godsdienst in het onderwijs

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

Re: godsdienst in het onderwijs

Berichtdoor Holtingar » 21 aug 2009, 02:34

Ik ben geen voorstander van godsdienstonderwijs, maar om het onderwerp godsdienst binnen het onderwijs kun je natuurlijk niet heen. Religie is nu eenmaal een wezenlijk onderdeel van onze cultuur. Aangezien het schoolvak Geschiedenis gericht is (gericht dient te zijn) op bestaansverheldering, zal de Gs-docent - liefst een historicus, dus 1e graads - met zijn leerlingen over godsdienst en de maatschappelijke invloed ervan moeten praten. Daarbij moet hij uiteraard wetenschappelijk te werk gaan. Hij zal net zo 'fervent' over Zeus moeten kunnen praten als over Odin en Jezus. Inzicht geven in een religie kan heel verhelderend werken m.b.t. hedendaagse denkbeelden over... bijvoorbeeld seks. Zie deze leerstof: >KLIK
En denk niet dat het getwist over godsdienst binnen het onderwijs nieuw is. In de eerste bekende generatiekloof uit de geschiedenis hadden de goden het ook al moeilijk: >KLIK
Holtingar

Berichtdoor pierewiet » 09 sep 2009, 21:37

Godsdiensten zou je kunnen behandelen als geschiedenis en ze daarna vergeten.
Geen enkele godsdienst heeft trouwens al vrede op aarde gebracht, waarom jongeren er dan mee belasten.
Leer ze liever hetvolgende: vreugdevol, liefdevol, accepterend, zegenend en dankbaar te zijn. (goddelijke eigenschappen)
En nog iets: leer de kinderen denken, zet hen aan tot zelf oplossingen vinden en dram er niet alles in. Door kinderen zelf te laten nadenken gaan zij veel meer zin in leren krijgen.
pierewiet

Berichtdoor pierewiet » 15 sep 2009, 21:04

Heb recent een boekje gelezen dat iedere ouder, iedere leerkracht zou moeten lezen en bestuderen.
Ik weet niet of het reeds in de nederlandse taal is verschenen.

"If you're a taecher or parent, sou simply can't get along without this book." - The Washington Post

"What every parent and teacher needs to know.

HOW to TALK to TALK to KIKDS so KIDS can LEARN
At Home and in School

Geschreven door Adele Faber & Elaine Mazlish.

Zij zijn tevens Bestselling authyors of How to Talk So Kids Will Listen & Listen So Kids Will Talk

Deze boekjes zijn verkrijgbaar bij: http://www.bol.nl (gn verplichting om maandelijks of per kwartaal te bestellen)

En God is Leven en Leven is God

Vriendelijke groetjes

Pierwiet
pierewiet

Berichtdoor frank06 » 15 sep 2009, 22:48

Beste,
pierewiet schreef:Heb recent een boekje gelezen dat iedere ouder, iedere leerkracht zou moeten lezen en bestuderen.
[...]HOW to TALK to TALK to KIKDS so KIDS can LEARN
Geschreven door Adele Faber & Elaine Mazlish.

Ik heb het boekje opgesnord via amazon.com, de korte inhoud gelezen, de flapteksten, de besprekingen, etc. Maar kan u me uitleggen waarom ik uw verwijzing naar dit werkje relevant zou moeten vinden in een discussie over godsdienst in het onderwijs?
En God is Leven en Leven is God

Ja ja.

Frank
frank06

Vorige

Keer terug naar Godsdienst/Religie