigenlijk een cognitief begrip.

Kan men ons niet weten voorstellen?
Ja heel eenvoudig zelf, door gewoon te zeggen ik weet het niet.
dus
vraag: "Kan men het niets(niet weten) voorstellen?"
antwoord: "Ja."
vraag:"Hoe?"
antwoord:"Ik weet het niet." :lol:
echt iets voor stand up commedy
guyd

Berichtdoor guyd » 11 aug 2009, 02:49

vraag:" Kan men zich het niets voorstellen?"
vraag: "Hoe?"
antwoord: "Door niets te zien." :lol:
guyd

Berichtdoor guyd » 11 aug 2009, 02:54

vraag:" Kan men zich het niets voorstellen?"
vraag: "Hoe?"
antwoord: "Door niets voor te stellen." :lol:
guyd

Berichtdoor najabe60 » 13 aug 2009, 12:10

Ik kom nog even terug op de doormij op 6 augustus jl. geplaatste reactie. Het artikel van The Jovial Atheïst was bedoeld als een klein knuppeltje in het hoenderhok, maar niet om te kennen te geven, dat dit ook mijn visie is. Bedankt voor de reacties. Niets is nothing, rien du tout, gewoon niks en daar heb ik niks mee.

Ik ken het verleden, ik ben niet bang voor de toekomst en ik houd van vandaag en ik denk graag zelf.
najabe60
Het eeuwige nu, dat telt. Het verleden is voorbij, de toekomst zal komen, VANDAAG LEEF je.
najabe60

Berichtdoor Kitty » 21 aug 2009, 02:58

Ooit ben ik eens onder narcose geweest, ik heb dat ervaren als wegraken en meteen de volgende seconde weer wakker worden. Echter er zat in werkelijkheid ruim een uur tussen. Dat uur was ik compleet kwijt. Ik denk dat je dan wel kunt spreken van een ervaring van het niets. Er was dus in principe niets te ervaren. Geheel anders dan slapen en wakker worden, want dan heb je wel degelijk het gevoel dat er tijd zit tussen het in slaap vallen en het wakker worden. Je hebt nooit het gevoel dat je in slaap viel en meteen de volgende tel wakker werd. Zo wel dus met die narcose. Dat is voor mij dus het niets, qua ervaring. Oftewel je sloeg een ervaring over, want het niets is juist een niet-ervaren.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Kitty

Berichtdoor Thomas » 21 aug 2009, 20:50

Ik herken dit soort ervaring wel van iets wat er op gelijkt. Als ik de wekker 's morgens afzet, en nog niet direct opsta, ik keer me even om, val ongemerkt terug even in slaap, kom direct terug wakker en kijk snel op de wekker. Er is intussen (van dat ogen terug dicht en weer open doen) een half uur bijna gepasseerd.
Thomas

Berichtdoor Berre » 15 okt 2009, 17:34

Kitty schreef:Ooit ben ik eens onder narcose geweest, ik heb dat ervaren als wegraken en meteen de volgende seconde weer wakker worden. Echter er zat in werkelijkheid ruim een uur tussen. Dat uur was ik compleet kwijt. Ik denk dat je dan wel kunt spreken van een ervaring van het niets. Er was dus in principe niets te ervaren.

Maar tijdens je narcose draaide de wereld in al zijn complexiteit gewoon verder. Er was dus vanalles te ervaren, maar niet door jou. Zo ook na de dood; je ervaring is dan helemaal nul, maar het universum draait rustig verder en trekt er zich niets van aan. (Zij die dit betwijfelen en in een leven na de dood geloven wens ik veel succes.)
Je gaat het pas zien als je het doorhebt. Johan Cruyff
Berre

Vorige

Keer terug naar Godsdienst/Religie