God bestaat

Geloofspunten/theologie, fundamentalisme, creationisme, intelligent design, tegenstrijdigheden in godsdienstige geschriften, discriminatie, mirakelverhalen, religieuze belevingen, rituelen, waarden en normen ...

God bestaat

Berichtdoor willem_betz » 17 aug 2008, 19:08

Een bezoeker van de website liet volgend bericht na:

Hallo, Ik ben een 18-jaarige moslim meisje die in God gelooft. Ik heb van mijn leerkracht Cultuurwetenschappen gehoord dat ik een prijs kan winnen als ik bewijs dat God bestaat, en ik wou het is proberen.... Het is wel moeilijk om in God te geloven als je met de wetenschap bezig bent...dat klinkt wel een beetje normaal...Maar men moet misschien een beetje dieperder gaan denken... Zou wetenschap de enige echte zijn , dan zou hij alles moeten kunnen verklaren, maar dat kan hij toch niet.... Een mens die van de hoogste verdieping van een appartement valt en toch levend blijft...??? Hoe kan dat toch ?? Volgens de fysica moet hij toch op een pannenkoek lijken ?? Is dat Geluk hebben misschien ?? Wat is Geluk dan ?? Mensen geloven wel in geluk maar niet in God ?? Geluk heeft toch ook niets met wetenschap te maken ?? Of wel soms ?? Neen he... De natuurrampen die in de laatste tijden gebeuren stonden eeuwen geleden al in de Koran (God's Boek). In die tijd was er toch nog geen wetenschap ? Toen konden de mensen dat toch nog niet berekenen ? Hoe komt dat dan ? Wie heeft dat dan geschreven ? Niet een mens ... dat is al zeker... Niet alleen dat ! En ook dat er later geen leven meer gaat zijn... dat kan de wetenschap de dag van vandaag wel verklaren... Maar toen stond dat al in God's boek geschreven... kon de wetenschap (die er toen nog niet was) dat toen ook berekenen en verklaren ? Neen ! Iemand wist dat ! Iemand die op niemand lijkt ! Iemand die niet zichtbaar is! Iemand die niet praat maar toont ( met natuurrampen Bijv. ) .... Het bestaan van de mens , van de natuur , van de dieren , van de bloemen , van de insecten ,...van alles die levend is ... Is dat niet genoeg om God's bestaan te verklaren ?? Een wetenschapper gaat een mens zien als een machine die werkt en soms in panne zit , en die nadien terug herstelt kan worden... Iets heel simpels dus ... Kan jij als een (ongelovige) mens ook zeggen dat je eigenlijk als mens iets heel simpels bent ? Kan je dat verdragen ?? Vind je je zo simpel? Neen toch ?! Ieder mens denk toch dat hij/zij heel uniek is ? Ieder mens houd van zichzelf toch ? Maar van iets simpels kan je toch niet houden ...? Een mens is dus toch geen machine die soms in panne zit ! Een mens is toch niet zo'n simpel beschreven wezen ! Een mens is meer dan dat ! En dat verklaart God ! Een mens heeft op de eerste plaats een karakter ! Een persoonlijkheid ! ... Ieder mens is een ander wereld ... Vol kleur... Je moet er alleen maar in geloven... Een mens kan uit zich zelf bewegen... rechtstaan...Eten..drinken... Een mens wordt moe....wilt slapen...wordt terug wakker... Een mens wordt ziek....en geneest na een tijdje... Een mens wordt boos ...wordt agressief...kan lachen...kan huilen...kan springen van het geluk...maar kan ook depressief zijn.... Een MENS is iets heel moois ! Heel schattigs ! Het feit dat zo'n mooi wezen ... Het feit dat wij Mensen zo Mooi Geschapen zijn;... Het feit dat wij alles uit ons zelf kunnen doen...Het feit dat wij een Ziel hebben...Een persoonlijkheid krijgen...het feit dat wij emoties hebben.... Korter nog het feit Dat wij mensen LEVEND zijn moet toch bewijzen dat God bestaat ! Het feit dat een bloem bloeit ...het feit dat zelfs een bloem levend is ...bewijst toch dat God bestaat ! Het feit dat er bomen bestaan....en dat ze elk sezoen veranderen..moet toch bewijzen dat God bestaat... Wetenschappers kunnen dat verklaren door de fysica en de chemie en de biologie... maar men moet het dieper zien als dat... Zelfs het feit dat de wetenschap bestaat moet bewijzen dat God bestaat.... De moeilijkheid om in God te geloven komt misschien doordat hij onzichtbaar is. Maar zo'n dingen als 'geluk' of onze ' emoties' of onze ' ziel' kunnen wij ook niet zien..die zijn ook onzichtbaar... Maar daar kunnen wij toch in geloven...? Dan moet het ook lukken om in God te geloven ;) Hopelijk krijg ik nog een antwoord van jullie... Met vriendelijke groeten, Eryilmaz
Geloof je alle nonsens, of sommige niet? Hoe maak je het onderscheid?
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor kil » 17 aug 2008, 19:25

Ik zie hier hetzelfde van altijd:

- lezen wat je wil lezen in "heilige" geschriften
- wat niet logisch lijkt of niet helemaal simpel te begrijpen is, daar plak ik "god" op
- voor de wetenschapper is de mens iets "simpel"

En ik wed dat ze haar heilig boek nog nooit gelezen heeft, zoals de meeste gelovigen daar geen tijd aan besteden. Ze hebben het dan van horen zeggen dat er staat dat...
kil

Re: God bestaat

Berichtdoor axxyanus » 17 aug 2008, 20:13

willem_betz schreef:Een bezoeker van de website liet volgend bericht na:

...

Weet die bezoeker dat haar boodschap hier terechtgekomen is en dat ze hier reacties kan lezen? Uiteindelijk is op dit soort argumenten al ontelbare malen een antwoord geformuleerd. Ik vind het niet erg om in herhaling te vallen als er een kans is dat iemand daar iets aan zou kunnen hebben. Maar als het enkel gaat om iemand die hier dat bericht achterliet zonder kans dat onze reacties haar bereiken vind ik het de moeite niet waard om ten gronde te reageren!
Al mijn hier geuite meningen zijn voor herziening vatbaar.
axxyanus

Berichtdoor Blueflame » 17 aug 2008, 22:59

Axxyanus,

heb akte genomen van uw bericht.
OK, ik ga het voorleggen, want dit verdient antwoord van boven uit.

Mvg.
Nonsense is our core business
Blueflame
Site Admin

Berichtdoor willem_betz » 18 aug 2008, 00:26

axxyanus schreef:Weet die bezoeker dat haar boodschap hier terechtgekomen is en dat ze hier reacties kan lezen? Uiteindelijk is op dit soort argumenten al ontelbare malen een antwoord geformuleerd. Ik vind het niet erg om in herhaling te vallen als er een kans is dat iemand daar iets aan zou kunnen hebben. Maar als het enkel gaat om iemand die hier dat bericht achterliet zonder kans dat onze reacties haar bereiken vind ik het de moeite niet waard om ten gronde te reageren!

Antwoord = JA
Ze kreeg een email dat haar bericht (met deels weglaten van de naam) hier werd geplaatst en met een aanklikbare link erin naar dit bericht toe.
De hevigste missionarissen en propagandisten voor kwakzalvers zijn vaak hun slachtoffers zelf.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor spOky » 18 aug 2008, 09:11

Hallo mensen , :P
Hier ben ik :wink:

Eerst wil ik zeggen dat jullie vrij zijn om te geloven in wat jullie willen , MAAR toch wil ook respect voor mijn geloof :wink: Dank u :wink:

Nu Kil
- lezen wat je wil lezen in "heilige" geschriften

Dat eerste zin begijp ik al niet

- wat niet logisch lijkt of niet helemaal simpel te begrijpen is, daar plak ik "god" op

wel ik probeer dat helemaaal niet te doen kil , zo iemand ben ik al niet. In dat tekstje heb ik puur logica gebruikt ! Geloof je in Geluk kil ????Geef is een antwoord a.u.b. En ten tweede OOkal ben ik gelovig , voor mij moet het ook eerst logisch klinken , en ik denk dat het wel logisch klinkt ! In dat tekstje staan misschien 40 vragen..... je hebt er GEEN kunnen antwoorden ! De dag dat je ze kan antwoorden , kunnen we nog is spreken :wink:

- voor de wetenschapper is de mens iets "simpel"

Is dat misschien niet zo kil ?? Je schrijft hier zomaar zinnekes zonder iets of wat aan uitleg... Voor een dokter is dat ook zo hoor! Je bent een machine en een deeltje van u is defect en dan proberen zij dat deeltje te herstellen ?? Of niet soms ?
Vind jij je zo simpel vind je de mensen zo simpel ? Als je dat vind zo goed voor u ... :wink:

En ik wed dat ze haar heilig boek nog nooit gelezen heeft, zoals de meeste gelovigen daar geen tijd aan besteden. Ze hebben het dan van horen zeggen dat er staat dat...

:lol: Kil toch ik vind je zo grappig echt :lol:
Wel kil de Koran is in het Arabisch geschreven dus om het te kunnen lezen moet je Arabisch weten , en dat weet ik niet ... De Arabieren zijn moslims jaa , maar zij niet alleen ! Er zijn nog heeel wat moslims van andere origine dan de arabieren MAAR de koran BLIJFT Arabisch omdat het niet mag veranderen ! Je weet wel dat niet elke taak eve rijk is als de andere... dus ookal wil je het vertalen ....je zult dat nooit 100% goed kunnen.

Nu Ik kan de Koran spijtig genoeg niet lezen , maar dat wil niet zeggen dat ik geen moslim mag zijn :wink: Ten tweede ik weet niet hoe dat bij de priesters en al werkt maar een Imam mag Niet liegen ! dus moet hij de ware vertellen ! ten derde..... Ik bid niet 5 keer per dag bv. .... eigenlijk is dat een plicht ....maar nogeens het is niet daarom dat ik niet in God geloof ! Geloof Moet in je Hart beginnen , je moet er eerst van kunnen houden om er in te kunnen geloven :wink: Er zijn veel mensen die 5 keer per dag bidden , maar dan aan terrorrisme doen.... zij denken dat zij OMDAT ZIJ BIDDEN nog een moslim zijn , maar ze zien niet wat ze aan de mensen doen elke dag..... Dat zijn pas geen moslims :wink:

Als je nog opmerkingen of vragen hebt mag je die MET RESPECT vragen :twisted:

Dank uuuuu :wink:

Laatst bijgewerkt door spOky op 18 aug 2008, 09:43, in totaal 1 keer bewerkt.
spOky

Berichtdoor Kris Hauchecorne » 18 aug 2008, 09:31

Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.
Kris Hauchecorne

Berichtdoor spOky » 18 aug 2008, 09:33

Kris Hauchecorne Ik lees geen vertalingen van de Koran heb ik al gezegd :wink:
spOky

Berichtdoor Kris Hauchecorne » 18 aug 2008, 09:40

Vertalingen zijn interpretaties, net zoals wanneer iemand erover vertelt. Je kan gerust beiden doen: je zal dan gerichtere vragen kunnen stellen aan diegene die vertelt. Lees, als imans toch altijd de waarheid vertellen, desnoods een vertaling door een iman. Geloof in ieder geval nooit zomaar iemand op zijn woord. Probeer altijd meerdere bronnen aan te boren: als iedereen de waarheid spreekt zullen die bronnen elkaar alleen maar bevestigen. In het andere geval weet je dat er ten minste iemand liegt of de waarheid verdraait.
Kris Hauchecorne

Berichtdoor axxyanus » 18 aug 2008, 09:51

spOky schreef:[b]Hallo mensen , :P

Ik ga even apart op het volgende reageren omdat het in zekere zin een meta-onderwerp is.

spOky schreef:Eerst wil ik zeggen dat jullie vrij zijn om te geloven in wat jullie willen , MAAR toch wil ook respect voor mijn geloof :wink: Dank u :wink:

Daar kan ik niet aan voldoen. Jij kan respect krijgen, je geloof niet.

Wat mij betreft is jouw geloof a priorie niet meer te respecteren dan om het even welke andere overtuiging. Als een overtuiging irrationeel is, dan voel ik mij niet geroepen om die overtuiging te respecteren. Als daarbij die overtuiging in het openbaar naar voorgebracht wordt, dan is er IMO niets mis mee om ongenadig alles wat er verkeerd is aan die overtuiging bloot te leggen, wat mij het tegendeel lijkt van respect te hebben voor die overtuiging.

Dit is dan nog een forum dat in zekere zin juist als doel heeft om ideeën op hun rationaliteit te beoordelen. Dat vereist IMO dan men niet op voorhand al respect gaat tonen voor die ideeën. Dat een idee tot een geloof hoort, verandert daar niets aan.
axxyanus

Berichtdoor spOky » 18 aug 2008, 09:55

Ik boor altijd meerdere bronnen aan :wink: Ik heb nog nooit naar een Imam geluisterd , maar ik luister meetal naar mijn opa die van alles weet en kan vertellen. De islam wordt spijtig genoeg ook verdeelt in groepen...Door mensen die aanhangers zijn van andere 'personen' ....
Mijn opa vertelt dat zo goed. Waarom de conflicten zijn onstaan... enz.

Ik heb een Goede Bron , Wees maar zeker.

Maar nog één ding ; De tekst is van mij ! Het is MIJN Geloof...
Ookal ben ik een moslim ik vond het ook moeilijk om in God te geloven...
Tot de dag dat ik besefte dat de mensen Zo Mooi geschapen zijn ....
Toen zei ik : dat kan alleen maar God gedaan hebben ... de natuur de vogels ... Allemaal levende mooie schattige wezens.... Mijn liefde voor de Mensen en Voor alles wat levend is , heeft mij doen geloven in God :wink:

Daarom zo'n originele tekst ....

Iemand anders zou dat nooit op die manier willen /kunnen uitleggen....
Omdat zelfs de moslims Misschien niet weten waarin ze geloven....
Maar ik weet het ! Dat is mijn Geloof :wink:

spOky

Berichtdoor spOky » 18 aug 2008, 10:00

axxyanus schreef:
spOky schreef:[b]Hallo mensen , :P

Ik ga even apart op het volgende reageren omdat het in zekere zin een meta-onderwerp is.

spOky schreef:Eerst wil ik zeggen dat jullie vrij zijn om te geloven in wat jullie willen , MAAR toch wil ook respect voor mijn geloof :wink: Dank u :wink:

Daar kan ik niet aan voldoen. Jij kan respect krijgen, je geloof niet.

Wat mij betreft is jouw geloof a priorie niet meer te respecteren dan om het even welke andere overtuiging. Als een overtuiging irrationeel is, dan voel ik mij niet geroepen om die overtuiging te respecteren. Als daarbij die overtuiging in het openbaar naar voorgebracht wordt, dan is er IMO niets mis mee om ongenadig alles wat er verkeerd is aan die overtuiging bloot te leggen, wat mij het tegendeel lijkt van respect te hebben voor die overtuiging.

Dit is dan nog een forum dat in zekere zin juist als doel heeft om ideeën op hun rationaliteit te beoordelen. Dat vereist IMO dan men niet op voorhand al respect gaat tonen voor die ideeën. Dat een idee tot een geloof hoort, verandert daar niets aan.

axxyanus omdat ik zag dat jullie al zo agressief aant reageren waren , heb ik alleen gevraagd om een beetje respect ! Meer niet ! :evil: Gebeurt dat niet dan vind ik dat jullie geen uitleg waard zijn en dan kijk ik zelfs niet naar jullie reacties ..... Jullie keuze..
spOky

Berichtdoor Faction Fictory » 18 aug 2008, 10:40

spOky schreef:axxyanus omdat ik zag dat jullie al zo agressief aant reageren waren , heb ik alleen gevraagd om een beetje respect ! Meer niet ! :evil: Gebeurt dat niet dan vind ik dat jullie geen uitleg waard zijn en dan kijk ik zelfs niet naar jullie reacties ..... Jullie keuze..

Je zult hier weinig respect krijgen voor je ideeen en geloof, als het dat is wat je wil moet je een islam-forum opzoeken. Hier kun je niets met een geloof dat niet ter discussie kan worden gesteld.

Ik hou me ook niet bezig met evolutietheorie uit te leggen op een islam-forum allemaal verloren energie.
Uiteraard zul jij een gebrek aan respect voor je geloof vertalen als een gebrek aan respect voor je persoon, dat krijg je als je sterk emotioneel aan je overtuigingen bent gehecht.
Het verloop van deze discussie is heel voorspelbaar.

Gr
Faction Fictory

Berichtdoor Kris Hauchecorne » 18 aug 2008, 10:46

spoky schreef:axxyanus omdat ik zag dat jullie al zo agressief aant reageren waren , heb ik alleen gevraagd om een beetje respect ! Meer niet ! Evil or Very Mad Gebeurt dat niet dan vind ik dat jullie geen uitleg waard zijn en dan kijk ik zelfs niet naar jullie reacties ..... Jullie keuze..
Axxyanus bedoelt dit helemaal niet agressief. Respect is nu eenmaal een vaak misbruikt woord en respect hebben voor een geloof is zoiets als zeggen dat een ladder flink is. Het woord flink is gewoon niet van toepassing op ladders. De meeste mensen die beweren respect te hebben voor iemands geloof bedoelen waarschijnlijk dan ook dat ze respect hebben voor een persoon en dat die persoon best wel gelovig mag zijn en het recht heeft om zijn geloof te beoefenen, zolang hij/zij daar niemand schade mee berokkent. Respect kan je namelijk alleen hebben voor personen.

Verder nog een vraagje: is jouw god een persoon?
Kris Hauchecorne

Berichtdoor kil » 18 aug 2008, 10:49

Dag spOky,

Dat eerste zin begijp ik al niet
Ik doelde op de voorspelde natuurrampen. Het was te verwachten dat u uw heilige boek niet zelf gelezen hebt (zelfs geen vertalingen), dat is meestal het geval. Misschien kan de persoon (of meer) de passages doorspelen? Anders is uw argument natuurlijk waardeloos.
Geloof je in Geluk kil ????
Ja, waarom niet?
Als ik op doel trap bij voetbal en de bal gaat naast gaan, tot plots een windvlaag een curve aan de baan geeft waardoor hij net naast de paal binnengaat. Dat is dan geluk, want ik had die windvlaag niet ingecalculeerd en dus slecht getrapt. Nu zijn er 2 mogelijkheden:

a) Dat is geluk
b) god heeft die bal laten afwijken.

Is het a, dan is er geen probleem, bij b wel (vind ik):

-) god heeft dat gedaan, dit terwijl er vast en zekere ergens een gelovige mishandeld wordt/pijn wordt gedaan. Dan lijkt die god mij foute prioriteiten te hebben, niet? Maar hij zal dan weer deel zijn van het plan van die god zeker? (kwestie van de dooddoener zelf al te geven)

Is dat misschien niet zo kil ?? Je schrijft hier zomaar zinnekes zonder iets of wat aan uitleg... Voor een dokter is dat ook zo hoor! Je bent een machine en een deeltje van u is defect en dan proberen zij dat deeltje te herstellen ?? Of niet soms ?
Vind jij je zo simpel vind je de mensen zo simpel ? Als je dat vind zo goed voor u ...
Neem eens een handboek anatomie, smijt er een cursus celbiologie bij, vergeet de fysica/biomechanica niet en dan nog de cursus psychologie en cursussen over elke aandoening die je kan oplopen. Ik vergaat er vast nog enkele! Lijkt u dat simpel?
De doktersopleiding omvat tegenwoordig ook het "mens in zijn geheel behandelen" (daar kan professor Betz me vast uitsluitsel over geven, maar ik ben er zeker van). Het is niet omdat je de ziekte gaat behandelen de klacht van de persoon gaat verdwijnen, die manier van werken is achterhaald en dus geen argument.
Wel kil de Koran is in het Arabisch geschreven dus om het te kunnen lezen moet je Arabisch weten , en dat weet ik niet ... De Arabieren zijn moslims jaa , maar zij niet alleen ! Er zijn nog heeel wat moslims van andere origine dan de arabieren MAAR de koran BLIJFT Arabisch omdat het niet mag veranderen ! Je weet wel dat niet elke taak eve rijk is als de andere... dus ookal wil je het vertalen ....je zult dat nooit 100% goed kunnen.
Daar heeft iemand anders al op gereageerd (Kris)

Nu dan uw "40 vragen":
Een mens die van de hoogste verdieping van een appartement valt en toch levend blijft...??? Hoe kan dat toch ??
Geluk :lol: Meer over geluk hierboven
Volgens de fysica moet hij toch op een pannenkoek lijken ??
Wilt u daar aub het bewijs van geven? En dan ook natuurlijk een voorbeeld van uw casus (krantenartikel).
Mensen geloven wel in geluk maar niet in God ??
Ja, kan dat dan niet? Geluk lijkt me ook net iets minder omvangrijk te zijn, niet?
Geluk heeft toch ook niets met wetenschap te maken ?? Of wel soms ??
Geluk: gunstige loop van de omstandigheden.

Wel: weer naar mijn trap op doel. Ik weet niet meteen waarom die bal afweek, maar de wetenschapper kan mij zeggen waarom+vanwaar die windvlaag kwam. Dat is toch wetenschap dan?
In die tijd was er toch nog geen wetenschap ?
Jawel, of is de wetenschap op 1 bepaalde dag bestaan?
Toen konden de mensen dat toch nog niet berekenen ?
Hier ga je weer uit van die voorspellende waarde omtrent natuurrampen, klopt het? Dan wil ik die zien, anders kan ik daar moeilijk op ingaan.
Wie heeft dat dan geschreven ? Niet een mens ... dat is al zeker... Niet alleen dat !
Hoe, heeft uw god dat boek zelf geschreven of heeft hij passages doorgegeven aan de schrijver?
Is dat niet genoeg om God's bestaan te verklaren ??
Neen, want het bewijst niets.

Dan volgt het gedoe dat wij de mens als iets simpels zien, dat heb ik al van de baan geveegd Elke vraag die daar dus aan hangt te bengelen hoeft niet meer beantwoord te worden.
Maar zo'n dingen als 'geluk' of onze ' emoties' of onze ' ziel' kunnen wij ook niet zien..die zijn ook onzichtbaar... Maar daar kunnen wij toch in geloven...?
In de ziel geloof ik niet, toch niet als je het als meer dan een proces van ons lichaam bekijkt (is dat simpel? :wink: ). Emoties zijn er, die kan je zien. Maar god zie je alleen als je gelooft. Ik zie hem nooit, nergens! Misschien is hij er dan ook gewoon niet?

Met vriendelijke groeten,
kil
kil

Berichtdoor Digit » 18 aug 2008, 11:08

Wie graag een engelse vertaling van de koran wil met flink wat zoekmogelijkheden, óók naar de minder "aangename" passages, kan hier terecht : http://skepticsannotatedbible.com/quran/index.htm !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor axxyanus » 18 aug 2008, 11:20

Hallo, Ik ben een 18-jaarige moslim meisje die in God gelooft. Ik heb van mijn leerkracht Cultuurwetenschappen gehoord dat ik een prijs kan winnen als ik bewijs dat God bestaat, en ik wou het is proberen.... Het is wel moeilijk om in God te geloven als je met de wetenschap bezig bent...dat klinkt wel een beetje normaal...Maar men moet misschien een beetje dieperder gaan denken... Zou wetenschap de enige echte zijn , dan zou hij alles moeten kunnen verklaren, maar dat kan hij toch niet....

Dat volgt niet.

Stel dat er nog maar één goochelaar zou zijn. Daaruit kan je niet besluiten dat die goochelaar alle goocheltruuks zou kennen. Op de zelfde manier kan je uit het vertrekpunt dat wetenschap de enige echte is (om aan kennis te geraken), niet besluiten dat wetenschap alle antwoorden heeft.

Een mens die van de hoogste verdieping van een appartement valt en toch levend blijft...??? Hoe kan dat toch ?? Volgens de fysica moet hij toch op een pannenkoek lijken ?? Is dat Geluk hebben misschien ?? Wat is Geluk dan ?? Mensen geloven wel in geluk maar niet in God ?? Geluk heeft toch ook niets met wetenschap te maken ?? Of wel soms ?? Neen he...

Kan je een verwijzing geven naar dat voorval?

En nee volgens de fysica moet het slachtoffer niet op een pannekoek lijken, daarvoor weten we te weinig. We weten zo goed als niets van de omstandigheden. zoals. Wat droeg het slachtoffer? Wat was de ondergrond? Waren er zaken in de buurt, zoals takken van een boom, die zijn val gebroken hebben?

Geluk heeft wel degelijk iets met wetenschap te maken. kansrekening en vooral statistiek zijn belangrijke hulpmiddelen in de wetenschap die helpen bepalen inhoeverre een bepaald patroon het gevolg zou kunnen zijn van kans/geluk en in hoeverre het patroon het gevolg is de juistheid van een bepaald idee.

De natuurrampen die in de laatste tijden gebeuren stonden eeuwen geleden al in de Koran (God's Boek). In die tijd was er toch nog geen wetenschap ? Toen konden de mensen dat toch nog niet berekenen ? Hoe komt dat dan ? Wie heeft dat dan geschreven ? Niet een mens ...

Dit lijkt me een voorbeeld van herinterpretatie. Ik kan vandaag ook een ramp beschrijven. Als er genoeg tijd voorbijgaat zal er zich ooit wel een ramp voordoen die aan mijn beschrijving voldoet (vooral als de beschrijving redelijk algemeen is). Mensen die dan geloven dat ik de profeet ben kunnen dan met mijn beschrijving in de hand beweren dat ik die ramp voorspeld heb.

Als iemand met de Koran in de hand een specifieke ramp met een nauwkeurigheid van een week een jaar op voorhand kan voorspellen, dan wil ik dit serieus nemen. Maar tot nu toe was het steeds nadat de ramp gebeurt was, dat mensen begonnen te beweren dat nostradamus, de koran of wat dan ook die ramp voorspeld had.

Het bestaan van de mens , van de natuur , van de dieren , van de bloemen , van de insecten ,...van alles die levend is ... Is dat niet genoeg om God's bestaan te verklaren??

Neen, want het is geen verklaring, het is het etiket "god" plakken op onze onwetendheid. De evolutietheorie geeft een mooie uitleg over hoe de variatie van het leven is kunnen onstaan zonder noodzaak aan een god.
Wetenschappers zijn nu bezig met het vraagstuk hoe het leven is kunnen ontstaan zonder noodzaak aan een god een definitief antwoord is er nog niet maar er wordt vooruitgang gemaakt.

Een wetenschapper gaat een mens zien als een machine die werkt en soms in panne zit , en die nadien terug herstelt kan worden... Iets heel simpels dus ... Kan jij als een (ongelovige) mens ook zeggen dat je eigenlijk als mens iets heel simpels bent? Kan je dat verdragen ?? Vind je je zo simpel? Neen toch?!

Er is geen reden om machine te vereenzelvigen met simpel. Er zijn best heel ingewikkelde machines. Een machine kan dan ook niet altijd hersteld worden. Voor de rest moet je opletten met een vraag zoals Kan je dat verdragen. Als je een beetje rondkijk is het niet zo moeilijk om mensen te vinden die (een bepaald aspect van) de waarheid niet kunnen verdragen. Dat ze problemen hebben met dat verdragen maakt het niet minder waar. Een vraag naar of we iets kunnen verdragen of niet, is dus een vraag naar hoe wij emotioneel omgaan met zo'n gegeven, het is geen vraag naar de feitelijke toestand en dus eigenlijk naast de kwestie.

... Zelfs het feit dat de wetenschap bestaat moet bewijzen dat God bestaat....

Een vraag: Wat zou jou doen twijfelen aan het bestaan van God?
axxyanus

Berichtdoor kil » 18 aug 2008, 11:23

spOky schreef:Ok mensen ik ga me niet moe maken :wink: Praatt maar onderelkaaar :wink: Dag :evil:
Beste spOky,

Ik heb gedaan wat u vroeg en nu dit? Ik gebruik argumenten, voorbeelden, ben nergens grof,... Een reactie zou het minste zijn lijkt me.
Jammer, zeer jammer.

kil
kil

Berichtdoor Faction Fictory » 18 aug 2008, 11:24

Het zou inderdaad erg vermoeiend geworden zijn Spoky ;-)
Je hoeft echt niemand te overtuigen hoor, als 't voor jou werkt is dat fijn voor je, meer moet dat niet zijn :-)

Gr
Laatst bijgewerkt door Faction Fictory op 18 aug 2008, 11:25, in totaal 1 keer bewerkt.
Faction Fictory

Berichtdoor spOky » 18 aug 2008, 11:25

Faction Fictory schreef:
spOky schreef:axxyanus omdat ik zag dat jullie al zo agressief aant reageren waren , heb ik alleen gevraagd om een beetje respect ! Meer niet ! :evil: Gebeurt dat niet dan vind ik dat jullie geen uitleg waard zijn en dan kijk ik zelfs niet naar jullie reacties ..... Jullie keuze..

Je zult hier weinig respect krijgen voor je ideeen en geloof, als het dat is wat je wil moet je een islam-forum opzoeken. Hier kun je niets met een geloof dat niet ter discussie kan worden gesteld.

Ik hou me ook niet bezig met evolutietheorie uit te leggen op een islam-forum allemaal verloren energie.
Uiteraard zul jij een gebrek aan respect voor je geloof vertalen als een gebrek aan respect voor je persoon, dat krijg je als je sterk emotioneel aan je overtuigingen bent gehecht.

Gr

Ja dan moet ik me echt niet moe maken hoor :wink: Zo koppig da jullie zijn , jullie staan zelfs niet open om te filosoferen Neen zelfs dat is Irrationeel Hé mensen :lol: :lol: :lol: :lol: :mrgreen:

Dan laat ik jullie maar voor wat jullie zijn :wink: :lol:
Dag !
spOky

Berichtdoor Faction Fictory » 18 aug 2008, 11:27

spOky schreef:
Faction Fictory schreef:

Gr

Ja dan moet ik me echt niet moe maken hoor :wink: Zo koppig da jullie zijn , jullie staan zelfs niet open om te filosoferen Neen zelfs dat is Irrationeel Hé mensen :lol: :lol: :lol: :lol:

Dan laat ik jullie maar voor wat jullie zijn :wink: :lol:
Dag !

't ga je goed Spoky (welgemeend hoor)

gr
Faction Fictory

Berichtdoor spOky » 18 aug 2008, 11:29

kil schreef:
spOky schreef:Ok mensen ik ga me niet moe maken :wink: Praatt maar onderelkaaar :wink: Dag :evil:
Beste spOky,

Ik heb gedaan wat u vroeg en nu dit? Ik gebruik argumenten, voorbeelden, ben nergens grof,... Een reactie zou het minste zijn lijkt me.
Jammer, zeer jammer.

kil

Ja kil ik heb u antwoord zelfs niet gelezen ...Dank zij Faction Fictory
:wink: Je mag het aan hem bedanken :wink: Dag :wink:
spOky

Berichtdoor kil » 18 aug 2008, 11:34

spOky schreef:
kil schreef:
Beste spOky,

Jammer, zeer jammer.

kil

Ja kil ik heb u antwoord zelfs niet gelezen ...Dank zij Faction Fictory
:wink: Je mag het aan hem bedanken :wink: Dag :wink:
Beste spOky,

En omdat hij daar zijn mening geeft laat je de rest van de discussie ook maar vallen? Daar kun je er net dieper op ingaan, verder je argumenten aanbrengen en in discussie treden. Nu heb je een reactie gekregen en reageer je net zoals een aantal mensen verwacht hadden (eerlijk: ik ook).

kil
kil

Berichtdoor Digit » 18 aug 2008, 11:38

Om een oude arabisch-islamitisch zeevaardersgezegde aan te halen : "Alleen een gek of een christen zeilt naar de loef !" (en dus tégen de wind !). Islamieten hebben dus klaarblijkelijk inderdaad een grondige hekel aan tegenwind, hoe gering en terecht ook ! :wink:

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor spOky » 18 aug 2008, 11:39

Maar kil wees is een beetje logisch jullie staan zelfs niet open om te filosoferen.... Jullie vinden alles iirationeel en dom....waarom zou ik mlij verder moe maken ??

Zouden jullie op een gewone manier kunnen reageren en discusieren dan zou ik ook verder discusieren.... dan zou het wel leuk zijn!

Maar nu vind ik dat onnozel om nog te reageren op jullie argumenten....

Als mens moet hje iets waard zijn , iets verdienen ... en dan krijgen...
Maar µik zie spijtig genoeg dat jullie meer dan dat niet waard zijn...
Jullie verdienen dat niet...spijtig genoeg..

Ik vind het ook spijtig... Maar ja... zoals ik het al zei .... Jullie keuze ...
spOky

Berichtdoor spOky » 18 aug 2008, 11:41

En als respect bedoel ik niet dat jullie eens moeten zijn met mij ... ik bedoel gewoon dat ja daar niet onnezel moet beginnen te doen....! :idea:
spOky

Berichtdoor Faction Fictory » 18 aug 2008, 11:42

spOky schreef:

Mooie religieuze gedachte, uit de koran? :-)
Gr
Faction Fictory

Berichtdoor kil » 18 aug 2008, 11:43

spOky schreef:Maar kil wees is een beetje logisch jullie staan zelfs niet open om te filosoferen.... Jullie vinden alles iirationeel en dom....waarom zou ik mlij verder moe maken ??

Zouden jullie op een gewone manier kunnen reageren en discusieren dan zou ik ook verder discusieren.... dan zou het wel leuk zijn!

Beste spOky,

Dat is niet waar, het is niet irationeel en dom. We geven gewoon tegenargumenten die geen god behoeven. Ik kan heus filosoferen, maar ik zie niet in waar het hier nodig is.

Wij zijn dus minderwaardig. Dan stopt het ook hier voor mij. Zo hoort het ook volgens uw geloof denk ik: niet-gelovigen zijn minderwaardig.

Veel plezeier nog,
kil
kil

Berichtdoor axxyanus » 18 aug 2008, 11:43

spOky schreef:Tot de dag dat ik besefte dat de mensen Zo Mooi geschapen zijn ....
Toen zei ik : dat kan alleen maar God gedaan hebben ... de natuur de vogels ... Allemaal levende mooie schattige wezens.... Mijn liefde voor de Mensen en Voor alles wat levend is , heeft mij doen geloven in God :wink:

Ik vrees dat je een erg selectieve kijk op de natuur hebt.

De natuur is een wrede onverschillige omgeving. De enige reden waarom wij mensen het schattig vinden is omdat we er tegenwoordig zo veel van afgeschermd zijn.

Wat is er schattig aan een lintworm?

Wat is er schattig aan sluipwespen?

Wat is er schattig aan schurftmijten?

Om maar enkele voorbeelden op te noemen.
axxyanus

Berichtdoor Digit » 18 aug 2008, 11:45

spOky,

Dit forum is dan ook niet opgericht om te filosoferen, maar om te discussiëren, vandaar dat het dan ook "discussieforum" heet. En discussiëren doe je aan de hand van argumenten, mét respect voor tegenargumenten.

Misschien eerst iets lezen over wat er op dit forum over "god" al staat, en dan inpikken met (liefst nieuwe) argumenten. Wat we tot hiertoe in dit topic kregen is helaas oude en slappe koek, nog niet eens heropgewarmd, maar wél vaak herkauwd.

Indien je op een forum over "respect" wil spreken, dan kan je misschien beter eerst de forumregels eens lezen, en die respecteren !

Groetjes,

Digit
Laatst bijgewerkt door Digit op 18 aug 2008, 11:46, in totaal 1 keer bewerkt.
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor spOky » 18 aug 2008, 11:45

Faction Fictory schreef:
spOky schreef:

Gr

NEEN UIT M'N PERSOONLIJKHEIDD !!!! :twisted: iets dat jij miss; niet hebt :wink:
spOky

Berichtdoor spOky » 18 aug 2008, 11:47

axxyanus schreef:
spOky schreef:Tot de dag dat ik besefte dat de mensen Zo Mooi geschapen zijn ....

Ik vrees dat je een erg selectieve kijk op de natuur hebt.

De natuur is een wrede onverschillige omgeving. De enige reden waarom wij mensen het schattig vinden is omdat we er tegenwoordig zo veel van afgeschermd zijn.

Wat is er schattig aan een lintworm?

Wat is er schattig aan sluipwespen?

Wat is er schattig aan schurftmijten?

Om maar enkele voorbeelden op te noemen.

Ik zou daar wel op kunnen reageren maar 'kdoe dat niet meer :wink:
spOky

Berichtdoor Faction Fictory » 18 aug 2008, 11:48

spOky schreef:
Faction Fictory schreef:
spOky schreef:

Gr

NEEN UIT M'N PERSOONLIJKHEIDD !!!! :twisted: iets dat jij miss; niet hebt :wink:

Dat is pas echt jammer. Je lijkt er zelfs trots op te zijn op dit persoonlijkheidstrekje.

Gr
Faction Fictory

Berichtdoor spOky » 18 aug 2008, 11:50

Digit schreef:spOky,

Dit forum is dan ook niet opgericht om te filosoferen, maar om te discussiëren, vandaar dat het dan ook "discussieforum" heet. En discussiëren doe je aan de hand van argumenten, mét respect voor tegenargumenten.

Misschien eerst iets lezen over wat er op dit forum over "god" al staat, en dan inpikken met (liefst nieuwe) argumenten. Wat we tot hiertoe in dit topic kregen is helaas oude en slappe koek, nog niet eens heropgewarmd, maar wél vaak herkauwd.

Indien je op een forum over "respect" wil spreken, dan kan je misschien beter eerst de forumregels eens lezen, en die respecteren !

Groetjes,

Digit

Wel Met respect voor TEGENarguenten ! Waarom hebben jullie dat dan niet ?? :idea: In plaats van om op een normale manier te reageren en discusieren zit de meeste hier onnezel te doen lijk een kleuter.... :? :idea:
spOky

Berichtdoor spOky » 18 aug 2008, 11:52

Faction Fictory schreef:
spOky schreef:
Faction Fictory schreef:
spOky schreef:

Gr

Dat is pas echt jammer. Je lijkt er zelfs trots op te zijn op dit
persoonlijkheidstrekje.

Gr

natuurlijk ben ik trots op me zelf ! ge moet zelf is even naar de spiegel kijken en zien op watt dat gij lijkt...
spOky

Berichtdoor Faction Fictory » 18 aug 2008, 11:52

Je geeft geen tegenargumente spoky, als 't wat te heet onder je voeten wordt ga je de emo-toer op, je lijkt wel een waals politiek journalist :-)

G
Faction Fictory

Berichtdoor willem_betz » 18 aug 2008, 11:55

Beste Spooky,
je bent hier op een discussieforum. Je moet niet denken dat de andere deelnemers een hechte of vaste groep vormen, het zijn allemaal individuele deelnemers die elkaar meestal zelfs niet kennen, en die dan ook niet noodzakelijk dezelfde mening hebben.
De regel is dat je hier een mening mag verkondigen maar dat je ook moet bereid zijn die te verdedigen met argumenten, zo niet blijft het maar een mening (of een geloof) tussen vele anderen.
De toon van sommige deelnemers kan soms scherp overkomen, maar zoals gezegd, dat slaat niet op jouw persoon maar op wat je verkondigt.
Als je geen andere meningen wil horen, als je meent dat men je niet naar bewijzen mag vragen, dan kan je best niet deelnemen aan een debat.
Wees dan gelukkig in je geloof, sluit je er in op, maar besef dat er ook andere meningen zijn, die evenveel (of evenweinig) bewijs kunnen brengen.
willem_betz
Beheerder

Berichtdoor spOky » 18 aug 2008, 11:56

kil schreef:
spOky schreef:Maar kil wees is een beetje logisch jullie staan zelfs niet open om te filosoferen.... Jullie vinden alles iirationeel en dom....waarom zou ik mlij verder moe maken ??

Beste spOky,

Dat is niet waar, het is niet irationeel en dom. We geven gewoon tegenargumenten die geen god behoeven. Ik kan heus filosoferen, maar ik zie niet in waar het hier nodig is.

Wij zijn dus minderwaardig. Dan stopt het ook hier voor mij. Zo hoort het ook volgens uw geloof denk ik: niet-gelovigen zijn minderwaardig.

Veel plezeier nog,
kil

Niets mee nte maken ! ieder mens is even waardig , maar ja goed;
Als je wil wil ik met u wel verder discusieren maar dan niett hier meer... als je mlj u mailadres stuurt kunnen we daar verder discusieren.

Ik hoef geen kleuters te hebben zoals Faction Factory
spOky

Berichtdoor Digit » 18 aug 2008, 11:56

Ik stel vast dat Axxyanus en Kil hier al een prima stel tegenargumenten geleverd hebben tegenover jouw beweringen.

Respect vereist dat je die op een rationele manier probeert te weerleggen, en niet je er van af te maken met :

Je schreef:Ik zou daar wel op kunnen reageren maar 'kdoe dat niet meer :wink:

Ófwel kun je er op reageren, en dan doe je dat correct.
Ófwel doe je dat niet, en dan mogen de andere ervan uitgaan dat je dat niet kan omdat je ongelijk hebt.

Zó werkt een debat !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit

Berichtdoor spOky » 18 aug 2008, 11:58

Faction Fictory schreef:Je geeft geen tegenargumente spoky, als 't wat te heet onder je voeten wordt ga je de emo-toer op, je lijkt wel een waals politiek journalist :-)

G

Ben je de grappigste thuis ?? :lol: :lol: :lol:
spOky

Volgende

Keer terug naar Godsdienst/Religie